اهمیت اعتماد به نفس و عزت نفس

اهمیت اعتماد به نفس و عزت نفس در زندگی افراد و کامیابی ایشان بسیار زیاد و غیر قابل انکار است. داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس از چنان اهمیتی در سلامت و موفقیت افراد بر خوردار هستند که نمی توان فردی را تصور نمود که از سلامتی کامل بهر مند باشد و به موفقیت های دست یافته باش بدون آن که از این مولفه ها بی بهره باشد.

داشتن اعتماد به نفس

اهمیت داشتن اعتماد به نفس

عزت نفس میزان ارزش و احترامی است که هر فردی برای خود قائل است. عزت نفس فرد بر نوع رفتار افراد تاثیر بسیار بالایی دارد . اما اهمیت عزت نفس در چیست؟ اگر افراد نسبت به خود نظر خوبی نداشته باشند، به نظر ها و تصمیم های خود اطمینان نکنند دست یابی آن ها به موفقیت بسیار کاهش می یابد در این شرایط احتمال آنکه این افراد تحت تاثیر دیگران قرار بگیرند بیشتر می شوند. عزت نفس پایین با رفتارهایی چون مصرف مواد، روابط جنسی پر خطر و غیر مسئولانه و همانند آن ها ارتباط دارد.

عزت نفس همچون سایر نیاز ها یکی از نیاز های بسیار مهم برای انسان ها می باشد. افراد دارای عزت نفس سالم و مناسب، واقع بین و خلاق هستند و این نیروی خلاقانه خود را پیوسته به  کار می برند و به تراوشات ذهنی خود توجه دارند و به آن ها باور دارند و برای رسدن به آن ها همواره تلاش می نمایند.

افرادی که دارای عزت نفس و اعتماد به نفس مناسبی هستند هرگز از این امر که در فعالیت های خو مرتکب اشتباهی شوند هراس شدید ندارند و اشتباهات خود را به صورت واقع بینانه می پذیرند  و برای اصلاح آن ها و عملکرد مناسب پیوسته درتلاش هستند و در زمان کوتاه نا امید نمی شوند.

عزت نفس با مولفه های ابراز وجود، موفقیت و حمایت اجتماعی در ارتباط است. مولفه عزت نفس در مدیریت استرس نیز نقش بسار مهمی را ایفا می نماید. ثابت قدم بودن و صحبت کردن صریح و واضح، تداوم ارتباط چشمی و سخن گفتن قاطعانه نیازمند عزت نفس کافی و مناسب است. سر انجام آنکه اگر فردی نسبت به خود نظر خوب و مساعدی نداشته باشد نمی تواند باور نماید که دیگران خواستار دوستی با او هستند.

مشکلات نداشتن اعتماد به نفس

عدم عزت نفس کافی سبب ایجاد مشکلات متعددی در روابط بین فردی می گردد و این امر تاثیر بسیار منفی بر سلامت روانی فرد و موقعیت های اجتماعی آن می گذارد. نکته دیگر در زمینه اهمیت اعتماد به نفس و عزت نفس این امر می باشد که افرادی که فاقد عزت نفس کافی هستند در بسیاری از موارد نمی توانند در زمان مناسب در مورد حقوق خود صحبت کرده و در بسیاری از زمان ها در درون تند خو و ناراحت هستند.

این جریان یعنی عدم بیان خواسته ها و تمایلات به حق افرا سبب می گردد آن ها همچون دیگی جوشان کنترل خود را از دست دهند و با خشم خود، هم به خود و هم به اطرافیان و هم به روابط اجتماعی خود آسیب جدی وارد نمایند. از این رو اهمیت اعتماد به نفس و عزت نفس و نقش آن در کنترل و مهار خشم قابل توجه است.

اهمیت داشتن اعتماد به نفس

موارد موثر در افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

بخشی از عزت نفس و اعتماد به نفس به دوران کودکی ما باز می گردد. بخشی که چندان در کنترل ما نبوده است اما این بدان معنا نیست که ما نمی توانیم در این مولفه های خود تغییری ایجاد نماییم. بخش مهمی از از اعتماد به نفس و عزت نفس ما از باز خورد ها و موقعیت های ما ناشی می گردد از این رو داشتن یک برنامه مدون و ساختارمند برای دستیابی به اهداف می تواند در کسب موفقیت و همچنان افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس بسیار موثر باشد. از جهت دیگر حفظ و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس  نیاز مند رعایت اصولی است که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود که این امور در حفظ عزت نفس و ایجاد آن می توانند بسیار موثرمی باشند:

  • ما باید تلاش نماییم برای خود ارزش قائل باشیم
  • اعتماد و ایمان داشتن به خود نقش بسیار مهمی  در زندگی ما دارد و باید این امر را در خود تقویت نمایم
  • مسئول بودن نسبت به خود که بسیار در عزت نفس موثر می باشد
  • گشودگی نسبت به تجربه و تلاش برای کسب تجارب و مهارت های جدید.
  • در برخی از ما  این امکان وجود دارد که تفسیر های منفی درونی وجود داشته باشد که ما را پریشان می نماید ما باید این تفسیر ها را به دقت شناسایی کرده و آن ها را برای خود لیست نماییم.
  • ما همواره باید تلاش نماییم که تفسیر های مثبت درونی را جایگزین تفسیر های منفی نماییم
  • ما باید همواره نکات مثبت زندگی خود را برای خود مرور نماییم تا احساس ارزشمندی مناسبی داشته باشیم
  • ما باید همواره این افکر را در خود داشته باشیم اگر چه داشتن موفقیت مناسب و خوب است اما آنجه ارزشمند است خود ما هستیم.
امتیاز 4 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 1 =