طرز برخورد مناسب پدر با پسر

طرز برخورد مناسب پدر با پسر یکی از عوامل اصلی و بسیار مهم برای رشد اجتماعی پسران محسوب می شود. رفتار پدر در یادگیری نقش جنسیتی مردانه برای پسرش نقش بسیار مهمی ایفا می کند. پسران از همان ابتدای کودکی از رفتارهای پدر خود الگو برداری می کنند و به تدریج شروع به همانند سازی با پدر خودشان می کنند. به همین دلیل طرز برخورد مناسب پدر با پسر تاثیر بسیار زیادی در مسیر رشد و سلامت فرزند پسر دارد. بسیاری از پدران هستند که طرز برخورد مناسب با پسر خود را نمی دانند و به همین دلیل آسیب های شخصیتی زیادی به فرزند خود وارد می کنند که فرزند این آسیب ها را به صورت اختلال رفتاری بروز می دهد. در این مطلب از جعبه ابزار ذهنی طرز برخورد درست پدر با پسر را خواهید آموخت.

طرز برخورد مناسب پدر با پسرتوصیه هایی برای طرز برخورد مناسب پدر با پسر

اکثرا پدران بیشتر از مادران با فرزند پسر خود دچار چالش و درگیری می شوند. اختلاف نظر میان پدر و پسر معمولا جنجال های بیشتری را در خانواده می آفریند. برای پیشگیری از این جنجال ها، پدران از همان دوران کودکی فرزند پسرشان باید نکات تربیتی را در ارتباط با پسران را در نظر بگیرند. در ادامه به یکسری توصیه های تربیتی در زمینه طرز برخورد مناسب پدر با پسر خواهیم پرداخت:

 در ارتباط با همسرتان الگوی مناسبی برای پسرتان باشید

طرز برخورد مناسب پدر با پسرپسران در مسیر رشد و استقلال بیشترین تاثیر را از پدر خود می پذیرند. پسران از همان دوران کودکی نحوه تعامل شما و همسرتان را زیر نظر می گیرد. الگویی که برای او می آفرینید، نقش تعیین کننده ای در رفتار او با همسرش و احترام به او را دارد. فرزند پسر شما از طریق مشاهده دقیق برخورد های شما و مادر خود به تفاوت های رفتاری دو جنس پی خواهد برد و نحوه برقراری تعاملات مناسب را می آموزد.

 اهمیت گوش دادن در رفتار پدر با پسر

طرز برخورد مناسب پدر با پسردر یک ارتباط مناسب مهارت گوش دادن، نقش مهمی در کیفیت آن رابطه ایفا می کند. برای آن که ارتباطی مثبت و صمیمانه با پسرتان داشته باشید، گوش دادن بدون قضاوت را تمرین کنید. وقتی فرزندتان بداند که شما به مشکلات او بدون سرزنش و قضاوت گوش خواهید داد؛ در هر موقعیتی مسائل خود را با شما در میان می گذارد. اهمیت این موضوع در دوران نوجوانی و بلوغ پسران نمایان خواهد شد. در حقیقت شما با شکل دادن یک رابطه سالم از کودکی زمینه را برای پیشگیری از مشکلات بزرگ در دوران بعدی فراهم خواهید کرد.

 به پسرتان اجازه دهید بازی های متفاوتی داشته باشد

طرز برخورد مناسب پدر با پسردر هر جامعه ای یکسری فعالیت ها را برای دختران و یکسری فعالیت ها را برای پسران مناسب می دانند. برای مثال والدین از همان ابتدا دختران را به بازی با عروسک ها تشویق می کنند، در حالیکه برای پسران اسباب بازی هایی نظیر تفنگ و ماشین تهیه می کنند.

درست است که این فعالیت ها برای به عهده گرفتن نقش های متناسب با جنسیت در آینده بسیار کمک کننده هستند و تمرینی برای زندگی سال های بعد محسوب می شوند؛ اما فرزندان شما تا حدودی به یادگیری نقش های مربوط به جنس مخالف خود نیز نیاز دارند تا بتوانند تعامل مثبت و سازنده ای داشته باشد. به همین خاطر از اینکه فرزندتان زمان های کمی را به فعالیت های مربوط به جنس مخالف خود بپردازد نهراسید. این فعالیت ها به انعطاف پذیری او در ایفای نقش مردانه یاری می رساند.

 برای خود و پسرتان علائق مشترکی ایجاد کنید

طرز برخورد مناسب پدر با پسریکی از کارهایی که شما به عنوان پدر برای تقویت ارتباط با پسرتان می توانید انجام دهید، این است که علائق مشترکی با او ایجاد کنید تا زمان های بیشتری برای تعامل با یکدیگر داشته باشید. انجام فعالیت های ورزشی مثل فوتبال یکی از نمونه های رایج فعالیت مشترک می باشد. در طی این فعالیت ها صمیمت با فرزند تان را نیز پرورش می دهید.

در طول همین فعالیت هاست که پسرتان همانندسازی با رفتارهای شما را شروع می کند. این همانند سازی ها و الگوگیری ها آن ها را در مسیر رشد نقش جنسیتی مردانه به سمت جلو هدایت خواهد کرد. عدم رعایت بسیاری از نکات کلیدی در رفتار پدر با پسر باعث بروز مشکلات زیادی در خانواده ها می شود. مشاوره خانواده نیز می تواند به شما برای یادگرفتن طرز برخورد مناسب پدر با پسر کمک کند تا سبک فرزندپروری خودتان را اصلاح کرده و خانواده ای موفق و شاد داشته باشید.

امتیاز 5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.