8 راه برای شناخت دیگران

در برخورد با افراد مختلف یک سری نشانه ها و سینگال ها وجود دارد که با استفاده از آنها می توانیم فرد موردنظر را بشناسیم و به عبارتی فرد را بخوانیم. اما برخی اوقات ترکیب نشانه ها شاید ما را به اشتباه بیندازد. چگونه می توانید بر این اشتباهات غلبه کنیم و افراد را بهتر بشناسیم؟ در این مقاله با جعبه ابزار ذهنی همراه باشید تا راه های شناخت دیگران را مورد بررسی قرار دهیم.

درک غریزی و شهودی

بسیاری از افراد به درک غریزی و شهودی خود در مقابل تصمیم گیری منطقی و استدلالی و باورهای ناشی از شناخت خود، اعتقاد ندارند. نتایج تحقیقی در دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد، شرکت کنندگان تنها 43 درصد دروغ ها و 48 درصد حقیقت را می توانند از طریق منطق و استدلال تشخیص دهند. در صورتی که درصد بیشتری از دروغ ها و حقیقت ها از طریق درک غریزی و شهودی قابل تشخیص بوده است.

تقلید حرف ها و رفتارها

افراد در اولین ملاقات خود سعی می کنند، ادراک شما از خودشان را تغییر دهند. در این تلاش ها سیگنال های دروغین و رفتارهای دروغین می توانند خود را نشان دهند. افرادی که صادقانه و واقعی هستند، سعی می کنند حرف ها، جملات، کلمات و رفتارهای شما را تقلید کنند. این نشان می دهد که آنها واقعا با شما و احساساتتان هماهنگ هستند. اگر بتوانید این تقلیدها را در دیگران مشخص کنید. می توانید افراد را بیشتر بشناسید و راست و دروغ بودن آنها را تشخیص دهید.

همدلی

برخی از افراد توانایی و استعداد بالای در همدلی کردن با دیگران دارند. همدلی اجازه می دهد تا با افراد و دیدگاه های آنها آشنا شوید و بتوانید احساسات راست و دروغ آنها را درک کنید. برای همدلی بهتر، توانایی شنیدن خوب و موثر را یاد بگیرید. کارل راجرز، روانشناس آمریکایی بر اهمیت همدلی در روند درمانی خود تاکید می کند و می گویید: “… همدلی و درک عمیق، به اعتقاد من گرانبهاترین هدیه ای است که می توانیم به دیگران هدیه دهیم.” همدلی به شما کمک می کند چیزها را از دیدگاه افراد دیگر درک کنید و راحت تر آنها را بشناسید.

همدلی

ظاهر

قضاوت کردن از طریق ظاهر افراد شاید با عقاید و تفکرات آنها هماهنگ نباشد. ما یک کتاب را از روی جلد آن قضاوت نمی کنیم. اما با این حال ظاهر هر کسی می تواند اطلاعات مناسبی از شخصیت او به ما بدهد. برای مثال، دست های پینه بسته یک فرد می تواند نشان دهد او فردی زحمت کش است. یا اینکه لباس نامرتب یک فرد نشان می دهد که او فردی تنبل و نامنظم است.

ظاهر

زبان بدن

همانند مورد دو، زبان بدن هم می تواند نشانی از نیت و احساسات فرد به ما بدهد. اگر شخصی عصبی باشد و تلاش کند شما را گمراه کند، قطعا حالات عصبانیت وی از حرکات و دست های وی قابل تشخیص است. برای مثال اگر فردی دست خود را جلوی دهان خود بگیرد یا حرکات دست او کم باشد به این معناست که وی در حال دروغگویی و فریب شماست. یک مثال دیگر در رابطه با لبحند است. اگر کسی بخندد ولی گوشه چشمان او چروک نشود نشان می دهد که خنده فرد تصنعی و مصنوعی است.

زبان بدن

حالت چهره

حالت چهره می تواند گویای خیای از احساسات و هیجانات ما باشد. برخی نشانه ها و هیجانات را به سادگی می توان تشخیص داد، مانند خندیدن و خوشحالی و یا ناراحتی، اما برخی از هیجانات و احساسات مانند شرمساری ترکیبی از هیجانات است که تشخیص آن از روی حالت چهره بسیار سخت است. یادگیری علائم و نشانه های ظریف حالت چهره و تشخیص هیجانات می تواند شما را مجهز به قدرتی کند که دیگران را به راحتی بشناسید.

حالت چهره

زمینه و واقعیت

علی رغم تکنیک ها و مهارت هایی که منجر به شناخت بیشتر دیگران می شود، موقعیت و زمینه ای که فرد در آن قرار دارد ممکن است ما را به شناخت غلطی برساند. برای درک عینی فرد گذشته، موقعیت و احساسات فرد را کنار یکدیگر قرار دهید و سپس اقدام به تشخیص کنید. در واقع قبل از هر چیز برای شناخت بیشتر خود را جای طرف مقابل قرار دهید.

صبر و حوصله

شناخت مردم مهارتی است که نیاز به تمرین و صبر و حوصله دارد. شناخت نشانه های جزئی و گاه ناهشیار نیاز به تمرین و ممارست دارد. بسیاری از این مهارت ها در روند ارتباط با دیگران شکل می گیرند.

امتیاز 2.7 (4 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.