8 ایده خلاقانه بازی در خانه برای کودکان

امروزه کودکان بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانند و خیلی کمتر از قدیم بازی می کنند. گرچه این مسئله از اهمیت بازی کردن برای کودکان کم نکرده و همچنان بازی یک روش برای یادگیری و رشد کودک است. سرگرم کردن کودکان در خانه گاهی برای والدین چالش برانگیز است اما بازی در خانه به شما و کودکتان کمک می کند تا زمان با کیفیتی را باهم بگذرانید و به فرزندتان برای رشد بهتر کمک کنید. در این مطلب سعی کرده ایم 8 ایده برای بازی در خانه، با کمترین تجهییزات، بگوییم که در این ایام هم شما و کودکتان سرگرم شوید و هم مهرت های جسمی، ذهنی و اجتماعی او را افزایش دهید.

بازی در خانه


تست رایگان بیش فعالی کودکان را از دست ندهید !


ایده های بازی در خانه

1. یک جشن تولد برای اسباب بازی مورد علاقه کودک خود در خانه خود ترتیب دهید

این بازی در دسته کارهایی قرار می‌گیرد که باید در خانه با کودکی که احساسات ضعیفی دارد انجام دهید، و به چیزی جز چیزهایی که در خانه دارید نیاز ندارد. این بازی در خانه به تخیل و شرایط شما بستگی دارد. این جشن می تواند هر چیزی باشد، از یک چای خوردن ساده تا یک مهمانی بزرگ با تزئینات. حتی می‌توانید برخی از دوستان فرزندتان را هم دعوت کنید.

نکته مهم: با یک مهمانی کوچکتر شروع کنید زیرا فرزندان شما ممکن است بعد از آن، مهمانی های بیشتری درخواست کنند.

2. یک نقشه گنج بسازید

نقشه ای از خانه خود بسازید و اقلام کوچک را در آن پنهان کنید. هر قطعه از گنج پنهان را روی نقشه علامت گذاری کنید. نقشه را برای کودک خود توضیح دهید و بخواهید آنها را پیدا کند، در صورت نیاز به او کمک کنید. اگر کودکانتان بزرگ‌تر هستند، می‌توانید از کارت‌های کلمه‌ای استفاده کنید که مکانی را که یک مورد را در آن پنهان کرده‌اید توصیف می‌کند. به عنوان مثال: آنجا سرد است یا تو زیاد آنجا میروی. بچه ها عاشق این نوع بازی های هیجانی در خانه هستند. حتی زمانی که آنها همه گنج را پیدا کردند، می توانید از آنها بخواهید که حالا خودشان یک نقشه بسازند و شما را در یافتن گنج ها کمک کنند.

3. نقاشی با اندازه های واقعی و بزرگ

انجام این کار با بچه ها در خانه بسیار سرگرم کننده است. کاغذهای A4 را به هم بچسبانید (یا اگر یک رول کاغذ بزرگ دارید بهتر است) و آن را روی زمین قرار دهید. بچه ها را تشویق کنید تا روی آن دراز بکشند و بدن خود را با خودکار ترسیم کنند. از این لحظه به بعد هیچ راهی برای جلوگیری از خلاقیت کودکان وجود ندارد. رنگ آمیزی، اضافه کردن لوازم جانبی به شکل ها مانند برچسب یا مهر، طراحی لباس با برش های مواد قدیمی یا چیزهای دیگری که ممکن است جالب باشد هم اضافه کنید. می توانید بخواهید تا اسباب بازی هایشان را روی کاغذ بگذارند و بکشند. بعد از اتمام نقاشی می توانید برای مدتی آن را به دیوار اتاقشان بچسبانید.

مطلب مرتبط: بازی هایی برای

4. بازی در خانه با ساختن یک باشگاه خانگی

آیا به فعالیتی برای بچه ها نیاز دارید که انرژی بالایی داشته باشد؟ اتاق نشیمن خود را به سالن بدنسازی برای کودکان تبدیل کنید و ایستگاه های ورزشی سرگرم کننده و مناسب سن آنها ایجاد کنید. می‌توانید دنباله‌ای از ورق‌های کاغذی را روی زمین بگذارید که بچه‌ها باید بدون دست زدن به چیز دیگری روی آن راه بروند. برای رقابتی تر کردن آن می توانید از کرنومتر برای زمان بندی هر تمرین استفاده کنید. اما مطمئن شوید که مدت زمان مناسب سن را رعایت کنید. برای جذاب تر کردن بازی خودتان هم در آن شرکت کنید و در آخر با یک غذای خوشمزه خستگی همه را در کنید.

نکته مهم: ورزش هایی که ممکن آست کودک آسیب ببیند یا بدن او آمادگی اش را ندارد، انجام ندهید و از تمرینات ساده شروع کنید.

5. باهم یک موزیک ویدیو بسازید

این روزها ویدیوهای خانگی خیلی پرطرفدار شده اند و می تواند یک سرگرمی خوب برای کودکان باشد. باهم یک اهنگ مناسب را انتخاب کنید و بعد شروع کنید، دوربین موبایلتان را دورتر از خودتان قرار دهید و حرکات هماهنگی را با یکدیگر انجام دهید. این بازی در خانه هم فعالیت کودکتان را بالا  می برد و هم در حین ساختن ویدیو اتفاق های خنده داری پیش می آید.

6. آزمایش های علمی ساده انجام دهید

فقط به این دلیل که آنها در مدرسه نیستند، به این معنی نیست که نمی توانند یاد بگیرند. اگر فرزند شما مشتاق است، آزمایش های علمی بسیار سرگرم کننده و ایمن زیادی وجود دارد که می توانید فقط با اشیاء موجود در خانه و مواد موجود در آشپزخانه خود آنها را انجام دهید. کودکان با این آزمایش های ساده برخی مفاهیم اصلی علوم را یاد می گیرند.

یک آزمایش علمی جالب و ساده: یک بطری پلاستیکی را در سینک ظرفشویی قرار داده و با استفاده از قیف، یک فنجان جوش شیرین در آن بریزید. در ظرف دیگری مقداری رنگ خوراکی، یک فنجان سرکه و چند قطره مایع ظرفشویی را مخلوط کنید. از کودک بخواهید با احتیاط و رعایت فاصله محلول سرکه را به جوش شیرین داخل بطری اضافه کند. در این آزمایش جالب مواد آتشفشان از بطری فوران می کند.

7. یک چیز خوشمزه در آشپزخانه بپزید

آشپزی یکی از بهترین کارهایی است که می توان با بچه ها انجام داد. بسیاری از دستور العمل های ساده وجود دارد که می توانید با فرزندان خود امتحان کنید. اگر نگران این هستید که آنها کثیف کاری کنند یا کارهای خطرناک انجام دهند، ابتدا محیط آشپزخانه را برای آنها آماده کنید و در درجه دوم سعی کنید خیلی سخت نگیرید. همچنین از دستورهای غذایی که به فر یا وسایل پرخطر نیاز ندارند استفاده کنید، مثل انواع سالادهای الویه، ماکارانی و… . مهارت های زیادی مثل صبر کردن و تلاش کردن در آشپزی کردن با کودکان نهفته است.
آشپزی با کوکان

8.ساختن اوریگامی را تمرین کنید

اوریگامی که به راحتی انجام می شود، یکی از ارزان ترین کارهایی است که می توان با بچه ها انجام داد. شما می‌توانید یک ورق کاغذ را تقریباً به شکل هر چیزی تا کنید، به شرطی که یک الگو داشته باشید. ساخت حیوانات کاغذی یکی از بهترین راه‌ها برای سرگرم کردن فرزندانتان در یک بعد از ظهر بارانی است. این بازی برای کودکان با سنین بالاتر از 5 سال جذاب تر خواهد بود و تمرکز آنها را افزایش می دهد. ویدیو های زیادی در اینترنت برای ساخت انواع اوریگامی وجود دارد.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.