پردرآمدترین شغل های ایران و جهان، معرفی شغل های پردرآمد

پس از یک بازه زمانی ذهن هر فردی ناخودآگاه به سمت و سوی انتخاب شغل و پردرآمدترین شغل ها می رود. انسان‌ ها برای تامین معاش زندگی به درآمد نیاز دارند و برای کسب درآمد به شغل. طبیعی است که این واژه برای همه‌ی ما مهم و کلیدی باشد. بنابراین شغل یکی از کلمات کلیدی در اقتصاد و کسب و کار است و سیاستمداران مدام از تعداد شغل‌هایی که ایجاد کرده‌اند یا ایجاد خواهند کرد حرف می‌زنند.مدیران سازمان‌ها و کسب و کارها نیز یکی از افتخارات خود را ایجاد شغل می‌دانند.

شغل چیست؟

شغل یا پیشه، فعالیتی منظم است که در ازای دریافت پول انجام می‌شود. یک فرد عموماً یک شغل را با شروع یک کسب‌وکار یا استخدام آغاز می‌کند. اگر یک فرد برای نوع مشخصی از شغل تربیت شده‌ باشد، بدان حرفه یا پیشه می‌گویند. مجموعهٔ شغل‌های یک فرد در طول زندگی، سوابق شغلی آن فرد را تشکیل می‌دهد.

The highest paying jobs

انتخاب شغل مناسب

مواردی که باید هنگام یافتن شغل مناسب در نظر بگیرید عبارتند از:

1. شناسایی مهارت ها

شناسایی مهار تها براساس استعداد طبیعی شما پایه ریزی می شود و از طریق تحصیلات و آموزش توسعه می یابد. شما باید قبل از انتخاب یک شغل مناسب مهارت های خود را پیدا کنید.

2. ارزش ها

ممکن است بخواهید در انتخاب شغل عواملی مانند نوع سبک زندگی مورد نظر، اعتقادات خود، ماهیت اخلاقی شرکت یا صنعتی را که می خواهید در آن کار کنید را در نظر بگیرید.

3.محدودیت ها

انتخاب شغل شما ممکن است با شرایط مالی، جغرافیایی، مسئولیت های خانواده، ناتوانی جسمی یا مدارک تحصیلی شما محدود شود.

4. آرزوها

ممکن است این موضوع را در نظر داشته باشید که آیا می خواهید یک شغل واحد را در طول عمر خود داشته باشید یا گزینه هایی برای تغییر شغل و راه اندازی مشاغل دیگر دارید. همچنین باید در نظر بگیرید که بازنشستگی شما چگونه خواهد بود.

5. فرصت ها

تنها تصمیم گیری در مورد کاری که می خواهید انجام دهید فایده ای ندارد، مگر اینکه فرصت پیگیری آن وجود داشته باشد. می توانید از روشهای مختلف فرصت ها را بیابید، به عنوان مثال:پاسخ به تبلیغات برای مشاغل یا آموزش حرفه ای / حمایت مالی؛ ایجاد ارتباط از طریق افرادی که می شناسید برای مراجعه به کارفرمایان.

6. شخصیت

ویژگی های شخصیتی یک عامل بسیار مهم است که شامل انگیزه های ناخودآگاه می شود.

قبل از انتخاب شغل و برای انتخاب بهترین مسیر برای تصمیم گیری های مهم، بهتر است که برای تأمل در خود زمان بگذارید و قبل از تصمیم گیری عجولانه خود را ارزیابی کنید و در مورد شغل مورد نظر اطلاعات زیادی داشته باشید. در این مرحله، به این فکر خواهید کرد که تمایل به قرار گیری در چه محیط کاری هستید، از کدام کار بیشتر لذت می برید، دوست دارید با چه افرادی کار کنید و موارد دیگر که هر یک برای انتخاب شغل بسیار مهم هستند.

مشاور شغلی چگونه به شما برای انتخاب شغل کمک می کند؟

باورهای متفاوتی در مورد مشاور شغلی وجود دارد. عده ای از افراد در هنگام مراجعه به مراکز مشاوره ی شغلی به دنبال آن هستند که مشاور از آن ها تست های روانشناختی متنوعی به عمل آورد و برای شان توضیح دهد که شغل مناسب شان چیست. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان نیز چنین باورهایی در مورد مشاوره ی شغلی دارند. اما برای کسانی که مدتی را در بازار کار گذرانده اند و با فراز و فرودهای یافتن شغل مناسب آشنا هستند، انتظارات کمی متفاوت است. این افراد می دانند که صرف آگاهی از علایق برای پیدا کردن شغل مناسب، کافی نیست و لازم است تا توانمندی ها و واقعیت های خود  و محیط را نیز در نظر بگیرند. مشاوران شغلی به شما کمک می کنند تا با شناخت استعداد ها و توانمندی های خود، بهترین شغل را انتخاب کرده و در آن شغل پیشرفت داشته باشید.

شاید شما هم از جمله افرادی هسید که دنبال یک شغل پردرآمد هستند و تحقیق می‌کنید تا شغل خاص و پر درآمدی پیدا کنید که با شرایط شما همخونی داشته باشد و برای آینده روی آن حساب کنید. شغل‌هایی در ایران و جهان هستند که درآمد بالایی دارند مثل پزشکی، مکانیکی، خدمات زیبایی و شغل‌هایی که با وسایل نقلیه در ارتباط است. اما هر یک از این شغل ها نیاز به تلاش و ادامه مسیر دارند. پس در ابتدا برای انتخاب یک شغل برای درآمد زایی بالا و بدون خستگی صبور باشید و تلاش کنید. هیچ حرفه ای بدون تلاش برای شما درآمد زایی نمی کند.

معرفی پر درآمدترین شغل های ایران و جهان

پردرآمدترین شغل های ایران و جهان

1. صنعت غذا

مواد‌غذایی همیشه از پرسود ترین مشاغل است از آنجایی که خوراک از نیازهای اولیه هر انسانی است پس در هر شرایطی باید این نیاز برآورده شود. به خاطر همین این شغل و کار و هر حرفه‌ای که با مواد‌غذایی در ارتباط است، همیشه بازار خودش را دارد و درآمد و سود بالایی هم دارد، هرچند که وضعیت اقتصاد هم نا به سامان باشد، فعالیت این حرفه متوقف نمی شود.

2. حرفه مد و طراحی لباس

ارائه‌ طرح‌های جدید و متنوع و رقابت در عرصه‌ زیبایی لباس و مد، کاری است که طراحان لباس انجام می‌دهند. اگر طراحی بتواند خودش را به شرکت‌های معتبر در زمینه مد ثابت کند و شانس همکاری با آن‌ها را پیدا کند، می‌تواند نسبت به آینده‌ شغلی و درآمد بالای خود مطمئن باشد.

3. آرایشگری و خدمات زیبایی

یکی از پولساز‌ترین مشاغلی که یک افراد می‌توانند انجام دهند انجام خدمات آرایشگری و زیبایی است. آرایش و گریم عروس، کاشت ناخن، پاکسازی پوست، اکستنشن و… در حال حاضر در اکثر کشور ها طرفداران زیادی دارد و آرایشگرانی که بتوانند مشتری ثابت و روزانه برای خود بیابند می‌توانند به راحتی یک ثروت خوب کسب کنند.

4. بازاریابی آنلاین

بازاریابی به خصوص به شکل آنلاین این روزها خیلی فراگیر شده است. در بازاریابی اگه بتوانید با استفاده از فنون فروشندگی مشتری‌ها را جذب کنید و فروش محصول را بالا ببرید، پورسانت دریافت می‌کنید و علاوه بر آن فرصتی است برای پیدا کردن ایده و طرح های جدید در هر زمینه شغلی.

5. توریسم درمانی

به دلیل پایین بودن هزینه‌های درمانی، مخصوصاً دندانپزشکی و جراحی زیبایی در ایران، از کشورهای مختلفی برای انجام عمل‌های زیبایی به ایران سفر می‌کنند. همین باعث شد تا صنعت توریسم درمانی شکل بگیرید. جراحی زیبایی در سرتاسر دنیا متقاضی بسیاری دارد و به همین دلیل پردرآمدترین شغل در دنیا و بالطبع در ایران است. احتمالاً در اطراف خودتان کسانی را دیده‌اید که عمل بینی یا جراحی زیبایی دیگری انجام داده‌اند یا ممکن است شما که این مطلب را می‌خوانید یکی از عمل‌های زیبایی را انجام داده باشید.

6. خدمات ماساژ و پاکسازی صورت

در کنار کارهایی که برای زیبایی و بهبود سلامت ظاهر افراد رواج پیدا کرده است، ارائه‌ خدمات ماساژ در اشکال مختلف آن هم جزو مشاغل پرطرفدار و پردرآمدی است که رونق زیادی دارد. مراکز مختلف بسیاری در این زمینه مشغول به کار هستند و ماساژ را به عنوان روشی درمانی برای بهبود کیفیت زندگی افراد معرفی می‌کنند.

7. راهنمای تور (تور لیدر)

به سفر و گردشگری علاقه‌مندید؟ با توجه به افزایش آمار ورود گردشگران به کشور به خصوص در شهرهای گردشگرپذیر همچون شیراز و اصفهان بازار تور لیدرها به خصوص راهنمای توریست‌های خارجی بسیار داغ شده است. راهنمای گردشگر یا تورلیدر شخصی است که با آشنایی و تسلط کامل بر نقاط گردشگری یک شهر از جمله اماکن تاریخی، بازارهای تجاری، جاذبه های طبیعت و … خصوصیات و تاریخچه مربوط به این اماکن را برای گردشگرانی که به آن محل سفر می کنند، توضیح داده و معرفی کند.

8. واسطه‌گری (دلالی)

شغل واسطه‌گری یا دلالی در هر زمینه‌ای یکی از کم زحمت‌ترین و پر سودترین مشاغل در ایران به شمار می‌آِید. شغل واسطه‌گری نه سرمایه نیاز دارد و نه اطلاعات و آموزش خاصی. برای کسب درآمد فقط کافی است که برای چیزهای مختلفی مثل خانه، ماشین و … مشتری پیدا کنید.

9. کشاورزی و دامپروی نوین

با پیشرفت تکنولوژی، افزایش جمعیت و روش‌های نوین، کشاورزی به یک شغل مهم در سراسر جهان تبدیل شده است و ایران نیز به خاطر داشتن زمین‌های فراوان می‌تواند محل مناسبی برای کشاورزی پیشرفته باشد. اگر کسی به رشته کشاورزی علاقه دارد می‌تواند سرمایه گذاری در این بخش و استفاده از علوم جدید در جهان ارزش افزوده فوق‌العاده‌ای در این شغل ایجاد کند. تنها مشکل کشاورزی در ایران کم بود آب و خشکسالی است که آن هم با بکارگیری و مدیریت شیوه‌های نوین آبیاری قابل حل است. برای مثال شما نگاهی به آمار مصرف مرغ در ایران بی اندازید، تولید مرغ یکی از آن دسته شغل‌های زیر مجموعه کشاورزی است که این روزها هرچقدر که تولید شود بازار فروش آن وجود دارد.

10. راه‌اندازی رستوران یا آشپزخانه

بسیاری از مردم برای وعده‌های غذایی از بیرون غذا تهیه می‌کنند، افرادی که تعداد وعده‌های غذایی بیشتری از رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها سفارش می‌دهند همیشه سعی می‌کنند بهترین آن‌ها را انتخاب کنند. پس آشپزخانه‌هایی که از نظر کیفیت غذا و سرویس‌دهی عملکرد خوبی دارند، درآمد خوبی نیز خواهند داشت. اگر به شغل آشپزی علاقه دارید و می‌توانید غذای سالم و خوشمزه بپزید و یا شخصی را می‌شناسید که می‌تواند به عنوان سرآشپز به شما کمک کند، راه‌اندازی آشپزخانه می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

11. تعمیرکار خودرو

به لباس‌های روغنی تعمیرکارها نگاه نکنید، آنها یکی از پردرآمدترین‌ مشاغل هستند. البته شکی نیست که شغل سخت و طاقت فرسایی است. جراحانی که با موتور و رادیات سروکله می‌زنند باید اعصاب و عضلاتی پولادی داشته باشند. اما به نظر می‌رسد با وجود این سختی‌ها، درآمدش به زحمتش به می‌ارزد.

12. طراح دکوراسیون

دنیای امروز به سمت سرمایه‌داری پیش رفته و مد و زیبایی یکی از اصلی‌ترین مفاهیم مرتبط با سرمایه‌داری به حساب می‌آیند. دنیای مد راه خود را در صنعت ساختمان‌سازی هم باز کرده است و افراد بسیاری تمایل دارند که فضای کاری و زندگی خود را به بهترین شکل ممکن طراحی و تزیین کنند. طراحان دکوراسیون کسانی هستند که در این مورد باید به آن‌ها مراجعه کرد. طراحی دکوراسیون با توجه به گرایش شدید افراد به مصرف‌گرایی و به روز بودن، جزو شغل های پردرآمد محسوب می‌شود و می‌توان گفت همیشه از بازار کار خوبی برخوردار است. طراحی دکوراسیون داخلی به شاخه‌های متعددی مثل طراحی داخلی ساختمان، طراحی نمای بیرون ساختمان، طراحی فضای اداری، طراحی مغازه‌های تجای و طراحی فضای سبز تقسیم می‌شود.

13. مترجمی

مترجمی در جایگاه هشتم لیست شغل های پردرآمد جهان قرار دارد. با اینکه این شغل در کشور ما شغل پیش پا افتاده‌ای محسوب می‌شود و فاقد امنیت شغلی و درآمد خوب است، اما باید توجه داشته باشید که در خیلی از کشورهای جهان، به دلیل گستردگی روابط بین المللی مثل روابط حساس سیاسی و تجاری، ترجمه اهمیت بسیار زیادی دارد. یک مترجم باید به چندین زبان خارجی تسلط کامل داشته باشد. این شغل سطوح مختلفی دارد و اگر بتوانید خود را به سطوح بالا مثل مترجمی برای شرکت‌های تجاری بین‌المللی یا سازمان‌های دولتی دارای روابط خارجی برسانید، کارهای شما بسیار حساس خواهند بود و به ازای همین حساسیت و دشواری کار شما، درآمدتان نیز بالا خواهد بود. حساسیت کار مترجم به این است که به ویژه در متون حقوقی و قراردادها، در صورتی که کوچکترین اشتباهی در ترجمه صورت گیرد، ممکن است منافع یک سازمان یا حتی منافع یک کشور، در خطر جدی قرار بگیرد.

14. کسب و کار اینترنتی

بسیاری از سایت‌ها با فروش محصولات فیزیکی یا دیجیتالی کسب درآمد می‌کنند. بسیاری دیگر خدمات ارائه می‌دهند و درآمدزایی اینترنتی می‌کنند و بسیاری دیگر به واسطه تبلیغات کسب درآمد از اینترنت را تجربه می‌کنند. راه‌اندازی یک کار اینترنتی نیاز به ایده عجیب و غریب و تخصص‌های خاصی نیست اما پس از راه‌اندازی نیاز به نظم و توسعه و یادگیری مهارت‌های مرتبط با کسب و کارهای آنلاین، دارید.

15. برنامه‌نویسی و توسعه‌دهنده وبسایت

با توجه به وضعیت حرکت جهانی به سمت زندگی‌های مبتنی بر اینترنت و استعدادی که در کشور ما وجود دارد و همچنین پایین بودن هزینه راه‌اندازی این‌گونه شغل‌ها، شما اگر استعداد این کار را دارید می‌توانید وارد یکی از شغل‌های این مجموعه شوید. از مزایایی این نوع شغل‌ها این است که شما در شروع فقط به دانش و چند سیستم کامپیوتری احتیاج دارید به طوری که سرمایه‌گذاری آن حتی از راه‌اندازی یک فلافل فروشی نیز کمتر است.

The highest paying jobs

چه شرایطی را برای انتخاب شغل در نظر بگیریم؟

انتخاب پردرآمدترین شغل های ایران و جهان به شرایط خاص اقلیمی نیز بستگی دارد. شرایط اقلیمی، جغرافیایی و یا منابع طبیعی خاص یک منطقه ممکن است باعث پردرآمد شدن برخی از شغل‌ها در منطقه مذکور شده، درحالی‌که ایجاد آن شغل در مناطق دیگر منطقی و اقتصادی نباشد. مثلاً برای راه‌اندازی یک کارخانه آجرنسوز باید محل احداث کارخانه، کم‌ترین فاصله ممکن را با مواد معدنی اولیه موردنیاز داشته باشد و بر این اساس، باید در یک منطقه خاص معدنی تأسیس شود؛ در غیر این صورت، احداث این کارخانه که مستلزم داشتن سرمایه بسیار زیاد است، با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل مواد اولیه به عدم سوددهی، ورشکستگی کارخانه و درنهایت از بین رفتن سرمایه سرمایه‌گذار منجر می‌شود. بنابراین، از این مثال می‌توان نتیجه گرفت که گاهی برخی از شغل‌هایی که در یک منطقه خاص از ایران، پردرآمد محسوب می‌شوند، لزوماً در مناطق دیگر پردرآمد نیستند و یا سوددهی کمی دارند. انتخاب شغل‌هایی که تقریباً در تمام مناطق ایران پردرآمد محسوب می‌شوند، می‌تواند به امنیت شغلی منجر شده و یک بازار همیشگی را برای شغل شما ایجاد کند. مسئله مهم دیگر، مربوط به تأثیر اینترنت، فناوری اطلاعات و همین‌طور شبکه‌های اجتماعی در موفق شدن یک شغل است. این تأثیرات به‌قدری سریع اتفاق افتاده است که باعث شده حتی افرادی با شغل‌های موفق، زمینه فعالیت خود را تغییر دهند و به‌سوی شغل‌های آنلاین روی‌آورند. در نتیجه برای انتخاب یک شغل مناسب علاوه بر شناسایی استعداد و توانایی ها باید شرایط اقلیمی خود را در نظر بگیریم.

امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.