تاثیر پورن و فیلم های مستهجن بر مغز

در دنیا تعداد بسیار کمی از مردم وجود دارد که  فیلم و تصاویر مستهجن را به طور مداوم در زندگی خود تماشا نمی کنند. 30 درصد از تمام داده های آن به صورت آنلاین پخش می شود و این تعداد هر هفته رو به افزایش است. آمارها نشان می دهد افراد دوازده تا هفده ساله از گروه های عمده مراجعه کننده به محصولات حاوی هرزه نگاری هستند. برخی آمارها نیز بیان می دارند متوسط اولین سن مراجعه کننده به محصولات هرزه نگاری یازده سال است، که این سن نیز در حال کاهش است. در واقع این محصولات تبدیل به اولین و ساده ترین مسیر برای دریافت اطلاعات و آموزش جنسی این دامنه سنی شده؛ در حالی که این تصاویر و فیلم ها، از هرگونه آموزش و بیان واقعیت ها و مسائل بهداشتی خالی است و کودکان و نوجوانان را در معرض خطرهای جسمی و روانی قرار می دهد. صرف نظر از افکار یا نگرش های شما در مورد این موارد، تحقیقات ثابت است. تماشای مفرط فیلم های مستهجن بر مغز تاثیر می گذارد. در ادامه تاثیر پورن بر مغز آورده شده است.

تماشای فیلم پورن

تاثیر پورن بر انتقال دهنده های عصبی

زمانی که یک فرد مشغول دیدن فیلم ها و تصاویر مستهجن است، مواد شیمیایی منتشر شده توسط مغز، با هم ترکیب و یک مخلوط لذت بخش فوق العاده تولید می کنند. این مواد از دوپامین، نوراپی نفرین، اکسی توسین، وازوپرسین، اندورفین و سروتونین تشکیل شده است. هر زمان که تجربیات دلپذیری دارید، مغز شما سطوح بالایی از انتقال دهنده عصبی دوپامین را آزاد می کند.

دوپامین یک بازیکن بزرگ در سیستم پاداش مغز است. دوپامین معمولا چیز خوبی است، ما را سالم و شاد نگه می دارد و بخش مهمی است از آنچه که ما را قادر می سازد، روابط را تشکیل دهیم و عاشق شویم. با این حال، زمانی که محرک لذت مکرر یا طولانی تکرار شود، مغز بیش از حد از دوپامین دریافت می کند. با گذشت زمان، همان طور که در مورد همه اعتیادها صادق است، مغز شما دیگر به دوپامین حساس نیست و مغز سیگنال های لذت را نمی شناسد. دفعه بعد که به تماشای این موارد می پردازید دوپامین ترشح شده در مغز به شما می گوید: “یادت باشد که این را از کجا بدست آوردی؟ برو و بیشتر بیار”. به همین دلیل فرد نیاز بیشتری برای دیدن احساس می کند. 

یکی دیگر از مواد شیمیایی، نوراپی نفرین است. هنگامی که این مواد شیمیایی منتشر شود، هوشیاری و تمرکز ایجاد می کند. این مواد همانند آدرنالین در بدن عمل می کنند. به مغز آگاهی می دهد که آماده باش زیرا چیزی در حال اتفاق افتادن است.

اکسی توسین و وازوپرسین هورمون هایی هستند که به تشکیل خاطرات بلند مدت کمک می کنند. و به فرد نشان می دهند که چه چیزی باعث لذت او شده است.

اندورفین ها مواد مخدر طبیعی بدن هستند. و باعث ایجاد لذت در تمام بدن می شوند. سروتونین نیز پس از ارضای جنسی ترشح شده و آرامش را به ارمغان می آورد.

این سیستمی است که هنگام دیدن فیلم ها و تصاویر مستهجن در بدن اتفاق می افتد. این فیلم ها و تصاویر می توانند اعتیاد ایجاد کنند زمانی که به یک وسواس و مشغولیت فکری تبدیل شود. اگر شما به جای انجام کارهای روزانه دائماً در حال جستجو، تماشا و پیدا کردن این فیلم ها و تصاویر هستید، پس شما به آنها اعتیاد دارید. در نهایت مغز شما خسته و فرسوده می شود و تولید دوپامین را متوقف می کند. شما تلاش می کنید که همان لذت را بدست آورید اما بدن شما پاسخگو نیست در نتیجه بیشتر از قبل به تماشا می نشینید.

تاثیر پورن بر میزان خشونت

بینندگان پورنوگرافی به طور فزاینده ای اشکال خشونت آمیزتری از پورنوگرافی را انتخاب می کنند. دیدن خشونت جنسی آنلاین هم خیلی نگران کننده است، زیرا ممکن است در نتیجه نرخ وقوع واقعی خشونت در زندگی افزایش یابد. برخی از دانشمندان این رابطه را به عملکرد نورون های آینه ای نسبت می دهند. این سلول‌های مغزی به درستی نامگذاری شده‌اند، زیرا زمانی که فرد عملی را انجام می‌دهد و همچنین در حالی که همان عمل انجام شده توسط شخص دیگری را مشاهده می‌کند، شلیک می‌شوند. در واقع انگار با دیدن چیزی در زمانی دیگر ما آن را تقلید می کنیم.

تاثیر فیلم های مستهجن بر کارکردهای مغز

استفاده از پورن با فرسایش قشر جلوی مغز – ناحیه ای از مغز که عملکردهای اجرایی مانند اخلاق، قدرت اراده و کنترل تکانه را در خود جای داده است، مرتبط است. برای درک بهتر نقش این ساختار در رفتار، مهم است که بدانیم این ساختار در دوران کودکی توسعه نیافته است. به همین دلیل است که کودکان برای تنظیم احساسات و تکانه های خود تلاش زیادی می کنند. آسیب به قشر جلوی مغز در بزرگسالی، که هیپوفرونتال نامیده می شود، فرد را مستعد رفتار وسواسی و تصمیم گیری ضعیف می کند. تا حدودی متناقض است که سرگرمی بزرگسالان ممکن است سیم کشی مغز ما را به حالت بچه گانه تر برگرداند. طنز بسیار بزرگتر این است که در حالی که پورن وعده ارضای و ارضاء رضایت جنسی را می دهد، عکس آن را ارائه می دهد.

تاثیر پورن بر مغز

بسته به اینکه با چه کسی در مورد تاثیر پورن صحبت کنید، اثرات متفاوتی خواهید شنید. هر کس نظر متفاوتی دارد. عصب شناسان، روانشناسان، جامعه شناسان، روانپزشکان و غیره این موضوع را مطالعه می کنند، اما از روش های مختلفی استفاده می کنند که نتیجه های مختلفی را به همراه می آورد. و یکی دیگر از مشکلات این است که بیشتر مطالعات در 20-25 سال پیش انجام شده است. و با توجه به تکنولوژی های حاضر دسترسی به آن امروزه بسیار آسان است.

نتایج برخی از این تحقیقات شامل موارد زیر است.

افرادی که درگیر تماشای این فیلم ها و تصاویر هستند:

  • اولین تجربه جنسی خود را در سن پایین تر داشته اند.
  • شرکای جنسی بیشتری داشته اند.
  • فشار بیشتری برای دیدن این فیلم ها بر روی خود احساس می کنند.
  • احساسات و هیجانات را از رابطه جنسی جدا می کنند.
  • مشکل در برانگیختگی جنسی در هنگام رابطه با شریک جنسی خود.
  • انتظارات غیر واقعی نسبت به رابطه جنسی دارند.

نشانه ها و مراحل اعتیاد به هرزه نگاری

در صورت وجود یک یا چند مورد از موارد زیر می توان گفت فرد دچار اعتیاد به هرزه نگاری شده است.

افزایش استفاده در طول زمان

فردی که به این محصولات اعتیاد پیدا کرده به مرور، زمان بیشتری را صرف این کار می کند.

تماشای فیلم های مستهجن

افزایش در شدت و میزان استفاده

 مثل هر اعتیاد دیگری، اعتیاد به هرزه نگاری نیز ممکن است تا جایی پیش برود که دیگر دیدن فیلم و تصاویر مستهجن، تاثیر روزهای اول را بر فرد نگذارد و نیاز به چیز بیشتری برای رسیدن به حس رضایت داشته باشد. درست مثل یک معتاد به الکل که ابتدا با نوشیدنی های سبک شروع می کند و بعد به جایی می رسد که سیستم بدن با مقدار کم الکل قانع نشده و مصرف بیش از حد آن، عملکرد مغز او را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد.

ناتوانی در متوقف ‌کردن این عادت، علی رغم آگاهی از عواقب بد آن

فرد بیمار به مرحله ای می رسد که کاملا از تاثیر پورن بر روابط اجتماعی، خانوادگی و کاری خود مطلع است اما نمی تواند عادت و اعتیاد خود را ترک کند.

مشکلات ناشی از تماشای فیلم های پورن

رابطه جنسی شامل دو نفر می شود. اما اگر شما خود را درگیر فیلم های مستهجن کنید مشکلات زیر را پیدا خواهید کرد:

  • ناتوانی و ضعف جنسی با شریک خود
  • استمناء مکرر (زمانی که شما مسئولیت های دیگر را نادیده بگیرید)
  • رضایت کم از استمناء
  • ناتوانی تمرکز
  • افزایش نیاز به تصاویر و فیلم های عجیب

امروزه مردان با پدیده ای جدید به نام اختلال نعوظ مواجه اند. شاید نتوان آمار دقیقی از مبتلایان به این پدیده ارائه کرد اما می توان گفت که قطعاً این یک واقعیت نادر نیست. اختلال نعوظ می تواند دلایل مختلفی همچون بیماری های قلبی، عروق گرفته شده، کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و غیره داشته باشد. اما پژوهش های اخیر دلیل تازه ای برای این پدیده یافته اند. نتایج تحقیقات یک تیم عصب شناسی دانشگاه کمبریج از تعدادی مصرف کننده مستمر این محصولات، نشان داد که بیش از نیمی از آن ها دچار کاهش شهوت و حتی اختلال نعوظ در برابر زنان هستند که البته در قبال تصاویر و فیلم های مستهجن چنین مشکلاتی را نداشتند.

امتیاز 4.3 (23 مشارکت)
مطالب مرتبط
1 نظر
  1. mori می گوید

    عوارض را گفتید ممنون حالا اگر کسی ترک کرده باشد چگونه میتواند این عوارض را درمان کند ؟ مثل اختلال در نعوظ

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.