مهارت همدلی و 5 عنصر آن

در ساده ترین حالت، مهارت همدلی به معنای درک و آگاهی از احساسات و عواطف دیگران است. مهارت همدلی به عنوان یکی از عناصر کلیدی هوش هیجانی در نظر گرفته می شود. همدلی راه ارتباطی بین خود و دیگران است. زیرا از این طریق می توانید آن چه دیگران تجربه می کنند را درک کنید و گویی خود آن ها را احساس می کنید.

همدلی بسیار فراتر از همدردی است که به عنوان دلسوزی برای دیگری در نظر گرفته می شود. همدلی در عوض خود را جای دیگری قرار دادن است.

مهارت همدلی

دنیل گلمن، نویسنده کتاب هوش هیجانی، می گوید که همدلی اساساً توانایی درک احساسات دیگران است.

همدلی یک مهارت است که می توان آن را توسعه داد و مانند بیشتر مهارت های بین فردی، همدلی (در برخی از سطوح) به طور طبیعی در اکثر افراد وجود دارد.

عناصر کلیدی مهارت همدلی

همدلی 5 عنصر اصلی دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  • درک دیگران
  • کمک به دیگران
  • گرایش به خدمت رسانی
  • اعمال تنوع
  • آگاهی سیاسی

1. درک دیگران

این عنصر احتمالا همان چیزی است که اکثر مردم از مهارت همدلی می دانند. درک دیگران به معنی درک احساسات و دیدگاه های آن ها و نشان دادن تمایل به نگرانی هایشان است.

برای این کار:

  • به نشانه های احساسی توجه کنید: شنونده خوبی باشید و به ارتباطات غیر کلامی دقت کنید.
  • حساسیت نشان دهید، و دیدگاه های دیگران را درک کنید.
  • بر اساس نیاز ها و احساسات افراد، به آن ها کمک کنید.

مطالب مرتبط: پرورش مهارت درک احساسات دیگران


همه اینها نکاتی هستند که در صورت تمایل به انجام آن ها می توانید به خوبی دیگران را درک کنید. برخی ممکن است احساسات خود را برای نادیده گرفتن عواطف دیگران خاموش کنند.

 

2. کمک به دیگران

کمک به دیگران به این معنی است که بر اساس نیازها و نگرانی های آن ها عمل کرده و به آنها کمک کنید تا از حداکثر توان خود استفاده کنند.

برای رشد این مهارت باید راه های زیر را امتحان کنید:

  • افراد را به خاطر نقاط قوت و دستاوردهایشان پاداش دهید و تحسین کنید و بازخوردهای سازنده ای برای بهبود عملکرد آن ها ارائه دهید.
  • در حد توان خود، به منظور پیشرفت افراد، به آن ها آموزش دهید.

کمک به دیگران

3. گرایش به خدمت رسانی

این خصوصیت، که از عناصر کلیدی مهارت همدلی است، در موقعیت‌ های شغلی بیشتر نمایان می‌شود. چنین افرادی، خدمت‌رسانی به مشتری را در اولویت خود قرار می‌دهند و با هدف رضایتمندی و وفاداری مشتری، در جست‌وجوی راه‌هایی برای بهبود خدمات می‌گردند.

افرادی که این رویکرد را دارند، برای مشتریان انرژی فزاینده ای در نظر می گیرند و نیاز های مشتریان را درک می کنند.

این افراد در هر نوع کسب و کاری، یک مشاور قابل اعتماد برای مشتریان هستند و رابطه طولانی مدت بین مشتری و سازمان ایجاد کنند.

4. اعمال تنوع

این عنصر از همدلی نیز بیشتر در موقعیت های شغلی کاربرد دارد. استفاده از تنوع به این معناست که برای افراد فرصت های متفاوتی را ایجاد کنیم و با به‌ رسمیت‌ شناختن توانایی‌ های متنوع افراد و تجلیل از آن تونایی ها، جایگاه‌های لازم را به آنان اختصاص می‌دهند.

اعمال تنوع به این معنا نیست با همه دقیقاً یکسان رفتار کنید، بلکه به این معناست که متناسب با نیاز ها و احساسات دیگران با آن ها تعامل کنید.

افرادی که این مهارت را در خود پرورش داده اند، بدون در نظر گرفتن سابقه و پیشینه دیگران، به همه احترام می گذارند و ارتباط خوبی برقرار می کنند. و به عنوان یک قاعده کلی، استفاده از توانایی ها متنوع را بسیار کاربردی تز از استفاده از یک نوع توانایی و همگن بودن تیم کاری می دانند.

افرادی که در به کارگیری تنوع خوب هستند، تعصب، نابردباری و کلیشه را زیر سؤال می‌برند و فضای کاری را فراهم می کنند که برای همه امن و قابل احترام باشد.

5. آگاهی سیاسی در همدلی

آگاهی سیاسی به معنی پاسخ‌گویی به عواطف و احساسات گروهی و درک قدرت ارتباطات است که به مهارت همدلی منجر می‌شود. آگاهی سیاسی به افراد کمک می کند تا به‌ طور مؤثرتری در روابط سازمانی قرار بگیرند و از موقعیت‌هایی که افراد دیگر در آنها شکست خورده‌اند، آگاه شوند و در نتیجه، درس گرفته و از تکرار آن جلوگیری می کنند


همدلی، همدردی و دلسوزی

 

بین همدلی، همدردی و دلسوزی تفاوت مهمی وجود دارد.
همدردی و دلسوزی هر دو عنصر ترحم برای دیگران را در بردارند. همدردی به این معناست که اگر شخصی از اتفاقات ناگوار زندگی برای شما تعریف کرد، همراه او اشک بریزید و برای آن شخص احساس دلسوزی کنید.
اما همدلی به این صورت که خود را به حای دیگران قرار می دهید و دنیا را از دید همان فرد مشاهده می کنید. انگار که خود تبدیل به آن فرد شده اید.
همدلی چیست

 همدلی 3 نوع متفاوتی دارد

  • همدلی شناختی: به‌ معنای درک افکار و احساسات اشخاص از جنبه بسیار منطقی است، نه از جنبه عاطفی.
  • همدلی عاطفی: به‌ معنای فهم عمیق یا به‌ عبارتی، جذب احساسات اشخاص است، به‌گونه‌ای که منجر به تجربه ی واقعی آن احساس شود.
  • همدلی دلسوزانه: به‌ معنای درک احساسات اشخاص و اقدام مناسب برای کمک به آنهاست.

استفاده و پرورش مهارت همدلی همیشه کار آسانی نیست. اما با تمرین، آگاهی و کمی تخیل می توانیم به صورت همدلانه احساسات را درک کنیم. بر اساس تحقیقات، افرادی که مهارت همدلی را در خود رشد داده اند، روابط بهتر و در نتیجه رفاه بیشتر را در طول زندگی تجربه می کنند.

امتیاز 4.3 (3 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.