تجزیه و تحلیل مقایسه زوجی

هنگامی که بین بسیاری از گزینه های مختلف مردد هستید، چطور تصمیم می گیرید بهترین راه پیش رو کدام است؟

این کار وقتی چالش برانگیز تر می شود که انتخاب های شما کاملا متفاوت از یکدیگر باشند یا معیار های انتخاب کاملا نسبی باشند یا وقتی که داده های عینی برای استفاده در تصمیم گیری نداشته باشید.

تجزیه و تحلیل مقایسه زوجی به شما کمک می کند تا اهمیت نسبی تعدادی از گزینه های مختلف را به دست آورید. مثال کلاسیک “مقایسه سیب با پرتقال”.

تجزیه و تحلیل مقایسه زوجی

درباره ابزار

تجزیه و تحلیل مقایسه زوجی یا مقایسه دوگانه کمک می کند تا اهمیت تعدادی از گزینه ها نسبت به یکدیگر را بسنجیم.

این باعث می شود که انتخاب مهمترین مشکل برای حل و فصل ساده تر شود یا انتخاب راه حل به صورت موثرتری انجام شود. همچنین به شما کمک می کند که اولویت های خود را تنظیم کنید، در حالی که تقاضاهای متناقض در منابع شما وجود دارد.

این ابزار مخصوصا زمانی مفید است که داده های عینی برای استفاده در تصمیم گیری نداشته باشید.

این ابزار همچنین برای زمانی که می خواهید گزینه های مختلف ذهنی را باهم مقایسه کنید یک ابزار ایده آل است برای مثال، زمانی که نیاز به تصمیم گیری در مورد اهمیت نسبی مدرک تحصیلی، مهارت، تجربه، و توانایی تیمی در هنگام استخدام افراد برای یک شغل دارید.

تصمیماتی مانند این ها بسیار سخت تر نیز هستند، برای مثال، مقایسه چند سیستم آی تی مشابه، که در آن تجزیه و تحلیل ماتریس تصمیم گیری  یا برخی از اشکال تجزیه و تحلیل مالی می تواند به شما برای تصمیم گیری کمک کند.

در این مقاله و ویدیو، بررسی خواهیم کرد که چگونه می توانید از تجزیه و تحلیل مقایسه زوجی برای تصمیم گیری استفاده کنید.

نحوه استفاده از ابزار

برای استفاده از این تکنیک، جدول ما را دانلود کنید، سپس این شش مرحله زیر را دنبال کنید.

  1. فهرستی از تمام گزینه هایی که می خواهید مقایسه شوند را ایجاد کنید. به هر یک از گزینه ها یک حرف (A ،B ،C ،D، و غیره) اختصاص دهید و آن را به خاطر بسپارید.
  2. گزینه های خود را هم به عنوان ردیف و هم به عنوان ستون در برگه بنویسید به طوری که شما بتوانید این گزینه ها را با یک دیگر مقایسه کنید.

توجه داشته باشید:

در جدول، سلول هایی که در آن یک گزینه را با خود همان گزینه مقایسه می کنید مسدود شده اند. سلول های جدول که در آن مقایسه ی تکراری انجام می شود نیز مسدود می شوند. این تضمین می کند که هر مقایسه فقط یکبار انجام می شود.

  1. درون هر سلول خالی، گزینه در سطر را با گزینه در ستون مقایسه کنید. مهمترین گزینه را انتخاب کنید و حرف مربوط به مهمترین گزینه را در سلول بنویسید.
  2. تفاوت اهمیت بین گزینه ها را نمره دهید، از صفر (بدون تفاوت یا اهمیت مشابه) تا، به عنوان مثال، سه (بیشترین اختلاف یا یکی بسیار مهم تر از دیگری).
  3. در نهایت، اعداد مربوط به هر یک از حروف را باهم جمع کنید. حتی می توانید این اعداد را به درصد کل نمره تبدیل کنید.
  4. از تحلیل عقلی خود استفاده کنید و در صورت لزوم نتایج را به صورت دستی تنظیم کنید.

مثال

به عنوان مثال، یک فرد خیر بین چندین سازمان خیریه مختلف که درخواست کمک مالی دارند دچار تردید شده است. برای به حداکثر رساندن تاثیر، او تنها می خواهد به چند مورد از آن ها کمک کند و گزینه های زیر را دارد:

  • یک پروژه توسعه در خارج از کشور
  • یک پروژه آموزشی محلی
  • سرمایه گذاری در دانشگاهش
  • تسکین یک فاجعه

تصمیم گیری در زمان شک

اول از همه، او تجزیه و تحلیل جدول مقایسه زوجی در شکل 1 را ترسیم می کند.

شکل 1 – مثال جدول تجزیه و تحلیل مقایسه زوجی (پر نشده است):

A: خارج از کشور B: آموزش محلی C: دانشگاه D: تسکین فاجعه
A: در خارج از کشور
B: آموزش محلی
C: دانشگاه
D: تسکین فاجعه

سپس او گزینه ها را مقایسه می کند، حرف مربوط به مهمترین گزینه را می نویسد و تفاوت های آنها را در اهمیت به دست می آورد. شکل 2 این مرحله از کار را نشان می دهد.

شکل 2 – جدول تجزیه و تحلیل مقایسه مقایسه شده (پر شده):

A: خارج از کشور B: آموزش محلی C: دانشگاه D: تسکین فاجعه
A: توسعه در خارج از کشور A ، 2 C ، 1 A ، 1
B: آموزش محلی C ، 1 B 1
C: دانشگاه C ، 2
D: تسکین فاجعه

در نهایت، او مقدار A ،B ،C و D را جمع می کند و هر یک را به درصد از کل تبدیل می کند. این محاسبات مقادیر زیر را نتیجه می دهد:

  • A3: 37.5 درصد
  • B1: 12.5 درصد
  • C4: 50 درصد
  • D: 0

در نتیجه، او تصمیم می گیرد که در دانشگاهش (C) سرمایه گذاری کند و برخی از منابع مالی را نیز برای توسعۀ خارج از کشور اختصاص دهد (A).

نکات کلیدی

تجزیه و تحلیل مقایسه زوجی برای وزن کردن اهمیت نسبی گزینه های مختلف مفید است. این روش مخصوصا در جایی که اولویت ها واضح نیستند، جایی که گزینه ها کاملا متفاوت هستند، جایی که معیارهای ارزیابی ذهنی هستند یا جایی که گزینه ها از نظر اهمیت با هم رقابت دارند بسیار کاربردی است.

این ابزار چارچوبی را برای مقایسه هر گزینه در برابر دیگر گزینه ها فراهم می کند و تفاوت اهمیت بین گزینه ها را نشان می دهد.

امتیاز 3.3 (3 مشارکت)
مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. شیرین می گوید

    سلام.با تشکر از توضیحات کامل و عالی . با توجه به اینکه برای استفاده از این مطلب در پایان نامه نیاز به ذکر منبع معتبر هست، امکانش هست که منبع رو ذکر کنید،

    1. جعبه ابزار ذهنی می گوید

      با سلام کلید واژه Paired Comparison analyze رو توی گوگل اسکولار سرچ کنید مقالات مرتبط و منبع رو می آره براتون

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.