انواع مختلف عشق و روابط عاشقانه

عشق! همان چیزی که اغلب ما با آن آشنا هستیم. اکثر آدم ها می گویند عشق دنیا را دور می زند. اما آیا واقعا این گونه است؟ آیا همیشه باعث می شود همه درونمان گرم و مبهم باشد؟ یا این که گاهی اوقات ما را در روابطمان دچار مشکل می کند؟ خوب، جواب هر دو مورد است. همه ما سهم خود را از مشکلات در روابط داشته ایم خصوصاً در مشکلات عاشقانه و وقتی مردم به من می گویند، ” روابط سخت هستند! ” همیشه پاسخ می دهم، ” نه آن ها ذاتاً سخت نیستند. این مردم هستند که آن ها را سخت می کنند”. ما فقط باید انواع مختلف عشق را بشناسیم تا بتوانیم شریک زندگی خود را بهتر درک کنیم.

عشق و روابط عاشقانه

8 نوع عشق از نظر یونانیان باستان

یونانیان باستان عشق را مطالعه می کردند و آنها را در هشت نوع مختلف طبقه بندی می کردند. آنها همه چیز را از سخنرانی در جمع تا شروع جهان را مطالعه کردند. و عشق چیزی است که آنها نیز مجذوب آن شده اند. بنابراین، بیایید نگاهی به انواع مختلف عشق بیندازیم تا بتوانید روابط خود را بهتر درک کنید.

برای فهمیدن نوع عشق خود، کلیک کنید.

1_ آگاپه: عشق بی قید و شرط

نوع اول از انواع مختلف عشق، عشق آگاپه است. این یک عشق نوع دوستانه، فداکارانه و بی قید و شرط است. یونانی ها فکر می کردند کاملا رادیکال است، شاید به این دلیل که تعداد کمی از افراد توانایی احساس طولانی مدت آن را دارند. برخی از مردم آگاپه را نوعی عشق معنوی توصیف می کنند. به عنوان مثال، مسیحیان معتقدند که عیسی مسیح این نوع عشق را به همه انسان ها نشان داده است. او از خود گذشته بود و خود را فدا کرد تا دیگران از گناهان خود خلاص شوند. او برای خوشبختی دیگران رنج کشید.

2­_ اروس: عشق رومانیک

اروس از خدای عشق و باروری یونان نامگذاری شده است. بنابراین، معمولاً با عشق رمانتیک و پرشور جسمی همراه است. این عشق بیانی از اشتیاق و میل جنسی است. یونانی ها در واقع به طرز عجیبی از این عشق ترسیده بودند. آن ها فکر می کردند از آن جا که انسان انگیزه غریزی برای تولید مثل دارد، این عشق بسیار قدرتمند است و نتیجه آن از دست دادن کنترل است. اگرچه یونانی ها فکر می کردند این نوع عشق، خطرناک است اما هنوز هم نوعی از عشق است که بسیار پرشور و با لذت جنسی همراه است. حتی در دوران مدرن، برخی معتقدند که این نوع عشق ” داغ و روشن است اما سریع می سوزد.”

3_ فیلیا: عشق مهربان

یونانیان این نوع عشق را “عشق محبت آمیز” تعریف کردند. به عبارت دیگر، این نوعی عشق است که شما نسبت به دوستان خود احساس می کنید.

از قضا، یونانیان باستان فکر می کردند این نوع عشق بهتر از اروس (عشق جنسی) است، زیرا نشان دهنده عشق بین افرادی است که خود را برابر می دانستند. در حالی که بسیاری از مردم کلمه “عشق” را با عاشقانه پیوند می دهند. افلاطون همیشه استدلال می کرد که جذابیت جسمی برای عشق لازم نیست. اگر چنین است، چرا انواع مختلف عشق را بررسی و طبقه بندی می کنیم؟ به همین جهت، فیلیا به عنوان ” عشق افلاطونی ” نیز نامیده می شود (عشق بدون اعمال جنسی).

4_ فیلاتیا: عشق به خود

چهارمین مورد از انواع مختلف عشق، فیلاتیا به معنای عشق به خود است. در جامعه امروزی ما، اکثر مردم عشق به خود را با خودشیفتگی، خودخواهی یا گیر دادن به خود مرتبط می دانند. اما منظور یونانیان باستان از عشق به خود این نبوده است.عشق به خود به هیچ وجه منفی و ناسالم نیست. در واقع، لازم است که بتوانید به دیگران عشق بورزید و عشق دریافت کنید. ما نمی توانیم آن چه را که نداریم به دیگران بدهیم. اگر ما خودمان را دوست نداشته باشیم، چگونه می توانیم دیگران را واقعاً دوست داشته باشیم؟

راه دیگر برای نگاه کردن به عشق به خود، فکر کردن در مورد آن به عنوان خود شفقت است. همانطور که ممکن است به شخص دیگری علاقه و محبت نشان دهید، باید همان محبت و عشق را نیز به خود نشان دهید.

5_ استورج: عشق آشنا

استورج را می توان به عنوان “عشق آشنا ” تعریف کرد. اگرچه این اصطلاح عجیبی است، بگذارید معنای واقعی آن را توضیح دهم. این نوع عشق بسیار شبیه فیلیا است (عشق مهربانانه ای که بین دوستان احساس می شود). با این حال، این عشق بیشتر شبیه عشق والدین و فرزندان است. درست مثل فیلیا، هیچ جاذبه جسمی یا جنسی وجود ندارد. اما پیوند خویشاوندی و آشنایی شدیدی بین افراد وجود دارد.

6_ پراگما: عشق پایدار

یونانیان باستان پراگما به معنای “عشق پایدار” را به عنوان ششمین مورد از انواع مختلف عشق تعریف می کنند. به عبارت دیگر، این تقریباً برعکس اروس (عشق جنسی) است. اروس به دلیل اشتیاق و شدت خود، به سرعت می سوزد. با این حال، پراگما عشقی است که در طی مدت زمان طولانی بالغ شده و رشد کرده است. نوعی از زوج های متاهل قدیمی که از سال های نوجوانی با هم بوده اند و هنوز هم دست به دست هم می دهند، این یک نمونه عالی از عمل هستند. متأسفانه، یافتن این نوع عشق – به ویژه در جامعه امروز- تا حدودی نادر است. به نظر می رسد این روزها مردم فکر می کنند چمن در طرف مقابل همیشه سبزتر است. و بنابراین، آن ها حوصله یا تمایلی به تماشای رشد عشق با گذشت زمان ندارند.

این نوع عشق در رابطه به تلاش زیادی احتیاج ندارد. هر دو نفر در مصالحه تبحر دارند و هرکدام به همان اندازه تلاش می کنند تا فرد مقابل را خوشحال کنند.

انواع مختلف عشق

7_ لودوس: عشق بازیگوش

لودوس به عنوان “عشق بازیگوش” شناخته می شود. با این حال، روش بهتری برای توصیف آن احساس شیفتگی در روزهای ابتدایی عاشقانه است. اگر قبلاً عاشق بوده اید، می دانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنم. مطالعات نشان می دهد هنگامی که افراد این نوع عشق را تجربه می کنند، همان تاثیری را که کوکائین بر روی مغز می گذارد تجربه می کنند. به عبارت دیگر، مغز شما دقیقاً مانند کسی که به معنای واقعی کلمه از دارو استفاده می کند، روشن و فعال است. این باعث می شود شما در زندگی احساس سرزنده بودن و هیجان کنید.

8_ شیدایی: عشق وسواسی

شیدایی لزوما نوع خوبی از عشق نیست، زیرا وسواسی است. این نوعی از انواع مختلف عشق است که می تواند کسی را به جنون، حسادت، بد دل شدن یا عصبانیت سوق دهد. به این دلیل که تعادل بین اروس (جنسی) و لودوس (بازیگوش) به طرز وحشتناکی از بین رفته است.

پنج زبان عشق

یونانیان باستان تنها کسانی نبودند که عشق را مطالعه می کردند. یک دکتر درمانگر روابط مدرن، دکتر گری چاپمن، پنج زبان عشق را از طریق کار با زوجین در مدت زمان طولانی شناسایی کرد. کتاب او، پنج زبان عشق ، جزئیات بسیار بیشتری را ارائه می دهد.

به طور خلاصه، چاپمن استدلال می کند که هر یک از ما عشق متفاوتی را می دهیم و می گیریم، اما همه آنها در پنج دسته قرار می گیرند. و آن ها به شرح زیر است:

  1. کلمات تأیید

برخی از افراد می خواهند “دوستت دارم” یا تعارفات مثبت دیگری را از شریک زندگی خود بشنوند و اگر آن کلمات تایید را نشنوند، ممکن است احساس بی مهری به آن ها دست دهد.

  1. اعمال خدمات

انجاکارهای خوب برای افراد دیگر “عمل خدمت ” نامیده می شود. این کارها شامل کمک کردن در امور منزل، تمیز کردن خانه یا مالش دادن پشت همسرتان وقتی از یک روز خسته کننده کاری برمی گردد می باشد. انجام کارهایی برای کمک به خوشحال کردن طرف مقابل چیزی است که شما از طریق آن می توانید به همسرتان عشق خود را ابراز کنید.

  1. دریافت هدیه

برخی از افراد برای هدیه دادن و دریافت هدیه ارزش زیادی قائل هستند و برخی دیگر این موضوع برایشان اهمیت چندانی ندارد. بنابراین، اگر عشق شریک زندگی خود را با تعداد هدیه ای که به شما می دهد می سنجید، زبان عشق شما ” دریافت هدیه ” است.

  1.  زمان با کیفیت

افراد دیگری هستند که کیفیت عشق خود را با توجه به زمانی که همسرشان برایشان می گذارد، اندازه گیری می کنند. اگر آن ها ” وقت کافی ” برای یکدیگرنداشته باشند، ممکن است احساس بی مهری کنند.

  1. لمس فیزیکی

سرانجام، برخی از افراد عشق را با لمس جسمی مرتبط می دانند. هر چیزی از گرفتن دستان یکدیگر، بوسیدن تا نوازش و حتی رابطه جنسی ” لمس فیزیکی ” به حساب می آید.

انواع مختلف عشق

کلید روابط سالم

انسان ذاتاً خودخواه است. همه ما می خواهیم ” پیروز شویم ” و به دیگران بفهمانیم که ما چه چیزی می خواهیم و متأسفانه، این خودخواهی اغلب منجر به  رابطه دو نفره ای می شود که یکدیگر را درک نمی کنند و به همین دلیل، رابطه آن ها آسیب می بیند.

یکی از کلیدهای روابط سالم درک انواع مختلف عشق است. هرکسی عشق را جور خاصی می دهد و می گیرد. علاوه بر این، برخی از افراد نسبت به دیگران توانایی تجربه انواع بخصوصی از عشق را دارند.چرا زبانه ای عشق اهمیت دارند؟

هدف از یادگیری زبان های عاشقانه و شناختن انواع مختلف عشق این است که هم روشی را که عشق می دهید و هم می خواهید عشق خود را از شریک زندگی خود دریافت کنید، شناسایی کنید. اگر هر دو زبان عاشقانه بسیار متفاوتی دارید وسعی نمی کنید که نیاز یکدیگر را برطرف سازید، می تواند در روابط شما مشکل ایجاد کند.

به عنوان مثال، شما با گفتن “من شما را دوست دارم” همیشه عشق خود را ابراز می کنید، اما برای این که عشق همسرتان را دریافت کنید دوست دارید که به شما هدیه بدهد. اما شریک زندگی شما عشق خود را با خدمات نشان می دهد و از شما می خواهد عشقتان را با گذراندن وقت با کیفیت احساس کند. مشکل را می بینید؟ با هم مطابقت ندارند.

اما نگران نباشید. شما و شریک زندگی خود برای ماندن در کنار هم نیازی به یک زبان عشق یکسان ندارید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که در مورد نحوه ابراز عشقتان با شریک زندگی خود صحبت کنید. همین که بفهمید چطور می خواهید ابراز علاقه کنید و چگونه عشق بگیرید، خیلی سخت نیست.

نتیجه گیری

همه ما متفاوت هستیم و این موضوع ابدا اشکالی ندارد. مشکلاتی که گاهی اوقات ما در روابط داریم از عدم درک کامل یکدیگر به خصوص در زمینه عشق ناشی می شود.

اکنون که انواع مختلف عشق یونان باستان و زبان های عاشقانه مدرن را شناختید، امیدوارم که بتوانید نگاهی مثبت و عاقلانه به روابط خود بیندازید و تغییرات لازم را برای پیشرفت رابطه تان انجام دهید.

امتیاز دهید
منبع lifehack.org
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.