10 راهکار علمی برای افزایش هوش کودکان

ضریب هوشی بالا یک ویژگی مستقل نیست که کودک را متمایز کند یا فرصت موفقیت در آینده را به او بدهد. با این حال، افزایش هوش کودکان به آنها کمک می کند مسیر شغلی، تحصیلی و ارتباطی آنها در آینده تسهیل شود.  والدین در سرتاسر جهان در مورد افزایش هوش کودکان علاقه نشان می‌دهند. در حالی که هزاران محصول با نام تقویت و افزایش هوش وجود دارد، راهکارهای علمی نیز وجود دارد که شما می توانید آنها را در زندگی روزمره کودکتان بگنجانید.

هوش چیست؟

منظور از هوشمندی، توانایی های شناختی و تحصیلی برای درک حوزه های مختلف است. در کتاب های مختلف تعاریف متعددی از هوش ارائه شده است. به عبارتی هوش کل توانایی های شناختی یا فکری مورد نیاز برای به دست آوردن دانش، و استفاده از آن دانش به روشی خوب برای حل مسائل است. IQ محاسبه هوش و تفکر شماست و به صورت عددی بیان می شود. همچنین توجه داشته باشید که میانگین ضریب هوشی 100 است. اگر نمره زیر 100 را کسب کنید، به این معنی است که در زمینه های علمی و همچنین در حوزه های مختلف هوش شما از میانگین پایین تر است. اگر 100 گرفتید، یک فرد متوسط ​​​​بهر هوشی هستید و کسب نمره بالاتر در تست هوش از 100 به این معنی است که فرزند شما از متوسط ​​​​باهوش تر است.
تست مرتبط: تست هوش ریون

افزایش هوش کودکان

در حالی که تست‌های هوش IQ را اندازه‌گیری می‌کنند، باید توجه داشته باشید که مغز انعطاف پذیری بالایی نیز دارد. مغز قابلیت انعطاف پذیری عصبی دارد، به این معنی که به طور مداوم اطلاعات، تجربیات و تغییرات جدید را در طول زندگی ادغام می کند. این قابلیت به ما کمک می کند با تغییر سبک زندگی و عادات، بتوانیم تغییراتی در ذهن خود ایجاد کنیم. در این مطلب زاهکارهایی برای افزایش هوش کودکان به شما می گوییم که در بلند مدت شاهد تغییرات در کودک خود خواهید بود.

افزایش هوش کودکان

راهکارهای افزایش هوش کودکان

1. با آنها صحبت کنید و برای آنها بخوانید

هرچه بیشتر با فرزندتان گفتگو کنید، باهوش تر خواهند بود. انجام بازی های آموزشی ساده در طول مسیر خانه یا بیرون، باعث افزایش هوش کودکان می شود. به عنوان مثال از آنها بخواهید اشیا را نام ببرند یا بشمارند. شما می توانید ضریب هوشی فرزند خود را با انجام این کار در طول چند سال کودکیشان شش درجه افزایش دهید. او اضافه می کند که هر چه زودتر شروع کنید. شواهد نشان می دهد که اگرچه این روش همیشه مفید است، اما بهتر است قبل از 4 سالگی شروع کنید.

2. حافظه آنها را به چالش بکشید

این کار می‌تواند با انجام بازی‌ها باشد یا فقط با درخواست از آنها برای به خاطر سپردن چیزها باشد. وقتی از آن‌ها درباره روز مدرسه‌شان می‌پرسید، آنها را با یک جمله معمولی «نمی‌دانم» رها نکنید. بلکه از آنها بخواهید جزئیات روزشان را به یاد آورند و در موردشان صحبت کنند.

3. از کم خوابی پرهیز کنید

این یک اصل مهم را فراموش نکنید، چرا که هر کار دیگری را درست انجام دهید، کم خوابیدن یا خواب بی کیفیت (از خواب پریدن، دیروقت خوابیدن، خواب در محیط شلوغ یا پرنور و…) می تواند اثر آنها را تا حد زیادی کاهش دهد. خواب کم باعث می شود یادگیری و تمرکز افت کند و در بلند مدت برای مغز به شدت آسیب زاست.

4. چربی های مفید بر افزایش هوش کودکان موثر است

مغز از چربی ساخته شده است و اطمینان از دسترسی بدن به بلوک های ساختمانی صحیح برای رشد آن ضروری است. یک مکمل روغن ماهی با درجه بالا اضافه کنید و از آووکادو، روغن نارگیل یا کره خودداری نکنید.

5. معاشرت با همسالان

اینکه فرزند شما با چه کسی وقت می گذراند به اندازه هر عامل دیگری یک پیش بینی کننده ضریب هوشی است. بازی های گروهی و وقت گذراندن با همسالان باعث افزایش خلاقیت و هوش کودکان می شود.

6. یادگیری و نواختن موسیقی یکی از عامل های افزایش هوش کودکان

نواختن یک موسیقی فعالیت مغز را افزایش می دهد و در نتیجه بهره هوشی را در کودکان افزایش می دهد. اسکن های MRI نشان داده اند که در حالی که یک کودک در حال نواختن یک آلت موسیقی است، عملکرد مغز بهبود یافته است. بنابراین، ثبت نام فرزندتان در کلاس نوازندگی ایده خوبی است. کلاسی را انتخاب کنید که مورد علاقه فرزندتان باشد. اگر برای بچه‌ ها کلاس جذاب نباشد، نتیجه ای نخواهد داشت.

7. فعالیت بدنی و ورزش

هر ورزشی چه در باشگاه و چه در فضای باز، نقش مهمی در افزایش ضریب هوشی کودکان دارد. ورزش اندورفین آزاد می کند و به تقویت عملکرد مغز و همچنین افزایش هوش کودکان کمک می کند. سعی کنید کودک خود را به طور منظم در فعالیت های بدنی شرکت دهید. در صورت امکان فعالیتهای ورزشی گروهی را تشویق کنید.

8. بازی کردن را جدی بگیرید

بازی ها نقش حیاتی در افزایش هوش و همچنین فعالیت کودک دارند. بازی‌ها به بچه‌ها اجازه می‌دهد تا حوزه‌های متعدد را همراه با حل مشکلات برای برنده شدن درک کنند. کودک خود را به حل پازل، یادگیری شطرنج و بازی های فکری تشویق کنید. شما همچنین می توانید یک بازی حافظه ای با کودک خود انجام دهید. این بازیها برای افزایش سطح IQ کودکان بسیار مفید هستند. در حالی که بچه‌ها سرگرم  می شوند، فعالیت مغزشان افزایش می‌یابد زیرا دائماً مجبورند بازی‌ها را حل کنند و فکر کنند.

9. با کودکتان محاسبات ریاضی انجام دهید

محاسبات ریاضی می تواند عملکرد مغز و ضریب هوشی کودک شما را تا حد زیادی بهبود بخشد. می توانید هر روز به مدت 10 دقیقه با آنها محاسبات تصادفی ساده مانند جمع یا تفریق انجام دهید. شرکت در کلاس های چرتکه هم می تواند مفید باشد.

10. فرآیند یادگیری فعال

یادگیری یک فرآیند مستمر است و کودکان باید در فرآیند یادگیری فعال برای رشد هوش خود غرق شوند. بچه ها وقتی می توانند چیزهایی را ببینند بهتر یاد می گیرند، به جای اینکه صرفاً در یک کلاس چهار دیواری بنشینند، اجازه دهید با تمام حس های 5 گانه خود درگیر باشند. کودک خود را در معرض دنیای واقعی قرار دهید. او را در فعالیت های یادگیری عملی شرکت دهید. این باعث می شود آنها با موقعیت های مختلفی روبرو شوند و آنها را به فکر حل آن مشکلات بیاندازد. آنها می توانند با یادگیری به روش های مختلف و در عین حال مداوم، قدرت فکری خود را توسعه دهند. هر چه بیشتر فکر کنند، مغزشان بهتر عمل می کند. آنها همچنین اهمیت دانش را در حل مشکلات مختلف درک می کنند.

سخن آخر در مورد افزایش هوش کودکان

آنها را باور کنید. اگر می‌خواهید عزت نفس آن‌ها را تقویت کنید و هوش آنها را تقویت کنید، چیزی را که بچه‌ها بیشتر می‌خواهند به آن‌ها بدهید. اینکه شما آنها را باور داشته باشید، لازمه هر روش تقویت هوش و سایر مهارت های یک کودک است.

امتیاز 3.9 (19 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 10 =