چگونه بفهمیم یک عشق واقعی است؟ تشخیص عشق از هوس

همه این احساس را تجربه کرده اند که با افزایش ناگهانی ضربان قلب، احساس سبکی سرخوشانه، نیاز به صمیمیت و  دوست داشتن، همراه است. اما این هوس یا عشق است که شما را هیجان زده می کند؟ برای تشخیص عشق از هوس چه باید کرد؟ آیا تشخیص عشق از هوس چیزی است که می توانید از چیزهایی که همسرتان می گوید دریافت کنید؟ ما فکر نمی کنیم به این راحتی باشد. یک عاشق واقعی کسی است که عشق خود را نشان می دهد و با شما محترمانه رفتار می کند. اگر شریک زندگی تان در مورد شما جدی است، بدون در نظر گرفتن ظاهر و وضعیت مالی شما، به شما کمک می کند تا از نظر ظاهری و وضعیت مالی تان بی قید و شرط از شما مراقبت کند.

از طرف دیگر، یک شریک بر اساس هوس فقط شما را در اوقات خوشی دوست دارد و می پرستد. لحظه ای که یک موقعیت چالش برانگیز برای شما پیش می آید، دست شما را رها می کنند و از روزهای سختی که ممکن است بر سبک زندگی شاد و خوش شانس آنها تأثیر بگذارد، فرار می کنند. با این حال، تشخیص اینکه آیا در یک عشق واقعی هستید یا یک هوس، آسان نیست.

تست عشق و عاشقی واقعی را امتحان کنید.

منظور ما از عشق و هوس چیست؟

دکتر جاستین لهملر، روانشناس اجتماعی و محقق در موسسه کینزی و نویسنده کتاب “به من بگو چه می خواهی شهوت را به عنوان حالتی از کشش شدید جنسی و جسمی به شخص دیگر تعریف می کند. او می‌گوید: «از سوی دیگر، عشق مفهومی بسیار گسترده‌تر است که شامل ارتباط عاطفی عمیق‌تر و معمولاً تمایل به ماندگار کردن آن رابطه است».

شهوت و هوس یک احساس بیولوژیکی کاملا طبیعی است، اما با عشق بسیار متفاوت است. هوس حد زیادی خودخواهانه است با کمی فکر یا توجه به رفاه شخص دیگر. فقط به این دلیل که هوس کسی را دارید به این معنی نیست که نمی توانید یا دوستش ندارید. از آنجایی که هوس نشان دهنده جاذبه فیزیکی و میل جنسی است، می توانید واقعاً احساس هوس را در یک رابطه یا خارج از آن تجربه کنید. گفته می شود، وقتی مردم از عشق در نگاه اول یاد می کنند، احتمالاً عمدتاً در مورد شهوت صحبت می کنند.

عشق واقعی

چرا تشخیص عشق واقعی مهم است؟

دانستن تفاوت ها و تشخیص عشق از هوس می تواند به ایجاد روابطی کمک کند که با علاقه، ظرفیت و زمان شما مطابقت داشته باشد. اینکه بتوانید متوجه شوید که چه زمانی رابطه شما از عشق به سمت هوس یا برعکس تغییر می کند، به شما این اختیار را می دهد که قبل از تبدیل شدن به چیزی که نمی خواهید رابطه را متوقف کنید. به همین ترتیب، اگر به یک رابطه طولانی‌مدت علاقه‌مند هستید، تشخیص اینکه چه زمانی رابطه‌تان در جنبه‌های هوس و زودگذرانه قرار می‌گیرد به شما این قدرت را می‌دهد که قبل از اینکه کسی آسیب ببیند، از طفره رفتن خارج شوید. یا حتی اگر خودتان احساس کنید که حس شما به طرفتان عشق نیست و هوس است، می توانید از پیش رفتن رابطه جلوگیری کنید یا حداقل بگویید که چرا رابطه را ادامه می دهید.

روش های تشخیص عشق واقعی از هوس

در اینجا به چند روش برای تشخیص عشق واقعی ذکر می کنیم.

نشانه های عشق در مقابل هوس

1- در عشق واقعی فداکاری جای خودخواهی را می گیرد

آیا شریک زندگی شما هنگام تصمیم گیری که بر هر دوی شما تأثیر می گذارد، احساسات شما را در نظر می گیرد؟ این می‌تواند در مورد کوچک‌ترین چیزها باشد، مانند تصمیم‌گیری در مورد جایی که قرار است بیرون برویم یا از منوی غذا چه چیزی سفارش دهیم. در حالی که عشق واقعی به فداکاری و تصمیمات متقابل مربوط می شود، هوس اینطور نیست. در واقع، هوس بازها فقط به خودشان فکر می کنند، حتی اگر تصمیم آنها به شریک زندگی آنها مربوط شود. به عبارت دیگر، هوس همیشه خودخواهانه است، زیرا فقط به خودش اهمیت می دهد.

2- تشخیص عشق از هوس با مهربانی در رابطه

عشق واقعی در مورد شفقت و سخاوت است، در حالی که هوس در بهترین حالت خود بی رحم است. در حالی که یک عشق واقعی بیش از حد انتظار به شما توجه و عشق می کند، یک هوس فقط به شما درد، ظلم و نوع رفتار بدی را ارائه می دهد که نباید سزاوار آن باشید.

به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید کارهای خود را برای شریک زندگی خود توضیح دهید که ممکن است به کسی در حلقه اجتماعی شما آسیب برساند. در این شرایط، یک عاشق واقعی همیشه سعی می کند قبل از هر واکنشی، روایت شما از داستان را بفهمد. با این حال، یک رابطه مبتنی بر هوس قبل از اینکه شما را با اتهامات مخرب بمباران کند، لحظه ای به شما فرصت نمی دهد که چیزی بگویید.

3- عشق صبور و هوس مجازات گر است

عشق واقعی صبور است و می‌تواند دوام بیاورد و شریکش را تشویق کند که به جای عصبانی شدن، اشتباهات یکدیگر را ببخشند. این بدان معنا نیست که به شما و شریک زندگی تان اختیار داده می شود تا بدون احترام به خواسته های یکدیگر هر کاری که دوست دارید انجام دهید. در عوض، به این معناست که عیب‌ها را کنار بگذاریم، در حالی که قول می‌دهی و بر آن عهد می‌ایستم که برای بهتر شدن تغییر کنیم. عاشقان قلابی حوصله بخشیدن کاستی های شریک زندگی خود را ندارند و ترجیح می دهند با کلمات آزاردهنده آنها را قضاوت و مجازات کنند و در این راه رابطه را از بین ببرند. علاوه بر این، اگر شریک زندگی شما حتی بعد از آن متوجه نشد که این روش رسیدگی به مسائل نیست، به این معنی است که شما دو نفر باید به طور منطقی در مورد موضوع بحث کنید. اگر امکان گفتگوی منطقی وجود ندارد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که شک کنید این عشق است.

4- هوس آسیب زا و عشق واقعی محافطت کننده است

اگر عشق واقعی باشد، ارتباطات باز و صادقانه زیادی بین هر دو شریک وجود خواهد داشت که اغلب جای خود را به بحث های دردناک می دهد. با این حال، راحت بودن در برابر این مکالمات آسیب زا برای محافظت از شما در دراز مدت است. وقتی یک رابطه صادقانه باشد، هیچ آشفتگی نمی تواند آن را متزلزل کند. با این حال، هوس شامل گفتگوهای عمیق و صادقانه نیست. در عوض، شما را به عنوان یک شخص نابود می کند و با ادعاهای آسیب زا و رضایت کاذب، ذره ذره به رابطه شما آسیب می زند.

5- هوس آینده نگر نیست

عاشقان واقعی همیشه شرکای خود را در آینده خود شامل می شوند و آنها را فردی می بینند که می توانند تمام زندگی خود را با آنها بگذرانند. به همین دلیل است که آنها هرگز از جنگیدن برای رابطه خود دست نمی کشند، حتی زمانی که در حال مبارزه اند. عشق واقعی به هر دو طرف امید می دهد، زیرا آنها به طور مساوی وقف ایجاد رابطه هستند. از سوی دیگر، در هوس، افراد شریک زندگی خود را آنقدر شایسته نمی دانند که آنها را در برنامه های خود بگنجانند. آنها همچنین به راحتی از یکدیگر جدا می شوند زیرا هرگز به این فکر نمی کنند که شریک زندگی خود را در آینده تصور کنند.

برای اینکه بفهمیم احساسمان عشق است یا هوس، از خودتان سوال بپرسید

با کمی تأمل در خود، هوس و عشق معمولاً به راحتی قابل تشخیص هستند. از خودتان این سوال ها را بپرسید:

  • در صورت وجود، احساسات فیزیکی که با نگاه کردن به این شخص تجربه می کنم چیست؟
  • آیا می خواهم این شخص مرا از نظر جنسی لمس کند؟ یا اگر این کار را کرده، چه حسی دارد؟
  • آیا من در مورد آینده ای با این شخص خیال پردازی می کنم؟ یا آیا از نظر جنسی در مورد این شخص خیال پردازی می کنم؟
  • آیا می‌خواهم این شخص را به رویدادهای خانوادگی، کاری یا دوستانه بیاورم؟ 
  • رابطه ام با این شخص را چگونه توصیف کنم؟
  • آیا رابطه با گذشت زمان بهتر می شود؟
  • چقدر در رابطه احساس امنیت می کنم؟

اگر هر بار که شخص دیگری را می‌بینید تپش قلب می‌گیرید، حتی از کوچک‌ترین لمس بدنتان احساس هیجان می‌کنید، و نمی‌توانید از خیال‌پردازی جنسی درباره آن‌ها دست بردارید، احتمالاً این هوس است. در مقابل، اگر متوجه می‌شوید که جزئیات شخصی را برای یکدیگر فاش می‌کنید که معمولاً آنها را به اشتراک نمی‌گذارید، از یکدیگر حمایت عاطفی می‌کنید، آنها را در زندگی خود وارد می‌کنید و به آینده مشترک خود فکر می‌کنید، احتمالاً عشق است. پرورش عشق فرآیندی بسیار طولانی‌تر از پرورش هوس است، اما باز هم متکی بر ارتباط با شخص دیگر است.

تست عشق واقعی را امتحان کنید

تست عشق آنلاین می تواند تا حدود زیادی در تشخیص عشق واقعی به شما کمک کند. در آخر این تست نوع عشق شما مشخص می شود، و معلوم می شود که احساس شما عشق است یا هوس.

عشق یا هوس

آیا می توانید هوس و عشق را همزمان احساس کنید؟

بله، شما ممکن است لزوما همه احساستان هوس نباشد و همزمان نشانه های عشق را نیز در خود بیابید. در این زمان است که شما با پرورش یکی از این حس ها، می توانید به یکی از انها تمایل بیشتری پیدا کنید. این احساس دو سویه هوس و عشق نشان می دهد که جوانه ای از عشق د ر شما وجود دارد و فقط رسیدگی بیشتری می خواهد.

مراحل عشق واقعی

فرهنگ ما این روایت را می‌چرخاند که عشق رمانتیک با یک جاذبه فیزیکی قوی شروع می‌شود، اما روند عاشق شدن معمولاً پیچیده‌تر است و شامل تعامل عوامل زیادی از جمله ظاهر فیزیکی، هوش، شباهت و تفاوت ها است. برخی از افراد یک کشش جنسی فوری را تجربه می کنند در حالی که برخی دیگر یک پیوند عاطفی قوی را احساس می کنند که به تدریج به جذابیت عاشقانه تبدیل می شود.

صرف نظر از اینکه عشق شما چگونه رشد می کند، در اینجا یک دستورالعمل سریع وجود دارد که به شما کمک می کند تا مراحل عشق واقعی خود را بسنجید. هلن فیشر، انسان شناس زیست شناسی و پژوهشگر روابط عمومی، عشق واقعی را مطالعه کرده و سه مرحله کلیدی را که انسان در عشق واقعی طی می کند، بیان کرده است:

  1. شهوت: در شهوت ما به شدت جذب شخص دیگری می شویم که باعث ترشح هورمون هایمان می شود.
  2. جاذبه: زمانی متوجه خواهید شد که به این مرحله رسیده اید که احساس می کنید دنیای شما توسط شخص دیگری دگرگون شده است و آنها سطح جدیدی از اهمیت را در زندگی شما پیدا کرده اند. تنها کاری که می خواهید انجام دهید این است که وقت خود را با آنها بگذرانید.
  3. دلبستگی: این مرحله تعهد و رشد است. زمانی اینجا هستید که موج جزر و مد احساسات آرام شده است، و زندگی دوباره عادی‌تر می‌شود، اما تا حدی بهتر است. ثبات و اعتماد عاطفی که ایجاد کرده اید باعث می شود برای رویارویی با چالش های زندگی احساس امنیت بیشتری کنید. قرار گرفتن در این مرحله به این معنی نیست که رابطه جنسی و هیجان تمام شده است، بلکه باید در حفظ میل و صمیمیت بیشتر عمدی باشید. شما در این مرحله احساس آرامش و رضایت می کنید، روی توسعه و رشد با شریک زندگی خود متمرکز هستید و می توانید نیازها و نگرانی های خود را آشکارا بیان کنید.

سخن پایانی در مورد عشق

در حالی که هم هوس و هم عشق می توانند باعث استرس شوند، مهم است که به یاد داشته باشید که این احساسات طبیعی هستند و همه در حال یادگیری نحوه هدایت آنها هستند. در حالی که ممکن است گاهی اوقات گفتن احساس واقعی خود نسبت به دیگران کار آسانی نباشد، سعی کنید صداقت را در اولویت قرار دهید حتی اگر بیشتر احساس می کنید که از نظر جسمی جذب کسی شده اید.

همچنین، به یاد داشته باشید که اشکالی ندارد که دائماً نشانه هایی را که معمولاً با مراحل آغاز یک رابطه مرتبط هستند، تجربه نکنید. رسیدن به نقطه عشق کار و تلاش می خواهد. برای رسیدن به مرحله عشق، باید برای ایجاد ارتباط  وقت بگذارید. اگرچه ممکن است همیشه احساس عجله نداشته باشید، سطوح عمیق‌تر صمیمیت همیشه مفید است.

امتیاز 4.2 (10 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.