ویژگی های یک معلم خوب در دبستان

ویژگی های یک معلم خوب را نام ببرید! نظر شما در این زابطه چیست؟ معلم تاثیر بسزایی بر رشد کودک در سنین دبستان دارد و والدین نیز به دلیل  اینکه فرزندشان ساعاتی طولانی را در کنار معلم می گذارند، برای انتخاب معلم حساسیت نشان می دهند.

معلمین مهره های کلیدی در آموزش و پرورش هستند و بعد از خانواده این معلم است که شخصیت و وضع روحی کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. تقریبا یک سوم وقت کودکان در کلاس می گذرد. به همین خاطر این شخص اثر زیادی در سازمان روحیه و شخصیت کودک دارد و نمی توان نقش معلم را در بهداشت روانی کودکان نادیده گرفت. بنابراین معلم نقش خود را باید به خوبی ایفا کند و اغفال او به کودکان آسیب می رساند.

ویژگی های یک معلم خوب در دبستان

ویژگی های یک معلم خوب

  • معلم باید اطلاعات جامعی در مورد دوره سنی و روانشناسی رشد دانش آموزانش داشته باشد تا بتواند خواسته ها و نیازهایشان را به خوبی پاسخ دهد.
  • با صبر و حوصله و مهربان باشد و به روشهای ارتباط با کودک مسلط باشد.
  • ارتباط مثبت و عاطفی کودکان دبستانی و معلم ضروری است. بعضی از بچه ها از معلم بدشان می آید و بعضی او را تنها به چشم بزرگتری که از آنها نگهداری می کند می بینند و عده ای هم او را دوست دارند و انسان خوب و خوشایندی می بینند. به تعداد دانش آموزان نظرات مختلف در مورد معلم وجود دارد. و وقتی معلم وارد کلاس می شود باید بداند چندین نگاه مختلف به او توجه دارد. بعضی معلمان آنطور که دوست دارند رفتار می کنند و خود را به شاگردان تحمیل می کنند و بعضی دیگر با محبت و دوستی شروع می کنند. بهتر است معلم با اعتماد به نفس، مقتدر و با عطوفت رفتار کند.
  • در نظر کودکان معلم و زندگی او مرموز است و اغلب وقتی با هم صحبت می کنند داستانهایی غیرواقعی که درباره معلم تصور می کنند می گویند. مثلا عده ای فکر می کنند معلم تمام فکرش این است که با مکر و حیله گناه و خطای آنها را کشف کند. و این تفکرات ممکن است باعث لجبازی کودک با معلم شود. معلم باید با این کودکان ارتباط نزدیک برقرار کند و تا حدی که مخرب نباشد در مورد زندگی روزمره خود صحبت کنند تا دانش آموزان او را فردی مرموز ندانند و به راحتی با معلم ارتباط بگیرند.
  • معلم در نزد بچه ها معرف اشخاص بزرگتر و افراد اجتماع بوده که آنها از او تقلید می کنند. پس باید نمونه ای صحیح از یک فرد اجتماع باشد و آنطور رفتار کند که کودکان به سوی هدف صحیح رهبری شوند.(واتبرگ،1353)
  • معلم باید خلاق باشد و از خلاقیت و کنجکاوری کودکان در راستای آموزش بهتر یاری گیرد.
  • سبک یادگیری هر کس نوعی ویژگی شخصیتی است که ممکن است برای یادگیرندگان مناسب ترین باشد البته این توقع زیادی است که از معلم بخواهیم برای هر یک از یادگیرندگان سبک خاصی فراهم نماید(سیف،1391) ولی گاهی با کمک گرفتن از فایل های صوتی و نمایش فیلم می توان این اجازه را به دانش آموزان داد که هر کدام به سبک خود یاد بگیرند.
  • معلم باید قضاوت و تشخیص خوبی داشته باشد نمره دادن و تهیه کارنامه و تشخیص عملکرد خوب یا بد شاگرد یکی از وظایف معلم است، قضاوت اخلاق و رفتار شاگرد و شناسایی او هم وظیفه ای است که معلم بر عهده دارد.
  • معلم باید معلومات و دانش کافی داشته باشد و قادر باشد کلیه سوالات بچه ها را پاسخ بدهد و فقط تسلط به موضوع درس کافی نیست و باید بتواند به همه سوالات دانش آموزان در هر زمینه ای پاسخ گوید.
  • بچه ها وقتی بین خودشان دچار اشکال یا ناسازگاری می شوند روحا احتیاج دارند که یک بزرگتر بین آنها قضاوت کند. این مساله بین بچه ها از کودکستان تا زمین ورزش صدق می کند هر معلمی موظف است این وظیفه را به عهده بگیرد.
  • معلم باید مراقب به نگرانی ها و ناراحتی ها و ترس های کودکان باشد در این سن کودکان می ترسند که اگر کسی به آنها نگوید چه کنند ممکن است کار نادرست انجام دهند و احساس وابستگی به بزرگتر در آنها پررنگ است. بنابر این مراقبت از حالت های روحی کودک بر عهده معلم است.
  • گاهی کودکان به دلیل تغذیه نا مناسب یا رفع نشدن نیازهای جسمی دچار بیماری می شوند و خود به آن آگاه نیستند.معلم از نظر جسمانی هم باید از کودکان مراقبت به عمل آورد.
  • هر انسانی در زندگی احتیاج دارد که کسی را دوست داشته باشد و او را دوست داشته باشند در کودکان به خصوص زمانی که ساعاتی طولانی از جمع خانواده جدا می شوند این حالت قوی است به همین دلیل علاقه و دوستی معمولی شاگرد نسبت به معلم گاهی به مراحل خیلی بالا و شدیدی می کشد. در نتیجه همین حس است که بچه های دبستان برای معلم هدیه می آورند و همه جا به دنبالش می روند و با علاقه به او نگاه می کنند. معلم باید به این حس آگاه باشد و آن را در راه صحیح هدایت کند.
  • تحقیقات نشان داده اند که معلمانی که دارای مدرک بالاتر تحصیلی هستند عملکرد بهتر ی دارند (کاوه،1381). تحصیلات مرتبط و مناسب با پایه ی کلاس، سطح کلاس را ارتقا می بخشد.

معلم پایه ابتدایی وظایف دشواری به عهده دارد که با علاقه و انرژی می تواند از عهده آنها برآید. این شغل بسیار حساس است و تعداد کمی از عهده آن بر می آیند در حالی که در بسیاری از مدارس از معلمان غیر متخصص یرای تدریس ابتدایی استفاده می شود.

نتیجه: معلم ابتدایی باید به مسایل جسمی و روحیه کودکان اهمیت دهد و علاوه بر مراقبت و پرستاری با رعایت نظم یادگیری دانش آموزان را بهبود بخشد.

امتیاز 3.1 (24 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.