سبک دلبستگی شما چیست و چه تاثیری بر روابط دارد؟

چرا برخی از افراد در روابط خود بسیار گوشه گیر و بدون وابستگی هستند، در حالی که برخی دیگر چسبنده هستند و نیاز به تایید دائمی دارند؟ طبق نظریه دلبستگی، به این دلیل است که افراد مختلف سبک های دلبستگی متفاوتی دارند. در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد انواع سبک دلبستگی، نحوه شکل گیری آنها در دوران کودکی، تشخیص سبک دلبستگی، ویژگی سبکها و چگونگی ایجاد یک سبک دلبستگی ایمن بدانید آورده شده است. این طبیعت انسان است که به دنبال تماس و روابط باشد، به دنبال عشق، حمایت و راحتی در دیگران باشد. در واقع، ‘نیاز به تعلق’ یکی از نیروهای اصلی است که افراد را به حرکت در می آورد. بیشتر ما نیاز به تعلق داشتن داریم و خواهان نزدیکی و صمیمیت در زندگی خود هستیم. با این حال، عشق و روابط به ندرت آنقدر بی نقص و بدون مشکل هستند که ما دوست داریم. سبک دلبستکی در واقع جو هیجانی است که بر روابط کودک با مراقبش حاکم می باشد، به دنبال اینکه این جو چقدر امن باشد، چند نوع دلبستگی به وجود می آید. سبک دلبستگی ما بر همه چیز تأثیر می‌گذارد، از انتخاب شریک زندگی‌مان گرفته تا میزان پیشرفت روابط ما تا، متأسفانه، پایان آنها. به همین دلیل است که شناخت الگوی دلبستگی می تواند به ما کمک کند تا نقاط قوت و آسیب پذیری خود را در یک رابطه درک کنیم. یک الگوی دلبستگی در دلبستگی های دوران کودکی ایجاد می شود و به عنوان یک الگوی کاری برای روابط در بزرگسالی ادامه می دهد.

آیا متوجه الگوهای تکراری در روابط عاشقانه خود شده اید؟

شاید هرگز واقعاً به رفتار خود در روابط فکر نکرده یا آن را تحلیل نکرده باشید. با این حال، ممکن است متوجه الگوهای تکراری در زندگی عشقی خود شده باشید. آیا از خود پرسیده اید که چرا همچنان در شرایط یکسانی قرار می گیرید، حتی با شرکای مختلف؟ اگر متوجه الگوی رفتارهای ناسالم و چالش برانگیز عاطفی در روابط عاشقانه خود شده اید، ممکن است دانستن سبک دلبستگیتان به شما کمک کند.

برای فهمیدن سبک دلبستگی خودتان، می توانید از تست سبک دلبستگی به صورت رایگان استفاده کنید.

انواع سبکهای دلبستگی

  • چهار سبک دلبستگی در بزرگسالان وجود دارد:
  •  نا ایمن اضطرابی
  • نا ایمن اجتنابی
  • نا ایمن آشفته
  • ایمن

دلبستگی ایمن

دلبستگی سالم ترین سبک دلبستگی شناخته می شود. افرادی که دلبستگی ایمن داشتند مراقبانی داشتند که در یک کلمه قابل اعتماد بودند. یعنی مراقب او هر زمان که کودک نیاز به محافظت داشت، مراقب او بود تا مکانی امن، پرورش دهنده و امن برای او ایجاد کند.

 

نشانه ها

به عنوان بزرگسالان، افراد ایمن از طرد شدن یا صمیمیت در روابط خود نمی ترسند. آن‌ها از نزدیک شدن به دیگران احساس راحتی می‌کنند و اعتماد دارند که اگر معشوقشان (یا بهترین دوستشان برای تمام عمر) بگوید جایی نمی‌روند، جایی نمی‌روند. این افراد از آن نوع نیستند که به طور تصادفی در ایمیل های شریک زندگی خود بگردند یا باعث شود که همیشه موقعیت مکانی خود را با آنها به اشتراک بگذارد.

دلبستگی اضطرابی

این افراد به‌عنوان دلبستگی دوسوگرای اضطرابی یا فقط  اضطرابی شناخته می‌شوند، این افراد معمولا نیازمند تلقی می‌شوند. اگر مراقب اصلی شما به طور مداوم نیازهای شما را پشتیبانی نکند یا تنها زمانی به شما توجه کند که آنها را صدا می کنید، احتمال شکل گیری این نوع دلبستگی زیاد است. این نوع دلبستگی برای افرادی که والدینشان اغلب برای کار به سفر می‌روند یا مدام سرکار هستند، رایج است. یا، افرادی که والدینشان در حال گذراندن مشکلات خود بودند: طلاق، از دست دادن شغل، مرگ والدین، افسردگی و غیره.

نشانه ها

شخصی که دلبستگی مضطرب دارد دائماً می ترسد که طرد یا نادیده گرفته شود. برای فرونشاندن این ترس‌ها، اغلب رفتارهای وسواسی مانند ارسال پیامک 24 ساعته، تازه کردن شبکه‌های اجتماعی شریک زندگی خود یا برقراری ارتباط بیش از حد انجام می‌دهند. به طور معمول، آنها خود را در روابط فوق‌العاده وابسته با سایر افراد وابسته مضطرب می‌بینند. آنها همچنین ممکن است به افراد وابسته اجتنابی میل پیدا کنند، زیرا ارتباطی شبیه به آنچه با والدین خود داشتند، خواهند داشت.

دلبستگی اجتنابی

آیا تا به حال با کسی برخورد کرده اید که به نظر می رسد هیچ احساسی ندارد؟ آنها احتمالا دلبستگی اجتنابی داشتند. وقتی یک مراقب نیازهای کودک را نادیده می گیرد یا آن نیازها را زائد تلقی می کند، در نهایت کودک به طور کلی نیازهای خود را بیان نمی کند. در عوض، آنها به سمت درون می روند، بروز احساسات را تعطیل می کنند و به طور افراطی یاد می گیرند که مستقل و متکی به خود شوند.

نشانه ها

به عنوان بزرگسالان، آنها به دنبال انزوا، استقلال هستند و اغلب به عنوان افراد خود جذب، خودخواه یا سرد شناخته می شوند. افراد با این سبک دلبستگی تمایل دارند احساسات و ارتباطات را نسبتاً بی اهمیت ببینند. در نتیجه، آنها اغلب روابط را در اولویت قرار نمی دهند. برای افراد وابسته اجتنابی معمول است که به طور کامل از روابط اجتناب کنند. یا اینکه یکی پس از دیگری رابطه نیمه جدی داشته باشند، بدون اینکه به طور کامل متعهد شوند.

دلبستگی آشفته

افرادی که تحت این نوع وابستگی قرار می گیرند معمولاً نامنظم و غیرقابل پیش بینی هستند. افرادی که دلبستگی آشفته داشتند اغلب تجربیات آسیب زا با مراقب خود داشتند، مانند آزار عاطفی یا فیزیکی. این باعث شد که کودک بین ترس از مراقب خود گیر کند و در عین حال بخواهد توسط آنها تسلی یابد.

نشانه ها

افراد مبتلا به دلبستگی آشفته به طور همزمان از نزدیک شدن یا دور شدن بیش از حد از عزیزان خود می ترسند. آن‌ها پادشاهان و ملکه‌های پیشگویی خودتحقق هستند: آنها هوس می‌کنند ارتباط برقرار کنند، اما از ترس از دست دادن آن، تلافی می‌کنند، درام ایجاد می‌کنند و پس از رسیدن به آن، خود را در بسیاری از بحث‌های بی‌معنی می‌بینند.

تست سبک دلبستگی

شما برای سنجش سبک دلبستگی خودتان می توانی به صورت رایگان به تست 18 سوالی  سبک دلبستگی در جعبه ابزار ذهنی، پاسخ دهید.

اگر دلبستگی ایمن ندارید :

سبک های دلبستگی ما عمیقاً در مغز عاطفی ما ریشه دوانده است. اما خبر خوب: سبک دلبستگی ما کاملاً ثابت نیست! با تلاش زیاد، تغییر سبک دلبستگی بسیار امکان پذیر است. چگونه؟

  • رفتن به درمان های عمیق تر روانشناسی مانند روانکاوی یا طرحواره درمانی، شناسایی الگوهای خود یا کنار آمدن با مکانیسم های زیربنایی می تواند کمک کننده باشد.
  • ایجاد روابط با افرادی که دلبستگی ایمن تر دارند. این به شما کمک می کند یاد بگیرید که پیوست ایمن چگونه به نظر می رسد.
  • برقراری ارتباط با شریک عاطفی می تواند به شما در مدیریت انتظارات، ایجاد اعتماد در رابطه و حفظ مرزهای شخصی کمک کند.
امتیاز 4 (3 مشارکت)
مطالب مرتبط
1 نظر
  1. زندگی خوب می گوید

    خیلی عالی

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.