12 نشانه هوش هیجانی بالا

هوش هیجانی توانایی تشخیص، کنترل و سنجش عواطف و احساسات خود و دیگران است. داشتن هوش هیجانی به این معنی است که شما قادر هستید هر موقعیتی را ارزیابی کنید تا مطابق با آن عمل کنید. شما تحت تأثیر افکار و احساسات خود قرار نمی گیرید زیرا کنترل کامل آنها را در دست دارید. هوش هیجانی از پنج ویژگی تشکیل شده است: خودآگاهی، خودتنظیمی، همدلی، انگیزه و مهارت های اجتماعی. افراد با هوش هیجانی بالا به خاطر قابل اعتماد بودن شهرت دارند. برای سنجش هوش هیجانی، می توانید از تست آنلاین هوش هیجانی استفاده کنید. در این مطلب 12 ویژگی هایی را بیان کردیم که اگر آنها را دارا باشید نشان دهنده هوش هیجانی بالای شماست.

1. افراد با هوش هیجانی بالا شنوندگان خوبی هستند

گوش دادن عالی نیازمند ساختار شنیداری توسعه یافته ای است که حقایق را از تفسیرها و واکنش ها جدا می کند. افراد دارای هوش هیجانی می توانند احساساتی را شناسایی کنند که توانایی شنیدن آنها را از بین می برد. آنها روی ایجاد توانایی جدا کردن خود از آن احساسات کار کرده اند تا بتوانند باز بمانند و آنچه را که واقعاً گفته می شود بشنوند.

3. شما تکانشی عمل نمی کنید

شما تحریک پذیر نیستید و دوست دارید قبل از اقدام به چیزها فکر کنید. می‌دانید که رفتار تکانشی معمولا به خوبی خاتمه نمی‌یابد و به راحتی می‌توان با صرف زمان برای ارزیابی وضعیت موجود از آن جلوگیری کرد. شما هرگز بدون فکر کردن صحبت نمی کنید یا عمل نمی کنید.

4. یک فرد با هوش هیجانی بالا به راحتی می تواند بفهمد چه چیزی او را آزار می دهد

شما با عمیق ترین احساسات خود هماهنگ هستید و می دانید چگونه میل به صحبت های منفی با خود را از بین ببرید. شما دائما در حال بررسی بیشتر احساسات درونی خود هستید و همیشه مغز خود را جدا می کنید.

5. با گذشته صلح کرده اید

شما از گذشته به عنوان انگیزه برای ایجاد آینده ای روشن استفاده می کنید. اجازه نمی‌دهید شکست‌های گذشته‌تان شما را دچار منفی‌بافی کند. در عوض، شما از آن به عنوان یک راهنما استفاده می کنید تا دیگر اشتباهات قبلی را تکرار نکنید. این همچنین به این معنی است که شما در رنج نیستید و پس از اینکه کسی به شما ظلم کرده است به خود فرصتی برای بهبودی داده اید.

6. افراد با هوش هیجانی بالا به دنبال کمال نیستند

افراد با هوش هیجانی بالا کمال را هدف خود قرار نمی دهند زیرا می دانند که آن کمال وجود ندارد. انسان‌ ها بنا به ذات ما خطاپذیر هستند. وقتی هدف شما کمال است، همیشه با یک حس آزاردهنده شکست مواجه می شوید که باعث می شود بخواهید تلاش خود را رها کنید یا تلاش خود را کاهش دهید. در نهایت وقت خود را صرف افسوس خوردن برای کارهایی می‌کنید که نتوانسته‌اید به انجام برسانید و کارهایی را که باید متفاوت انجام می‌دادید، به جای اینکه به جلو بروید، هیجان زده از آنچه به دست آورده‌اید و آنچه در آینده به دست خواهید آورد.

7. صحبتهای منفی درونی را متوقف می کنید

هر چه بیشتر روی افکار منفی نشخوار کنید، قدرت بیشتری به آنها می دهید. بیشتر افکار منفی ما فقط همین هستند؛ افکار، نه واقعیت ها. زمانی که احساس می‌کنید چیزی همیشه یا هرگز اتفاق نمی‌افتد، این فقط تمایل طبیعی مغز شما برای درک تهدیدات است. افراد با هوش هیجانی بالا افکار خود را از واقعیت ها جدا می کنند تا از چرخه منفی گرایی فرار کنند و به سمت یک دیدگاه مثبت و جدید حرکت کنند.

8. هوش هیجانی بالا با همدلی بالا ارتباط دارد

توانایی نشان دادن همدلی، که شامل درک افکار و احساسات دیگران است، به شما کمک می کند با دیگران ارتباط برقرار کنید. به جای قضاوت کردن یا برچسب زدن به دیگران، سخت کار می کنید تا مسائل را از چشم آنها ببینید. همدلی لزوما به معنای موافقت با دیدگاه دیگران نیست. در عوض، این در مورد تلاش برای درک این است که به شما امکان می دهد روابط عمیق تر و مرتبط تری ایجاد کنید.

9. شما انتقاد را بدون انکار، سرزنش، بهانه یا اضطراب مدیریت می کنید

یکی از ویژگی های بارز هوش هیجانی بالا، خودآگاهی است. خودآگاهی درک عمیقی از احساسات، افکار و هیجانات است . آنچه ما را عصبانی می کند، ما را خوشحال می کند، خسته می کند و ما را علاقه مند می کند. همچنین به این معنی است که ما می توانیم خودمان، عیوب و همه چیز را با صداقت و وضوح بسیار ارزیابی کنیم. بنابراین زمانی که افراد با هوش هیجانی بالا مرتکب اشتباهی می شوند و به خاطر آن مورد انتقاد قرار می گیرند، آنها را وارد یک سقوط عاطفی نمی کند. این واقعیتی است که باید مورد توجه، تحلیل و اصلاح قرار گیرد.

10. می توانید حالات چهره را بخوانید

هیچ یک از ما بدون ارتباط غیرکلامی وجود نداریم. با این حال، هیچ فرهنگ لغتی وجود ندارد که به ما در درک هر یک از این نشانه های کوچک و اغلب به سختی قابل توجه کمک کند. به همین دلیل است که قادر به تفسیر صحیح پیام‌های بدون کلمه و ارسال آن‌ها در ازای آن، مهارت مهمی است که هم در زندگی شخصی و هم در محیط کار دارید. هوش هیجانی بالا سبب می شود افراد بدانند که چگونه به نشانه‌های خاموشی که در طول مکالمه ارسال می‌شود توجه کنند، و می‌دانند چه زمانی بهتر است یک گام به عقب بردارند تا فضای بیشتری برای گذاشتن دست روی شانه‌های دیگران و آرامش برای در هم زدن چشمانش فراهم کنند، و نه صرفا برای همدردی یا ارائه لبخندی دلگرم کننده.

11. شما واقعیت را همیشه شیرین جلوه نمی دهید

هوش عاطفی مستلزم شناخت احساسات دیگران است، اما این آگاهی دیگر به معنای دوری از گفتن حقیقت یا استفاده از ترفندهایی برای کاهش ضربه بازخورد سخت نیست. افراد دارای هوش هیجانی می دانند که شنیدن پیام های سخت چقدر مهم است. شما صراحت آشکاری را نمی شنوید که احتمالا مکالمه را متوقف کند، اما پیامی واضح خواهید شنید که ممکن است چیزی شبیه به این باشد: “من پیام سختی برای رساندن دارم. راه حلی برای آن وجود ندارد، اما من می‌خواهم بفهمی که من این کار را به خاطر نگرانی برای سلامتی تو انجام می‌دهم، زیرا اگر این مسائل را اصلاح نکنی، شغلت در اینجا به خطر می‌افتد.”

12. در مورد افراد دیگر کنجکاو هستید

اینکه بتوانید با اطرافیانتان همدلی کنید، شما را به زندگی آنها علاقه مند می کند. پذیرشی که در هنگام برقراری تماس چشمی با کسی احساس می‌کنید، می‌تواند برای شما کافی باشد که بپرسید زندگی آن شخص چگونه است که از کجا می‌رود و درباره همه اینها چه فکری می‌کند. . چنین سطح سالمی از کنجکاوی در رابطه با روابط بین فردی موفق بسیار مهم است زیرا به فرد این امکان را می دهد که وقتی با فردی با سطح هوش هیجانی بالایی در تعامل است احساس کند که مورد قضاوت یا انتقاد قرار نمی گیرد.

 

امتیاز 4.5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
1 نظر
  1. مریم کاوندی می گوید

    سلام بر شما مربیان گرامی، از مطلب شما بسیار آموختم، لطفا شماره ۲ که جامانده نیز اضافه بفرمایید. سپاسگزارم

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.