اعتیاد به موبایل

در حالی که یک گوشی هوشمند، تبلت یا کامپیوتر می تواند یک ابزار بسیار سودمند باشد، استفاده بیش از حد از این دستگاه ها می تواند کار، مدرسه و روابط را مختل کند. با آگاهی از علائم و نشانه های اعتیاد به گوشی های هوشمند و اینترنت و چگونگی شکستن این عادت، شما بهتر می توانید تعادل را در زندگی خود وارد کنید.

اعتیاد به گوشی هوشمند چیست؟

اعتیاد به گوشی های هوشمند، که به “نوموفوبیا” (ترس از نبود تلفن همراه) معروف است، اغلب به دلیل استفاده بیش از حد از اینترنت یا اعتیاد به اینترنت به وجود می آید. اعتیاد به گوشی هوشمند می تواند انواع مختلفی از مشکلات کنترل تکانه را شامل شود:

روابط مجازی

اعتیاد به شبکه های اجتماعی، برنامه های دوستیابی، پیام کوتاه و پیام رسانی می تواند به نقطه ای نزدیک شود که دوستان مجازی و آنلاین، مهم تر از روابط واقعی زندگی می شوند. همه ما شاهد زوج هایی هستیم که در رستوران در کنار یکدیگر نشسته اند اما همه حواس شان به تلفن همراه خود است و یکدیگر را نادیده می گیرند. در حالی که اینترنت می تواند یک مکان عالی برای دیدار با افراد جدید، ارتباط مجدد با دوستان قدیمی و یا حتی شروع به روابط عاشقانه باشد، روابط آنلاین یک جایگزین سالم برای تعاملات زندگی واقعی نیست. دوستی های مجازی جذاب است به دلیل اینکه همه چیز در یک حباب اتفاق می افتد و تنش ها و خواسته های روابط واقعی در آن وجود ندارد. استفاده از برنامه های دوستیابی می تواند به جای توسعه روابط بلندمدت، تمرکز شما را بر روابط کوتاه مدت تغییر دهد.

اطلاعات بیش از حد

گشت و گذار بیش از حد در سایت ها، تماشای فیلم ها، بازی کردن و یا بررسی اخبار می تواند منجر به کاهش بهره وری شما در محل کار یا مدرسه شود و شما را برای ساعت ها از محیط اطراف جدا کند.

اعتیاد به سایبر سکس

پورنوگرافی اینترنتی و رابطه جنسی مجازی می تواند بر روابط صمیمانه و سلامت عاطفی شما تاثیر بگذارد.

علل و اثرات اعتیاد به گوشی های هوشمند و اینترنت

اندازه و راحتی گوشی های هوشمند بدان معناست که ما می توانیم آنها را هرجایی که می خواهیم ببریم و از آن استفاده کنیم. در حقیقت به ندرت پیش می آید که بیشتر از یک متر با گوشی همراه خود فاصله داشته باشیم. مانند استفاده از مواد مخدر و الکل، آنها می توانند آزاد سازی دوپامین در مغز را تحریک کنند و خلق و خوی شما را تغییر دهند. و برای بدست آوردن پاداش بیشتر زمان بیشتری را صرف گوشی خود می کنید.

استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند اغلب می تواند نشانه ای از سایر مشکلات اساسی مانند استرس، اضطراب، افسردگی یا تنهایی باشد. در عین حال، استفده از آنها نیز می تواند این مشکلات را تشدید کند. اگر از تلفن هوشمند خود برای از بین بردن احساس اضطراب، تنهایی یا ناخوشایند در موقعیت های اجتماعی استفاده کنید، تنها خود را از آدم های اطراف خود دور می کنید. خیره شدن به گوشی، ارتباط چهره به چهره و معنادار را از بین می برد که باعث کاهش اضطراب و بالا رفتن خلق شما می شود. در حقیقت درمانی که برای کاهش اضطراب خود در نظر گرفته اید خود باعث بالا رفتن اضطراب تان خواهد شد.

علائم و نشانه های اعتیاد به گوشی های هوشمند

مقدار مشخص از میزان ساعت استفاده از تلفن همراه و تعداد پیام های ارسالی و یا دریافتی که نشان دهد به آن اعتیاد دارید، وجود ندارد. زمانی که استفاده از تلفن همراه باعث اختلال در روابط، کار و یا مدرسه شده باشد آن زمان می توان گفت که شما به گوشی خود معتاد شده اید. اگر دوستان خود را نادیده می گیرید و در طول خوردن ناهار شبکه های اجتماعی را چک می کنید و یا هنگام رانندگی احساس اجبار برای چک کردن ایمیل های خود دارید، پس وقت آن است که استفاده از گوشی هوشمند خود را دوباره ارزیابی کرده و در زندگی خود یک تعادل سالم  ایجاد کنید.

علائم هشدار دهنده از استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند یا اینترنت شامل موارد زیر است:

  • مشکل انجام وظایف در محل کار یا خانه
  • دور شدن از خانواده و دوستان
  • مخفی کردن استفاده از گوشی های هوشمند
  • ترس از از دست دادن اطلاعات و اخبار جدید
  • احساس ناراحتی، اضطراب، و یا وحشت اگر شما گوشی خود را در خانه جا بگذارید و یا باتری آن تمام شود.
  • تجربه ویبره‌های فانتومی دارید. احساس لرزش در گوشی خود می کنید اما زمانی که آن را چک می کنید می بینید که هیچ پیغام یا تماسی نداشتید.

راهنمایی های خودیاری برای اعتیاد به گوشی های هوشمند

تعدادی از مراحل را می توانید انجام دهید تا بتوانید استفاده از گوشی هوشمند و اینترنت را تحت کنترل خود درآورید.

تشخیص محرک هایی که شما را به سمت گوشی هدایت می کند

وقتی تنها و بی حوصله هستید به سمت آن کشیده می شوید؟ اگر شما با افسردگی، استرس یا اضطراب مبارزه می کنید، برای مثال،استفاده بیش از حد از تلفن های هوشمند ممکن است راهی برای آرامش روح تان باشد. در عوض، روش های سالم تر و موثرتری برای مدیریت حالات خود مانند تکنیک های آرام سازی پیدا کنید.

درک تفاوت بین تعامل چهره به چهره و آنلاین

انسان ها موجودات اجتماعی هستند. این به معنای جدا شدن از بقیه و ارتباطات آنلاین نیست. ارتباطات اجتماعی چهره به چهره باعث ایجاد ارتباط چشمی و پاسخ زبان بدن می شود که این امر باعث ایجاد احساس امنیت، آرامش، درک و کاهش استرس می شود. تعامل با ایمیل یا پیام این نشانه های زبان بدن را کنار گذاشته، بنابراین اثر یکسانی بر سلامت احساسی شما نخواهد داشت.

مهارت های مقابله خود را بسازید

شاید توییتر، پیام کوتاه یا وبلاگ نویسی روش شما برای مقابله با استرس یا خشم است. یا اگر در برقراری ارتباط با دیگران مشکل داشته باشید، این کار را برای شما آسان تر خواهد کد. ساختن مهارت های مقابله ای سالم به شما کمک می کند تا با استرس های خود بدون نیاز به گوشی خود مواجه شوید.

هر گونه مشکلی را که ممکن است از رفتار اجباری شما پشتیبانی کند شناسایی کنید

آیا در گذشته مشکلی با الکل یا مواد مخدر داشته اید؟ آیا چیزی در استفاده از گوشی شما هست که شما را به یاد زمانی بیندازد که الکل یا مواد مخدر برای پرت کردن حواس خود مصرف می کردید؟

تقویت شبکه حمایتی

برای دوستان و خانواده خود زمانی را اختصاص دهید. شما می توانید با دیگران به طور طبیعی ارتباط برقرار کنید و دوستی هایی ایجاد کنید که زندگی و سلامت شما را تقویت کند.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.