اختلالات تجزیه ای،تعریف، نشانه ها و انواع

اختلالات تجزیه ای چیست؟ اگر تجارب منظمی از گسستگی آزاردهنده داشته باشید، ممکن است به اختلال تجزیه ای دچار شده باشید. و البته اگر این تجربیات بر زندگی روزمره شما تأثیر منفی بگذارد! اختلالات تجزیه ای و گسستگی همچنین ممکن است نشانه ای از سایر مشکلات روانشناختی باشد.

اگر اختلال هویت تجزیه ای دارید، تغییرات شدیدی را در هویت خود تجربه خواهید کرد. ممکن است احساس کنید که جنبه های مختلف (وضعیت) هویت شما در زمان های مختلف کنترل رفتار و افکار شما را در دست دارند. این موضوع می تواند به طرق مختلف اتفاق بیفتد:

  • هر یک از حالت های هویتی شما ممکن است الگوهای متفاوتی از تفکر و ارتباط با جهان داشته باشد.
  • وضعیت هویت شما ممکن است در سنین و جنسیت های مختلف دیده شود.
  • ممکن است احساس کنید یکی از بخش‌های «اصلی» هویت خود را دارید که بیشتر شبیه «شما» است. برخی افراد این را هویت میزبان می نامند.
  • بخش‌های مختلف هویت شما ممکن است خاطرات یا تجربیاتی داشته باشند که با یکدیگر در تضاد باشند.
  • برخی از افراد به این بخش‌های مختلف هویت شما به‌عنوان آلتر یا بخش‌ها و به همه بخش‌ها با هم به عنوان یک سیستم اشاره می‌کنند.
  • ممکن است احساس نکنید که کنترلی بر روی زمانی که بخش‌های مختلف هویت شما تسخیر می‌شود، ندارید.
  • ممکن است فراموشی را تجربه کنید، به این معنی که به یاد نمی آورید وقتی قسمت دیگری از هویت شما کنترل می شود چه اتفاقی می افتد.

آیا من چند شخصیت دارم؟

اختلال هویت تجزیه ای در گذشته اختلال شخصیت چندگانه (MPD) نامیده می شد. به این دلیل که بسیاری از افراد تغییرات در بخش هایی از هویت خود را به عنوان شخصیت های کاملاً مجزا در یک بدن تجربه می کنند. در واقع، بخش‌های مختلف هویت شما همگی بخشی از یک شخصیت هستند. اما ممکن است احساس نشود که آنها به طور کلی به هم پیوسته اند یا با هم کار می کنند.

اختلال هویت تجزیه ای نتیجه یک روش طبیعی مقابله با آسیب های دوران کودکی است. من «بخش‌های» جداگانه، متمایز و منحصربه‌فردی از شخصیتم دارم. “قطعات” یا “تغییرهای” من در مجموع به مجموع فردی که من هستم جمع می شود… آنها هر کدام یک حرف هستند و من یک جمله هستم.

مراقبت از فرد با اختلال هویت تجزیه ای (DID)

DID می تواند مراقبت از خود را سخت تر کند. ممکن است متوجه شوید که بخش های مختلف هویت شما نیازهای متفاوتی دارند. ممکن است لازم باشد برای بخش های مختلف هویت خود از تکنیک های مقابله ای متفاوتی استفاده کنید.

مدیریت و درمان اختلال هویت تجزیه ای

درمان اختلال هویت تجزیه ای (DID) چیست؟

برخی از داروها ممکن است به علائم خاصی از DID مانند افسردگی یا اضطراب کمک کنند. اما موثرترین درمان اختلال چندشخصیتی روان درمانی است. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی با آموزش تخصصی در زمینه اختلالات سلامت روان، مانند روانشناس یا روانپزشک، می تواند شما را به سمت درمان مناسب راهنمایی کند. ممکن است از درمان فردی، گروهی یا خانوادگی بهره مند شوید.

درمان ها روی موارد زیر تمرکز دارد:

  • شناسایی و کار بر روی تروما یا سوء استفاده گذشته
  • مدیریت تغییرات رفتاری ناگهانی
  • ادغام هویت های جداگانه در یک هویت واحد

آیا هیپنوتیزم درمانی می تواند به DID کمک کند؟

برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است هیپنوتیزم درمانی را همراه با روان درمانی توصیه کنند. هیپنوتیزم درمانی نوعی مراقبه هدایت شده است. ممکن است به افراد در بازیابی خاطرات سرکوب شده کمک کند.

پیشگری از اختلال هویت تجزیه ای

آیا می توان از اختلال هویت تجزیه ای (DID) پیشگیری کرد؟

هیچ راهی برای جلوگیری از DID وجود ندارد. اما شناسایی علائم در اوایل زندگی و جستجوی درمان می تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند. والدین، مراقبان و معلمان باید مراقب علائم در کودکان خردسال باشند. درمان بلافاصله پس از اپیزودهای سوء استفاده یا تروما ممکن است از پیشرفت DID جلوگیری کند.

درمان همچنین می تواند به شناسایی محرک هایی که باعث تغییر شخصیت یا هویت می شوند کمک کند. محرک های رایج عبارتند از استرس یا سوء مصرف مواد. مدیریت استرس و اجتناب از مواد مخدر و الکل ممکن است به کاهش دفعات تغییرات مختلف در کنترل رفتار شما کمک کند.

سایر اختلالات تجزیه ای

تعدادی دیگری از اختلالات تجزیه ای وجود دارد. تشخیصی که به شما داده می شود بستگی به علائمی دارد که بیشتر تجربه می کنید و این که چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارد.

اینها علائم یا ویژگی های اصلی هر اختلال هستند:

مسخ شخصیت یا اختلال غیرواقعی بودن

شما ممکن است به طور منظم مسخ شخصیت یا غیرواقعی شدن را تجربه کنید.

فراموشی تجزیه ای

ممکن است نتوانید اطلاعات مهمی در مورد اینکه چه کسی هستید، تاریخچه زندگی یا رویدادهای خاص خود را به خاطر بسپارید.

فراموشی تجزیه ای با فوگ

ممکن است حالتی از ذهن را تجربه کنید که در آن همه چیز را در مورد کسی که هستید فراموش کنید (فوگ). در فوگ ممکن است به مکان جدیدی سفر کنید و مانند یک فرد متفاوت در زندگی متفاوت رفتار کنید.

سایر اختلالات تجزیه ای مشخص نشده (OSDD)

ممکن است علائم تجزیه ای داشته باشید که با هیچ تشخیص دیگری مطابقت ندارد. شخصی که شما را تشخیص می دهد توضیح می دهد که چرا علائم شما با هیچ تشخیص دیگری مطابقت ندارد.

چرا تشخیص مشکل باشد؟

شما ممکن است علائم سایر مشکلات سلامت روان و همچنین گسستگی را با هم داشته باشید. اگر پزشک شما با این مشکلات سلامت روان آشنایی بیشتری داشته باشد، ممکن است فقط این مشکلات را تشخیص دهد بدون اینکه متوجه شود که شما همچنین یک اختلال تجزیه ای دارید.

روانشناسان یا روانپزشکان اغلب در مورد اختلالات تجزیه ای آموزش کافی نمی بینند. آنها ممکن است در هنگام ارزیابی سلامت روان شما حتی به احتمال اختلال تجزیه ای فکر نکنند. این بدان معنی است که آنها ممکن است سوالات درستی در مورد علائم شما نپرسند.
فهم بیشتر درباره تاریخچه زندگی شما می تواند به متخصصان سلامت روان در تشخیص کمک کند. اما آنها همیشه در مورد آزار و اذیت دوران کودکی یا ضربه روحی در ارزیابی نمی پرسند. حتی اگر بپرسند، ممکن است آن را به خاطر نیاورید (اگر فراموشی را تجربه کنید). یا ممکن است صحبت کردن در مورد این موضوع برای شما خیلی سخت باشد.

برخی از افرادی که با علائم تجزیه ای کنار می آیند سعی می کنند آنها را از دیگران پنهان نگه دارند. ممکن است دشوار باشد که آشکارا در مورد تجربیات خود صحبت کنید.

آیا اختلالات تجزیه ای می تواند افراد را به رفتار خشونت آمیز وادار کند؟

رسانه ها اغلب افراد مبتلا به اختلالات تجزیه ای، به ویژه DID را خطرناک یا خشن نشان می دهند. این یک کلیشه مضر و نادرست است.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × سه =