افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال رایج روانشناختی است که باعث احساس غم و اندوه مداوم و تغییر در نحوه تفکر، خواب، غذا خوردن و رفتار شما می شود. چندین نوع مختلف از افسردگی وجود دارد. افسردگی قابل درمان است – معمولاً با رواندرمانی، دارو یا هر دو. درخواست کمک پزشکی به محض مشاهده علائم ضروری است.

افسردگی چیست؟

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث احساس غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه به چیزها و فعالیت هایی می شود که زمانی از آنها لذت می بردید. همچنین می تواند باعث ایجاد مشکل در تفکر، حافظه، خوردن و خواب شود.

طبیعی است که نسبت به موقعیت های دشوار زندگی، مانند از دست دادن شغل یا طلاق، احساس غمگینی یا اندوهگین شدن داشته باشید. اما افسردگی از این جهت متفاوت است که عملاً هر روز به مدت حداقل دو هفته ادامه می‌یابد و علائم دیگری غیر از غم و اندوه به تنهایی دارد.

انواع مختلفی از اختلالات افسردگی وجود دارد. افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی اساسی اغلب فقط “افسردگی” نامیده می شود. این شدیدترین نوع افسردگی است.

بدون درمان، افسردگی می تواند بدتر شود و طولانی تر شود. در موارد شدید، می تواند منجر به خودآزاری یا مرگ با خودکشی شود. (پیشگیری از خودکشی) خبر خوب این است که درمان ها می توانند در بهبود علائم بسیار موثر باشند.

انواع افسردگی چیست؟

کتابچه راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا، ویرایش پنجم (DSM-5) اختلالات افسردگی را به شرح زیر طبقه بندی می کند:

افسردگی بالینی (اختلال افسردگی اساسی): تشخیص اختلال افسردگی اساسی به این معنی است که شما در اکثر روزها به مدت حداقل دو هفته احساس غمگینی، کم ارزشی یا بی ارزشی کرده اید و در عین حال علائم دیگری مانند مشکلات خواب، از دست دادن علاقه به فعالیت ها یا تغییر در اشتها نیز دارید. . این شدیدترین شکل افسردگی و یکی از رایج ترین اشکال آن است.

اختلال افسردگی مداوم (PDD): اختلال افسردگی مداوم، افسردگی خفیف یا متوسط است که حداقل دو سال طول می کشد. شدت علائم کمتر از اختلال افسردگی اساسی است. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای نامیدن دیس تایمی PDD استفاده می کردند.

اختلال تنظیم خلقی (DMDD): DMDD باعث تحریک پذیری مزمن، شدید و فوران خشم مکرر در کودکان می شود. علائم معمولا در سن 10 سالگی شروع می شود.

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD): با PMDD، علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) همراه با علائم خلقی، مانند تحریک پذیری شدید، اضطراب یا افسردگی را دارید. این علائم در عرض چند روز پس از شروع قاعدگی بهبود می یابند، اما می توانند آنقدر شدید باشند که زندگی شما را مختل کنند.

اختلال افسردگی به دلیل یک بیماری دیگر: بسیاری از شرایط پزشکی می توانند تغییراتی را در بدن شما ایجاد کنند که باعث افسردگی می شود. به عنوان مثال می توان به کم کاری تیروئید، بیماری قلبی، بیماری پارکینسون و سرطان اشاره کرد. اگر بتوانید بیماری زمینه ای را درمان کنید، افسردگی نیز معمولا بهبود می یابد.

همچنین اشکال خاصی از اختلال افسردگی اساسی وجود دارد، از جمله:

اختلال عاطفی فصلی (افسردگی فصلی): این نوعی اختلال افسردگی اساسی است که معمولاً در پاییز و زمستان ایجاد می‌شود و در بهار و تابستان از بین می‌رود.

افسردگی دوران بارداری و افسردگی پس از زایمان: افسردگی دوران بارداری افسردگی است که در دوران بارداری اتفاق می افتد. افسردگی پس از زایمان افسردگی است که در عرض چهار هفته پس از زایمان ایجاد می شود. DSM به آنها به عنوان “اختلال افسردگی اساسی (MDD) با شروع حوالی زایمان اشاره می کند.

افسردگی غیر معمول: علائم این بیماری که به عنوان اختلال افسردگی اساسی با ویژگی های غیر معمول نیز شناخته می شود، کمی با افسردگی «معمولی» متفاوت است. تفاوت اصلی بهبود موقت خلق و خو در پاسخ به رویدادهای مثبت (واکنشی خلقی) است. سایر علائم کلیدی عبارتند از افزایش اشتها و حساسیت به طرد.

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی علاوه بر دوره های شیدایی یا هیپومانیک، دوره های افسردگی را نیز تجربه می کنند.

افسردگی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

افسردگی می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد – از جمله کودکان و بزرگسالان. زنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند.

داشتن برخی عوامل خطر احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. به عنوان مثال، شرایط زیر با نرخ بالاتر افسردگی مرتبط است:

  • بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون
  • سکته
    اسکلروز چندگانه
  • اختلالات تشنجی
  • سرطان
  • دژنراسیون ماکولا
  • درد مزمن

افسردگی چقدر شایع است؟

افسردگی خیلی شایع است. محققان تخمین می زنند که تقریباً 7 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده هر ساله دچار افسردگی می شوند. بیش از 16 درصد از بزرگسالان ایالات متحده – حدود 1 نفر از هر 6 نفر – در مقطعی از زندگی خود افسردگی را تجربه می کنند.

با این حال، محققان بر این باورند که این تخمین ها کمتر از واقعیت است، زیرا بسیاری از افراد برای علائم افسردگی به دنبال کمک پزشکی نیستند و تشخیص داده نمی شوند.

تقریباً 4.4 درصد از کودکان در ایالات متحده افسردگی دارند.

علائم و نشانه های افسردگی

علائم افسردگی چیست؟

علائم افسردگی بسته به نوع آن می تواند کمی متفاوت باشد و از خفیف تا شدید متغیر باشد. به طور کلی علائم عبارتند از:

  • احساس بسیار غمگین، ناامیدی یا نگرانی. کودکان و نوجوانان مبتلا به افسردگی ممکن است تحریک پذیر باشند تا غمگین
  • لذت نبردن از چیزهایی که قبلا باعث شادی می شد
  • به راحتی عصبانی یا ناامید شدن
  • خوردن زیاد یا کم، که ممکن است منجر به افزایش وزن یا کاهش وزن شود
  • مشکل در خواب (بی خوابی) یا خواب زیاد (هیپرخوابی)
  • داشتن انرژی کم یا خستگی
  • داشتن زمان دشواری در تمرکز، تصمیم گیری یا به خاطر سپردن چیزها
  • تجربه مشکلات جسمانی مانند سردرد، معده درد یا اختلال عملکرد جنسی
  • داشتن افکار خودآزاری یا خودکشی

علل افسردگی چه چیزی باعث افسردگی می شود؟

محققان علت دقیق افسردگی را نمی دانند. محققین فکر می کنند که عوامل متعددی در توسعه آن نقش دارند، از جمله:

شیمی مغز: عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی، از جمله سروتونین و دوپامین، به ایجاد افسردگی کمک می کند.
ژنتیک: اگر یکی از بستگان درجه یک (والدین بیولوژیکی یا خواهر یا برادر) مبتلا به افسردگی دارید، تقریباً سه برابر بیشتر از جمعیت عمومی احتمال ابتلا به این بیماری را دارید. با این حال، شما می توانید بدون سابقه خانوادگی افسردگی داشته باشید.
رویدادهای استرس زا در زندگی: تجارب دشوار، مانند مرگ یکی از عزیزان، ضربه روحی، طلاق، انزوا و عدم حمایت، می تواند باعث افسردگی شود.
شرایط پزشکی: درد مزمن و شرایط مزمن مانند دیابت می تواند منجر به افسردگی شود.
دارو: برخی داروها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث افسردگی شوند. مصرف مواد از جمله الکل نیز می تواند باعث افسردگی یا بدتر شدن آن شود.

تشخیص و تست افسردگی

افسردگی چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصصین روانشناختی افسردگی را بر اساس درک کامل علائم، سابقه پزشکی و سابقه سلامت روان شما تشخیص می دهند. آنها ممکن است بر اساس زمینه علائم شما، نوع خاصی از افسردگی را برای شما تشخیص دهند، مانند اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی پس از زایمان.

برای دریافت تشخیص افسردگی، شما باید پنج علامت افسردگی را هر روز، تقریباً در تمام روز، حداقل به مدت دو هفته داشته باشید.

متخصص شما ممکن است آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش خون را برای بررسی اینکه آیا شرایط پزشکی زمینه‌ای باعث علائم افسردگی شما می‌شود یا خیر و یا تست افسردگی را برای شما درخواست کند.

مدیریت و درمان افسردگی

افسردگی چگونه درمان می شود؟

افسردگی یکی از قابل درمان ترین اختلالات روانشناختی است. تقریباً 80 تا 90 درصد از افراد مبتلا به افسردگی که به دنبال درمان هستند، در نهایت به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند.

گزینه های درمانی عبارتند از:

روان درمانی

روان درمانی (گفتار درمانی) شامل صحبت با یک متخصص سلامت روان است. درمانگر به شما کمک می کند تا احساسات، افکار و رفتارهای ناسالم را شناسایی و تغییر دهید. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد – درمان شناختی رفتاری (CBT) رایج ترین آنهاست. گاهی اوقات، درمان مختصر تنها چیزی است که نیاز دارید. افراد دیگر درمان را برای چندین ماه یا سال ادامه می دهند.

دارو

داروهای تجویزی به نام داروهای ضد افسردگی می توانند به تغییر ترکیب شیمیایی مغز که باعث افسردگی می شوند کمک کنند. انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد، و ممکن است زمان ببرد تا بفهمید کدامیک برای شما بهترین است. برخی از داروهای ضد افسردگی دارای عوارض جانبی هستند که اغلب با گذشت زمان بهبود می یابند. اگر این کار را نکردند، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. یک داروی متفاوت ممکن است برای شما بهتر عمل کند.

درمان های مکمل

این شامل درمان هایی است که ممکن است همراه با طب سنتی غربی دریافت کنید. افراد مبتلا به افسردگی خفیف یا علائم مداوم می توانند با درمان هایی مانند طب سوزنی، ماساژ، هیپنوتیزم و بیوفیدبک، سلامت خود را بهبود بخشند.

درمان تحریک مغزی

درمان با تحریک مغز می تواند به افرادی که افسردگی شدید یا افسردگی با روان پریشی دارند کمک کند. انواع درمان تحریک مغز عبارتند از درمان تشنج الکتریکی (ECT)، تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) و تحریک عصب واگ (VNS).

همچنین کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به بهبود علائم افسردگی در خانه انجام دهید، از جمله:

ورزش منظم
خواب با کیفیت (نه خیلی کم و نه زیاد)
خوردن یک رژیم غذایی سالم
پرهیز از الکل که افسرده کننده است
گذراندن وقت با افرادی که به آنها اهمیت می دهید

پیشگیری از افسردگی

آیا می توانم از افسردگی پیش گیری کنم؟

شما همیشه نمی توانید از افسردگی پیشگیری کنید، اما می توانید با موارد زیر به کاهش احتمال خطر کمک کنید:

  • حفظ یک برنامه خواب سالم
  • مدیریت استرس با مکانیسم های مقابله ای سالم
  • انجام منظم فعالیت های خودمراقبتی مانند ورزش، مدیتیشن و یوگا

اگر قبلاً افسردگی داشته اید، ممکن است احتمال بیشتری برای تجربه مجدد آن وجود داشته باشد. اگر علائم افسردگی دارید، در اسرع وقت کمک بگیرید.

پیش آگهی افسردگی چیست؟

پیش آگهی (چشم انداز) افسردگی بسته به موارد خاص متفاوت است

عوامل از جمله:

  • شدت و نوع آن
  • اگر موقت یا طولانی مدت باشد.
  • اگر درمان شود یا درمان نشود.
  • اگر بیماری های همزمان دارید، مانند سایر اختلالات خلقی، شرایط پزشکی یا اختلال مصرف مواد.

با تشخیص و درمان مناسب، اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به افسردگی زندگی سالم و رضایت بخشی دارند. با این حال، افسردگی ممکن است پس از درمان دوباره بازگردد، بنابراین مهم است که به محض شروع مجدد علائم، به دنبال کمک پزشکی باشید.

بدون درمان، افسردگی می تواند:

  • بدتر می شود.
  • احتمال ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند زوال عقل را افزایش می دهد.
  • منجر به بدتر شدن مشکلات سلامت موجود، مانند دیابت یا درد مزمن شود.
  • منجر به خودآزاری یا مرگ شود.

چه زمانی باید در مورد افسردگی به روانشناس مراجعه کنم؟

اگر علائم افسردگی دارید، به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. آنها می توانند به شما تشخیص دقیق بدهند و گزینه های درمانی مختلف را پیشنهاد کنند.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 14 =