افسردگی خاموش، نشانه ها و علائم

ممکن است افسردگی آنقدر شدید نباشد که بصورت بالینی و دقیق تشخیص داده شود. اما گاهی افسردگی بخش کوچکی از زندگی ما می شود بدون اینکه بعضی اوقات دلیل حال بد خود را بدانیم! زنگ خطرهایی وجود دارد که اگر این موارد رو در خود یا اطرافیان مشاهده کردید، بدانید که با افسردگی خاموش مواجه هستید.

افسردگی خاموش، نشانه ها و علائم

در افسردگی خاموش اشتها و وزن تغییر می کند

خوردن زیاد یا کم می تواند نشان دهنده افسردگی باشد. برخی از افراد برای راحتی به غذا روی می آورند، در حالی که برخی دیگر به دلیل خلق و خوی ضعیف اشتهای خود را از دست می دهند یا کمتر غذا می خورند. این تغییرات در مصرف غذا می تواند باعث افزایش یا کاهش وزن فرد شود. آنها همچنین می توانند بر خلق و خو و سطح انرژی تأثیر بگذارند.


مقاله مرتبط: افسردگی و رابطه آن با تغذیه


همچنین ممکن است عوامل فیزیولوژیکی نقش داشته باشد. به عنوان مثال، بین چربی اضافی بدن و افزایش التهاب در بدن رابطه وجود دارد. این به نوبه خود ممکن است در ایجاد یا شدت علائم افسردگی نقش داشته باشد.

تغییر در عادات خواب

ارتباط قوی بین خلق و خو و خواب وجود دارد. کمبود خواب می تواند به افسردگی کمک کند و افسردگی می تواند خواب را دشوارتر کند. تحقیقات نشان می دهد که کمبود خواب مزمن می تواند به افسردگی دامن بزند. این ممکن است به دلیل تغییرات عصبی شیمیایی در مغز باشد. با این حال، خواب بیش از حد معمول نیز می تواند نشانه ای از افسردگی باشد.

مصرف الکل یا مواد مخدر در افسردگی

برخی از افراد مبتلا به اختلالات خلقی ممکن است از الکل یا مواد مخدر برای کمک به مقابله با احساسات منفی مانند غم و اندوه، تنهایی یا ناامیدی استفاده کنند.

انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA) گزارش می دهد که در ایالات متحده، از هر 5 نفر مبتلا به اضطراب یا اختلال خلقی مانند افسردگی، 1 نفر نیز دارای اختلال مصرف الکل یا مواد است. برعکس، همان نسبت افرادی که دارای اختلال مصرف الکل یا مواد هستند، اختلال خلقی نیز دارند.

خودگویی منفی

خودگویی منفی یک گفت و گوی درونی است که آسیب زا و خودانتقادی است. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، خودگویی منفی را تجربه می کنند و به طور پیش فرض افکار مضر و انتقادی نسبت به خود دارند.

اگرچه تحقیقات محدودی در مورد اثرات بلندمدت خودگویی منفی وجود دارد، اما تحقیقات منبع معتبر دریافته است که اثرات مضری بر بهزیستی و عملکرد شناختی دارد.

خستگی در افسردگی

احساس خستگی بیش از حد یکی از علائم بسیار رایج افسردگی است. برخی تحقیقات نشان می دهد که بیش از 90 درصد از افراد مبتلا به افسردگی دچار خستگی می شوند. اگرچه همه گاهی اوقات احساس خستگی می کنند، افرادی که خستگی شدید یا مداوم دارند – به خصوص اگر با علائم دیگر همراه باشد – ممکن است افسردگی پنهان داشته باشند.

شادی اجباری

گاهی اوقات، مردم از افسردگی پنهان با عنوان “افسردگی خندان” یاد می کنند. دلیل این امر این است که افرادی که علائم خود را پنهان می کنند ممکن است اطمینان حاصل کنند که چهره آنها در حالی که در جمع دیگران هستند شاد به نظر می رسد. با این حال، همگام شدن با این شادی و مثبت بودن اجباری می تواند دشوار باشد. با گذشت زمان، ماسک ممکن است بلغزد و فرد ممکن است علائم غمگینی، ناامیدی یا تنهایی را نشان دهد.

کمتر از دیگران خوشبین است

نظریه ای وجود دارد مبنی بر اینکه افراد مبتلا به افسردگی ممکن است یک ویژگی به نام “واقع گرایی افسردگی” را نشان دهند. این بدان معنی است که آنها ممکن است از نظر دیدگاهشان نسبت به رویدادها و کنترلی که بر آن رویدادها دارند، نسبت به افراد بدون افسردگی دقیق تر باشند. واقعی‌تر یا بدبین‌تر بودن نسبت به دیگران ممکن است یکی از نشانه‌های افسردگی باشد، به خصوص اگر فرد علائم احتمالی دیگری از افسردگی را داشته باشد.

از دست دادن تمرکز

وقتی فردی در حین مکالمه عقب می ماند یا رشته افکار خود را از دست می دهد، این می تواند نشان دهنده مشکلات حافظه و تمرکز باشد. چنین مسائلی از علائم رایج افسردگی هستند.

یک مطالعه قدیمی تر در سال 2014 نشان می دهد که این مشکلات در تمرکز می تواند تأثیر اجتماعی افسردگی را با چالش برانگیزتر کردن زندگی کاری و روابط شخصی بدتر کند.

علاوه بر این، یک بررسی روایتی در سال 2018 اشاره می‌کند که اختلال عملکرد شناختی یک جنبه کلیدی اختلال افسردگی اساسی (MDD) است. این می تواند به طور قابل توجهی بر زندگی اجتماعی، بازگشت به کار و بهره وری در محل کار تأثیر بگذارد.

بی علاقگی به سرگرمی ها

مؤسسه ملی سلامت روان «از دست دادن علاقه یا لذت به سرگرمی ها و فعالیت ها» را به عنوان یکی از علائم آشکار افسردگی فهرست می کند. بی‌علاقگی به فعالیت‌هایی که فرد قبلاً از آنها لذت می‌برد می‌تواند یکی از اولین نشانه‌هایی باشد که دیگران در هنگام ابتلا به افسردگی متوجه آن‌ها می‌شوند.

دردهای جسمی و مشکلات سلامتی

افسردگی یک مشکل روانی است، اما می تواند عواقب جسمانی نیز داشته باشد. علاوه بر تغییرات وزن و خستگی، سایر علائم فیزیکی افسردگی پنهان که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

  • سردرد
  • سینه سفت
  • قلب تپنده
  • درد ها
  • مشکلات گوارشی

تغییرات شخصیتی

برخی از افراد مبتلا به افسردگی پنهان تغییرات شخصیتی را تجربه می کنند. آنها ممکن است ساکت تر و گوشه گیرتر شوند یا ممکن است عصبانی و تحریک پذیر باشند.

بسیاری از مردم خشم و تحریک پذیری را با افسردگی مرتبط نمی دانند، اما این تغییرات خلقی در بین مبتلایان به این بیماری غیرعادی نیست. به جای اینکه غمگین به نظر برسند، برخی از افراد مبتلا به افسردگی پنهان ممکن است تحریک پذیری و خشم آشکار یا سرکوب شده را نشان دهند.

میل جنسی کم

برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی تغییرات در میل جنسی را یک شاخص کلیدی در تشخیص دوره های علائم افسردگی می دانند. در مطالعه‌ای در سال 2018، افسردگی شدیدتر با اختلال عملکرد جنسی شدیدتر همراه بود. این موضوع شامل مشکل در عملکرد جنسی، میل و رضایت بود.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا میل جنسی ممکن است در هنگام افسردگی کاهش یابد. این شامل:

  • از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش، مانند رابطه جنسی
  • خستگی و سطح انرژی پایین
  • عزت نفس پایین

اگر فکر می کنید افسردگی پنهان دارید چه باید کرد؟

افرادی که علائم افسردگی دارند باید از یک روانشناس بالینی مانند پزشک یا روان درمانگر کمک بگیرند. این متخصصان می توانند به تشخیص کمک کنند و یک دوره درمانی را توصیه کنند.

یک فرد مبتلا به افسردگی ممکن است بخواهد از نزدیکان خود حمایت دریافت کند.

سایر اقدامات برای مدیریت افسردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش استرس، مانند مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق، یا یوگا
  • بهبود عزت نفس از طریق تأییدهای مثبت خود
  • معاشرت با دیگران، اگرچه این می تواند با افسردگی چالش برانگیز باشد
  • درگیر شدن در فعالیت هایی که فرد قبلاً از آنها لذت می برد
  • ورزش منظم
  • خوردن یک رژیم غذایی متعادل
  • درخواست حمایت از خانواده یا دوستان
  • پیوستن به یک گروه پشتیبانی

سوالات متداول در رابطه با افسردگی خاموش یا پنهان

در زیر برخی از سوالات متداول در مورد اینکه آیا ممکن است یک فرد افسرده باشد و آن را نداند آورده شده است.

آیا افراد می توانند از افسردگی خود آگاه نباشند؟

ممکن است فردی افسرده باشد و نداند. علائم کمتر آشکار افسردگی عبارتند از:

  • وزن تغییر می کند
  • اختلالات خواب
  • مصرف الکل یا مواد مخدر
  • خودگویی منفی
  • خستگی
  • از دست دادن تمرکز
  • میل جنسی کم

آیا افسردگی خاموش وجود دارد؟

انواع مختلفی از افسردگی از جمله افسردگی اساسی و اختلال عاطفی فصلی وجود دارد.

افسردگی پنهان یا “افسردگی خاموش” یک تشخیص پزشکی نیست و به علائم افسردگی اشاره دارد که کمتر توسط دیگران تشخیص داده می شود.

خلاصه

همه افراد مبتلا به افسردگی علائم معمول غم و ناامیدی را نشان نمی دهند. گاهی اوقات، تنها علائمی که ممکن است فرد از خود نشان دهد، فیزیکی است، مانند خستگی یا تغییرات وزن.

سایر نشانه های افسردگی پنهان می تواند شامل مصرف الکل یا مواد مخدر، تحریک پذیر یا عصبانی بودن، و از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش مانند رابطه جنسی و سرگرمی ها باشد.

افرادی که نگران این هستند که یکی از عزیزانشان افسردگی پنهان داشته باشد، باید سعی کنند با آنها در مورد علائم آنها صحبت کنند و حمایت و مشاوره بدون قضاوت ارائه دهند. افرادی که مشکوک به افسردگی هستند باید در مورد آن با یک پزشک یا متخصص بهداشت روان صحبت کنند.

امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 4 =