بررسی شخصیت آیسان اسلامی از نظر روانشناسی

یکی از شخصیت های مشهور فضای مجازی که در این روزها بسیاری از مخاطبان جوان و نوجوان ایرانی را جذب خود کرده است ، آیسان اسلامی است. دلایل مختلفی در خصوص مطرح شدن این شخصیت نوظهور در فضای مجازی عنوان شده است. اما در این مقاله، ما قصد داریم تا منظر روانشناسی به بررسی شخصیت او بپردازیم و چالش هایی که او از کودکی با آن درگیر بوده و بعد از آن شخصیت اش بدین گونه شکل گرفته است را با شما مطرح کنیم. 

آیسان اسلامی کیست؟

آیسان اسلامی جوانی دهه شصتی می باشد ؛ که در روستای چلندر نوشهر در استان مازندران به دنیا آمده است. او در سال ۲۰۱۳ یعنی زمانی که حدوداً ۲۵ سال سن داشته از ایران مهاجرت کرده و مدتی در ترکیه و دبی ساکن بوده و سپس به ایالت متحده آمریکا مهاجرت کرده است. قد آیسان اسلامی ۱۹۲ سانتی متر و وزن او ۹۳ کیلوگرم است . او موفق بوده تا با انجام تمرینات ورزشی و بدنسازی و رعایت برنامه غذایی مناسب اندام و ظاهر بسیار خوبی برای خود بسازد. همین موضوع نیز به توجه بیش از حد به این اینفلوئنسر فضای مجازی ارتباط دارد .

پدر و مادر آیسان اسلامی

نام پدر آیسان ، قدیر است ؛ قدیر در طول زندگی اش ، معمولاً شغل مشخصی نداشته و در طول سالهای زندگی خود بیشتر بیکار بوده است . ضمن اینکه مصرف مواد مخدر مانند تریاک ، فکر او را برای سر و سامان دادن به وضعیت زندگی خودش و زن و فرزندش مختل و ناتوان کرده است. همین موضوع باعث می شود تا همسرش (مادر آیسان) از او جدا شود و متاسفانه آیسان کودک طلاق است. در واقع زمانی که او تنها ده سال داشته مادرش به علت اعتیاد و بیکاری همسرش از او جدا می شود و آیسان را تنها می گذارد. این اتفاق اثرات غیر قابل جبرانی بر روح و روان آیسان می گذارد و او را تحت تأثیر این ماجرا قرار می دهد .

دوران کودکی آیسان اسلامی

پس از جدایی پدر و مادر آیسان از یکدیگر ، به علت اعتیاد پدر، آیسان بیشتر در خانه ی عمویش و در کنار زن عموی خود گذران زندگی می کند . دوری بیش از حد از مهر و محبت مادر به مدت بیست سال ، تأثیرات منفی زیادی بر روح و روان آیسان می گذارد . طوری که باعث می شود او هرگز علاقه نداشته باشد در مورد مادر خود با دنبال کننده هایش صحبت کند ؛ تا حدی که در زمانی که در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ مادر او از دنیا رفت ، آیسان از طرفداران خود خواست تا بابت این اتفاق به او تسلیت نگویند ! به نظر می رسد مادر آیسان پس از جدایی از همسرش مجدداً ازدواج کرده و یک پسر از همسر دوم خود دارد. این بدان معناست که آیسان یک برادر ناتنی از طرف مادرش دارد

دلایل ترک تحصیل آیسان اسلامی

آنچه مسلم است ؛ آیسان اسلامی در کودکی شرایط خاصی را تجربه کرده است که چندان مطلوب و مناسب یک کودک نبوده است. او در صحبت هایی با طرفداران خود گفته که در کودکی و از نزدیک شاهد 125 کیلوگرم تریاک ، بوده و همچنین در سن ده سالگی هروئین جابجا کرده است! 

او در ادامه ی صحبت هایش اشاره می کند که در کلاس او در مدرسه، افرادی با سن بالا حضور داشته اند و همکلاسی اش بوده اند. او اضع می کند، یک همکلاسی 40 ساله کنار صندلی اش در مدرسه می نشسته و جلو چشمانش حشیش می کشیده است. همچنین رفتار معلم ها به هیچ عنوان خوب نبوده و تمامی این مسائل باعث شده تا او دیگر به مدرسه نرود و در نهایت ترک تحصیل کند.

آیسان اسلامی و اعتیاد به مواد مخدر 

هرچند آیسان در زندگی اش سابقه مصرف انواع مختلفی از مواد مخدر مانند تریاک ، شیشه، انواع قرص ها مثل ترامادول ، علف یا همان ماری جووآنا و … را دارد ؛ اما یکی از موفقیت های وی در زندگی ترک مصرف مواد مخدر بوده است. در گفتگویی آیسان اعلام نموده که به شدت از مصرف مواد مخدر پشیمان است ! زیرا این موضوع سلامتی اش را به خطر انداخته و حق پدرش نیست که او را اینگونه ببیند

آیسان بیشتر از 10 سال سابقه مصرف ماری جووانا دارد ولی در نهایت به این نتیجه می‌رسید که زندگی سالم و پاک ارزشمندترین دارایی هر انسان است و تصمیم به ترک مصرف مواد مخدر می گیرد . خوشبختانه آیسان مصرف  الکل را نیز ترک کرده است و خوشبختانه دیگر به الکل اعتیاد ندارد

برخی از روانشناسان معتقدند که مشکلات آیسان اسلامی در کودکی مسبب اعتیاد او در بزرگسالی بوده است

علاقه آیسان به ورزش بدنسازی اسلامی

پس از ترک مواد مخدر آیسان اسلامی به منظور تقویت روحیه و انرژی خود به ورزش بدنسازی رو می آورد . آنچه مسلم است او علاقه ی بسیاری به این رشته ورزشی دارد . همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، او قد بلندی در حدود 192 سانتیمتر و وزنی در حدود 93 کیلوگرم دارد . با این قد و وزن خدادادی و انجام تمرینات ورزشی ، آیسان موفق شده تا استایل و ظاهر بسیار جذاب و خوبی داشته باشد . این موضوع یکی از دلایلی است که باعث شده تا جوانان و نوجوانان بسیاری جذب استایل زیبا و جذاب او شوند

همچنین او سبک زندگی خاص و بسیار سالمی را پی گرفته و رژیم غذایی خاصی را رعایت می‌ کند تا بتواند وضعیت روحی و جسمی خود را ارتقاء دهد . آنچه مسلم است آیسان اسلامی به ورزش، تغذیه مناسب و بهداشت خود بسیار اهمیت می‌ دهد .

آیسان اسلامی به صورت کنترل شده و  با مشورت مربی های خود مصرف انواع مکمل های غذایی و قرص های ورزشی را در برنامه اش دارد . او مصرف کنترل شده و کم دوز این مکمل ها و دارو ها را نیز به جوانان توصیه می کند ، اما در عین حال مخالف عادت دادن بدن به اینگونه مواد است

انجام تمرینات ورزشی باعث بالارفتن سطح روحی و قدرت او شده است و او را از ضعف جسمانی و روانی روزهای گذشته بسیار دور کرده است.

شخصیت صمیمی و دوستانه آیسان اسلامی

از آنجا که آیسان اسلامی بچه ی روستاست . توانسته تا کماکان ضمیر ساده و صمیمی خود را حفظ کند . او معمولاً در ارتباط با مخاطبان خود بسیار ساده و روان حرف می زند ، همین موضوع باعث می شود تا مخاطبینش را به دنبال خود می کشاند ؛ این شاخ دنیای مجازی در عین حال به سبب شرایط خاص زندگی اش ، چندان مبادی آداب نیست . آیسان اسلامی در هنگام گفتگو با مخاطبان از الفاظ رکیک و کلمات ناهنجار استفاده می کند . آنچه مسلم است استفاده از این کلمات برای نسل جدید امری عادی است. از این جهت جوانان و نوجوانان جذب دیالوگ ها یا مونولوگ هایی می شوند که از این کلمات در آن ها زیاد و بی پرده استفاده می شود.

آیسان اسلامی با توجه به شرایط زندگی خاص و سختی که در کودکی داشته ، معمولاً به راحتی این کلمات را به زبان می آورد و در استفاده از کلمات رکیک احساس شرم و خجالت نمی کند .

گفتگو های آیسان اسلامی

آیسان اسلامی با بدن عضلانی و جذابش روبروی دوربین می نشیند. او در میان گفتگو هایش از رکیک ترین کلمات استفاده می کند اما عجیب است که کماکان می تواند برای مخاطب خود جذاب باشد و او را بخنداند. جدای کلمات عجیبی که آیسان در گفتگو هایش استفاده می کند، لحن بیان و طرز حرف زدن او هم برای عده ای جذابیت خاصی دارد. قطعا یافتن علت و دلیل این موضوع نیازمند تحلیل های دقیق روانشناختی و جامعه شناسی است. اما هر چه هست آیسان توانسته با این روش با مخاطبان خود ارتباط بگیرد. آن ها او را باور کرده اند و فکر می کنند هر آنچه می گوید واقعی و درست است.

مثلاً زمانی که از مرگ مادرش صحبت می کند افراد بسیاری او را باور می کنند و غم او بر غم های دلشان اضافه می شود و تمایل به ابراز همدردی با آیسان دارند  

تعداد فالور های آیسان اسلامی

جای بسی تعجب است که آیسان اسلامی با دایره لغات عجیب و سخیفی که دارد ، موفق شده تا بیشتر از چهار میلیون دنبال کننده در اینستاگرام داشته باشد. چیزی که مشخص است کلمات عجیب و خود ساخته ی آیسان اسلامی محبوب دل مخاطبانش شده و آن ها گرد او جمع شده اند تا شنونده ی‌ این کلمات و اصطلاحات باشند. نمی توان انکار کرد که فضای مجازی این روزها در عجیب ترین حالت خود است و آنچه در این فضا میبینیم و می شنویم اغلب ما را به شدت شگفت زده می کند . ایرانیان بسیاری در خارج از کشور گفته اند که دوستان خارجی شان از آن ها می خواهند تا ویدئو های آیسان را برایشان ترجمه کنند ، اما آن ها نمی دانند که چگونه اصطلاحات و گویش مازنی آیسان را برایشان ترجمه کنند.

جمع بندی

قطعا می توان شخصیت و ویدئو های آیسان اسلامی را به عنوان نمونه ای از کیس های عجیب و جالب توجهی که این روزها در فضای مجازی ظاهر می شوند ، شناخت و بررسی کرد.

بررسی کودکی آیسان  دوری از مهر و محبت مادر، بیکاری و اعتیاد پدر و همچنین فضای ناامن مدرسه و بی اخلاقی برخی از معلم ها باعث شده است تا پیچیدگی های شخصیتی آیسان اسلامی شکل بگیرد. در عین حال صفای محیط روستا و مردم ساده دل، آن بر جذابیت های شخصیتی آیسان تأثیر گذار بوده و رنگ و بوی مصفایی به آن بخشیده است.

بدون تردید بررسی تخصصی تر و دقیق تر این پدیده ی اجتماعی به متخصصان و کارشناسان حوزه های روانشناسی و علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ارتباط خواهد داشت.

امتیاز 3 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده − دو =