سوالات مصاحبه شغلی، سوالات عمومی مصاحبه استخدامی

آمادگی برای روز مصاحبه شغلی

ممکن است در روز مصاحبه شغلی افراد دچار اضطراب و استرس شوند؛ که این امر به خصوص برای افراد جوان و کم تجربه بسیار طبیعی است. این استرس ها حتی می تواند چالش ها و موانعی را برای ما به وجود آورد. با این حال ما باید بتوانیم در شرایط مختلف با این چالش ها به شکل صحیح رو به رو شویم. تا بتوانیم مسیر پیشرفت و موفقیت رو برای خود تضمین کنیم. در روز اسخدام و مصاحبه شغلی یک سری سوالات پر تکرار و مشابه پرسیده می شود؛ که تقریبا در تمام مصاحبه های شغلی یکسان است. در ادامه به رایج ترین و مهم ترین این سوالات اشاره می کنیم. علاوه بر این شما راهنمایی می کنیم؛ چه طور و اعتماد به نفس بهتری به این پرسش ها در روز مصاحبه و استخدام پاسخ دهید. زیاد برای بسیار از افراد قبل و هنگام مصاحبه های شغلی مشکلات متعددی ایجاد می‌نماید. به شکلی که حتی ممکن است؛ فرد نتواند در مورد توانایی ها و خواسته های خود به درستی صحبت کند. و در نهایت، فرصت شغلی پیش آمده را از دست بدهد. آن چه در مصاحبه شغلی مهم است؛ صادق شما و اعتماد به نفس شما در پاسخ گویی به سوالات است.

فرایند جذب و استخدام

 خودتان را معرفی کنید (معارفه)

در زمان آغاز مصاحبه استخدامی اول، خودتان را معرفی کنید و مختصری از خودتان بگویید. این اولین سوالی است که به صورت رسمی از شما پرسیده می شود. ممکن است؛ این پرسش از منظر خیلی از افراد ساده و پیش پا افتاده باشد. اما برخی از افراد حتی در پاسخ دادن به این پرسش هم مشکل دارند. شما در پاسخ به این سوال می توانید؛ از توانایی‌ها، مهارت‌ها، استعداد های خود، تجربیات و رزومه کاری به صورت خلاصه صحبت کنید. هنگامی که ار توانایی ها و مهارت های خود حرف می زنید؛ سعی کنید؛ قاطع و با صدای رسا حرف بزید و از کش دادن کلمات و جملات جلوگیری کنید. و با ریتم یک نواخت جلو بروید. این نکات نشان دهنده اعتماد به نفس شما در داشتن مهارت ها و توانای هایتان است و در مصاحبه گر شغلی که روبه رو شما نشسته؛ تاثیر به سزایی دارد.

نقاط قوت و نقاط ضعف شما چیست؟

ممکن است مصاحبه کننده از شما بخواهد؛ در مورد نقاط قوت و ضعف خود صحبت کنید. علاوه بر این از شما بخواهد در مورد خصوصیات و ویژگی های مثبت نقاط ضعف تان بگویید. دقت داشته باشید؛ از اینکه از شما خواسته می شود؛ در مورد نقاط ضعف خود کمی صحبت کنید؛ اصلا دلخور نشوید. این امری طبیعی است. چرا که ما انسان ها کامل نیستیم و همه دارای نقاط ضعف می باشیم. فقط باید در زندگی بر تقویت نقاط مثبت خود کوشا باشیم. و نقاط ضعف خود را شناسایی کنیم؛ و آن ها در راستای مثبت هدایت کنیم.

چرا تمایل دارید با ما همکاری کنید؟

علت و هدف اصلی خود را اننتخاب این شغل و همکاری با مجموعه بیان کنید. این سوال پر تکراری است؛ که در تمام مصاحبه های استخدامی پرسیده می شود.

چشم انداز شغلی شما برای آینده چیست؟

در بعضی از مصاحبه های شغلی، ممکن است؛ از از اهداف کاری و شغلی شما برای آینده و برنامه ریزی های شما سوالاتی پرسیده شود. این که دوست دارید ار نظر اجتماعی و شغلی چه جایگاه ای در آینده داشته باشید. و هدف شما از انتخاب این شغل چیست.

علت رها کردن کار قبلی

برای این پرسش می توانید به صورت مختصر در مورد شرایط شغل قبلی و رها کردن آن حرف بزنید. دقت کنید؛ که  یشتر سعی داشته باشید؛ برای توضیح دادن در مورد این سوال با خود و شخص مصاحبه گر صادق و منطقی باشید. و از بدگویی کردن در مورد شرایط قبلی خود و کارفای پیشین خود جلوگیری کنید. و بیشتر در مورد جایگاهی که علاقه دارید؛ در شغل خود داشته باشید توضیح دهید.

در آمد مد نظرتان چیست؟

این پرسش در بعضی شرایط در پرسش نامه  قبل از مصاحبه حضوری در اختیار شما قرار می گیرد. بهتر است؛ شما بر اساس مهارت، سابقه کار و توانایی هایتان یک محدوده و میزان قیمتی برای خود معین کنید. همچنین، بهتر از در مورد مزایا، پاداش، سرویس رفت و آمد، غذا و موارد این چنین نیز اطلاعاتی به دست آورید. تا بتوانید راحت تر در مورد درآمد و حقوق پیشنهادی خود تصمیم گیری کنید.

 آیا شما سوال پرسشی در پایان دارید؟

معمولا درپایان جلسه ی مصاحبه شغلی از شما خواسته می شود؛ تا اگر پرسشی در مورد کار و مجموعه دارید بپرسید. بهتر است برای این که شوق و علاقه خود را به مجموعه و آن موقعیت شغلی نشان دهید چند سوال از قبل آماده کرده و در آن لحظه مطرح نمایید.در آخر برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق، آشنایی با سوالات بالا و جواب دادن به آن ها کافی نخواهد بود. بلکه مجموعه مهارت، سابقه، کلام، زبان بدن، اعتماد به نفس شما و موارد دیگری هم می تواند در نتیجه پایانی تاثیر گذار باشد.

امتیاز 4 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.