تست هوش استنفورد بینه

آشنایی با تست هوش استنفورد بینه

تست هوش استنفورد بینه در سال، ۱۹۰۵ برای نخستین بار توسط روانشناس فرانسوی به نام بینه به همراه همکارش تئودور سیمون، ایده پردازی و طراحی شد. و در نهایت به دست، ترمن در دانشگاه استنفورد تکمیل و به شکل امروزی در آمد. این تست، اولین بار بر روی کودکان و نوجوانان که در سنین سه تا هجده سالگی قرار داشتند انجام شد. تست هوش استنفورد بینه، آزمون سنجش ضریب هوشی، برای شناسایی و ارزیابی کودکان تیزهوش و یا کودکانی که دارای نقص ذهنی می باشند است. در سال ۱۹۰۴ هنگامی که معاون آموزش و پرورش کشور فرانسه از بینه در تقاضا کرد؛ که بر روی کودکان عقب مانده ذهنی تحقیق کند. تا بتوانند؛ برای این کودکان روش های مناسبی برای تحصیل و اشتغال تنظیم و اجرا کنند. همین موضوع باعث شد؛ تا ایده ی طراحی این تست به ذهن یه برسد. و در سال ۱۹۰۵ آن را عملی کند. تست هوش استنفورد بینه (Stanford-Binet test) از اولین و مهم ترین تست های سنجش IQ در کودکان است. تنها در میزان سه سال، تست ارزیابی استنفورد بینه قادر به جمع‌آوری داده‌های کافی و مناسب برای تشخیص وشناسایی میانگین کلی سطح هوش کودکان در همه گروه‌های سنی در فرانسه شد. که با توجه به نتایج این داده ها، مفهوم سن ذهنی شکل گرفت. این تست از زمان طراحی تا به حال تغییرات زیادی نیز به نسخه اولیه خود کرده است. و نسخه نهایی که امروز برای سنجش استفاده می شود؛ چهارمین نسخه تدوین شده است.

تعریف سن ذهنی

سن ذهنی به یک نقطه در جدول نمره‌ی به یک متوسط ​​اشاره دارد. که شامل میانگین سنین ذهنی با توجه به مقادیر ضریب هوشی فرد است. این نقطه از جدول با توجه به نتیجه نهایی ارزیابی که کودک از تست هوش به دست می آورد. محاسبه می گردد.

کاربرد تست هوش استنفورد بینه

در تست هوش استنفورد بینه، کودکان پرسش های تست ضریب هوشی را باید توسط متخصص برای سنجش دریافت کنند. متخصص، پرسش ها را بر اساس میزان دشواری و سختی سوالات آن ها را افزایش می دهد. تا جایی که کودک دیگر نتواند به یکی از این سوال ها پاسخ دهد. سوالات به دو دسته کلامی و غیر کلامی تقسیم می شود.

پنج عامل مهم ارزیابی توانایی‌های ادراکی در تست هوش استنفورد بینه

تست هوش استنفورد بینه به چهار طبقه اصلی دسته بندی می شود.

  • استدلال انتزاعی و دیداری
  • استدلال کمی (Quantitative reasoning)
  • استدلال کلامی یا سیال (Fluid reasoning)
  • حافظه کوتاه مدت
  • دانش

نمره دهی برای تست هوش استنفورد بینه

نمرات به دست آمده؛ در تست هوش استنفورد بینه بر اساس سن کودک یا نوجوان و همچنین ار اساس پنج عاملی که در بالا اشاره شد؛ مساحبه می گردد. میانگین کلی برای این تست عدد ۱۰۰ است. اعداد به دست آمده؛ به این شکل تقسیم بندی و تفسیر می شوند.

  • ۱۶۰-۱۴۵ (بسیار بااستعداد یا بسیار پیشرفته)
  • ۱۴۴-۱۳۰ (بااستعداد یا بسیار پیشرفته)
  • ۱۲۹-۱۲۰ (خیلی بالا)
  • ۱۱۹-۱۱۰ (متوسط رو به بالا )
  • ۱۰۹-۹۰ (متوسط)
  • ۸۹-۸۰ (متوسط رو به پایین)
  • ۷۹-۷۰ (نمره‌ی مرزی در اختلال یا تأخیر)
  • ۶۹-۵۵ (دچار اختلال یا تأخیر خفیف)
  • ۵۴-۴۰ (دچار اختلال یا تأخیر متوسط)

نمونه های کاربردی امروز برای تست هوش استنفورد بینه

تست هوش استنفورد بینه محبوب، امروزه کاربردهای بسیاری در جامعه دارد. برای نمونه، در ارزیابی بالینی برای ارزیابی مسائل عصبی در یک محیط های پزشکی میتواند کارکرد داشته باشد. همچنین از نتایج این تست می‌توان برای کمک به روند قرارگیری افراد در کلاس و سطح مناسب استفاده کرد؛ تا این اطمینان حاصل شود که هر کودک در کلاس‌ مناسب قرار گرفته است. علاوه بر این در محل کار نیز می‌توان از این نتایج در فرآیند استخدام  کردن استفاده نمود. با همه این کاربرد های تست های سنجش هوش، عموما یک موضوع جالب بوده‌ است.  و بسیاری از اشخاص در هر رده سنی تست های سنجش هوش را صرفا از روی کنجکاوی می زنند.

محل انجام تست هوش استنفورد بینه

اگر تمایل دارید؛ از نسخه رسمی تست هوش استنفورد بینه را استفاده کنید؛ باید از یک روانشناس کمک بگیرید. چرا که روانشناسان در این زمینه آموزش های لازم زا دیده اند. خصوصا روانشناسان متخصص کودکان، روانشناسان بالینی و مشاوران تحصیلی برای نوجوانان. علاوه بر این تست های سنجش ضریب هوشی در مراکز درمانی اعصاب و روان انجام می شود؛ و کاربرد فراوانی دارد. برای انجام این تست هوش می توانید به کلینیک ها و مراکز روانشناسی مراجعه فرمایید.

نتایج تست هوش استنفورد بینه

مطالعات و پژوهش های فراوانی درباره میزان درستی و نتیجه نهایی تست هوش استنفورد بینه در سنجش ضریب هوشی انجام‌ شده است. به مرور زمان در طی سال ها تغییرات انجام شده؛ نسبت به نسخه اولیه این تست ثابت کرده است؛ میزان سنجش و و ارزیابی این تست هوش دقیق مورد اطمینان است.

امتیاز 4.2 (5 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.