راز موفقیت چیست؟

موفقیت چیست؟

این یک پرسش کلی است؛ که می توان پاسخ های متعددی به آن داد. چرا که تعریف دقیقی برای موفقیت وجود ندارد. موفقیت برای هر کس بسته و نوع هدف و نگرش او در زندگی تعریف می شود. و هر فردی برابر این سوال پاسخ شخصی خود را را دارد. آن چه باید درباره موفقیت بدانید این است؛ که راز رسیدن موفقیت در درون شما نهفته است. در توانایی های شما، در استعداد هایتان و در دیدگاه تان. درست است؛ که برای رسیدن به موفقیت مراحلی تعریف شده  است. اما دانستن و آگاهی از این مراحل و راه ها کافی نیست بلکه عمل کردن به آن ها، انسجام داشتن شما و تلاش هایتان است؛ که شما را به موفقیت می‌رساند. نه صرفاً آشنایی با راز ها و شیوه های مختلف کسب موفقیت.

موفقیت، مجموعه تلاش های کوچکی است؛ که هر روز به طور مداوم تکرار می شوند.

رابرت کلییر

راز موفقیت در پیشرفت مداوم

بعضی از افراد پیشرفت و موفقیت را یکی می‌دانند. شاید از منظری این دیدگاه درست باشد. چون پیشرفت در هر کاری و موقعیتی خود به معنای یک موفقیت کوچک است؛ که ما را به هدف اصلی و رسیدن به آن نزدیک تر می کند. پیشرفت مانند سوختی است که ما را با انگیزه تر امیدوار تر برای رسیدن به هدف پایانی در نهایت کسب موفقیت می کند. در ادامه مطلب به مهم ترین نکات کلیدی کسب موفقیت اشاره می کنیم.

شناخت اهداف

هر فردی در هر مقطعی از زندگی اهدافی دارد . شما باید در قدم اول اهداف تان را بشناسید و آن ها را شناسایی کنید. و مشخص کنید؛ از رسیدن به آن ها چه نتیجه ای می خواهید کسب کنید. به چه چیزی دوست دارید برسید.شما می توانید اهدافتان را بر اساس توانمندی ها، استعداد ها روحیات و علایق خود بشناسید. هدف های خود را همیشه در دفتری یادداشت کنید. افرادی هدفی ندارند: برنامه ای مشخص هم برای زندگی ندارند. و مدام در یک نقطه در جا می زنند. پس یکی از رازها موفقیت تعیین هدف است.

خود باوری

خود باوری یعنی اعتماد و ایمان به خود و توانایی هایمان خودباوری به شما کمک می کند؛ تا پستی و بلندی های مسیر را طی کنید. باور شما به خودتان نیرو ای است؛ که از اعماق قلب تان سرچشمه می گیرد. سعی کنید نقاط قوت و ضعف خود پیدا کنید. با تکیه بر نقاط قوت خود حتی می توانید نقاط ضعف خود را رفع کنید و آن را در راستای مثبت بهبود ببخشید. خود باوری به شما امید می دهد؛ که هر چقدر هم مسیر موففیت دشوار باشد شما از پس آن بر می آیید. پس به خودت باور داشته بش این قدرت توست.

برنامه ریزی بر اساس اهداف

بعد از مشخص کردن هدف قدم بعدی برنامه ریزی برای رسیدن به موفقیت است. زمانی که برای رسیدن هدف تان برنامه ریزی می کنید اولویت بندی و دسته بندی برای انجام کارها در راستای هدفتان داشته باشید. جزئیات را در برنامه خود نظر بگیرید. برنامه خود را کنار هدفتان در دفترچه ای یادداشت کنید. اگر زمان خاصی برای رسیدن به هدفتان دارید حتما آن را بنویسید؛ چون در برنامه ریزی شما تاثیر خواهد داشت. و بر اساس برنامه ریزی خود زمان تان را مدیریت کنید؛ نسبت به برنامه خود متعهد باشید. اما در عین برخی اوقات منعطف عمل کنید. ممکن است؛ شرایطی پیش آید و یا اتفاقی رخ دهد که مجبور شوید خارج از برنامه خود عمل کنید. همچنین برای نظم دادن به برنامه خود هر روز یک لیستی از کارهایی که باید انجام دهید؛ را یاد داشت کنید. و سعی کنید؛ برنامه روزانه را طوری تنظیم کنید انجام همه کارها برسید. و در آخر هم بعد اتمام
آن ها می توانید کنار هر کدام یه تیک یا ضربدری بزنید.

راز موفقیت
موفقیت در این نیست که چه چیزی در پیش رو داریم؛ موفقیت در این است که چه چیزی در پشت سر به جا می‌گذاریم.

واقع بین باشید

برای رسیدن به موفقیت در زندگی باید دیدی واقع بینانه نسبت به شرایط و موقعیت ها داشته باشید. گاهی اوقات افراد در سنجش واقع بینانه و ارزیابی منطقی برای رسیدن به موفقیت مشکل پیدا می کنند. و دیدی کاملا رویایی و خیالی از موقعیت ها برای خود ترسیم می کنند. همه ما رویاها، آرزوها و خواسته هایی داریم که همین آرزوها ریشه هدف گذاری ما هستند؛ برای کسب موفقیت . این موضوع خیلی مهم است؛ ولی ما باید از فضای و مرحله خیال به سمت واقعیت و عمل کردن برای رسیدن موفقیت پیش بریم و عمل کنیم.

مقایسه نکردن خودتان با دیگران

هیچ زمان سعی نکنید وقتی می خواهید در راستای هدفی به موفقیت برسید خودتان را با دیگران مقایسه کنید. در این صورت توانمندی ها خود را دست کم گرفته اید. همیشه سعی داشته باشید؛ فقط از افرادی که موفق هستند الگو بگیرید. و به آن ها به عنوان منبعی از الهام نگاه کنید. زندگی افراد موفق را مطالعه کنید. ببنید آن ها چطور موفق شده اند به هدفشان برسند. شما هم می توانید مسیر خود را فقط با خودتان مقایسه کنید. نه دیگران این طور می توانید به توانمندی های خودتان اعتماد کنید و در راه درست به سمت موفقیت حرکت کنید.

موفقیت خود را تصور کنید

هنگامی که می خواهید: در کاری موفق شوید و به هدفی دست یابد مسیر موفقیت را و تصویر را که از موفقیت خود  دارید را تجسم کنید. ذهن انسان مدام در حال تصویر سازی است. روی یک کاغد تصوری را که موفقیت را دارید با جزئیات بنوسید؛ و خود را مسجم کنید که در زمان موفقیت و رسیدن به هدفتان چه احساسی خواهید داشت. و هر از کاهی، این احساسات و تصورات را با جزئیات در ذهن خود مرور کنید. این را به یاد داشته باشید؛ انسان به همان چیزی می رسد؛ که مدام در ذهن خود تکرار و تجسم می کند.

منعطف باشد و منعطف عمل کنید

نسبت به موانع و چالش هایی کهدر مسیر موفقیت سر راهتان قرار می گیرد؛ منعطف باشید و عمل کنید. تا بتوانید؛ بهترین راه حال برای پشت سر گذاشتن آن ها بیابید. فکر و دیدگاه تان را طوری تربیت کنید؛ که جنبه های مختلف هر موضوعی را ببیند و بسنجد. علاوه بر این از شکست واهمه نداشته باشید. افراد موفق این دو خصوصیات رو در خود تقویت کرده‌اند؛ انعطاف پذیری و عدم ترس از شکست خوردن. در همه شرایط سعی کنید؛ بهترین خود را ارائه بدهید مهم تر از آن اگر در مسیر رسیدن به موفقیت هم  با شکست مواجه شدید؛ با ویژگی انعطاف پذیری می توانید شکست را بپذیرید و آن را به موفقیت تبدیل کنید.

افراد موفق همیشه در حال یادگیری هستند؛ در حالی که افراد معمولی، بر این باور هستند که هکه چیز را می دانند.

تی هاروکر

برقراری ارتباط با افراد موفق

افرادی موفق همان مسیری که شما تصمیم دارید طی کنید؛ و یا در آن هستید را قبلا رفته اند. و درس ها و تجربیات مفیدی پیدا کرده اند. این افراد اعتماد به نفس خوبی دارند؛ و توانستند آن را در خود تقویت کنند. پس ارتباط سازنده با این افراد نه تنها به شما برای دست یابی به موفقیت کمک می کند. بلکه، خصلت مهم و عالی اعتماد به نفس را هم در شما تقویت می کند. و در آخر هم شما مانند آن ها به فردی موفق تبدیل می شوید.

تغییر عادات

برای کسب موفقیت ما باید یاد بگیریم که عادات مخرب و غلط خود را که مانع رسیدن ما به موفقیت می شود؛ را ترک کنیم. و عادت های سالم و متناسب با هدف خود جایگزین آن ها کنیم. این عادات  هم می تواند؛ فیزیکی باشد و ذهنی. برای مثال: سعی کنیم زخواب مناسب و کافی داشته باشیم. در طول هفته فعالیت فیزیکی متعادل داشته باشیم؛ مانند یک ورزش ساده. صبح ها کمی زود تر از خواب بلند شویم. محیط خانه و محل کار خود را تمیز و مرتب نگه داریم. تغذیه خود را کمی تغییر دهم و سالم تر غذا بخوریم. زمان کمتری را در شبکه های اجتماعی بگذرانیم؛ و به جای آن یک مطلب متناسب و مرتبط با هدفمان مطالعه کنیم. مثبت اندیشی متعادل رو در خود تقویت کنیم و به خودمان در شرایط سخت روحیه بدهیم. زمان استراحت مناسب داشته باشم.؛ و از افراد منفی گرا و بی عزت نفس و به اصطلاح سمی دوری کنیم.

امتیاز 3.7 (3 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.