ویژگی های یک معلم خوب در مقطه راهنمایی

معلمی شغل دشواری است و در دوره راهنمایی نیز دشواری های بیشتری دارد. در این مقاله به بررسی باید ها و نباید ها در مورد یک معلم خوب در راهنمایی پرداخته ایم.

در دوره راهنمایی اغلب معلمان با کودکانی برخورد می کنند که بسیار سرسخت بوده و به آسانی رام و مطیع نمی شوند. این دوره از نظر مسایل روانی از هر دوره دیگری برای کودک پراهمیت تر و حساس تر است. رفتارهای بچه ها برای بزرگترها خیلی گیج کننده و غیر قابل درک است این در حالی است که برخی پژوهش ها میزان آگاهی معلمان از خصوصیات کودکان با این دوره سنی و  مبانی برنامه ریزی درسی و اصول یادگیری را در حد متوسط دانسته اند.(ولی پور1387) بدیهی است که هر چه آگاهی معلم از این گروه سنی بالاتر باشد بهتر می تواند به برقراری ارتباط با دانش آموزان  و اداره کلاس بپردازد.

ویژگی های یک معلم خوب در راهنمایی

  • میزات تحصیلات و رشته تحصیلی: با توجه به تفکیک دروس در دوره راهنمایی تحصیلات و تخصص معلم و مرتبط بودن رشته تحصیلی با درسی که تدریس می شود اهمیت زیادی دارد.
  • تعهد و علاقه: علاقه به کودکان در این سن و احساس تعهد و پایبندی به پیشرفت تحصیلی و اخلاقی کودک اهمیت زیادی دارد.
  • صبر و بردباری: معلمانی که با دانش آموزان در این سن و سال سر و کار دارند در وهله اول باید  صبر وبردباری و حوصله داشته باشند. معلم باید در هر حالتی قادر به کنترل خود باشد.
  • شناخت حالات روحی: تسلط به روحیه کودکانی که دوره قبل از بلوغ را می گذارنند لازمه معلمی دوره راهنمایی است. به این ترتیب می توانند مشکلات آنها را درک کند و بعد آنها را راهنمایی و کمک نماید و با شناخت، کمک کردن بدون آزردگی و عمس العمل منفی انجام می شود. می شوند.گرایش به همسالان در در این دوره بیشتر می شود و شروع به دسته و گروه بندی بین خود می کنند و سعی می کنند علیه بزرگترها به خصوص معلم اقداماتی انجام دهند. این حالات باید شناخته و جهت دهی مثبت شود. باید سعی شود مشکل اساسی و ریشه ای دانش آموزان درک شود و بعد از آن به حل آن پرداخته شود.
  • اعتماد به دانش آموزان: با نشان دادن اعتماد کامل به آنها دوستی بین معلم و دانش آموز بوجود می آید.
  • دوستی و محبت: معلم باید با نفوذ معنوی در شاگرد و رشد و تقویت استعدادهایی که در او وجود دارد شخصیت او را قوی سازد.
  • نشان دادن عکس العمل مناسب : هنگام انجام کار بد و خوب عکس العمل متناسب با عمل باشد نه شدیدتر یا خفیف تر از آنچه لازم است.
  • کنترل رفتاری دانش آموزان: معلم باید کارآگاهی بداند. حتی در بین بچه های بسیار خوب و سالم هم گاهی کارهای خلاف دیده می شود و باعث قانون شکنی می شوند . گاهی گناه آنها دامنگیر دیگری شده و مرتکب واقعی مجازات نمی شود و این عمل اعتماد بچه ها را نسبت به معلم کم می کند. این کارها یکی از وظایفی است که معلم به عهده دارد. و باید رفتار های دانش آموزان را به خوبی تحت نظر داشته باشد.
  • تسلط به کلاس: گاهی کنترل مستقیم و حضور نزدیک دانش آموز لازم است و معلم باید دانش آموز خاطی را نزدیک به خود بنشناند. سخت گرفتن و عکس العمل شدید گاهی لازمه اداره کلاس است.
  • شوخ طبعی: در مورد کارهای خلافی که چندان مهم نیستند با طنز برخورد کند. دانش آموزان در این سن علاقه خاصی به طنز و شوخی دارند و گاهی شوخ طبعی بیشتر از جدیت جوابگو است. موقع شناسی در مورد شوخ طبعی و جدیت از اهمیت خاصی برخوردار است.
  • همکاری با والدین: لازمه اینکه دانش آموزان این دوره را سالم بگذرانند تعامل سالم والدین و معلم است. معلم باید بتواند رابطه مثبتی با والدین برقرار کند.
  • آشنایی با فن آوری و تکنولوژی: از آنجایی که برای کودکان امروز تکنولوژی جایگاه ویژه ای دارد برای برقراری ارتباط موثر و مثبت معلم باید به این فنون مسلط باشد تا بتواند با دانش آموزان رابطه درستی برقرار کند.
  • روش تدریس جذاب و نوین: روش تدریس برای دانش آموزان در این سن باید جذاب باشد و بهتر است از روش ها و تکنولوژی های نوین برای جذب آنها استفاده نمود.

دوره راهنمایی دوره حساسی است که دانش آموزان با روحیات خاصی آن را می گذارنند و معلم این دوره وظیفه خطیری برای پیشرفت تحصیلی و رفتاری دانش آموزان بر عهده دارد.

نتیجه: بطور کلی معلم دوره راهنمایی با صبر و حوصله و تخصص و ایجاد رابطه نزدیک با دانش آموزان می تواند در موفقیت آنها تاثیر گذار باشد .

مقالات مرتبط