مهارت های ارتباطی، انواع مهارت های ارتباطی و اهمیت آن

انسان به ذات خود موجودی اجتماعی است به همین دلیل نیاز به مهارت های ارتباطی دارد. مهارت های ارتباطی به دو دسته ی مهارت های کلامی و مهارت های غیر کلامی تقسیم بندی می شوند. با داشتن این مهارت ها، روابط شخص با دیگران، ارتباطات کاری و تحصیلی فرد بهتر شده و در زندگی پیشرفت بیشتری خواهد داشت. مهارت های ارتباطی بحثی ذاتی یا ارثی نبوده و به همین سبب با تمرین و آموزش می توان آن ها را فرا گرفت و در خود تقویت کرد. اما همین ارتباطات اگر به شکل نامناسبی استفاده شود موجب ایجاد اختلال در روابط شخص شده و باعث آسیب می شود. پس باید مهارت های ارتباطی را بشناسید، انواع مهارت های ارتباطی را ببینید و اهمیت آن را درک کنید. البته برخی از مشکلات فرد در مشکل با برقراری ارتباط به دلیل عدم اعتماد به نفس یا مشکلات دوران کودکی به وجود آمده اند که در این صورت فرد می تواند با مراجعه به روانشناس و مشاور، این مورد را در خود برطرف کند. در این مطلب سعی داریم اهمیت مهارت های ارتباطی و انواع آن ها را بررسی کنیم.

مهارت های ارتباطیمهارت های ارتباطی

مهارت ارتباطی به توانایی فرد برای انتقال اطلاعات به دیگران به صورت موثر و کارآمد گفته می شود. مهارت ارتباطی عمیق و کارآمد می تواند باعث بهبود ارتباطات بین فردی و تجاری شود، در نتیجه رضایت از زندگی نیز افزایش پیدا می کند. اولین مرحله در ارتباط گرفتن با دیگران تولید اطلاعات و سپس پیدا کردن راهی برای رساندن اطلاعات به دیگران می باشد. فرآیند برقراری ارتباطات صحیح علاوه بر اطلاعات به شیوۀ انتقال آنها نیز بستگی دارد. هر کسی به شیوه خاصی از مهارت های ارتباطی برای انتقال پیام استفاده می کند. هر چه فرد بر دیگر مهارت های زندگی تسلط بیشتری داشته باشد، به شیوه بهتری می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

اهمیت افزایش مهارت های ارتباطی

تقویت مهارت های ارتباطی در شکل گیری یک ازدواج موفق، دوستی های پایدار، فرصت های شغلی بیشتر و پیشرفت در زمینه های مختلف نقش دارد. شما با مهارت های ارتباطی می توانید به جایگاه های بالاتری در زمینه کاری خود دست یابید و به راحتی تبدیل به مدیری موفق و ثروتمند شوید. از همه مهم تر این مهارت ها در برقراری ارتباط با دیگران اعتماد به نفس شما را بالا برده و باعث می شود دید مثبت تری نسبت به خود داشته باشید. افزایش مهارت های ارتباطی در میان اعضای خانواده، به ویژه در ارتباط با فرزندان به شما در شکل دهی یک خانواده سالم یاری می رساند. برای آگاهی بیشتر از نحوۀ ارتباط موثر با فرزندان از مشاوره خانواده و بهبود ارتباطات در دیگر زمینه ها از مشاوره روانشناسی بهره ببرید.

مهارت های ارتباطیانواع مهارت های ارتباطی کلی

1.مهارت های انتقال پیام

این مهارت ها شامل مهارتهای ارتباط کلامی و ارتباط غیر کلامی می شوند. مهارت های کلامی به کلمات و جملات بیان شده و دیگر اصواتی که منجر به انتقال اطلاعات و معانی می شوند مربوط است. مهارت های غیر کلامی بیشتر مربوط به زبان بدن می شوند که چگونه علاوه بر صحبت کردن با استفاده از حرکات بدنی و چهره، طرز نشستن، ایستادن بر دیگران تاثیر بگذاریم و در مواقعی پیامی را به آنها انتقال دهیم.

2.مهارت های دریافت پیام

مهارت هایی که با استفاده از آنها پیام های مخاطب را دریافت می کنیم. در این مورد مهارت های خوب گوش دادن، مشاهدۀ با جزئیات و پاسخ دادن مدنظر است.

انواع مهارت های ارتباطی جزئی

1.مهارت‌ های ارتباطی بین فردی

پرورش این مهارت ها در ارتباط روزمره با دیگران بسیار اهمیت دارد. افزایش و تقویت مهارت های بین فردی با استفاده از تقویت مهارت های انتقال و دریافت پیام صورت می گیرد. برای افزایش این مهارت ارتباطی در خود نکات زیر را به کار بگیرید. این نکات شما را در برقراری ارتباط موثر و صلح آمیز با دیگران یاری می دهد. در مرحلۀ اول باید سعی کنید شنوندۀ خوبی باشید. اینکه به چه میزان بتوانید پیام خود را به مخاطب برسانید به درک عمیق گفته های طرف مقابلتان نیاز دارید. برای اینکه خود را به صحبت های دیگران علاقه مند نشان می دهید از آنها سوال بپرسید.

افراد به سمت کسانی جذب می شوند که علاقۀ واقعی آنها را نسبت به برقراری اارتباط ببینند. سعی کنید همواره در ارتباط با دیگران لبخند بزنید و خوشرو باشید. تماس چشمی با دیگران از موثرترین روش های برقراری ارتباط موثر است. درک دیدگاه های مختلف و شنونده بودن آنها به روابط عمیق و دوستنه کمک زیادی می کنند. همیشه در جمع ها ابراز وجود کنید و منفعل نباشید. این کار باعث می شود دیگران شما را فرذی اجتماعی و جذاب بدانند. البته نباید در مورد زمینه ای که طلاعات ندارید گزافه گویی کنید.

2.مهارت های ارتباط کاری

یادگیری مهارت های کاری نقش بسیار زیادی در بهبود اخلاق کارکنان، تولیدات بالاتر، افزایش فروش و رضایت مشتری ایفا می کند. در بسیاری مواقع مدیران شرکت های موفق مبالغی را برای آموزش مهارت های ارتباط کاری برای کارمندان خود هزینه می کنند. برای داشتن ارتباط با کیفیت در زمینۀ کاری تمام انرژی خود را بر روی درک مخاطب خود صرف کنید. برای این کار از تقویت مهارت های کلامی و غیر کلامی بهره ببرید.

مهارت های ارتباطی3.مهارت‌ های ارتباطی نوشتاری

تقویت مهارت نوشتن درک پیام های نوشتاری شما را برای خواننده عمیق تر کرده و تاثیر بیشتری بر او می گذارد. ارتباطات نوشتاری شامل نامه‌ها، ایمیل‌ها، یادداشت‌ها و خبرنامه‌ها می شود. نوشته شما باید به شکل مناسبی آغاز شود و مقدمه ای مناسب داشته باشد. کلید ارتباط نوشتاری مشخص کردن و وضوح هدف از انتقال پیام است. برای مثال می توانید از جملۀ (در این نامه قصد دارم تا شما را ازعلاقۀ خودم به این موضوع … آگاه کنم) هدف خود را از نوشته تان مشخص می کنید. لحن مکالمه، استفاده از دستور زبان مناسب و املای درست کلمات از نکات قابل توجه در یک ارتباط نوشتاری موثر هستند.

مهارت های ارتباطینکاتی برای افزایش مهارت های ارتباطی

  •  به زبان بدن خود در ارتباط با دیگران اهمیت دهید و از آن در جهت مثبت و تاثیرگذاری بیشتر استفاده کنید. برای مثال دست به سینه ایستادن، نگاه کردن به اطراف و گوشی موبایل، نشان می دهد که مایل به گوش دادن به صحبت های طرف مقابل نیستید.
  •  از واژه ها و اصوات تکراری مانند (اوهوم یا اااا…) بیش از اندازه استفاده نکنید. تکرار مداوم آنها سطح ارتباطات بیانی شما را پایین می آورند.
  •  همیشه در ذهن خود داستان یا ماجرای خوبی برای تعریف کردن داشته باشید. این کار باعث می شود ذهن شما فعال تر باشد و گفته های شما متقاعد کننده تر به نظر برسند.
  •  مخاطب خود را بشناسید و با هر کس متناسب با خودش ارتباط برقرار کنید.
  •  همیشه انتقال پیام ها چه کلامی و چه غیر کلامی به صورت مختصر و مفید تاثیر گذارتر است و مانع از خستگی شنونده نیز می شود. افزایش مهارت همدلی در برقراری ارتباطات نیز باعث کاهش تنش و اضطراب در روابط می شود.
امتیاز 4.3 (3 مشارکت)
مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. هانیه غفوری می گوید

    سلام، ممنون از مقاله ارزشمندتون
    انواع مهارت های ارتباطی و نکات افزایش آن را عالی بیان فرمودید.

  2. صبا قبادی می گوید

    ممنون از مقاله عالی تون بدون شک برای کسایی که به دنیال افزایش مهارت ارتباطی هستن بسیار مفیده. اگه یه نگاهی هم به سایت های معتبری مثل وال استریت ژورنال و دانشگاه کسب و کار و…. بندازیم متوجه اهمیت این موضوع میشیم .ممنون از اینکه به این موضوع مهم به این جامعی پرداختید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.