تیپ شخصیتی ENTP (شخصیت مجادله گر)

شخصیت مجادله گر ENTP فردی است برونگرا، شهودی، متفکر و آینده نگر. آن‌ها جسور و خلاق هستند، ایده‌ها را با چابکی ذهنی زیاد ساختارشکنی و بازسازی می‌کنند. آنها علیرغم هر مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوند، اهداف خود را با قدرت دنبال می کنند.

تیپ شخصیتی شما چیست!؟

یکی از ساده ترین راه های تشخیص تیپ شخصیتی خود، شرکت در تست شخصیت شناسی MBTI به صورت رایگان در سایت جعبه ابزار ذهنی است.

مسیر ناامن تفکر مستقل را دنبال کنید. ایده‌های خود را در معرض خطر اختلاف نظر قرار دهید. نظرات خود را بیان کنید و از برچسب “احمق بودن” کمتر بترسید تا از ننگ همرنگ شدن با جماعت. و در خصوص مسائلی که برایتان مهم است، به هر قیمتی که شده از آنها دفاع کنید.

THOMAS J. WATSON

معرفی شخصیت مجادله گر ENTP

شخصیت مجادله گر ENTP استدلال ها و عقاید را نقد می کند و آن را در معرض نمایش دیگران قرار می دهد. مجادله‌گران بر خلاف شخصیت‌های مصمم‌تر، این کار را به این دلیل انجام نمی‌دهند که می‌خواهند به هدفی عمیق‌تر یا استراتژیک برسند، بلکه فقط به این دلیل چنین کاری را می‌کنند که برایشان سرگرم‌کننده است. هیچ‌کس به اندازه مجادله‌گران نبرد ذهنی را دوست ندارد، چرا که این کار به آنها فرصتی برای به‌کار بستن شوخ طبعی خود بدون اینکه به زحمت بیفتند، نشان دادن دانش گسترده خود و ظرفیت ربط دادن ایده‌های پراکنده برای اثبات حرفشان را می‌دهد.

شخصیت مجادله گر

تناقض عجیبی در مورد شخصیت مجادله گر ENTP رخ می‌دهد زیرا آنها واقعاً صادق هستند، اما به‌طور خستگی‌ناپذیر برای اثبات چیزهایی استدلال می‌کنند که در واقع به آنها باور ندارند. ایفای نقش وکیل مدافع شیطان به افراد دارای گونه شخصیتی مجادله‌گر کمک می‌کند تا نه تنها درک بهتری از استدلال دیگران کسب کنند، بلکه درک بهتری از عقاید مخالف بیابند، چرا که مجادله‌گران هستند که در تأیید چنین عقیده‌هایی استدلال می‌کنند.

این تاکتیک را نباید با نوعی از درک متقابل اشتباه گرفت، مجادله‌گران دائماً در حال تلاش برای کسب دانش هستند و برای کسب دانش چه راهی بهتر از حمله به یک ایده و دفاع از آن از زوایای مختلف وجود دارد؟

شخصیت مجادله گر ENTP که تا حدودی از اینکه طرف شکست‌خورده بحث باشند لذت می‌برند، عاشق به چالش کشیدن تفکرات متداول، بی‌ارزش کردن آنها در حین بازسازی نظام‌های موجود یا به هم ریختن امور و طرح آنها به شیوه‌هایی تازه هستند. با این حال از توضیح روال معمول اجرای پیشنهادهای خود در عالم واقعیت عاجز هستند. شخصیت‌های مجادله‌گر عاشق این هستند که “ایده آفرینی” کنند و افکار بزرگی داشته باشند، اما از اینکه به هر قیمتی گرفتار انجام “کارهای سنگین” شوند، پرهیز می‌کنند. مجادله‌گران تنها حدود سه درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که هیچ اشکالی هم ندارد زیرا می‌توانند ایده‌های اصیلی را پدید بیاورند، سپس کنار بکشند و اجازه بدهند شخصیت‌های رایج‌تر و سختکوش‌تر زحمت تدارکات مربوط به اجرا و نگهداری را بکشند.

توانایی مجادله‌گران برای بحث می‌تواند آزاردهنده باشد، زیرا اگرچه وقتی افراد خواستار استفاده از این توانایی باشند از آن قدردانی نیز می‌کنند، اما ممکن است به وضعیت‌های عذاب‌آوری نیز منتهی شود مثلاً وقتی چنین افرادی با زیر سؤال بردن نظرات رئیس خود در یک جلسه یا گزینش مهمترین نکاتی که دیگران گفته‌اند، موجبات رنجش آنها را فراهم کنند. قضیه وقتی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم مجادله‌گران ذاتاً صداقت دارند زیرا این گونه افراد کلمات را خوب سر هم نمی کنند و اهمیت چندانی نمی‌دهند که افرادی دلسوز یا مهربان تلقی شوند. افرادی که ذهنیت مشابهی با گونه شخصیتی مجادله‌گر داشته باشند با آن کنار می‌آیند، اما اغلب اوقات گونه‌های شخصیتی حساس‌تر و به‌طور کلی جامعه، از مجادله گریزان هستند و احساسات، آسایش و حتی دروغ‌های مصلحتی را به حقایق ناخوشایند و عقلانیت سفت و سخت ترجیح می‌دهند.

این امر باعث دلسردی شخصیت مجادله گر ENTP می‌شود زیرا وقتی سرگرم زیر و رو کردن عقاید دیگران و زیر پا گذاشتن احساساتشان هستند درمی‌یابند که راه های بسیاری از مجادلات سرگرم‌کننده‌شان، اغلب به‌طور سهوی، بر روی آنها بسته می‌شود. مجادله‌گران وقتی با خودشان همان رفتاری می‌شود که با دیگران داشته‌اند، از اینکه از پاسخ دادن به سؤالاتشان طفره بروند، به‌خصوص وقتی خواهشی را مطرح کنند، ناراحت خواهند شد. شخصیت‌های مجادله‌گر به دلیل نگرش، اعتماد به نفس، دانش و حس شوخ‌طبعی مورد احترام قرار می‌گیرند، اما اغلب در تلاش برای استفاده از همین ویژگی‌ها به عنوان مبنایی برای دوستی‌های عمیق‌تر و روابط عاشقانه دچار مشکل می‌شوند.

شخصیت مجادله گر ENTP برای مهار توانایی‌های طبیعی خود نسبت به دیگران راه درازتری در پیش دارند، استقلال فکری و چشم‌انداز باز آنها فوق‌العاده ارزشمند است به‌خصوص وقتی مسئول انجام کاری باشند یا حداقل کسی که مسئول است از آنها حرف‌شنوی داشته باشد، اما انجام عملی کارها نیازمند پیگیری بیشتری است که افراد دارای گونه شخصیتی مجادله‌گر نمی‌توانند از پس آن برآیند.

شخصیت مجادله گر ENTP پس از اینکه جایگاه خود را مستحکم کردند، باید به خاطر داشته باشند که برای اینکه ایده‌هایشان به ثمر بنشیند، همیشه برای کنار هم چیدن ایده ها و کلمات به دیگران وابسته هستند. چنانچه مجادله‌گران بخش زیادی از وقت خود را صرف “پیروز شدن” در مباحثات کنند تا ایجاد هماهنگی، در نهایت پشتیبانی لازم را برای موفق شدن نخواهند داشت. افراد دارای این گونه شخصیتی به این دلیل که نقش وکیل مدافع شیطان را به‌خوبی ایفا می‌کنند، ممکن است متوجه شوند که پیچیده‌ترین و باارزش‌ترین چالش فکری درک دیدگاه‌های احساساتی‌تر، و استدلال در خصوص ملاحظات و سازش در کنار منطق و پیشرفت است.

نقاط قوت و ضعف شخصیت مجادله گر ENTP

نقاط قوت ENTP

  • آگاه: مجادله گرها به ندرت فرصت خوبی برای یادگیری چیزهای جدید، به ویژه مفاهیم انتزاعی را از دست می دهند. این اطلاعات معمولاً برای هیچ هدف برنامه ریزی شده ای دریافت نمی شود، و فقط ان را یاد میگیرند چون افراد با تیپ شخصیتی ENTP آن را جذاب می دانند.
  • متفکران سریع: مناظره‌کنندگان ذهن‌های بسیار انعطاف‌پذیری دارند و می‌توانند بدون تلاش از ایده‌ای به ایده دیگر تغییر جهت دهند و از دانش انباشته‌شده خود برای اثبات نظرات خود یا مخالفان خود استفاده کنند.
  • اصیل: شخصیت‌های مجادله گر با داشتن دلبستگی کمی به سنت، می‌توانند سیستم‌ها و روش‌های موجود را کنار بگذارند و ایده‌های متفاوت را از پایگاه دانش گسترده‌شان جمع‌آوری کنند، با کمی خلاقیت برای نگه‌داشتن آن‌ها و تدوین ایده‌های جدید جسورانه. اگر با مشکلات مزمن و سیستمیک مواجه شود و برای حل آنها کنترل شود، مجادله گرها با اشتیاق به آن پاسخ می‌دهند.
  • طوفان فکری قوی: هیچ چیز به اندازه تجزیه و تحلیل مسائل از هر زاویه برای یافتن بهترین راه حل برای مجادله گرها لذت بخش نیست. ENTP ها با ترکیب دانش و اصالت خود برای نشان دادن هر جنبه ای از موضوع، رد گزینه هایی که کار نمی کنند و ارائه احتمالات بیشتر، در جلسات طوفان فکری غیر قابل جایگزینی هستند.
  • کاریزماتیک: افراد با تیپ شخصیتی ENTP شوخ طبعی دارند که دیگران آن را جذاب می دانند. اعتماد به نفس، فکر سریع و توانایی آنها در ارتباط دادن ایده های متفاوت به روش های جدید، سبکی از ارتباط را ایجاد می کند که در عین حال جذاب، حتی سرگرم کننده و آموزنده است.
  • پرانرژی: وقتی به مجادله گرها فرصت داده می‌شود تا این ویژگی‌ها را برای بررسی یک مشکل جالب ترکیب کنند، می‌توانند در اشتیاق و انرژی خود واقعاً تأثیرگذار باشند و هیچ ابایی نداشته باشند که روزها و شب‌های طولانی را برای یافتن راه‌حل بگذارند.

نقاط ضعف ENTP

  • بسیار استدلالی: ENTP ها بحث و استدلال را یک سرگرمی لذت بخش می دانند. کمتر تیپ شخصیتی از قدرت مجادله گرها برای ویران کردن عقایدشان خوششان می آید.
  • بی احساس: ENTP ها از آنجایی که بسیار منطقی هستند، اغلب احساسات دیگران را اشتباه ارزیابی می کنند و بحث هایشان از تحمل دیگران بیشتر است. افراد با این تیپ شخصیتی در چنین بحث هایی نیز واقعاً عاطفه و احساسات را معتبر نمی دانند و این موضوع را به شدت بزرگ می کند.
  • صبر پایین: اگر کسی نتواند در بحث های آنها طاقت بیاورد، مجادله گرها احتمالاً نه تنها ایده‌ها، بلکه خود افراد را نیز نادیده می‌گیرند. برای ENTP ها یا یک پیشنهاد می تواند منطقی بررسی شود  یا ارزش آن را ندارد که به زحمت بیفتند.
  • تمرکز پایین: همان انعطاف پذیری که به ENTP ها اجازه می دهد تا چنین طرح ها و ایده های اصلی را ارائه دهند، باعث می شود آنها نتوانند طولانی مدت روی چیزی تمرکز کنند چرا که حوصله شان را سر می برد. بی حوصلگی برای مجادله گرها خیلی آسان است، و افکار تازه راه حل این بی حوصلگی هستند، اگرچه همیشه مفید نیستند.
  • از مسائل عملی خوشش نمی آید:  مجادله گرها به مفاهیم قابل انعطاف مانند ایده ها و طرح هایی که می توانند مورد بحث واقع شوند علاقه مند هستند. وقتی نوبت به جزئیات سخت و اجرای عملی ایده ها می‌رسد، جایی که استعداد خلاق به کارشان نمی آید و نیاز به تمرکز دارد، شخصیت‌های ENTP علاقه خود را از دست می‌دهند.

روابط عاشقانه شخصیت شخصیت مجادله گر ENTP

اگر مجادله گرها در یک چیز خوب باشند، این است که یک جریان بی‌پایان از نوآوری‌ها و ایده‌ها برای پیشبرد کارها ارائه می‌کنند، و این در روابط عاشقانه آنها نیز مشهود است. برای افرادی که شخصیت مجادله گر ENTP هستند، رشد و پیشرفت کلیدی است، و حتی قبل از اینکه شریکی پیدا کنند، همه راه‌هایی را تصور می‌کنند که می‌توانند چیزهای جدیدی را با هم تجربه کنند تا هردو رشد کنند. اگر شریکشان با آنها مطابقت نداشته باشد، این می‌تواند یک فرآیند طاقت‌فرسا باشد، اما زمانی که ENTP ها کسی را پیدا می‌کنند که علاقه شان به کاوش فکری مشترک است، همه چیز خوب پیش می رود، مگر اینکه باهم خیلی بحث کنند.

مجادله گرها همیشه محدودیت‌های شرکای خود را برای پتانسیل بحث کردن آزمایش می‌کنند، مرزها و سنت‌ها را زیر پا می گذارند و به دنبال ذهنیت باز و خودانگیختگی هستند. قرار ملاقات با شخصیت های مجادله گر ENTP اصلا کسل کننده نیست و آنها از شور و شوق و خلاقیت خود با خوشحال کردن و غافلگیری شرکای خود با ایده ها و تجربیات جدید استفاده می کنند.

ایده های شخصیت ENTP اغلب ریشه در خودسازی دارد و افراد با این تیپ شخصیتی، شرکای خود را به همان اندازه با روحیه مشارکت و انتظار همراه می کنند. مجادله گرها شرایط را یا رشد یا رکود می‌بینند و یک وضعیت معمولی را قبول نمی‌کنند و آنها را به همان اندازه که هیجان‌انگیز هستند، مطالبه‌گر هم هستند.

برخی ممکن است در مواجهه با این پیشرفت دائمی خسته شوند، در حالی که قدرت ENTP ها می‌تواند جذاب باشد، اما می‌تواند حتی صبورترین شرکا را نیز از بین ببرد. زمانی برای نفس کشیدن و فرصتی برای یک استراحت برای بسیاری از افراد ضروری است، اما چیزی نیست که مجادله گرها از آن استقبال کنند. با این حال، اگر شور و شوق زیاد آنها در نوع خود برآورده شود، می تواند به یک رابطه باشکوه منجر شود که با قدرت، عمق و رشد مشخص می شود.

این مورد شاید زمانی که روابط مجادله گرها به موقعیت‌های صمیمی‌تر پیش می‌رود، بیشتر مشهود است. تمام آن کنجکاوی و اشتیاق اکتشافی این فرصت را دارد که وقتی ENTP ها و شرکایشان دور هم جمع می‌شوند، به روش‌های جدیدی بیان شود، و آنها به راحتی شریک خود را تشویق می‌کنند تا چیزهای جدید را امتحان کنند، تا از صمیمیت خود بدون محدودیت‌های از پیش تعیین‌شده لذت ببرند.

برای افراد دارای تیپ شخصیتی مجادله گر، این مرحله از روابط آنها فرصتی برای بهبود و توسعه در زمینه هایی است که خارج از قلمرو منطق هستند، اگرچه آنها به همان روش به آن برخورد می کنند، به عنوان یک فرآیند فیزیکی برای تلاش برای تعالی، به جای ابراز محبت معنوی یا احساسی.

تمایل مجادله گرها برای بهبود در احساسات، آنها را به شریک‌های فوق‌العاده‌ای تبدیل می‌کند، اما نگرش آن‌ها نسبت به این فرآیند نیز مدرکی بر آشکارترین کاستی آن‌ها است: غفلت عاطفی آنها. در حالی که ENTP نسبت به سایر تیپ‌های شخصیتی تحلیل‌گر نسبت به دیدگاه‌های دیگران نگرش بازتری دارند، اما به احتمال زیاد نسبت به چیزهایی مانند ابراز واضح احساسات بیزاری می کنند و به راحتی احساسات شریک خود را بدون اینکه متوجه باشند صدمه می‌زنند. شخصیت‌های ENTP حتی ممکن است احساسات شریک خود را به کلی نادیده بگیرند، در عوض کاملاً خود را در یک ایده یا فرصت غوطه ور کنند که قابل دسترس نیست.

بهترین سازگاری مناظره گران با دیگر انواع شهودی (N) است. یک یا دو ویژگی متضاد به ایجاد تعادل و فرصت هایی برای رشد کمک می کند. اگر آنها با شریک حساس تری هستند، این می تواند راهی عالی برای آنها باشد تا همدلی را با دیگری را پیدا کنند و بتوانند با هم روی آن کار کنند، و این ضعف را فرصتی دیگر برای خلاق بودن، به چالش کشیدن خود و تعمیق جذابیت این حس می کند.

زوج مناسب تیپ شخصیتی ENTP

هم تیپ شخصیتی ENTP و هم دو تیپ درون‌گرای INTJ و INFJ که با او سازگار هستند به علم و دانش علاقه‌ی زیادی دارند.

روابط دوستانه ENTP ها

وفاداری، حمایت یا بازخورد عاطفی، اینها چیزی نیست که شخصیت های مجادله گر در دوستی های خود به دنبال آن هستند. آخرین چیزی که افراد دارای تیپ شخصیتی مناظره کننده می خواهند بشنوند این است که “حق با شماست”. اگر اشتباه کنند، ENTP ها می‌خواهند به آنها گفته شود، و می‌خواهند تمام جزئیات ایرادات منطقشان آشکار شود، چرا که که در جست‌وجوی آن‌ها برای دستیابی به حقیقتی که اغلب دنبالش هستند کمک می کند، و تا حدی فقط به این دلیل که باید برای دفاع از این منطق تلاش کنند.

آزمودن سازگاری یک دوست برای شخصیت مجادله گر ENTP اغلب آسان است، آنها فقط باید قابلیت مباحثه را آزمایش کنند. شخصیت‌های ENTP زودباور هستند و ابزار اصلی آنها برای بیان این موضوع در قالب بحث و گفتگو است، جایی که به راحتی یک شب کامل را صرف بحث درباره ایده‌ای می‌کنند که ممکن است حتی به آن اعتقاد نداشته باشند.

ایده آل دوستی شخصیت های مجادله گر زمانی است که کسی بتواند با استدلال‌های منطقی و معتبر در این بحث‌های خودسرانه موضع خود را حفظ کند. این بحث‌ها هرگز باعث ناراحتی انها نمی شود، مهم نیست که چقدر بالا بگیرد یا اختلاف‌نظر چقدر چشمگیر باشد. همانطور که یک ورزشکار برای تلاش بدنی و روحیه خود رقابت رقابت می کند، مناظره کنندگان به خاطر تحریک فکری و برای خود مناظره بحث می کنند، و حتی در پیروزی قاطع یا شکست کوبنده، هرگز هدفشان تسلط نیست، فقط الهام برای تلاش بیشتر در دفعه بعد است.

آنها همچنین می‌دانند که چگونه تفریح کنند و سرگرم شوند، یک مهمانی و بحث در مورد مسائل روز جهان و اخبار برای آنها جهنم است. مجادله گرها در بیشتر موارد یک تیپ شخصیتی دلپذیر و مشتاق هستند و تقریباً هر موقعیتی که امکان گفتگو و کمی بازی با کلمات را فراهم کند، برایشان یک تفریح محسوب می شود.

مناظره گران در برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان نسبت به دیگر تیپ های شخصیتی بسیار خوب هستند. تمایل طبیعی آنها به بحث به این معنی است که مناظره کنندگان به برقراری ارتباط به زبان و چارچوب دیگران عادت دارند و این به خوبی به مکالمه عادی کمک می کند. جایی که افراد با تیپ شخصیتی مناظره کننده در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند در بیان احساسات است.

زمانی که مناظره‌کنندگان با دوستی مواجه می‌شوند که به شانه‌ای برای گریه کردن نیاز دارد، عواطف و احساسات خود را سرکوب می کنند و نمی‌دانند چگونه با این موقعیت کنار بیایند. آنها مایلند که یک سری راه حل های منطقی و معقول برای مشکل ارائه دهند، همانطور که ENTP ها سایر مسائل را حل می کنند. مطمئناً مجادله گرها به دلیل حساسیت یا محبت شناخته شده نیستند.

بدتر از آن زمانی است که شخصیت های مناظره کننده سعی می کنند این موقعیت های عاطفی را به چیزی تبدیل کنند که برایشان راحت تر است: مناظره. همانقدر که ENTP ها در مناظطره و بحث موفق هستند، به همن اندازه در همدلی و بیان احساسات ضعیف هستند. ENTP ها باید به هر قیمتی از وسوسه تبدیل موقعیت های احساسی به بحث و مناظره اجتناب کنند.

تا زمانی که همه درک می کنند که حرف ها را خیلی شخصی نکنند، از بحث درباره ایده های جدید نمی ترسند و ایده های زیادی رد و بدل می شود، شخصیت های ENTP دوستان خوبی هستند. مجادله گرها واقعاً به اینکه مورد پسند همه قرار بگیرند اهمیتی نمی‌دهند. تا زمانی که شخصیت های مجادله گر ENTP و دوستانشان به طور متناوب درگیذ بحث های جذاب می شودند، مطمئناً برای مدت طولانی از همراهی یکدیگر لذت خواهند برد.

والدین با تیپ شخصیتی ENTP

ممکن است فکر کنید که ماهیت تند و پرخاشگر ENTP، فرزندپروری را به چالشی خاص برای آنها تبدیل می کند، و از بسیاری جهات، حق با آنهاست. با این حال، یکی از چیزهایی که افراد دارای تیپ شخصیتی مجادله گر بیش از هر چیزی دوست دارند، یک چالش خوب است و مشکلی که باید برطرف شود، حتی اگر به رفع نقاط ضعف خود برسد. ENTP ها نقش‌ خود را به‌عنوان والدین جدی می‌گیرند، و مطمئناً تحت تأثیر این تحولات در زندگی‌شان قرار می‌گیرند.اگر کسی بتواند از تأثیرات فرزندپروری برای رسیدگی به عیوب خود استفاده کند، آن شخصیت، ENTP است.

بیزاری شخصیت ENTP از قوانین و مقررات مشهود است، و آنها به احتمال زیاد به فرزندان خردسال خود آزادی لازم را می دهند تا خودشان کاوش کنند. استقلال یکی از بزرگترین نیازهای شخصیت مجادله گر ENTP است و آنها احساس می کنند که هیچ فردی بدون ذهن مستقل کامل نیست.

شخصیت‌های مجادله گر محیط‌های آرام و منطقی ای را برای فرزندان خود ایجاد می‌کنند که بر پایه اشتیاق و لذت کشف از طریق توسعه عقل است، نه تنظیمات ساختارمندی که صرفاً برای ایمن بودن طراحی شده‌اند.
همانطور که فرزندانشان رشد می کنند، مجادله گرها آنها را تشویق می کنند که مستقل فکر کنند و مخالفت ها، نظرات و انتقادات را بیان کنند. اما برخلاف والدین تیپ های دیگر که فرزندان خود را تشویق می‌کنند تا افکار خود را بر اساس احساسات و نیازها بیان کنند، ENTP ها به فرزندان خود می‌آموزند که از موضع بی‌طرفی و منطقی به این گزینه‌ها نزدیک شوند و بیان کنند که چه چیزی مؤثرتر است تا اینکه چه چیزی به آنها احساس خوبی می‌دهد. . مانند سایر روابط، بحث احساسات و عواطف، چیزی است که مجادله گرها در ابراز آن مشکل خواهند داشت.

وقتی فرزندانشان به سنین نوجوانی می رسند و یاد می‌گیرند که به طور سالم احساساتشان را بیان کنند، افراد دارای تیپ شخصیتی ENTP ممکن است ناراحت شوند. در حالی که همیشه در حال مناظره در مورد هر موضوعی هستند، مجادله گرها اغلب به کمک بیشتری  از شرکای خود برای مدیریت طغیان ها و مشاجرات عاطفی نیاز دارند. تیپ های ENTP از بسیاری افراد دیگر توانمندتر هستند، اما حتی آنها نیز محدودیت ها و قواعد خود را در مورد مشاجره ها دارند.

خوشبختانه، شخصیت های ENTP متوجه می شوند که چه چیزی هدف است: آنها می خواهند فرزندانشان به بزرگسالانی باهوش، مستقل و صادق تبدیل شوند. برای انتقال این ارزش‌ها، مجادله گرها می‌دانند که مانند هر بحث دیگری، نیاز دارند تا با عباراتی ارتباط برقرار کنند که برای همه قابل درک باشد.

شغل مناسب تیپ شخصیتی ENTP

در دنیای مشاغل، شخصیت مجادله گر ENTاین مزیت را دارند که به طور طبیعی درگیر و علاقه‌مند به سازنده و مفید باشند. اما به‌جای کمک به مردم که تیپ‌های شخصیتی دیگری انجام می دهند، شخصیت‌های ENTP بر توسعه راه‌حل‌هایی برای مشکلات فنی یا فکری جالب و متنوع متمرکز هستند. مجادله گران تیپ شخصیتی همه کاره هستند، و اگرچه ممکن است زمان لازم باشد تا آنها به نقطه ای برسند که بتوانند به طور کامل از مهارت ها و ویژگی های خود استفاده کنند، اما احتمالاً متوجه می شوند که این ویژگی ها تقریباً به هر شغلی می خورد.

 مجادله گرها غعالیت های ذهنی را خیلی دوست دارند و هر محیطی که به آن‌ها اجازه می‌دهد رویکردهای جدید، ایده‌های جدید و پروژه‌های جدید ابداع کنند و به آن‌ها اجازه دهد محدودیت‌های خلاقیت خود را پشت سر بگذارند، به شدت از شخصیت ENTP سود خواهد برد.
هر شغلی اجازه نمی دهد تا این سطح از قدرت ذهنی را پیاده کنند مگر شغلهایی مثل کارآفرینی، مهندسی، حتی بازیگری و عکاسی. تا زمانی که مجادله گرها در مورد نقاط قوت و ضعف خود با خود صادق باشند، می توانند در بیشتر مشاغلی که نیاز به یک خط فکری جدید دارد، پیشرفت کنند.

این همه قدرت فکری می‌تواند ترسناک باشد، اما برخلاف درون‌گراها (I)، افراد با تیپ شخصیتی مجادله گر ENTP از مزیت افزوده‌ای برخوردارند که در کلام نوشتاری و به‌ویژه در مکالمه رو در رو، عالی هستند. اگرچه آنها از محدودیت‌های مدیریت دیگران (و مدیریت شدن) خوششان نمی‌آید، اما این سازگاری اجتماعی به ENTP ها اجازه می‌دهد تا رهبرانی ذاتی باشند، راه رو به جلو را نشان دهند و منطق صحیح و قدرت فکری را به دیگران القا کنند. در حالی که دیگران ممکن است با ملاحظات عاطفی یا مقاومت کلی در برابر تغییر به این طرح‌ها اعتراض کنند، چیزهایی که مجادله گرها برای آن‌ها ارزش چندانی قائل نیستند، این نظرات رقیب معمولاً با استدلال‌های ماهرانه شخصیت‌های ENTP و تغییر ماهرانه اهداف مغلوب می‌شوند.

بهترین مشاغل به شایستگی و کنجکاوی فکری پاداش می‌دهد و به ENTP اجازه می‌دهد تا از جریان بی‌پایان ایده‌های خود با ارائه درجه‌ای از خودانگیختگی در نحوه مشارکت در فعالیت‌های فکری‌شان، به‌طور مؤثری استفاده کنند. افراد با تیپ شخصیتی مجادله گر برای دانش، تفکر منطقی و بینش بسیار ارزش قائل هستند و از آنها وکلا، روانشناسان، تحلیلگران سیستم و دانشمندان درخشانی می سازند. حتی این امکان برای ENTP وجود دارد که به عنوان نمایندگان فروش پیشرفت کنند، زیرا آنها تصمیمات کاملا ریسکی خرید را منطقی جلوه می دهند، تا زمانی که مدیران آنها بدانند که فضای لازم را برای انجام کارهای جادویی به آنها بدهند.

در واقع همه چیز به احساس آزادی شخصی منتهی می شود، برای تیپ های ENTP همین که بدانند آنها مجاز هستند خود را به طور کامل برای درک و حل مشکلات مورد علاقه خود به کار گیرند، بدون اینکه گرفتار سیاست های اجتماعی شوند و تلاش کنند بفهمند چه چیزی باعث می شود افراد دیگر بفهمند، کافی است. روال، ساختار و قوانین رسمی، همگی مانند موانع غیرضروری برای مجادله گرها به نظر می‌رسند، و ممکن است آن‌ها متوجه شوند که بهترین شغل‌هایشان هنوز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به‌عنوان مشاور آزاد یا مهندس نرم‌افزار، فعالیت‌های فکری‌شان را با شرایط خودشان سازگار کنند.

نکته کلیدی برای شخصیت مجادله گر ENTP این است که برای رسیدن به موقعیتی که این آزادی‌ها را فراهم می‌کند، صبر داشته باشند، و در محیطی به اندازه کافی حضور داشته باشند که نه فقط همکاران، بلکه مدیران و به مرور زمان، زیردستان آن‌ها متوجه شوند ایده هایشان دارای ویژگی های استثنایی هستند. اما وقتی صبوری کردند، وقتی گوش شنوا در سلسله مراتب بالاتر داشتند، هیچ حد و مرزی ندارند.

شغل های مناسب شخصیت مجادله گر ENTP

  • کارآفرین
  • مخترع
  • وکیل
  • مدیر دارایی
  • رئیس دانشگاه
  • مالک رستوران
  • بازیگر، عکاس
  • روزنامه نگار
  • مدیر منابع انسانی
  • مشاور بازاریابی
  • کارگردان
  • مسئول روابط عمومی
  • تهییه کننده
  • گزارشگر
  • منتقد
  • برنامه ریز مالی
  • املاک
  • تحلیلگر سیاسی
  • کارآگاه
  • گرافیست
  • گوینده
  • مدیر تبلیغات
  • معلم امور فنی
  • مدیر طراحی صنعتی
  • متخصص شبکه

شخصیت مجادله گر ENTP در کار

شخصیت های ENTP در محل کار انتظارات مستقیمی دارند، اما برآورده کردن آنها همیشه آسان نیست. آنها معتقدان قوی به شایسته سالاری هستند، افرادی با تیپ شخصیتی مجادله گر انتظار دارند که ایده هایشان توسط افرادی که بالاتر از آنها هستند شنیده شود، انتظار دارند بحث های قوی در میان همتایان خود صورت گیرد و از کسانی که مدیریت می کنند می خواهند بدون توجه به موقعیتشان راه حل ها و ایده های جدیدی ارائه دهند. در حالی که همه چیز در واقعیت همیشه اینطور نیست، ENTP ها می‌دانند که به دنبال چه چیزی باشند و می‌توانند از آن نهادهای کاملاً سلسله مراتبی که در غیر این صورت با آنها دست و پنجه نرم می‌کردند اجتناب کنند.

ENTP ها به عنوان کارمند

پویایی در مورد کارمندان ENTP واضح‌تر است، زیرا آنها به راحتی ایده‌های مدیران خود را به چالش می‌کشند و از قوانین و دستورالعمل‌های محدودکننده بیزاری دارند. ENTP ها با ذهن تیزبین و کنجکاوی خود از رفتارهای غیرمتعارف حمایت می‌کنند و به همان اندازه که می‌توانند روش‌های جدید را به کار گیرند، به دیگران پیشنهاد کنند. اگر کاری را بتوان بهتر انجام داد شخصیت‌های مجادله گر با کمال میل انتقاد می‌کنند، تا زمانی که منطقی و عملکرد محور باشد.

بزرگترین چالش برای زیردستان ENTP این است که سرنوشت موقعیت های پایین شغلی این است که جزئیات را اجرا کنند، کارهای رده پایین  را انجام دهند و برنامه های تعیین شده توسط مدیران خود را دنبال کنند. این نمی‌تواند فراتر از چیزی باشد که مناظره‌کنندگان ترجیح می‌دهند وقت خود را صرف آن کنند. آنها نمی‌توانند کارهای ساده و معمولی را تحمل کنند و کارهای یکنواخت کابوس‌ آنها هستند. اگر مدیران بتوانند به درستی از اولویت های ENTP ها برای مقابله با چالش های پیچیده و پروژه های متنوع استفاده کنند، اوضاع خیلی بهتر پیش می رود.

ENTP ها به عنوان همکار

شخصیت های ENTP به‌عنوان همکاران کمی غیرقابل تحمل تر هستند، زیرا علاقه‌شان به طوفان فکری، بحث و تجزیه و تحلیل بیش از حد، همکاران عملی‌تر و وظیفه‌محور را دیوانه می‌کند، اما الهام‌بخش کسانی است که از نوآوری‌هایی که مناظره‌گران آورده‌اند قدردانی می‌کنند. هیچ چیز بیشتر از بیرون آمدن از جلسه ای که همه با طرح اول ارائه شده موافق بودند، افراد با تیپ شخصیتی مجادله گر را آزار نمی دهد. شخصیت ENTP برای ارزیابی صادقانه، مستقیم و عینی از این ایده ها تلاش می کند، به طوری که اغلب به دلیل عدم حساسیت و اغماض خود شهرت کسب می کند.

خوشبختانه مجادله گرها می‌دانند که چگونه آرامش داشته باشند، و بازی با کلمات شوخی آمیز، حس شوخ‌طبعی سالم و طبیعت برون‌گرا دوستان جدید را به سرعت و به راحتی به دست می‌آورند. گفتگو با شخصیت‌های ENTP که همیشه می‌خواهند از مخزن دانش خود استفاده کنند، آموزنده و سرگرم‌کننده است، که این امر باعث می‌شود آنها به راحتی به سراغ مشکلات سختی بروند که رویکردهای ساده‌تر را از بین می‌برند. روابط برد-برد با با این تیپ ها کار راحتی نیست.

ENTP ها به عنوان مدیر

در حالی که همیشه هدف آنها این نیست، اما مدیریت اغلب جایی است که ENTP ها بیشتر جای مانور دارند، و به آنها اجازه می‌دهد تا با رویکردهای مختلف دست و پنجه نرم کنند و راه‌های نوآورانه‌ای برای مقابله با چالش‌های جدید بدون نیاز به اجرای گام به گام خسته‌کننده این طرح‌ها پیدا کنند. مجادله گرها، مدیرانی گشاده‌رو و منعطف هستند و به کارمندان آزادی فکری می‌دهند که خود از آن برخوردارند. این می‌تواند منجر به بی‌نظمی، ایده‌ها و رویکردهای متضاد شود، اما شخصیت های مجادله گر همچنین در ارزیابی دقیق و عینی برنامه‌ای که احتمالاً مؤثرتر است، عالی هستند.

دوست داشته شدن کمتر هدف مناظره کنندگان است نسبت به اینکه مورد احترام و باهوش و توانا دیده شوند. افراد با این تیپ شخصیتی در بحث‌های منطقی سفت و سخت هستند و همه خوششان نمی آید. چالش مناظره‌کنندگان تمرکز کردن است، زیرا ممکن است قبل از اینکه تیم‌هایشان بتوانند جزئیات اهداف و تعهدات موجود خود را جمع‌بندی کنند، از پروژه‌ای به پروژه دیگر در تلاش برای چالش و هیجان می‌پرند.

افراد مشهور با تیپ شخصیتی ENTP

  • توماس ادیسون: مخترع آمریکایی
  • لئوناردو داوینچی: هنرمند و مخترع ایتالیایی
  • بنجامین فرانکلین: دانشمند  آمریکایی
  • سقراط: فیلسوف یونانی
  • دیوید هیوم: فیلسوف اسکاتلندی
  • تام هنکس: بازیگر آمریکایی
  • آلفرد هیچکاک: کارگردان انگلیسی
  • دیوید کاپرفیلد: شعبده باز آمریکایی
  • محمد علی کلی: بوکسور آمریکایی
  • فرانسوا آروئه (ولتر): هجونویس و فیلسوف فرانسوی
  • والت دیزنی: فیلمساز آمریکایی
امتیاز 4.5 (19 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.