تیپ شخصیتی ISFJ (شخصیت مدافع)

شخصیت مدافع ISFJ فردی است درونگرا، مشاهده گر، احساسی و قضاوت کننده. این افراد معمولاً به روش ثابت خود صمیمی و بی ادعا هستند. آنها کارآمد و مسئولیت پذیر هستند و به جزئیات عملی در زندگی روزمره خود توجه دقیق می کنند.

تیپ شخصیتی شما چیست!؟

یکی از ساده ترین راه های تشخیص تیپ شخصیتی خود، شرکت در تست شخصیت شناسی MBTI به صورت رایگان در سایت جعبه ابزار ذهنی است.

عشق تنها وقتی قسمت شود رشد می‌کند. تنها با بخشیدن آن به دیگران است که می‌توانید از آن بیشتر بهره داشته باشید.

برایان تریسی

معرفی شخصیت مدافع ISFJ

شخصیت مدافع ISFJ فردی منحصر به فرد است، زیرا بسیاری از خصوصیات رفتاری آن ها درست برخلاف تعریف خصوصیات فردی شان است. فرد مدافع در عین حساس بودن دارای توانایی های تحلیلی فوق العاده ای است. او با وجود گوشه گیری و کم حرف بودن، مهارت های خوبی در ارتباط با مردم داشته و می تواند روابط اجتماعی خوبی را ایجاد نماید. و البته با وجودی که اغلب فردی محافظه کار است، اما پذیرای تغییرات و ایده های جدید می باشد. در کنار بسیاری از چیزهای دیگر، کسانی که دارای تیپ شخصیتی مدافع هستند چیزی فراتر از مجموع خصوصیات مختلف خود هستند و به همین ترتیب می توانند از نقاط قوتی که شخصیت ان ها را تعریف می کند استفاده نمایند.

شخصیت مدافع ISFJ

شخصیت مدافع ISFJ بخش بزرگی از جمعیت را تشکیل می دهد و تقریبا سیزده درصد از افراد را شامل می شود. ترکیب شدن بهترین سنت ها و تمایل برای انجام دادن کارهای خوب، باعث شده است در طول تاریخی در مسیرهای کاری زیادی شاهد افراد مدافع باشیم، مثلا در پزشکی، تحصیلات دانشگاهی و کارهای اجتماعی خیریه.

شخصیت مدافع ISFJ (خصوصا ان هایی که کمی سرکش تر هستند) اغلب بسیار تمایل به کمال گرایی دارند و با وجودی که انجام دادن کارها را مرتبا به تعویق می اندازند اما همیشه می توان برای اتمام کار در زمان درست به آن ها تکیه کرد. افراد مدافع مسئولیت های شخصی را بر عهده گرفته، مرتبا بالا و پایین رفته و تلاش کرده و هرکاری که بتوانند برای برآورده کردن توقعات خود و خوشحالی دیگران انجام می دهند، چه در خانه و چه در محل کار.

چالش بزرگ برای تیپ شخصیتی مدافع این است که اطمینان یابد کارهای او دیده می شوند. او تمایل دارد تا موفقیت های خود را خیلی بزرگ جلوه ندهد. با وجودی که مهربانی فرد مدافع قابل احترام است افراد خودخواه و مغرور اغلب می خواهند با گذاشتن کارها بر دوش فرد مدافع و بعد استفاده از مزایای آن، از مهربانی و تلاش های او سوءاستفاده کنند. فرد مدافع باید بداند برای حفظ عزت نفس و اشتیاق خود چه زمانی لازم است نه بگوید و روی حرف خود بماند.

در زندگی طبیعی در اجتماع، که به نوعی فرصتی برای افراد درون گراست، فرد مدافع از حافظه ی خوب خود برای یادآوری اطلاعات و داده ها استفاده نخواهد کرد، بلکه برای به یاد آوردن افراد و جزئیات در مورد زندگی آن ها به کار می برد. وقتی صحبت از هدیه دادن می شود فردی که شخصیت مدافع دارد اغلب برخوردی مساوی نداشته و از قدرت تخیل خود و حساسیت طبیعی اش برای نشان دادن سخاوت خود به شکلی استفاده می کند که باعث شادی زیاد اطرافیان خواهد شد. با وجودی که این امر برای همکارانشان نیز کاملا صادق است، کسانی که اغلب فرد مدافع آن ها را دوست شخصی و خصوصی خود می داند، این بیان احساسات و محبت بسیار شکوفا است.

شخصیت مدافع ISFJ گروه شخصیتی جالبی هستند، اگر کار مهمی هنوز تمام نشده باشد به ندرت می توانید ان ها را بیکار ببینید. توانایی فرد مدافع برای برقراری ارتباط با دیگران در سطحی دوستانه در بین افراد درون گرا بی نظیر است. و لذتی که در استفاده از آن ارتباطات برای داشتن خانواده ای شاد و حامی تجربه می کنند هدیه ای است که همه را شامل خواهد شد. آن ها هیچوقت از بیکاری راضی نیستند و به خاطر ارزشی که برای کار تیمی قائل هستند در این شرایط احساس گناه خواهند کرد، اما اگر مطمئن باشند که تلاش هایشان دیده می شود فرد مدافع می تواند در کاری که انجام می دهد به سطحی از رضایت دست یابد که تیپ های شخصیتی دیگر تنها می توانند رویای ان را داشته باشند.

نقاط قوت و ضعف شخصیت مدافع

نقاط قوت ISFJ ها

  • حامی: تیپ شخصیتی مدافع به همه کمک می کنند، دانش، تجربه، زمان و انرژی خود را با هرکسی که به ان نیاز داشته باشد شریک می شوند، البته بیشتر از همه با دوستان و خانواده. کسانی که در این تیپ شخصیتی هستند به دنبال موقعیت های برد–برد می باشند، آن ها هر زمان ممکن باشد همدلی را بر قضاوت کردن ترجیح می دهند.
  • قابل اعتماد و صبور: ISFJ ها به جای عجله از روی هیجان و انتخاب های ناگهانی که اغلب باعث می شوند کار نیمه تمام بماند، تیپ  دقیق و وسواسی هستند، آنها تلاشی پایدار داشته و به قدر کافی به نیازهای هر موقعیت رسیدگی می کند تا بتواند به اهداف خود دست یابد. فرد مدافع نه تنها می خواهد اطمینان یابد همه چیز با بالاترین استانداردها انجام می شود بلکه حتی گاه از چیزی که نیاز است هم فراتر می رود.
  • قدرت تخیل و مشاهده بالا: تیپ شخصیتی مدافع بسیار اهل تخیل است و ازاین ویژگی خود به عنوان ابزاری برای همدلی، درک وضعیت عاطفی دیگران و مشاهده ی هرچیز از دیدگاه فرد دیگر استفاده می کند. او حتی وقتی غرق در واقعیت است، از تخیل خود استفاده می کند، زیرا هرچیز می تواند برای او الهام بخش و شگفت انگیز باشد.
  • مشتاق و علاقه مند: وقتی هدف درست باشد، فرد مدافع تمام حمایت، اعتماد و تخیل خود را روی آن پیاده می کند که باور دارد تفاوتی در زندگی افراد ایجاد خواهد کرد. چه مبارزه با فقر جهانی باشد یا تغییری ساده در روند خرید برای مشتریان.
  • وفاداری و سخت کوشی: با دادن کمی زمان، اشتیاق و علاقه مندی این فرد به وفاداری رشد خواهد یافت. تیپ شخصیتی مدافع اغلب ارتباطی عاطفی با ایده ها و سازمان هایی که برای ان کار می کند برقرار خواهد کرد. هرچیز کوچکی که به شکلی خوب و با سخت کوشی باعث رسیدن به خواسته هایشان شود انتظارات شخصی ان ها را از بین می برد.
  • مهارت های عملی خوب: بهترین بخش این است که افراد با شخصیت مدافع اغلب می توانند کاری را که برای نوع دوستی و کمک به دیگران است عملی سازند. اگر لازم باشد کارهای عادی و روتین انجام شوند، فرد مدافع اغلب زیبایی و تعادلی که این ها ایجاد می کنند را خواهد دید، زیرا می دانند این کارها در کمک به دوستان، خانواده و هر کس دیگری که به کمک نیاز دارد برایشان مفید خواهد بود.

نقاط ضعف ISFJ ها

  • فروتنی زیاد و خجالتی بودن: آن ها تلاش زیادی می کنند اما اگر کارهایشان دیده نشود این مسیر سخت و طولانی خواهد شد. شاید بتوان گفت این بزرگترین چالش برای فرد مدافع است، زیرا آن ها بسیار نگران احساسات دیگران هستند و برای دستاوردهای خود ارزش زیادی قائل نیستند. استانداردهای فرد مدافع برای خودش هم بسیار بالاست، آن ها می دانند می توانند کوچکترین جنبه از هرکاری را بهتر انجام دهد و در نتیجه اغلب به موفقیت کلی خود بی توجه هستند.
  • همه چیز را زیاد به خودشان می گیرند: تیپ شخصیتی مدافع برای تفکیک موقعیت های شخصی و بین فردی مشکل زیادی دارد هر موقعی که به نوعی در آن بین دو فرد ارتباط برقرار شده باشد و هر چیز منفی در بحث یا انتقاد می تواند از زندگی حرفه ای عبور کرده و به زندگی شخصی آن ها نیز وارد شود.
  • احساسات خود را سرکوب می کنند: کسانی که در تیپ شخصیتی مدافع جای دارند اغلب فضای شخصی را دوست دارند و بسیار حساس هستند، آن ها تمام احساسات خود را درونشان می ریزند. به همان اندازه که فرد مدافع از احساسات افراد دیگر محافظت می کند باید مراقب احساسات خود نیز باشد و این کمبود بیان سالم احساسات می تواند منجر به استرس و ناامیدی شود.
  • کارهای زیادی روی سر خود می ریزند: حس قوی کمال گرایی وا نجام وظیفه در ترکیب با نفرت از مشاجرات عاطفی باعث ایجاد موقعیتی شده است که فرد مدافع به سادگی کارهای زیادی را روی دوش خود می اندازد و یا دیگران کارهای زیادی بر عهده ی او می گذارند، آن ها در سکوت خود برای برآورده کردن توقعات دیگران مشکل دارند، خصوصا نیازهای خودشان.
  • در برابر تغییرات مقاومت می کنند: بیان این چالش می تواند تا حدودی سخت باشد زیرا شخصیت های مدافع در تصمیم گیری های خود ارزش زیادی برای سنت و تاریخ قائل هستند. گاه در موقعیت خاصی نیاز است که شخصیت مدافع ISFJ برای تغییرات جدید، توسط افراد نزدیک زندگی اش متقاعد شود.
  • شخصیتی بسیار نوع دوست دارند: این خصوصیت در فرد مدافع بسیار قوی و شدید است وگرنه نوع دوستی خصوصیت خوبی می باشد. فرد مدافع در عین گرم و خوش برخورد بودن با دیگران می خواهد همه چیز کمی عوض شود و باور دارد به زودی همه چیز بهتر خواهد شد، او برای این کار نمی خواهد با پذیرفتن درخواست کمک دیگران باری را بر دوششان تحمیل کند و مشکلات او بدون کمک روی هم انباشته خواهند شد.

روابط عاشقانه تیپ شخصیتی مدافع ISFJ

وقتی صحبت از روابط عاشقانه به میان می‌آید، مهربانی مدافعان به شادی تبدیل می‌شود که فقط در مراقبت از خانواده و خانه‌شان، و حضور در آنجا برای حمایت عاطفی و عملی هر زمان که لازم باشد، می‌شود. خانه جایی است که قلب افراد با تیپ شخصیتی مدافع است و در هیچ زمینه دیگری از زندگی خود با این فداکاری تلاش نمی کنند تا هماهنگی و زیبایی را که آرزوی دیدن در جهان را دارند ایجاد کنند.

مشکل اینجاست که اینها مزایای یک رابطه طولانی مدت است، و کمرویی غیرقابل تحمل مدافعان به این معنی است که رسیدن به این نقطه ممکن است زمان زیادی ببرد. مدافعان زمانی بیشترین جذابیت را دارند که خودشان را در محیطی راحت مانند محل کار ببینند، جایی که جریان طبیعی مهربانی و فداکاری آنها بروز پیدا می کند. روابطی که بر اساس آشنایی تثبیت شده ایجاد شده اند، یک چشم انداز گرم برای مدافعان هستند. ISFJ ها قرارهای ملاقات را جدی می گیرند و فقط وارد روابطی می شوند که شانس واقعی برای ادامه داشته باشد.

کمرویی و حساسیت مدافعان از احساسات فوق العاده قوی عمیق تر آنها محافظت می کند. اگرچه همیشه برای دیگران واضح نیست، اما احساسات آنها را نمی توان ساده یا بدیهی تلقی کرد، شخصیت های مدافع می توانند برای ایده های عاشقانه متعهدانه تقریباً به همان اندازه که برخی اعتقادات مذهبی دارند، ارزش قائل شوند. هر چند ممکن است سخت باشد، اگر شریک شان به احساسات خود شک کند، قبل از آسیب عاطفی باید راه خود را از هم جدا کنند.

همانطور که روابط آنها پیشرفت می کند، ISFJ ها اغلب به تلاش برای ابراز عاطفی ادامه می دهند، اما آنها این فرصت را دارند که اجازه دهند محبت فیزیکی جای کلمات محبت آمیز را بگیرد. افراد با تیپ شخصیتی مدافع از هیچ چیز به اندازه جلب رضایت دیگران لذت نمی برند، حتی اغلب این را یک وظیفه شخصی می دانند و این در مورد روابط آنها نیز صدق می کند. آنها همچنین خرسند کردن شریکشان را در رابطه جنسی یک وظیفه می دانند.

مدافعان زمان و انرژی زیادی را صرف یافتن راه هایی می کنند تا رابطه خود را برای شریک زندگی خود زیبا نگه دارند. تنها چیزی که در ازای آن می خواهند تعهد، عشق و شاید بیشتر از همه قدردانی است. با این حال، همه حاضر نیستند حتی بهای ناچیزی را به نفع مهربانی مدافعان بپردازند. اگر شرکای آنها مایل یا قادر به ابراز این تشکر نباشند، یا بدتر از آن، آشکارا از شرکای مدافع خود انتقاد کنند، متوجه خواهند شد که با توجه به زمان و فشار، همه آن احساسات سرکوب شده می توانند در حملات لفظی گسترده منفجر شوند.

این طغیان‌ها چیزی است که باید مراقب آن بود، اما مسئله بدتر در روابط مدافعان این است که می‌توان از نوع دوستی و مهربانی آنها بسیار آسان استفاده کرد، حتی بدون اینکه شریک‌هایشان متوجه شوند، در حالی که خود مدافعان به نیازهایشان رسیدگی نمی کنند. و انتظارات برآورده نشده، این چیزی است که شرکای مدافعان، و خود شخصیت‌های مدافع، اگر می‌خواهند روابط طولانی‌مدت و کاملی داشته باشند، باید مراقب آن باشند. ابراز قدردانی اغلب بیشتر از بیان چند کلمه است.

اگر این زوج‌ها بتوانند تعادل قدردانی متقابل و تعیین هدف را مدیریت کنند، درمی‌یابند که بهترین ویژگی‌های شخصیت مدافع ISFJ بعداً در رابطه ظاهر می‌شوند، زیرا برای ایجاد خانواده‌ ایده آل تلاش می‌کنند.
در حالی که مدافعان در محل کار و در بین دوستان کاملاً توانا هستند، اما علاقه واقعی مدافعان در مراقبت از خانواده‌هایشان نهفته است، از بازی با فرزندانشان تا نیازهای روزمره خانواده، تلاش‌هایی که مدافعان از انجام آنها بسیار خوشحال هستند.

مدافعان قابل اعتماد، وفادار، دوست داشتنی و وفادار هستند و هیچ چیز به اندازه تعهد یک رابطه قدردانی و شکوفا برای آنها شادی نمی آورد. بهترین تطابق برای شریک، کسانی هستند که در این حساسیت ها مشترک هستند، یعنی آنهایی که دارای ویژگی مشاهده کننده (S) هستند، با یک یا دو ویژگی متضاد تا اطمینان حاصل شود که هر دو شریک فضایی برای رشد، توسعه و کمک به یکدیگر تا پایان زندگی خود دارند.

زوج مناسب تیپ شخصیتی ISFJ

ویژگی‌های مبتنی بر برنامه‌ریزی و سازماندهی تیپ شخصیتی ISFJ در تعامل با تیپ‌های شخصیتی ESFP و ESTP برون‌گرا به خوبی به تعادل می‌رسد.

روابط دوستانه ISFJ ها

با توجه به اینکه مدافعان خیلی سخاوتمند، صمیمی و حامی هستند، جای تعجب نیست که دیگران خیلی از همراهی با آنها لذت ببرند و آنها را دوست خطاب کنند. افرادی که تیپ شخصیتی مدافع دارند خجالتی هستند و کمی حالت محافظه کاری دارند، اما باید بتوانند در سطح عاطفی عمیق تری با هم ارتباط برقرار کنند. پس منطقی است که اکثر دوستان مدافعان نه از طریق برخوردهای تصادفی، بلکه از طریق تماس های عادی و مداوم، مانند کلاس یا محل کار کم کم با یکدیگر آشنا شوند.

 آنچه که دوستی مدافعان را ایجاد و عمیق می کند، حمایت متقابل، مشاوره و اطمینان خاطر است که دوستان به یکدیگر می دهند. مدافعان به بازخورد مثبت زیادی نیاز دارند و اعتراف به این نیاز قطعا آسیب پذیری را نشان می دهد، اما اگر این آسیب پذیری به خوبی مدیریت شود، پیوندهای عمیقی ایجاد می کند که شخصیت های مدافع به دنبال آن هستند. اگر در رفاقت ISFJ ها بد رفتار شود یا حمایت متقابل نباشد، بقای دوستی دشوار خواهد بود.

با این حال، همانطور که دوستی آنها رشد می یابد، احساس وفاداری مدافعان ممکن است آنها را وادار کند که برای برآورده کردن نیازهای دوستان خود بیش از پیش به خودشان تکیه کنند تا جایی که نیازهای خود را نادیده بگیرند. مدافعان این موضوع را از چند جهت نشان می‌دهند، مثلا عدم تمایل به مخالفت یا نه گفتن از ترس ایجاد آشفتگی. افراد بدبین تر این تیپ را ساده لوح می نامند، و حتی ممکن است از دوستی مدافعان سوء استفاده کنند، اما ISFJ ها به سختی از آن دسته افرادی هستند که بتوان آنها را “دوست” نامید، چه برسد به سو استفاده.

دوستان واقعی، آن حلقه‌های افراد نزدیک، کسانی هستند که مدافعان واقعاً آنها را به خاطر کیفیت شخصیت و  صحبت هایشان دوست دارند. ISFJ ها به خصوص در مورد تیپ های شخصیتی که با آنها دوست می شوند، حساس نیستند، حداقل نه در ابتدا، اما از آنجایی که آنها به شدت ترجیح می دهند از درگیری و ارتباط نادرست اجتناب کنند، احتمالاً اکثر دوستان آنها شخصیت های تقریباً مشابهی خواهند داشت.

والدین با تیپ شخصیتی ISFJ

صمیمیت و مراقبت ISFJ ها، فرزندپروری را به چیزی تبدیل می کند که به طور طبیعی و بدون تلاش برای آنها اتفاق می افتد. بسیاری از افراد با این تیپ شخصیتی احساس می کنند که وظیفه والدینی وظیفه ای است که برای آن زاده شده اند و به خاطر سود شخصی یا افتخاری که در حصول اطمینان از اینکه فرزندانشان سالم، با اعتماد به نفس و موفق رشد می کنند، آنها را تربیت نمی کنند. در عین حال، مدافعان مغرور هستند و به سختی مهارت طبیعی خود را در این بخش بدیهی می دانند.

از همان ابتدا، نوع دوستی مدافعان در رویکرد آنها نسبت به فرزندانشان آشکار است، و تضمین می کند که آنها محیطی امن و باثبات پر از عشق، مراقبت و حمایت اجاد می کنند. در سنین پایین تر فرزندانشان، صبر مدافعان بسیار مفید خواهد بود، زیرا فرزندان آن‌ها یاد می‌گیرند که مستقل‌تر و تعیین‌کننده‌تر شوند و هر محدودیتی را که می‌توانند بیابند آزمایش می‌کنند.

با این حال، با گذار، از وابستگی کامل نوزادان، به کاوش سیری ناپذیر کودکان نوپا و خردسالان و اقتدار نوجوانان است که ISFJ ها را غافلگیر می کند. تیپ‌های شخصیتی بسیار سنتی مدافعان نقش‌های مشخص را به‌عنوان والدین و فرزندان مشخص می کنند. آنها نقش شان را، به عنوان انتقال دهنده دانش و ارزش های خود می بینند و مطمئن هستند که فرزندانشان اهمیت فداکاری و مسئولیت را درک می کنند.

چیزی که ممکن است بسیاری از والدین شخصیت مدافع ISFJ متوجه نشوند این است که فرزندان مستقل‌تر، اغلب عشق و حمایت به ظاهر سرسام‌آوری را که شخصیت‌های مدافع را به چهره‌های شگفت‌انگیز والدینی تبدیل می‌کند، نمی خواهند. آن‌ها می‌خواهند ارزش‌های خود را تعیین کنند و انتخاب‌های خود را انجام دهند، و نیت خوب مدافعان می‌تواند باعث شود که احساس کنند همه جنبه‌های زندگی‌شان بسته و کنترل شده است. در تمام این مدت، والدین مدافع باید اطمینان حاصل کنند که بیشتر فرزندان وابسته، که مایلند به همه این مراقبت ها و حمایت ها تکیه کنند تا اینکه علیه آن شورش کنند، این ویژگی های تحسین برانگیز را بدیهی نگیرند و به طور کامل از استقلال خود غافل شوند.

وقتی فرزندانشان آنطور که انتظار می رود رفتار نمی کنند، مدافعان ناراحت می شوند، و اغلب کودکان با بصیرت بیشتر این ضعف بالقوه را با عصبانیت و بازی های فکری می بینند و گاهی از آنها سوء استفاده می کنند. برای مدافعان یک اراده قوی لازم است تا پای خود را بگذارند و مرزها و ارزش‌های روشن و معقول را آموزش دهند و در عین حال به فرزندان خود آزادی رشد و تکامل را بدهند.

فرزندپروری برای هیچ تیپ شخصیتی آسان نیست، نه اگر آنها آن را به درستی انجام دهند، اما مدافعان این مزیت را دارند که نه تنها مراقب هستند، بلکه در نحوه اجرای این مراقبت متفکر و مسئولیت پذیر هستند. افرادی که دارای تیپ شخصیتی مدافع هستند، اغلب به عنوان والدین ایده آل دیده می شوند، می توانند در کنار فرزندان خود باشند، اما همچنین بدانند که افراد بیشتر از چیزی که به نظر می رسد وجود دارد، و به این تفاوت ها احترام بگذارند – اگر نه همیشه برای درک آنها.

شغل مناسب تیپ شخصیتی ISFJ

شغل های مناسب شخصیت مدافع ISFJ

شخصیت مدافع ISFJ در کار

 

ISFJ ها به عنوان کارمند

 

ISFJ ها به عنوان همکار

 

ISFJ ها به عنوان مدیر

 

افراد مشهور با تیپ شخصیتی ISFJ

  • باربارا بوش: بانوی اول آمریکا
  • جرج مارشال: ژنرال آمریکایی و وزیر خارجه و وزیر دفاع آمریکا
  • ماری یکم: ملکه انگلستان
  • پاپ فرانسیس
  • مادر ترزا: راهبه و مبلغ مذهبی کاتولیک
  • ان هتوی: بازیگر آمریکایی
  • وین دیزل: بازیگر آمریکایی
  • دیوید کاپرفیلد: شعبده ‎باز آمریکایی
  • بیانسه: خواننده و رقاص آمریکایی
  • سلنا گومز: خواننده و بازیگر آمریکایی
  • فیفتی سنت: رپر آمریکایی
  • کندریک لامار: رپر آمریکایی
  • ملکه الیزابت دوم: ملکه کنونی انگلیس
  • کیت میدلتون: همسر شاهزاده انگلیس
امتیاز 2.9 (13 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.