تفکر خلاق چیست؟

تفکر خلاق چیست؟

تفکر خلاق توانایی تفکر در مورد چیزی به روش و دیدگاهی جدید و متفاوت است. تفکر خلاق به عنوان تفکر خارج از چارچوب شناخته می شود، زیرا شامل تفکر جانبی یا توانایی درک الگوهای نامشخص در مورد موضوعی است. افراد خلاق، این توانایی را دارند که راه های جدیدی برای حل مشکلات و رویارویی با چالش ها ابداع کنند. تفکر خلاق به انواع خلق آثار هنری محدود نمی شود، تفکر خلاق مهارتی است؛ که هرکسی می تواند آن را پرورش دهد و آن را توسعه دهد، مانند: فکری، که به شما در ایجاد ایده های بسیار جدید و ناآشنا کمک می کند. همچنین باید توجه داشت، که تفکر خلاق محدود یا مشروط به چیزهایی نیست که بر آن حاکم است، چه منطق درونی یا بیرونی. تفکر می تواند به سمت هر ایده منطقی یا غیرمنطقی و کاربردی هدایت شود، و در عین حال احتمال عدم موفقیت یا ناقص بودن ایده و نیاز به توسعه متفاوت آن را فراهم کند. بنابراین، همیشه باید طرح های جایگزین و راه حل های پیشنهادی سریع تدوین شود.

خلاقیت توانایی ما برای ایجاد چیزی جدید از آنچه ارائه می شود است. این توانایی ما در تفکر متفاوت و ارائه زوایای و دیدگاه های جدید برای راه حل است.

اهمیت تفکر خلاق

در جهان امروزی که به سرعت در حال حرکت توسعه و پیشرفت است، توانایی یافتن دیدگاه های جدید و ایجاد نوآوری یک مهارت با ارزش محسوب می شود. متفکران خلاق اغلب در اولین افرادی هستند که در مسیر تغییر، حل مشکلات و توسعه ایده های جدید قرار می گیرند. همه افراد قادر به تفکر خلاق هستند، و وقتی یاد می گیرند؛ خلاق تر باشند، زندگی شخصی و حرفه ای آن ها را غنی تر و پر بار تر می شود. یکی از اهمیت های داشتن، تفکر خلاق این است که باعث هدایت ایده های جدید در ما می شود. میزان ریسک پذیری و آزمون و خطا را در ما افزایش می دهد. این موضوع در نهایت باعث می شود؛ از فضای امن خود خارج شویم و ترس را کنار بگذاریم، و مسیر را برای خود باز تر و هموارتر کنیم. تفکر خلاقانه آزادی بسیار زیادی را برای ما به ارمغان می آورد. زمانی که ما چیزی خلق می کنیم، این فرصت را داریم که بدون قضاوت خود را با جهان درگیر کنیم و جنبه های مختلف را بیابیم و درک کنیم. این شبیه همان چیزی است؛ که ما در کودکی احساس می کردیم و از طریق کنجکاوی کشف می کردیم. در آن زمان برای ما اهمیتی نداشت که مردم در مورد ما چه فکر می کنند. علاوه بر این تفکر خلاق باعث ایجاد خودآگاهی می شود. وقتی از افکار، احساسات و باورهای خود استفاده می کنیم، شروع به اصالت فکر کردن می کنیم. این باعث ایجاد جهت گیری در ایده های ما می شود، در این زمان ما به ایده های خود اطمینان بیشتری پیدا می کنیم. همچنین با استفاده از تفکر خلاق، می‌توانیم اعتماد به نفس خود را نسبت به ایده‌های خود تقویت کنیم و شروع به مشارکت و تعامل در گروه و کار خود کنیم. یکی دیگر از موارد مهم در تفکر خلاق کاهش استرس در ما است. تمرین تفکر خلاق به صورت دائمی برای از بین بردن تنش و استرسی است که به دلیل روتین و مسئولیت های متعدد بر افراد وارد می شود. و این خود راه حلی در ایجاد در برخورد با مسائلی است که باعث ایجاد استرس و تنش در ما شوند. تکرار کار یا مسئولیت های روزانه با مکانیسم یکسان، منجر به احساس ناامیدی و ترس می شود، به خصوص اگر نتایج چشمگیری برای ما نداشته باشد، و هر بار نتایج یکسانی به شما بدهد. تفکر خلاق در اینجا به ما کمک می کند تا از شر عوامل استرس زا خلاص شویم و ایده های خلاقانه و هوشمندانه تری ایجاد کنیم. همچنین ممکن است؛ به ما کمک کند وظایف خود را سریعتر و کارآمدتر انجام دهیم.

تفکر خلاق

پرورش تفکر خلاق

روش های زیادی وجود دارد که تفکر خلاق را تقویت می کند. در اینجا، مهم ترین نکاتی را به تقویت مهارت تفکر خلاق کمک می کند اشاره خواهیم کرد.

  • به جای تمرکز قدرت ذهنی بر روی اقدامات معمولی برای رویارویی با مشکلات، ذهن خود را طوری آموزش دهید، که به طور منظم موضوعات را تجسم کند.
  • زمان مشخصی را به تفکر خلاق اختصاص دهید. می توان ساعتی از روز یا هفته را تعیین کنید؛ که در آن تفکر خلاق در مورد چیزی خاص تمرین شود. توضیح کوتاه و واضحی از هر ایده جدید در سه جمله برای خود ارائه دهید.
  • اگرچه برخی کنجکاوی را یک صفت بد می دانند، اما در مواقعی استفاده صحیح از آن به رشد حس خلاقیت در فرد کمک می کند. کنجکاوی خود را به سمت کشف چیزهای جدیدی هدایت کنید که تاکنون هیچ کس انجام نداده است.
  • هیچ چیز به اندازه احساس اعتماد به نفس نمی تواند؛ حس خلاقیت فکری و ذهنی را در فرد ایجاد کند. پس توصیه می‌کنیم که به خودتان و به همه توانایی‌هایی که دارید، هرچقدر هم ساده اعتماد کنید.
  • روحیه ریسک پذیری نقش اساسی در تقویت مهارت های خلاقانه یک فرد دارد. بنابراین اگر می‌خواهید فرآیند تفکر خلاق خود را تقویت کنید، باید روحیه ریسک‌پذیری داشته باشید که به شما کمک می‌کند توانایی‌ها و مهارت‌های خود را بدون فکر کردن یا اجازه دادن به ترس بر شما مسلط شود. حتی اگر بار اول شکست خوردید، مطمئن شوید که دفعه بعد موفق خواهید شد.
  • برای توسعه تفکر خلاق خود، باید عادت به خواندن و خواندن روزانه کتاب‌هایی مانند کتاب‌های ادبی، کتاب‌های علمی، کتاب‌های فرهنگی، کتاب‌های روان‌شناسی، برنامه‌ریزی روزانه برای کارها و امتحان کردن کار های جدید را تجربه کنید.
  • بسیار ضروری است که از افکار منفی خود خلاص شوید رهای از افکار منفی به خلاقیت و پشتکار شما کمک می کند و توانایی شما را برای ایجاد ایده های منحصر به فرد تقویت می کند و موفق بودن و درخشش شما را در زندگی تضمین می کند.
  • به تمام مسائل و موقعیت هایی که در زندگی شما می گذرد مثبت فکر کنید، زیرا مثبت اندیشی خلاقیت و توانایی های ذهنی انسان را افزایش می دهد.
امتیاز 4 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.