درمان هیجان مدار چیست؟

درمان هیجان مدار فرآیندی ست که درمانگر پس از برقراری رابطه کارآمد با مراجع، به او مهارت های تنظیم هیجان را آموزش می دهد. این رویکرد درمانی روی عواطف تمرکز دارد و به افراد در خودتنظیمی هیجانی کمک می کند. در این شیوه درمانی از مولفه های تمرکز بر احساسات مثبت، بازسازی هیجانی، یافتن معانی جدید برای ارتباط بهتر با دیگران بهره می گیرند که در نهایت با بهزیستی روانی بیشتر همراه است؛ چون به تغییر و اصلاح عواطف منفی تان منجر می شود. در این مقاله می بینیم که درمان هیجان مدار چیست و نحوه ی اثر بخشی آن را بررسی می کنیم.

درمان هیجان مدار چیست؟درمان هیجان مدار چیست؟

درمان هیجان مدار یا EFT، یک درمان کوتاه مدت است که بر کیفیت روابط افراد و سبک دلبستگی آن ها تمرکز می کند. درمانگر به سبک دلبستگی و الگوهای ارتباطی افراد توجه دارد و بر اساس آن مراحل درمانی را به گونه ای تنظیم می کند تا به ایجاد دلبستگی ایمن منجر شود و افراد بتوانند با اعتماد بیشتری به سمت رابطه ای مثبت و سازنده قدم بردارند و بتوانند به شیوه ای سازنده هیجان های خود را ابراز کنند.

هدف تمامی درمان های روانشناختی بالا بردن کیفیت زندگی افراد است. پس هر یک از رویکردهای درمانی با ابزارهای مختلف خود به دنبال این هدف هستند. برای مثال در درمان های شناختی بر زنجیره افکار و شناخت های فرد تمرکز می شود. برتری رویکردها با توجه به مراجع و چالش های او متفاوت خواهد بود.

درمان هیجان مدار چیست؟کاربرد درمان هیجان مدار

اکنون که می دانید درمان هیجان مدار چیست سوال این است که کاربردهای این درمان کجاست؟ درمان هیجار مدار در خانواده درمانی و زوج درمانی یا به صورت فردی به کار می رود. افرادی که در روابط خود دچار آشفتگی، بی اعتمادی ناشی از خیانت، ترس و ناراحتی هستند از این درمان سود خواهند برد. این درمان همچنین برای افرادی که نشانه های افسردگی دارند و یا دچار تروما شده اند موثر است.

مراحل درمان هیجان مدار

تمرکز درمان هیجان مدار بر اینجا و اکنون است و از سه مرحله اصلی تشکیل شده است، در ادامه هر کدام از این مراحل را شرح داده ایم:

مرحله اول

در مرحله اول به از بین بردن چرخه معیوب و منفی روابط اعضای خانواده پرداخته می شود. افراد تشویق می شوند تا به تعاملات خود نگاه دقیق تری داشته باشند تا متوجه شوند که در این چرخه معیوب چه اتفاقی می افتد و در نهایت درک کنند که تعاملات منفی آن ها به دلیل دلبستگی ناایمن و فاصله عاطفی است که از یکدیگر دارند.

مرحله دوم

مرحله بعدی بازسازی تعاملات است که در آن درمانگر به مراجعین کمک می کند تا در مورد ترس ها و نگرانی هایی که از رابطه خود دارند صحبت کنند. افراد در این مرحله آموزش می بینند که چطور با یکدیگر صحبت کنند که فاصله عاطفی کمتر شود در حقیقت یاد می گیرند که در مورد نیازهای خود صحبت کنند و دیگر اعضا نسبت به آن نیازها پذیراتر باشند و با مسئولیت بیشتری واکنش نشان دهند.

مرحله سوم

در مرحله آخر به مراجعین کمک می شود تا دریابند چگونه این الگوهای ارتباطی بروز و تداوم پیدا کرده است. به مراجع نشان داده می شود که چطور موفق شوند این الگو ها را تغییر دهند و به صورت پایدار در آینده حفظ کنند.

درمان هیجان مدار چیست؟جلسات درمان هیجان مدار به چه فوایدی دارد؟

درمانگر هیجان مدار به میزان پویایی مراجع در جلسات درمانی توجه می کند، تعاملات خانوادگی افراد را مورد بررسی قرار می دهد و سعی می کند تا ارتباطی که مبتنی بر احساسات صادقانه است تقویت کند؛ برای رسیدن به این هدف، درمانگر شما را تشویق می کند تا به مسائل عاطفی فعلی خود نگاهی بیندازید و کمک می کند تا احساسات و عواطف خود را بهتر از پیش شناسایی کنید. تغییرات در سه سطح به شرح زیر اتفاق می افتد:

1- سازگاری روانی

پس از جلسات درمانی هیجان مدار شما قادر خواهید بود عواطف خود را شناسایی، تجربه، اصلاح و مدیریت کنید. توانایی بیشتر در مدیریت هیجان با رهایی از هیجان های منفی مانند اضطراب، استرس و تکانشگری همراه است.

2- سازگاری محیطی

افراد طی فرآیند درمان ارزیابی بهتری در مورد میزان آسیب پذیری وقایع استرس زا کسب می کنند پس با موقعیت های مختلف بهتر سازگار می شوید و در صورت بروز مشکل از راهکارهای مقابله ای موثرتری استفاده می کنید، به تدریج این توانایی را به دست می آورید تا در موقعیت های سخت و تنش زا هیجانات خود را به شیوه ای مناسب تنظیم کنید.

3- سازگاری اجتماعی

مدیریت هیجانی در بهبود کیفیت روابط اجتماعی نقش به سزایی دارد، قادر به تشخیص بهتر هیجان های خود و دیگران می شوید و متوجه چگونگی تاثیر هیجان ها بر رفتارتان می شوید. طی این درمان شما نسبت به احساسات عمیق تر خود که ناشی از آسیب پذیری های روابط قبلی بوده و چگونگی تاثیر این احساسات بر روابط فعلی تان آگاه می شوید. در نتیجه می فهمید چه عاملی باعث مخدوش شدن روابط فعلی تان شده است.

در واقع یاد می گیرید که این احساسات را به گونه ای ابراز کنید که به ارتباط موثر با شریک زندگی یا اعضای خانواده تان کمک کند. روش های جدیدی را برای شنیدن حرف های دیگران و ارتباط با احساسات آن ها پیدا می کنید. به علاوه راه های موثری برای پاسخ به موقعیت های احساسی می یابید.

درمان هیجان مدار چیست؟در این مقاله متوجه شدید درمان هیجان مدار چیست و کمی با کاربردهای این سبک از درمان آشنا شدید. برای برقراری ارتباط با بهترین متخصصان درمان هیجان مدار و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به وبسایت کلینیک روانشناسی ذهن آرا مراجعه کنید.

امتیاز 5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.