راهکارهای بهبود مهارت های زندگی زناشویی

علی رغم این واقعیت که اکنون بسیاری از مهارت های زندگی زناشویی و راه های جلوگیری از طلاق شناخته شده است، هیچ فرمول ساده و مشخصی برای دوام و استحکام  ازدواج هر فرد وجود ندارد.

زندگی زناشویی

با گذشت زمان، زوجین باید راهی برای زنده نگه داشتن دوستی و هم دلی، اهداف مشترک در زندگی و انتظاراتشان به طور هم زمان، شفافیت احساسات و اشتیاق برای برقراری ارتباط پیدا کنند. تعهد، انعطاف پذیری، سازش و هوشیاری برای یادگیری مهارت های زندگی زناشویی لازم است.

در کلاس های آموزش مهارت های زندگی زناشویی تمام مراحل یک رابطه متعهدانه، از نامزدی تا ازدواج، مهارت های ارتباطی بین زن و شوهر، تسکین دهنده و تقویت روابطه بصورت پیشگیرانه آموزش داده می شود. یادگیری این مهارت ها به زوجین کمک می کند تا حوادث استرس زا را بهتر بشناسند.

سه مهارت برای بهبود زندگی زناشویی زوجین

حال میخواهیم سه مهارت را عنوان کنیم که به شما و همسرتان کمک میکند تا دعواهای زندگی مشترکتان را با مهربانی و عطوفت کنترل کنید. این مهارت ها به شما کمک میکند تا از افزایش تنش جلوگیری کنید و در هنگام بروز مشکلات و مواجه شدن با چالش ها به شما کمک می کند.

1_ در مقابل همسر خود نقش بازی نکنید

من فکر می کنم سخت ترین چیز در زندگی مشترک این است که تلاش کنید خودتان باشید. همه ما می دانیم که نقایص زیادی داریم و تلاش می کنیم آن ها را از دیگران مخفی نگه داریم اما این حقیقت را باید بپذیریم که همسر ما با دیگران فرق دارد چرا که در تمامی لحظات ما وجود دارد.

شما تصمیم می گیرید که از تمرین ورزش روزانه خود صرف نظر کنید و در عوض یک پیاله بستنی را انتخاب می کنید_ شریک زندگی شما این عمل شما را می بیند و متوجه می شود که شما نه تنها ورزش نمی کنید بلکه رژیم خود را هم رعایت نمی کنید.

شما یک روز کاری بد را گذرانده اید و از همکار خود بازخورد منفی دریافت کرده اید و اصلا حال روحی مناسبی ندارید_باز هم شریک زندگی شما آنجاست و متوجه تغییرات شما می شود.

یکی از بهترین و شجاعانه ترین مهارت های زندگی زناشویی برای شما صادق بودن و رو راست بودن با همسرتان است. به هر حال شریک زندگی شما می تواند رفتار های شما را ببیند، بنابراین اگر به سبب احساس شرمندگی چیزی را انکارکنید، در نهایت از دیدگاه همسرتان گیج و بی اعتبار می شوید.

مهارت های زندگی زناشویی

2_ از خود سوال آینه ای بپرسید.

برای تقویت مهارت های زندگی زناشویی و تشخیص این که همسر شما به هنگام مواجه شدن با تنش و دشواری در روابطتان، چه عکس العملی از خود نشان می دهد از خود سوال آینه ای بپرسید.

بنابراین از خود بپرسید که ” با من بودن چگونه است؟” این سوال شما را به بررسی گفتار ، رفتار و خلق و خوی تان در محیط منزل و در رفتار با همسرتان ترغیب می کند. با پرسیدن این سوال از خود می توانید خود را آنالیز کرده و تمام تلاش خود را می کنید که همسری ایده آل برای همسرتان باشید.

به رابطه خود با همسرتان به عنوان یک سیستم نگاه کنید. هر یک از شما کلید دیگری را میزند و چرخه های اتصال یا درگیری بین شما را  ایجاد می کند. با کمک این تمرین یاد می گیریم که پاسخگویی را جایگزین سرزنش کنیم همچنین از مهم ترین مهارت های زندگی زناشویی این است که روابط خود را با عذرخواهی و بخشش یکدیگر ایمن کنید.

تمایل زوجین برای برقراری ارتباط در این قسمت به آنان کمک می کند تا در صورت بروز مشکلات احساس همدلی نسبت به یکدیگر داشته باشند .

3_بر روی خوب بودن خود تمرکز کنید.

جابجایی در کنار یکدیگر ترسی قابل درک را ایجاد می کند. آیا رابطه ما موفق خواهد بود؟ آیا زندگی جنسی ما خراب می شود؟ آیا قصد دارم خودم را گم کنم؟

هنگامی که ترس بر راننده ای غلبه کند، خیلی راحت روی دست اندازها و چالش ها تمرکز می کند و نعمت ها، زیبایی های جاده و حس هیجان انگیز رانندگی را از دست می دهد و حتی ممکن است ترس او سبب بروز تصادف شود.

در صورتی که در محیط خانه و روابط زوجین چنین مشکلی وجود داشته باشد، به این گونه که انتقاد کردن امری همیشگی باشد و تشکر کردن فراموش شود، می تواند شما را نه تنها از خوشبختی دور کند بلکه زندگی را برایتان غم انگیز و نا امید کننده کند.

توجه به آنچه همسرتان به خوبی انجام می دهد_ لحظات تفکر، سخاوت، صبر و بخشش را به عنوان یک تمرین عملی کنید. قدردانی از جمله مهارت های زندگی زناشویی است که بسیار اهمیت دارد.

از شوخی های زناشویی و دادن لقب های با مزه (با توجه به ظرفیت طرف مقابلتان) استفاده کنید و از زندگی تان لذت ببرید. هر روز صبح به یک پیاده روی ساده بروید و به یکدیگر بفهمانید که رابطه شما در الویت و یک سرمایه گذاری ارزشمند در زندگیتان است.

زندگی مشترک فرصت های جدیدی برای صمیمیت و رشد در روابط شما به وجود می آورد و فرصتی هیجان انگیز را برای جستجوی خود و شریک زندگیتان آغاز می کند.

برای این که مهارت های زندگی مشترک خود را تقویت کنید در اولین مرحله این نکته را در نظر داشته باشید که میتوانید ناقص اما دوست داشتنی باشید، خودآگاهی رابطه ای را تمرین کنید و در زندگیتان بکار ببرید و آنچه را که رابطه زناشویی شما را خوب می کند یا بهبود میبخشد با همسرتان در میان بگذارید و با هم زندگی خوبی را ادامه دهید. قطعا همسر شما هم تمایل دارد در آرامش و خوشبختی باشد.

زندگی مشترک

چند سوال برای کمک به زوجین در ایجاد یک چشم انداز وسیع در بهبود مهارت های زندگی زناشویی:

برای این که بتوانید روابط خود را با همسرتان شفاف تر کنید و انتظارات یکدیگر را قبل از بروز مشکل براورده کنید بهتر است که این سوالات را از خود و همسرتان بپرسید و برای پاسخ دادن و عمل کردن به آن ها با یکدیگر به تفاهم برسید. با این کار شما می توانید از بروز بحث و ناراحتی در زندگی خود پیش گیری کنید، این هم از مهم ترین اصول و مهارت های زندگی زناشویی می باشد.

·        (اگر قبلا با شخص دیگری زندگی می کردید)، آخرین باری که مشکلی با شریک زندگی سابق خود داشتید چه بود؟ شما چه نقشی در ایجاد و بروز آن تنش و مشکل داشتید؟ چه چیزی از آن یاد گرفتید؟ این بار چه برنامه ای دارید تا از بروز آن مشکل جلوگیری کند؟

·        از خودتان چه می دانید؟ چه چیزهایی شما را به ایده آل ترین فرد برای زندگی مشترک تبدیل نمی کند؟

·        زندگی در کنار هم برای هر یک از شما چه معنا و مفهومی دارد؟

·        امید شما در زندگی مشترک چیست؟

·        نگرانی های شما در زندگی مشترک چیست؟

·        چگونه می خواهید نیازهای متفاوت همسرتان را برطرف سازید؟

·        زندگی مشترک و زناشویی چگونه ممکن است به صورت فردی و زوجی بر روی مرزهای شما تاثیر بگذارد؟

·        ایده “تنها بودن در کنار یکدیگر ” برای شما و همسرتان چه معنا و مفهومی دارد؟راجع به این ایده چه احساسی دارید؟

·        تصمیم شما و همسرتان برای تصمم گیری های مالی، مواد غذایی، پرداخت هزینه های آب و برق و گاز، رهن و اجاره منزل و غیره چگونه است؟

·        آیا شما امور مالی را تقسیم می کنید؟ اگر چنین است، چگونه این کار را انجام می دهید؟ چرا امور مالی را تقسیم می کنید؟

·        چگونه مسئولیت کارهای خانه را تقسیم می کنید؟ اگر شریک زندگی شما از تقسیم کار شما احساس عدم تعادل کند، چگونه در مورد آن صحبت خواهد کرد؟

·        روابط زناشویی و جنسی خود را چگونه کنترل می کیند؟ چگونه می خواهید در روابط جنسی خود تغییراتی ایجاد کنید؟ هر کدام از شما چه کاری می تواند انجام دهد تا طرف مقابل در مورد رابطه جنسی با کنجکاوی و دلسوزی راحت تر صحبت کند؟

·        هدف های کوتاه مدت و بلند مدت در زندگی زناشویی شما چیست؟

·        دید شما به عنوان زن و شوهر نسبت به زندگی زناشویی چیست؟

پیشنهاد سایت جعبه ابزار ذهنی برای شما:

شما می توانید با کلیک بر روی لینک وارد صفحه انجام تست های آنلاین عشق و رابطه شوید و نتایج آن ها را مورد بررسی قرار دهید.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.