چگونه انتقاد کنیم؟ 10 روش انتقاد کردن اصولی

درست انتقاد کردن یک هنر است و بخش جدایی ناپذیری از زندگی ماست. این راهی برای تشویق رفتار مثبت بدون سرزنش یا حمله به فردی است که از او انتقاد می کنید. اگر می‌خواهید مهارت‌ لازم برای انتقاد سازنده را داشته باشید، ضروری است که لحن مثبت خود را حفظ کرده و روی اهداف واضح و قابل دستیابی تمرکز کنید. در حالی که ده‌ها روش برای انتقاد کردن وجود دارد، به یاد داشته باشید که همه افراد متفاوت هستند و باید انتقاد خود را متناسب با شخصیت طرف مقابل، موضوع انتقاد، زمان انتقاد و… بیان کنید.

چرا انتقاد می کنید؟

اینکه به چه نیتی از کسی انتقاد می کنیم، بسیار مهم است. گاهی اوقات ما فقط از چیزی ناامید هستیم یا روز بدی را سپری می کنیم و باید آن عصبانیت منفی را تخلیه کنیم. یا برخی از افراد دوست دارند نشان دهند که چقدر قدرتمند، باهوش یا آگاه هستند و از انتقاد به عنوان راهی برای انجام این کار استفاده می کنند. هدف از انتقاد کردن باید کمک به بهبود و توسعه فرد باشد نه تخریب شخصیت او. دراین صفحه یاد می گیرید چطور حرفه ای و اصولی انتقاد کنید.

انتقاد سازنده

انتقاد کردن، مانند باران، باید به اندازه کافی ملایم باشد تا انسان را بدون تخریب ریشه های او تغذیه کند.

فرانک هاوارد کلارک

10 اصل برای انتقاد کردن اصولی

1. با تحسین و تشویق شروع کنید

بعد از اینکه به خاطر کارهایی که به خوبی انجام داده ایم مورد تحسین قرار گرفتیم، شنیدن یک چیز منفی آسان تر خواهد بود. در مورد قدردانی از طرف مقابل و تلاش سخت او صادق باشید. سعی کنید بعد از تمجید، از کلمه ‘اما’ پرهیز کنید و به جای آن از کلمه ‘و’ استفاده کنید. به عنوان مثال: ما واقعاً به شما افتخار می کنیم که نمرات خود را افزایش داده اید، و اگر به کار خوب ادامه دهید، می توانید نمره خود را بالاتر هم ببرید.

2. در انتقاد کردن مراقب لحن خود باشید

آنچه شما می گویید مهم است، اما نحوه بیان آن نیز بسیار مهم است. اگر طرف مقابل احساس کند که از دوستانه و آرام قرار است صحبت کنید، احتمالا به صحبت های شما بیشتر اهمیت می دهد. صدای خود را در انتقاد کردن پایین نگه دارید، زبان بدن را آرام نگه دارید و سعی کنید با لحن صدای خود احساس احترام و قدردانی را برای طرف مقابل ایجاد کنید ممکن است مواردی وجود داشته باشد که لحن تند یا جدی مطرح شود. اگر کودکتان را در حال بازی با آتش بازی گرفتید، یا کارمندی دارید که در مقابل مشتریان فحش می دهد، بسیار مهم است که بر جدی بودن موضوع تاکید کنید.

3. انتقاد کردن در جمع ممنوع

در ملاء عام تمجید کنید و در خلوت انتقاد کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. هیچ کس دوست ندارد بشنود که کارش را عالی انجام نمی دهد، بنابراین این گفتگو را به صورت خصوصی انجام دهید تا فردی که از او انتقاد می کنید راحت باشد. می‌توانید با لبخندی بر لب، آن شخص را به دفتر خود دعوت کنید، یا از کسی بخواهید که در ناهار یا شام شما را همراهی کند. اگر در حضور دیگران از شخصی انتقاد کنید، ممکن است احساس کند که مورد حمله قرار گرفته یا علنا ​​شرمنده شده است. در صورتی که کس دیگری در اطراف نباشد، احتمال اینکه یک مکالمه سازنده داشته باشید بسیار بیشتر است.

4. از جملات با ضمیر ‘من’ استفاده کنید

اگر از ضمیر من به جای ضمیر تو استفاده کنید، مکالمه حالت تدافعی کمتری دارد. اینکه مدام بگویید از تو یا شما استفاده کنید، احساس حمله کردن به طرف مقابل دست می دهد. انتقاد کردن را با ‘من’ شروع کنید تا طرف مقابل گارد نگیرد. به این ترتیب، به نظر نمی رسد که شما سعی می کنید عقاید خود را به آنها تحمیل کنید، و آنها به احتمال زیاد آنچه را که می گویید، گوش می کنند.
به‌عنوان مثال، به جای گفتن: نباید اینطور با پدرت صحبت کنی، می توانید بگویید: وقتی می‌شنوم که با پدرت این‌طور صحبت می‌کنی، احساس خوبی ندارم.

انتقاد کردن

5. به آنها فرصتی برای انتقاد از خود بدهید

یکی از راه‌های انتقاد کردن این است که اجازه دهید طرف مقابل شروع کند. شما ممکن است از آنها یک سوال فرضی بپرسید که اگر شما همانطور که آنها رفتار می کنند، رفتار کنید چه می گویند، یا آنها را تشویق کنید که از منظری تازه به رفتار خود نگاه کنند. اگر نگران هستید که طرف مقابل احساس کند مورد حمله قرار گرفته، این ایده خوبی است.
اگر کارمند شما در محل کار دچار مشکل شده است، می توانید بگویید: اگر شما مسئول بودید و کارمندی با چندین شکایت مشتری داشتید، چگونه به این وضعیت رسیدگی می کردید؟ یا اگر بخواهید عملکرد خود را ارزیابی کنید، چه می گویید؟
اگر با فرزندتان صحبت می‌کردید، می‌توانید بگویید: اگر یکی از همکلاسی‌های خود را ببینی که اینطور رفتار می‌کند، درباره او چه فکر می‌کنی؟

6. سر اصل مطلب بروید و حاشیه پردازی نکنید

کاری که بسیاری از مردم هنگام ابراز انتقاد انجام می دهند این است که سعی می کنند مستقیما به موضوع اشاره نکنند. آنها اغلب می ترسند مستقیما به موضوع مورد نظر برسند و به آن اشاره کنند. اجتناب از رویارویی با موضوع اصلی هیچ فایده ای ندارد. اگر فقط موضوعات کلی را بیان کنید و سر اصل مطلب نروید، ممکن است او فکر کند همه چیز ایراد دارد یا حتی از خودش بدش بیاید، همچنین اگر حاشیه پردازی کنید، می تواند بحث را به جایی برساند که اصلا هدف شما نبوده و مشکل جدیدی به وجود بیاید. پس بعد از کمی تحسین خیلی محترمانه و آرام سراغ اصل مطلب بروید.

7. پیشنهاد بدهید، نه دستور

اگر در مقامی بالاتر هستید، ممکن است وسوسه انگیز باشد که انتقاد خود را به عنوان یک دستور بیان کنید، مانند ‘شما باید این کار را به روش دیگری شروع کنید.’ انجام این کار اقتدار شما را نشان می دهد و عملا فرد را مجبور به تغییر می کند. در شرایط شدید، این چیز خوبی است، اما اگر رابطه شما در شرایط نسبتاً خوبی است، بهتر است با رویکرد نرم‌تری شروع کنید. به جای دادن دستور، جملاتی مانند «اگر این کار را به روش دیگری انجام می‌دادید، بهتر بود» یا «فکر می‌کنم راه دیگری پیدا کنید بهتر است» را پیشنهاد دهید.

8. انتقاد کردن را از خودتان شروع کنید

در مورد اشتباهات خود با یک داستان شخصی به عنوان راهی برای ارتباط، صحبت کنید. به عنوان مثال: وقتی در دانشگاه بودم، برای من سخت بود که با تکالیف خود هماهنگ باشم، اما شروع کردم به پیگیری تکالیفم در زمان مشخص و اخلاق کاری من واقعا بهبود یافت. به این ترتیب، شما با طرف مقابل صحبت نمی کنید، بلکه فقط پیشنهادی از زندگی شخصی خود ارائه می دهید. اگر بین شما و یکی از عزیزان مشاجره ای وجود داشته باشد، این نکته می تواند کارساز باشد. اگر چنین است، تقصیر خود را در این موقعیت بشناسید و سپس به بیان آنچه که دوست دارید طرف مقابل جور دیگری انجام می داد، ادامه دهید. البته دقت کنید هر راهکاری که برای شما جواب داده است، برای بقیه هم لزوما خوب نخواهد بود.

9. شرایط بیرونی را در نظر بگیرید

احترام گذاشتن به عوامل دیگر، به فرد مقابل کمک می کند تا مسئولیت آن کار را بپذیرد. اگر دوران سختی را در خانه گذرانده‌اند، به آن‌ها بگویید که متوجه هستید که با برخی مسائل شخصی دست و پنجه نرم می‌کنند. در این شرایط هم صحبت کردن و انتقاد کردن لازم است، اما باید ذکر کنید که شرایط و سختی های زندگی فرد مقابل را درک می کنید. می توانید به کارمند شب کار خود بگویید: می‌دانم که شیفت‌های شب واقعاً سخت است و استراحت کافی نداری، اما وقتی می‌بینم که سر کار می‌خوابی، باید در مورد آن صحبت کنیم.

10. بر رفتارها تمرکز کنید نه تمام شخصیت فرد

اگر شخصی احساس نکند که مورد حمله قرار گرفته است، تغییر برای او آسانتر است. مردم همیشه به گونه ای رفتار نمی کنند که کاملاً با آنچه هستند یا خود را چگونه می بینند مطابقت داشته باشد. با تمرکز دقیق روی کاری که طرف مقابل انجام داده است، کمک به او برای تغییر بسیار آسان تر خواهد بود. اگر آنها احساس کنند که شما آنها را تحقیر می کنید یا شخصیت آنها را به چالش می کشید، به خوبی پاسخ نمی دهند.
به عنوان مثال، به جای اینکه به یک فروشنده در حال بحث بگویید: شما کلا نمی توانید درست صحبت کنید،می توان گفت: من فکر می کنم می توانید نحوه برقراری ارتباط با مشتریان را بهبود ببخشید.

سخن آخر در مورد انتقاد کردن

ما انسانها مخلوق عادت هستیم. هنگامی که یک رفتار در ما ریشه دوانده است، تغییر یا رها کردن آن می تواند فوق العاده دشوار باشد. به قول معروف،
عادت های قدیمی سخت از بین می روند.
این را در نظر داشته باشید وقتی کسی یک اشتباه را دو بار انجام می دهد. در بیشتر موارد، اینطور نیست که به شما گوش نداده باشند یا نظر شما احترام نمی گذارند یا آنها نمی خواهند تغییر کنند. ما انسان ها بسیار پیچیده هستیم. بدترین کاری که در این شرایط می توانید انجام دهید این است که کل ماجرا را دوباره با آنها مرور کنید. اگر احساس می‌کنید که فراموش کرده‌اند در مورد چه صحبت کرده‌اید، به آنها یادآوری کنید. اما در عین حال نشان دهید که درک می کنید که تغییر یک شبه اتفاق نمی افتد و از تلاش های آنها قدردانی می کنید.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.