تقویت حرکات ظریف کودکان

حرکات ظریف کودکان کمک می‌کند تا در رسیدن به برخی هنرهای دستی و نیز کار با مداد و خودکار احساس موفقیت داشته باشد.

کودکانی که در مهارت‌های حرکتی ظریف مشکل دارند، اغلب در کار با مداد و خودکار و قیچی با چالش روبرو می‌شوند. آنها زود خسته شده و نمی‌توانند تکالیفشان را درست و منطقی به اجرا رسانند.

نگران نباشید در این مقاله ما قصد نداریم کودکتان را به طور مستقیم با خودکار یا مداد و قیچی روبرو سازیم، بلکه فعالیت‌هایی را تدارک دیده‌ایم که می‌تواند در نهایت اثر مطلوبی روی بهبود مهارت مداد دست گرفتن و مهارت‌های حرکتی ظریف کودکتان بگذارد.

ما فعالیت‌های حرکتی را تدارک دیده‌ایم که کودکان دوره پیش‌دبستانی را برای نوشتن درست خط خوش در سال‌های بعد و رفتن به مدرسه آماده می‌کند. خیلی مهم است که کودک شما تمامی مراحل مداد دست گرفتن را طی کرده باشد تا بتواند به این مهارت حرکتی ظریف دست یابد. فراموش نکنید که کودکتان برای رسیدن به مهارت‌های حرکتی ظریف نخست می‌بایست مهارت‌های حرکتی درشتش را بالا ببرد و بعد فعالیت‌های حرکتی ظریف او تقویت یابند.

بازی هایی برای تقویت حرکات ظریف کودکان

قلک پول

یک قلک پول تهیه کرده و سه عدد سکه به کودک دهید تا در یک دست هر سه سکه را نگه دارد. سپس از او بخواهید که سکه‌ها را بدون توقف و بدون اینکه از دستش بیفتد، پشت سر هم داخل قلک بیندازد. بعد از آن، تعداد سکه‌هایی که کودک می­بایست در یک دست نگه داشته و داخل قلک بیندازد را بیشتر کنید. انداختن پول در قلک‌هایی که شکاف در بالای قلک قرار دارد، آسانرتر از قلک‌هایی است که از دیواره کناری شیار دارند. اگر کودک از قلک‌هایی که شیار کناری دارند، استفاده می‌کند، دقت کنید که انگشت شست او زیر انگشتان دیگر باشد. همواره مراقب او باشید تا سکه‌ها را داخل دهانش نبرد. می‌توانید برای شروع از او بخواهید از قلک‌های شیار بالا استفاده کند و وقتی مهارت کافی یافت، به او اجازه دهید تا از قلک‌های شیار جانبی استفاده کند.

جعبه تخم مرغ و لوبیا

دیگر فعالیت ارزان با استفاده از وسایل خانگی این است که یک کارتن یا جعبه تخم مرغ تهیه کرده و مقداری حبوبات به کودک بدهید تا در جاتخم‌مرغی بریزد. حدود ۸ تا ۱۰ لوبیا دست کودکتان داده و از او بخواهید تا تنها ۵ عدد را داخل هر قسمت و با یک دست بیندازد و همزمان بشمارد.

خمیر بازی

هنگام استفاده از خمیر بازی به منظور افزایش مهارت‌های حرکتی ظریف کودک نخست از او بخواهید تا صرفاً برای چند دقیقه با خمیر بازی کرده و دست‌ورزی کند. معمولاً خمیرهای باکیفیت این انگیزه را در کودک بالا می‌برند. از او بخواهید تا در این مرحله خمیر بازی، آن را بفشارد، لول کند یا روی میز پهن کند و… این کار عضلات دست کودکتان را به حرکت وامی‌دارد. در مرحله بعد، از او بخواهید با خمیر شکل یا شیء را درست کند. این بازی به طور روزانه برای کودکان توصیه می‌شود.

فعالیتهای سه پایه انگشت

انگشتان شست، اشاره و میانی انگشتانی هستند که در کنترل مداد و هنگام نوشتن نقش اساسی بازی می‌کنند. ما این انگشتان را انگشت‌های «سه پایه» نامگذاری کرده‌ایم. حرکاتی که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد، به کودکتان کمک می‌کند تا کنترل مداد را به خوبی به دست بگیرد.

نخست از او بخواهید انگشت‌های سه پایه را از بقیه انگشت‌ها جدا نگه داشته و دو انگشت دیگر را خم کند. سپس از او بخواهید تا یک شکل را روی کاغذ با قیچی ببرد. دقت داشته باشید که کودکتان حتماً برای قیچی کردن از انگشت‌های سه پایه استفاده کند. او تنها با قیچی کردن مداوم و فراوان به این مهارت دست می‌یابد. در مرحله بعدی از کودک بخواهید تا تنها با استفاده از انگشت‌های سه پایه و با یک پاستل یک قسمت بزرگ از کاغذ یا دایره‌ای که روی آن کشیده‌اید را رنگ کند.

فعالیتهای با گیره‌های لباس

یک طرف گیره لباس را یک نقطه گذاشته و طرف دیگر آن را دو نقطه بگذارید. این علامت‌ها به کودکتان کمک می‌کند که از یک انگشت (انگشت شست) در یک طرف و از انگشت اشاره و میانی در طرف دیگر گیره استفاده کند. سپس از او بخواهید تا با گیره چیزهایی مثل کاغذ یا لباس‌های کوچک و… را بردارد یا برای برخی لباس‌ها روی طناب گیره بزند. البته اگر گیره‌های لباس کمی سفت باشند، در تقویت عضلات دست او کمک بیشتری خواهند کرد.

به طور کلی والدین در دوران پیش‌دبستانی فرصت دارند مهارت‌های حرکتی کودکشان (شامل حرکات ظریف و درست) را تقویت کنند. والدین باید آنها را با تمرین و ورزش در کودک پرورش دهند. کودکان در مدرسه فرصت زیادی برای انجام کارهای شخصی ندارند و می‌بایست کارهای خود را در مدت زمان کوتاه و با سرعت بیشتری انجام دهند. آنها باید بتوانند در مدت زمان کوتاهی با حرکات ظریف دستان خود دکمه‌های لباسشان را ببندند یا بند کفش خود را بسته و وارد فعالیت‌های کلاسی شوند. کندی حرکات کودکان بر پیشرفت تحصیلی آنها تأثیر می‌گذارد. کودکی که نتواند حرکات خود را با سطح کلاس هماهنگ سازد، در پیشرفت درسی دچار مشکل خواهد شد.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.