ضریب هوشی چیست؟ 5 راهکار تقویت هوش

ضریب هوشی چیست؟

IQ، مخفف intelligence quotient یا ضریب هوشی، معیاری برای سنجش توانایی استدلال افراد است. به طور خلاصه، یک امتیاز کلی است که از مجموعه ای از آزمون ها یا خرده آزمون های استاندارد شده به دست می آید که برای ارزیابی هوش انسان طراحی شده اند. در جدیدترین تعریفها هوش و ضریب هوشی از این فراتر می رود و سازگاری و به فعلیت رساندن توانایی ها را نیز شامل می شود. تست‌های هوش با اندازه‌گیری حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت شروع به ارزیابی می‌کنند. آنها همچنین اندازه گیری می کنند که مردم چقدر خوب می توانند پازل ها را حل کنند و اطلاعاتی را که شنیده اند به یاد بیاورند و چقدر سریع. تست‌های هوش می‌توانند به معلمان کمک کنند تا بفهمند کدام دانش‌آموز از چنین توانایی سود می‌برد.

بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها نیز از آزمون هایی مشابه تست های هوش برای انتخاب دانش آموزان استفاده می کنند. همچنین بسیاری از سازمانها هنگام انتخاب افرادی که باید استخدام شوند، از تست های هوش برای سنجش ضریب هوشی استفاده می کنند. این تست‌ها به پیش‌بینی اینکه کدام افراد رهبران خوبی هستند یا در مهارت‌های خاص بهتر می‌شوند کمک می‌کند.

اکثر غیرمتخصصان فکر می کنند هوش دلیلی است که افراد موفق اینقدر خوب عمل می کنند. روانشناسانی که هوش را مطالعه می کنند متوجه می شوند که این فقط تا حدی درست است. تست‌های هوش می‌توانند پیش‌بینی کنند که افراد در موقعیت‌های خاص، مانند تفکر انتزاعی در علم، مهندسی یا هنر، چقدر خوب عمل خواهند کرد. یا رهبری تیم های مردمی. اما داستان چیزهای بیشتری دارد. موفقیت خارق العاده به چیزهای زیادی بستگی دارد. و این دسته‌های اضافی شامل جاه‌طلبی، پشتکار، فرصت، توانایی تفکر واضح و حتی شانس است.

ضریب هوشی

ضریب هوشی چگونه سنجیده می شود؟

برای سنجش هوش آزمونهایی زیادی وجود دارد. معمولا تست هوش کودکان و بزرگسالان متفاوت است. همچنین تست های هوش انواع مختلفی دارد. برخی تست های هوش که فقط از تصاویر کمک می گیرند، نیاز به سواد ندارند. رایج ترین انواع تست هوش عبارتند از:

شما می توانید تست هوش ریون بزرگسالان را به صورت رایگان در جعبه ابزار ذهنی انجام دهید. این تست مناسب افراد 9 تا 65 سال است. این تست ابزاری برای سنجش هوش غیرکلامی است که به سطح تحصیلی یا تجربه فردی بستگی ندارد.

طبقه بندی ضریب هوشی

بر اساس گزارش موسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی منبع مورد اعتماد، 85 درصد از کودکان کم توان ذهنی نمرات IQ بین 55 تا 70 دریافت می کنند. نمره 100 متوسط ​​در نظر گرفته می شود.

نمرات بالا ضریب هوشی

نمره IQ بالا، بالای 100، معمولاً با هوش بالا مرتبط است. هوش افراطی 130 یا بالاتر است. با این حال، این نتایج کلیشه ای هستند. نمره بالا معمولا به این معنی است که فرد دارای پتانسیل زیادی است، نه اینکه به خصوص “باهوش” است.

نمرات پایین

فردی که نمره زیر 100 را کسب کند، دارای هوش «زیر متوسط» در نظر گرفته می شود. نمرات بسیار پایین، زیر 70، معمولا باعث نگرانی است. آنها ممکن است نشان دهنده یک ناتوانی اساسی در یادگیری باشند.

5 راه برای تقویت ضریب هوشی

هوش انسان به طور کلی دو دسته است: هوش سیال و هوش متبلور. هوش سیال با استدلال انتزاعی مرتبط است، در حالی که هوش متبلور با رشد مهارت های فکری مرتبط است. به گفته کتابخانه ملی پزشکی، این نوع هوش می تواند تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی قرار گیرد، از جمله:

  • ضریب هوشی والدین
  • ژن ها
  • سبک زندگی
  • سبک فرزندپروری
  • تغذیه
  • تحصیلات
    در اینجا چند فعالیت وجود دارد که می‌توانید برای بهبود بخش‌های مختلف هوش خود، انجام دهید.

1. یادگیری زبان های جدید

آیا تعجب خواهید کرد که بدانید بیش از نیمی از جمعیت جهان دو زبانه است؟ جای تعجب نیست که یادگیری چندین زبان برای مغز انسان مفید است  و هر چه زودتر، بهتر است. یک مطالعه اخیر منبع معتبر ارتباط بین یادگیری زبان اولیه و IQ را بررسی کرده است. نتایج نشان داد که یادگیری زبان از طریق گفتگو و تعامل از 18 تا 24 ماهگی برای پیامدهای شناختی بعدی در زندگی مفید است و می تواند تاثیر مثبتی روی ضریب هوشی داشته باشد.

2. دو سرعتی انجام دهید

علم عصب شناسی واضح مطرح می کند: ورزش هوازی برای مغز شما بسیار مفید است. در واقع، ورزش کردن ضریب هوشی شما را بسیار بیشتر از انجام یک بازی آنلاین مغز افزایش می دهد. به علاوه، یک مطالعه سوئدی ثابت کرد که تناسب اندام قلبی عروقی می تواند هوش کلامی شما را تا 50 درصد افزایش دهد. ماریا آبرگ، که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: افزایش آمادگی قلبی عروقی با نمرات شناختی بهتر مرتبط بود. در مقابل، قدرت عضلانی با هوش ارتباط ضعیفی داشت. بنابراین اگر می‌خواهید باهوش‌تر باشید، فقط ورزش قدرتی نکنید. دو سرعت انجام دهید.

3. خواب کافی برای حفظ ضریب هوشی

طبق علم مرکز تحقیقات خواب دانشگاه لافبورو، هر ساعت کمتر از هشت ساعت خواب توصیه شده در شب می تواند یک امتیاز کامل از ضریب هوشی شما را از بین ببرد. در واقع، گزارش آنها به این نتیجه رسید که از دست دادن منظم دو ساعت خواب در شب در بلند مدت می تواند باعث شود فردی با ضریب هوشی متوسط ​​به “عقب ماندگی مرزی” تبدیل شود.

4. مطالعه مداوم

نمی توان انکار کرد که چقدر کتاب ها در رشد شناختی انسان مفید هستند. در واقع، زمانی که کتاب‌ها بخشی از فعالیت‌های پیوند والدین می‌شوند، مزایای رشد بیشتر می‌شود. در یک مطالعه اخیر، محققان دریافتند که وقتی والدین با صدای بلند برای فرزندان خود می خوانند، کودک مهارت های زبانی و رشد شناختی بیشتری دارد. همچنین مطالعه کتاب فقط از لحاظ افزایش علم و دانش هوش ما را افزایش نمی دهد، بلکه سبب تغییراتی در قشر مغز و افزایش ضریب هوشی می شود.

5. آلات موسیقی ابزاری برای تقویت ضریب هوشی

برای بهره مندی از یادگیری یک ساز موسیقی، لازم نیست نوازنده مشهوری شوید. یک مطالعه نشان داد که نوازندگان حافظه کاری بهتری نسبت به غیر نوازندگان دارند. با توجه به نقش مهمی که حافظه در هوش ایفا می کند، در واقع هم ساز مورد علاقه تان را یاد می گیرید، هم ضریب هوشی تان را تقویت می کنید. نواختن موسیقی سبب می شود چند مورد را همزمان و با هماهنگی بالا انجام دهید.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.