هیپنوتیزم درمانی، هیپنوتراپی چیست؟

اگر هیپنوتیزم درمانی را تجربه نکرده اید اما در مورد اثرات آن بر مغز و سیستم اعصاب و روان، شنیده اید، در این مقاله می توانید اطلاعات لازم را بدست آورید. هیپنوتیزم درمانی یک حالت افزایش تمرکز و توجه متمرکز است. هیپنوتیزم با هدایت سیستم عصبی، به شما این امکان را می دهد که در ایجاد تغییرات سالم در ادراکات، احساسات، عواطف، خاطرات، افکار یا رفتارها به خود کمک کنید.

هیپنوتیزم یا هیپنوتراپی چیست؟

هیپنوتیزم یک روش درمانی کمکی است که برای آرام سازی و تمرکز ذهن بیماران به کار می رود. در این روش بیمار به حالت خواب فرو می رود و  احساسات و افکار و خاطرات دردناکی را که در ذهن ناخودآگاه او وجود دارد کشف می شود و در حین آن توسط درمانگر پیشنهادهایی برای بهبودی ارائه می شود. هیپنوتیزم به خودی خود نوعی روان درمانی نیست، بلکه ابزاری است که به پزشکان کمک می کند انواع مختلف درمان ها و درمان های پزشکی یا روانشناختی را تسهیل کنند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آموزش دیده که در زمینه هیپنوتیزم بالینی گواهی دارند، می توانند با بیمار خود تصمیم بگیرند که آیا هیپنوتیزم باید همراه با سایر درمان ها استفاده شود یا خیر. مانند روان درمانی، طول درمان هیپنوتیزم بسته به پیچیدگی مشکل متفاوت است.

Hypnotherapy

تاریخچه هیپنوتیزم درمانی

نظرات زیادی دربارهٔ اینکه چه کسی هیپنوتیزم را شروع کرد، وجود دارد. هندو ها، اولین کسانی بودند که آن‌ها این شیوه را بنیان نهادند و از آن به عنوان یک دارو برای سلامتی استفاده کردند. امروزه این یکی از کاربردهای اصلی هیپنوتیزم است و به روانشناسی مربوط می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد هیپنوتیزم به گذشته‌های دور برمیگردد. اما پیشرفت‌های مهم هیپنوتیزم در سال ۱۸۴۲، هنگامی که جیمز برید شروع به بررسی بیشتر آن کرد، رخ دادند. او که «پدر هیپنوتیزم جدید» نامیده می‌شود اعتقاد نداشت که خواب مغناطیسی باعث هیپنوتیزم می‌شود و فکر می‌کرد که خلسه‌ها فقط یک «خواب عصبی» هستند. وی در سال ۱۸۴۳ یک کتاب دربارهٔ این موضوع به نام «نوریبیولوژی» نوشت. برخی مسمر را پدر هیپنوز می‌دانند. می‌گویند راسپوتین وزیر پرنفوذ دربار روسیه تزاری از این روش در قربانیان خود استفاده می‌کرده‌است. کشیش آبه فاریا نیز از متقدمین این روش است. مسمر در دورهٔ اوج نظریه‌پردازی در باب مغناطیس این پدیده را ناشی از مغناطیس حیوانی می‌دانست. بعدها روش او توسط شورایی مرکب از بنجامین فرانکلین و گیوتین و… مردود دانسته شد. برخی فقها می‌گویند هیپنوتیزم اگر مستلزم امر حرامی نباشد جایز است. هیپنوتیزم را خواب واره ترجمه کرده‌اند. هیپنوتیزم توسط اریکسون، پیشرفت زیادی کرد.

انواع هیپنوتیزم

چند روش مختلف برای انتقال و انجام هیپنوتیزم وجود دارد:

هیپنوتیزم هدایت شونده:

این نوع هیپنوتیزم شامل استفاده از ابزاری مانند دستورالعمل های ضبط شده و موسیقی برای القای حالت خواب آور است. سایت های آنلاین و برنامه های تلفن همراه اغلب از این نوع هیپنوتیزم استفاده می کنند.

هیپنوتیزم درمانی:

هیپنوتیزم درمانی استفاده از هیپنوتیزم در روان درمانی است و توسط پزشکان مجاز و روانشناسان برای درمان بیماری هایی از جمله افسردگی ، اضطراب ، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلالات خوردن انجام می شود.

خودهیپنوتیزم:

خودهیپنوتیزم فرایندی است که وقتی شخص حالت هیپنوتیزم را به خود القا می کند رخ می دهد. این روش اغلب به عنوان ابزاری برای کمک به خود برای کنترل درد یا کنترل استرس استفاده می شود.

مزایای هیپنوتراپی چیست؟

هیپنوتیزم درمانی ممکن است به درمان تعدادی از شرایط پزشکی که در آن عوامل روانی بر علائم فیزیکی تأثیر می گذارد، کمک کند.

1. درمان استرس و اضطراب

هیپنوتراپی می تواند در درمان و بهبود استرس و اضطراب دائم یا در شرایط خاص و موارد وحشت زدگی و سندرم استرس پس از سانحه، فوبیاها،
مسائل کنترل رفتار مثل از جمله ترک سیگار، کاهش وزن و شب ادراری تاثیر زیادی داشته باشد. زیرا این روش درمانی با اثر بر سیستم اعصاب، تمام سلول های مغزی را تحریک کرده و افراد را به آرامش می رساند.

2. درمان بیخوابی و کابوس های شبانه

بسیاری از مشکلات خواب و بی خوابی ها با هیپنوتیزم درمان می شود. درمان اختلال خواب با هیپنوتیزم روشی کاملا مطمئن و علمی در درمان این نوع بیماری است. در این مطلب درباره اختلال خواب و علت بروز و درمان آن می خوانیم. بی خوابی های مزمن در کوتاه مدت و بی خوابی های طولانی و شدید می تواند از دلایل ایجاد افسردگی در افراد باشد. انسان باید خواب مناسب و به موقع داشته باشد و بدن انسان به خواب نیاز دارد. حتی کسانیکه ادعا می کنند که می توانند بر نخوابیدن غلبه کنند، جذب یک حالتی می شوند که به خواب شباهت دارد و می توانند استراحت کنند.

3. درمان گرفتگی ها

اگر از گرفتگی ها عضلانی رنج می‌برید یا شخصی را می‌شناسید که به این مشکل دچار است، می‌دانید که کنترل این وضعیت به هر قیمتی می‌ارزد. بر اساس گزارش یک پژوهش، زنانی که برای درمان گر گرفتگی از هیپنوتیزم استفاده کردند کیفیت خواب بهتر و حملات گرفتگی کم‌تری داشتند.

4. درمان افسردگی

هیپنوتیزم می‌تواند به تنظیم فرایند افکار شما کمک کند، که شامل افکار مرتبط با افسردگی یا اضطراب هم می‌شود. افرادی که از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برند گزارش مثبتی از درمان با هیپنوتیزم به جای دارو داده‌اند.

مدت زمان هیپنوتیزم درمانی چقدر است؟

برای هیپنوتراپی، طول درمان معمولی وجود ندارد. بسته به شدت و شدت مشکل، درمان متفاوت است. هیپنوتیزم درمانی ممکن است چندین جلسه طول بکشد.

هیپنوتیزم درمانی چگونه انجام می‌شود؟

در طول هیپنوتیزم، یک درمانگر، حالت تمرکز بالا یا توجه متمرکز را با روش های متفاوت بسته به شرایط مراجه، به فرد القا می‌کند. این یک فرآیند هدایت‌شده با اشارات کلامی و تکرار است. حالت خلسه‌ مانندی که فرد به آن وارد می‌شود ممکن است از بسیاری جهات شبیه به خواب به نظر برسد، اما فرد کاملا از آنچه در حال رخ دادن است آگاه است. در حالی که فرد در این حالت خلسه‌مانند قرار دارد، درمانگر پیشنهادها را ارائه می‌دهد که به فرد کمک می‌کند به اهداف خود از درمان دست یابد. از آنجا که فرد در حالت تمرکز بالا قرار دارد، ممکن است نسبت به پیشنهادها و یا توصیه‌هایی که در حالت ذهنی نرمال آن‌ها را نادیده می‌گیرد، بیشتر واکنش نشان می‌دهد. وقتی جلسه هیپنوتیزم تمام شود، درمانگر فرد را از حالت خلسه‌مانند بیدار خواهد کرد و یا اینکه خود فرد از آن خارج خواهد شد. مشخص نیست که این سطح شدید تمرکز درونی و توجه متمرکز، چه تاثیری بر کارایی هیپنوتیزم دارد. هیپنوتراپی ممکن است بذر افکار مختلف را در ذهن فرد قرار دهد. در نهایت، به زودی این تغییرات ریشه می‌گیرند و پیشرفت می‌کنند. ​ همچنین، هیپنوتراپی می‌تواند راه را برای پردازش و پذیرش عمیق‌تر روشن کند. در حالت ذهنی منظم، اگر ذهن شما به‌ هم‌ ریخته باشد، ممکن است قادر به دررک و پذیرش پیشنهادها و راهنمایی‌ها نباشد.

Hypnotherapy

هیپنوتیزم درمانی در علم پزشکی

پتانسیل‌های موجود در علم هیپنوتیزم درمانی، باعث شده که از آن به عنوان یک طب مکمل در روان درمانی، روانشناسی و حتی پزشکی استفاده شود. این علم در آمریکا و اروپا کاربرد بسیار زیادی دارد و اکثر مخاطبان این روش درمانی به دنبال حذف عادات و خاطرات منفی خود هستند. این علم تا جایی پیشرفت کرده است که در بسیاری از مواقع به کمک علم پزشکی می‌آید و با استفاده از این متد و حذف عادات منفی به بهبود و پیشگیری بیماری‌های جسمانی کمک بسیاری می‌کند.

 خطرات هیپنوتراپی

هیپنوتیزم ممکن است برای افرادی که مشکلات روانی شدیدی دارند، مانند علائم روان پریشی، از جمله توهم و هذیان، مناسب نباشد. همچنین ممکن است برای کسی که از مواد مخدر یا الکل استفاده می کند نامناسب باشد. استفاده از هیپنوتیزم برای بازیابی حافظه تا حد زیادی توسط تحقیقات پشتیبانی نشده است. همچنین در مورد استفاده از آن در مدیریت رویدادهای استرس زا از اوایل زندگی احتیاط می شود. استفاده از هیپنوتیزم در این مواقع ممکن است خاطرات نادرستی ایجاد کند، به خصوص اگر پیشنهادات ناخواسته داده شود و باعث ناراحتی و اضطراب بیشتری شود.

امتیاز 4 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.