دقیق ترین تست شخصیت شناسی، انجام تست

امروزه افراد با کمک تست شخصیت شناسی، می‌توانند شناخت بهتری از خود و دیگران پیدا کنند. داشتن شناخت از خود، یک ارزش مهم محسوب می شود. فردی که از خود و شخصیت خود شناخت صحیحی دارد علاوه بر تاثیر در موفقیت فردی، بر سازمان و موفقیت آن تأثیر می‌گذارد و نباید این شناخت را دست کم گرفت.

تاریخچه تست شخصیت شناسی

در سالهای بین دو جنگ جهانی، روانشناسان به تدریج درگیر غربالگری پرسنل مجری قانون شدند و شروع به گنجاندن ارزیابی شخصیت در آن شرکت کردند. ویلمینگتون و دلاور، دو شهر اولی هستند که به غربالگری روان‌شناختی مداوم برای استفاده در انتخاب پلیس، در قالب آزمون‌های ذهنی و شخصیتی نیاز داشتند. بنابراین تست های شخصیت تقریباً در این زمان روی صحنه آمدند. با این حال، تا اواخر دهه 1950 و 1960 بود که ارزیابی شخصیت از آزمون های شناختی در غربالگری پرسنل اجرای قانون پیشی گرفت. در حالی که روانشناسان ف به بررسی ظرفیت های شناختی افسران و نامزدهای پلیس پرداختند، اما هیچ نشانه ای از مشارکت مستمر آن ها در غربالگری و انتخاب پرسنل نیروی انتظامی وجود نداشت.

در اواخر دهه 1960، ارزیابی شخصیت، غربالگری روانشناختی و به طور کلی روانشناسی پلیس زمانی که کمیسیون رئیس جمهور در اجرای قانون و اجرای عدالت (1967) قویاً استفاده گسترده از اقدامات روانشناختی را برای تعیین ثبات عاطفی همه افسران توصیه کرد، تقویت شد. نامزدهای این دوره در سال 1968 توسط کمیسیون ملی مشاوره در مورد اختلالات مدنی تأیید شد که غربالگری روانشناختی کیفیت عاطفی افرادی را که وارد مجریان قانون می شوند بهبود می بخشد. مطابق با توصیه‌های کمیسیون، کنگره بودجه اداره کمک به اجرای قانون را در اختیار آژانس‌های مجری قانون قرار داد تا خدمات متخصصان سلامت روان را حفظ کنند. در سال 1973، گزارش کارگروه پلیس کمیسیون ملی استانداردها و اهداف عدالت کیفری، تأسیس یک واحد علوم رفتاری یا مشاور را برای همه سازمان‌های مجری قانون تشویق کرد. پس از آن تست های شخصیت توسط عموم شناخته شد و گسترش پیدا کرد و هر روز با پیشرفت تکنولوژی روش های مختلفی از آن ارائه شد.

Character Recognition test

انواع تست شخصیت شناسی/دقیق ترین و محبوب ترین تست های شخصیت شناسی

1. تست شخصیت  Big five

آخرین نسخه ابزاری برای ارزیابی خصوصیات شخصیت، تست Big five است که صفات: برونگرایی، سازگاری، وجدان، احساسات منفی و روشنفکری و همچنین جنبه‌های هر یک را بررسی می‌کند. این تست در تحقیقات روانشناسی به کار گرفته شده است و می تواند برای ارزیابی شخصیتی نیز از آن استفاده شود.

2. تست شخصیت NEO

تست NEO یک نسخه اصلاح شده از ابزاری است که اصالتاً بعد از عوامل موجود در پنج ویژگی بزرگ روان رنجوری، برونگرایی و گشودگی نامگذاری شد؛ هرچند ابزار فعلی میزان سازگاری و وجدان را نیز، به علاوه 30 مورد دیگر در صفات خاص هر عامل را ارزیابی می‌کند. این تست در تحقیقات روانشناختی استفاده می‌شود.

3. تست شخصیت HEXACO-Revised

این تست برای اندازه‌گیری شش بعد شخصیت، بر اساس مدل HEXACO استفاده می‌شود که شامل عواملی هستند که مطابق با پنج بزرگ و همچنین عامل صداقت-فروتنی است و در تحقیقات روانشناسی به کار گرفته شده است و می‌تواند برای ارزیابی شخصی از آن استفاده شود.

4. تست MMPI

این تست در درجه اول برای ارزیابی علائم بیماری روانی و ویژگی‌های شخصیتی ناسازگار استفاده می شود. آخرین نسخه (MMPI-2-RF) شامل مقیاس‌های مربوط به پرخاشگری، اجتماع گریزی، شک به خود و سایر مشکلات خاص و همچنین مقیاس هایی برای عوامل گسترده تر است. MMPI برای تحقیقات و در برنامه‌هایی مانند مراقبت از سلامت روان، ارزیابی پزشکی قانونی و ارزیابی متقاضیان برای مشاغل ایمنی عمومی استفاده می‌شود.

5. تست (Hare (PCL-R

این تست شخصیت شناسی، ابزاری است که برای سنجش صفات روانی مانند تکانشگری و عدم ابراز پشیمانی یا گناه در مجرمان یا افراد دیگر در مقررات پزشکی قانونی طراحی شده است. برخلاف تست‌های شخصیتی که شامل پرسشنامه‌های گزارش از خود هستند، از طریق مصاحبه و ارزیابی فرد توسط یک متخصص بالینی اداره می‌شود.

6. تست شخصیت روانی (PPI-R)

این سنجش مانند تست «Hare»، برای ارزیابی سطح خصوصیات روانی فرد طراحی شده است، اما برای استفاده افراد غیر مجرم تهیه شده و نتایج آن براساس پاسخ به سوالات پرسشنامه است.

7. تست شخصیت خودشیفتگی (NPI)

تست NPI برای ارزیابی میزان خودشیفتگی فرد، اغلب در یک زمینه تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد ، اگرچه می تواند به منظور خود ارزیابی نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای تشخیص اختلال شخصیت خودشیفتگی، که مبتنی بر معیارهای موجود در DSM-V است استفاده نمی‌شود.

8. پرسشنامه شخصیت هوگان (HPI)

این تست مبتنی بر مدل پنج عاملی است و برای پیش‌بینی عملکرد کاری از جمله در کاندیداهای شغلی در نظر گرفته شده است. مقیاس‌های آن بر اساس ویژگی‌های مرتبط با کار مانند جاه‌طلبی، جامعه‌پذیری و حساسیت بین فردی سازماندهی می‌شود.

9. تست MBTI

تست MBTI روانشناختی را به چهار تا از هشت حرف ممکن خلاصه می کند: برونگرایی (E) یا درونگرایی (I)، درک (S) یا آگاهی (N)، تفکر (T) یا احساس (F)، و داوری (J) یا درک کردن (P). نتایج به یکی از 16 نوع مانند ENTJ یا ISFP می رسد. MBTI به طور گسترده در تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد (از جمله برای ارزیابی کارمندان یا در طول سمینارها) و نسخه‌های غیررسمی برای استفاده شخصی در دسترس است، اگرچه دانشمندان اغلب محدودیت‌های آن را ذکر می‌کنند، از جمله اینکه «انواع» مجزای آن تفاوت‌های شخصیتی را بیش از حد ساده می‌کند.

10. تست شخصیت میلون یا (MCMI)

یک پرسشنامه خودسنج استاندارد شده است که دامنه ی گسترده ای از اطلاعات مربوط به شخصیت، سازگاری هیجانی و نگرش مراجعان به پرسشنامه را می سنجد، مخاطبان آن افراد بالای 18 سال و دارای توانایی خواندن حداقل کلاس هشتم می باشد و دومین پرسشنامه پراهمیت پس از تست MMPI است.

محبوب ترین تست شخصیت شناسی کدام است؟

تست MBTI تا کنون در جهان و بین روانشناسان آمار محبوب ترین تست شخصیت شناسی را به خود اختصاص داده است. تست MBTI به تیپ شخصیتی (مایرز- بریگز) معروف بوده که چهار فاکتور اصلی و 16 معیار شخصیتی رو برای بررسی شخصیت در نظر گرفته است.  این آزمون شما را به خود واقعی نزدیک تر کرده و اکثر مواقع در سردرگمی ها به شما کمک می کند. تست MBTI یک آزمون روانشناختی معروف در سراسر جهان است که به کمک آن میتوانید تمام ابعاد آشکار و پنهان خود و دیگران را کشف کنید.

4 معیار اصلی تست شخصیت MBTI

1. برون‌گرایی و درون‌گرایی

برون‌گرایی و درون‌گرایی، اولین بار توسط یونگ در تئوری انواع شخصیت بررسی شد. یونگ از این اصطلاحات، به‌عنوان روشی برای توصیف چگونگی پاسخ و تعامل مردم با دنیای اطرف‌شان استفاده کرد. با اینکه این اصطلاحات برای اکثر مردم آشنا است؛ اما در تست MBTI استفاده آن‌ها، تاحدودی با کاربرد معمول‌شان متفاوت است. افراد برون‌گرا (Extraverts)، عمل‌گرا (action-oriented) هستند، از تعاملات اجتماعی مکرر لذت می‌برند و از صرف وقت با بقیه، انرژی می‌گیرند. افراد درون‌گرا (Introverts)، فکرگرا (thought-oriented) هستند، از تعاملات اجتماعی عمیق و معنی‌دار لذت می‌برند و از تنهابودن، انرژی می‌گیرند. همه ما با درجات متفاوت، درون‌گرا و برون‌گرا هستیم، اما بیشتر ما تمایل داریم یکی از این‌ دو عبارت به‌عنوان شخصیت ما معرفی شود.

2. حسی یا شهودی

تعیین‌کننده این معیار، نوع جمع‌آوری اطلاعات افراد از دنیای اطراف‌شان است. درست مثل برون‌گرایی و درون‌گرایی، همه افراد در موقعیت‌های مختلف، می‌توانند شهودی یا حسی باشند. براساس تست شخصیت MBTI، مردم تمایل دارند در یکی از این دو غالب باشند. افراد حسی (Sensing) ، توجه زیادی به واقعیت دارند؛ به‌ویژه آن‌چیزی را که می‌توانند از حواس‌شان بیاموزند. این افراد، تمایل دارند روی واقعیت‌ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربهکردن لذت ببرند. افراد شهودی (Intuition) ترجیح می‌دهند بیشتر به الگوها و تصورات‌ توجه کنند. آن‌ها درباره احتمالات، آینده و نظریه‌های انتزاعی فکر می‌کنند و از آن لذت می‌برند.

3. منطقی یا احساسی

این مقیاس با نحوه تصمیم‌گیری افراد، بر اساس اطلاعاتی که از حسی یا شهودی بودن آن‌ها به دست‌ آمده است، مشخص می‌شود. افرادی که ترجیح می‌دهند منطقی باشند (Thinking) بر واقعیت‌ها و داده‌های عینی بیشتر تأکید می‌کنند. آن‌ها هنگام تصمیم‌گرفتن؛ استوار، منطقی و بی‌غرض هستند. کسانی که احساسات (Feeling) را ترجیح می‌دهند، در هنگام تصمیم‌گیری، مردم و احساسات‌شان را هم در نظر می‌گیرند.

4. قضاوت‌گر یا ادراکی

مقیاس نهایی درباره نحوه تمایل مردم به مقابله با جهان خارج است. کسانی که قضاوت‌گر (Judging) هستند، ساختار و تصمیمات استوار را ترجیح می‌دهند. افرادی که تمایل دارند ادراکی (Perceiving) باشند، فکر بازتر، منعطف‌تر و سازگارتری دارند. این دو گرایش، با مقیاس‌های قبلی هم در تعامل است. به یاد داشته باشید، همه اشخاص می‌توانند مدتی برون‌گرا باشند. این معیار کمک‌تان می‌کند بفهمید که چه زمانی برون‌گرا هستید؛ هنگام جمع‌آوری اطلاعات (حسی یا شهودی) یا هنگام تصمیم‌گیری (احساسی یا منطقی).

امتیاز 4.1 (13 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.