مهارت نه گفتن به دوستان و خانواده، به همراه مثال

«نه» گفتن می‌تواند یکی از سخت‌ترین و ناخوشایندترین کارهایی باشد که انجام می‌دهیم، مخصوصاً زمانی که به سمت افرادی باشد که برای ما مهم‌تر هستند.

شما ممکن است ضرورت حفاظت از زمان و انرژی خود را درک کنید چراکه آنها منابع محدودی هستند. با این حال، وقتی در گردباد عاطفی احساس گناه و تعهد گرفتار می شوید، قضیه متفاوت است.

وقتی نوبت به دوستان و خانواده ما می رسد، کار «نه» گفتن از مقیاس دشواری بالاتر می رود. اینها افرادی هستند که ما آنها را دوست می داریم، آنهایی که با ما همراه بوده اند. به آنها “نه” گفتن؟ حالا، این یک بازی دیگر است.

اما، این واقعیت است که برای دستیابی به اهداف و انگیزه های شخصی‌مان، مواردی وجود دارد که باید درخواست‌ها یا دعوت‌های آنها را رد کنیم.

در دنیای در حال تکاملی که ما در آن زندگی می کنیم، جایی که زمان فقط طلا نیست، بلکه ارز رشد است، نیاز مبرمی به اولویت بندی و گاهی اوقات حذف اولویت وجود دارد. این برای کاهش اهمیت روابط ما نیست، بلکه فراخوانی ضروری برای ارزش گذاری برای خود و اهدافمان است.

هدف این مقاله این است که شما را با استراتژی‌ها و شجاعت برای «نه» گفتن به دوستان و خانواده بدون احساس گناه تحت تأثیر قرار دهد. در اینجا، توصیه‌های عملی، مثال‌های عملی، و بینش‌های همدلانه برای هدایت این تعاملات چالش‌برانگیز را خواهید یافت.

مهارت نه گفتن

حفظ پیوندهای ارتباطی گرانبها در عین اولویت بندی نیازهای شما امکان پذیر است و ما اینجا هستم تا به شما نشان دهم چگونه.

غلبه بر احساس گناه نه گفتن به دوستان و خانواده

احساس گناه – مانند یک ابر بارانی است که ما را دنبال می کند و آماده است که صرفاً با فکر انجام کاری که به نظر ما اشتباه است منفجر شود و ببارد.

«نه» گفتن، به خصوص به دوستان و خانواده، یکی از گناه‌آلودترین اعمال است. این احساس گناه اغلب از این باور ناشی می شود که ما خودخواهانه عمل می کنیم، یا ممکن است احساسات کسانی را که برایشان مهم هستیم جریحه دار کنیم. اما بیایید یک قدم به عقب برگردیم و چیزی را در نظر بگیریم: بار نحوه تفسیر «نه گفتن» شما توسط دیگران تنها بر دوش شما نیست.

همه ما منحصر به فرد هستیم، با برنامه ها، افکار و شخصیت های فردی. این کاملا امکان پذیر است که کسی ممکن است درخواست شما را نپذیرد، ممکن است احساس ناامیدی یا ناراحتی کند. شما نمی توانید به طور کامل احساسات یا واکنش های آنها را کنترل کنید. این روند خود آنها برای زندگی است.

با این حال، آنچه شما می توانید کنترل کنید، نحوه نه گفتن شماست – روشی که «نه» خود را بیان می کنید. اطمینان از اینکه پیام شما به روشی با ملاحظه و محترمانه دریافت می‌شود، می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

به همان اندازه مهم این است که چگونه به واکنش های آنها پاسخ می دهید. اگر ناامیدی در چهره آنها ظاهر شود، رویکرد شما می‌تواند از تبدیل شدن مکالمه به بحث‌ها یا درگیری‌های جدی‌تر جلوگیری کند.

به یاد داشته باشید، این در مورد برد یا باخت نیست، بلکه در مورد درک و همدلی است. هر دوی شما در حال انجام این تعامل در زمان واقعی هستید و صبر و مراقبت می تواند کارساز باشد.

چگونه به دوستان و خانواده نه بگوییم؟

مذاکره در مورد مرزهای خود با دوستان و خانواده یک رقص ظریف است، رقصی که نیاز به درایت و قلب دارد. این هرگز فقط در مورد “نه” گفتن نیست – بلکه درست گفتن آن است. در اینجا رویکردهایی وجود دارد که این تعادل را ایجاد می کند:

آموزش نه گفتن

1. مستقیم و مهربان باشید

هنگام بیان یک “نه” وضوح، و روشنی پیام، کلیدی است. اجتناب از سیگنال های مختلط به جلوگیری از سردرگمی و سوء تفاهم احتمالی کمک می کند. اما، مستقیم بودن به معنای خشن بودن نیست. لحن مهربان و قابل درک را هدف بگیرید.

2. پیشنهادهای جایگزین

در صورت امکان، زمان یا فعالیت دیگری را پیشنهاد دهید. این نشان می دهد که برای رابطه ارزش قائل هستید و آماده سازش هستید.

3. واکنش ها را پیش بینی کنید

مردم ممکن است از «نه» شما ناامید یا حتی دلگیر شوند، بنابراین سعی کنید برای این واکنش‌ها آماده شوید. یک پاسخ همدلانه و ملایم می تواند به خنثی کردن درگیری های احتمالی کمک کند.

4. به دنبال درک متقابل و احترام باشید

هدف شما صرفاً رساندن نظرتان نیست، بلکه ایجاد تفاهم است. اطمینان حاصل کنید که “نه” شما با احساسات شما نسبت به آنها منعکس نمی شود، بلکه به نیازهای شخصی شما در لحظه منعکس می شود.

در سناریوهای مختلف چه باید گفت

حال، بیایید نگاهی به آنچه ممکن است در سناریوهای مختلف بگویید بیاندازیم:

به دوستان

وقتی به یک رویداد دعوت می‌شوید: «خیلی ممنون از دعوت! من دوست دارم بیایم، اما در حال حاضر روی پروژه ای کار می کنم که زمان زیادی از من می گیرد. بیایید برای زمان دیگری برنامه ریزی کنیم که بتوانم از این رویداد کاملاً لذت ببرم.»

وقتی دوستی می‌خواهد به دیدنش بروید: «همیشه دیدنت عالی است، اما امروز به کمی وقت برای خودم نیاز دارم. چطور می شود که در اواخر این هفته قرار بزاریم؟»

به اعضای خانواده

وقتی از شما خواسته شد در یک جمع خانوادگی شرکت کنید: «من درک می‌کنم که این گردهمایی چقدر مهم است، اما اخیراً احساس خستگی می‌کنم و به مدتی برای شارژ مجدد نیاز دارم. آیا می‌توانیم راه دیگری برای ارتباط من با همه پیدا کنیم؟»

وقتی از شما خواسته می‌شود که یک کار خانوادگی را انجام دهید: «می‌دانم که این کار مهم است، اما در حال حاضر خیلی سرم شلوغ است. آیا می‌توانیم مسئولیت‌ها را تقسیم کنیم یا راه‌حل دیگری پیدا کنیم؟»

وقتی از شما درخواست کمک مالی می شود: «می‌ دانم که این یک مسئله مهم است، اما در حال حاضر در موقعیتی نیستم که بتوانم از نظر مالی کمک کنم. آیا می‌ت.انم جور دیگری کمک کنم؟»

در زیر چند جمله نمونه دیگر برای تجهیز شما به زبان نه گفتن محترمانه آورده شده است:

من واقعاً از پیشنهاد/دعوت شما قدردانی می کنم، اما باید همین الان روی (کارم/تکلیفم) تمرکز کنم.”

“به نظر می رسد زمان خوبی است، اما من خودم را متعهد به انجام پروژه ای کرده ام. آیا می‌توانیم زمان دیگری پیدا کنیم؟»

“من واقعاً از درک شما سپاسگزارم زیرا در حال حاضر باید کارهایم را اولویت بندی کنم.”

هدف در اینجا این است که “نه” خود را به گونه ای بیان کنید که هم به نیازهای شما و هم به احساسات دوستان و خانواده شما احترام بگذارد. این در مورد تعادل روابط و مسئولیت های شخصی است.

راهكارهايی برای ابراز جرأت مندی

براي عيني­تر كردن كاربرد اين راهكارها، فرض كنيد يكي از دوستانتان، شما را امشب به جشن تولّد دعوت كرده درحالي كه شما اصلاً ديگر ميهمانان و مكاني را كه بايد بدانجا برويد، نمي­شناسيد. در اين صورت شايسته است از روش هاي جرأتمندانه اي كه در ادامه بدان اشاره خواهد شد، استفاده نماييد.

1- « نه » گفتن

روش هاي متعدّدي براي ابراز جرأتمندانه « نه » وجود دارد كه برخي از آنها عبارتند از:

الف) صرفاً گفتن« نه » نظير: « نه » يا « نه متشكرم ».

ب) گفتن« نه » همراه با توضيح نظير : « نه متشكرم، من شبها از خانه بيرون نمي­روم».

2- تغيير دادن موضوع : در اين روش سعي بر آن است كه موضوع صحبت عوض گردد.

فردا امتحان داريم؟

راستي فيلم ديشب را ديدي؟

3- دليل آوردن

روحيه­ام با اين­جور ميهماني­ها سازگاري ندارد و ضعيف مي­شود.

رفتن به جايي را كه نمي­شناسم، اصلاً درست نمي­دانم.

4- ايجاد احساس شخصيّت مهم­تر در طرف مقابل

از شما انتظار نداشتم چنين پيشنهادي به من بدهي!

من روي شما يك­جور ديگر فكر مي­كردم!

5- ارائه پيشنهادي بهتر

حاضرم با شما به تئاتر، سينما و يا منزل شما بيايم ولي به ميهماني در جايي كه ساير ميهمانها را نمي شناسم نمي آيم.

6- نشان دادن شأن بالای خانوادگی خود

در خانواده ما رسم نيست كه در اين­جور ميهماني­ها شركت كنيم.

اگر اين موضوع را در خانواده خود مطرح كنم، خيلي متعجّب مي­شوند.

7- بيان موضوع در قالب شوخی

من هنوز بچّه ام، هنوز به اندازه كافي براي ميهماني شبانه بزرگ نشده­ام.

8- پافشاری و اصرار در ردّ درخواست

ديگر حرفش را نزن، من اهلش نيستم و به هيچ وجه نخواهم آمد.

9- دور شدن از موقعيّت: در مواقعي كه فرد بيش از حد اصرار مي­ورزد.

10- ابراز همدلی

شايد دلت مي­خواست كه من در جشن تولّدت باشم، اين موضوع را مي­فهمم ولي متأسفانه من اهل شركت در اين­جور مراسم نيستم.

11- معذرت خواهي

با عرض پوزش، اميدوارم مرا ببخشيد كه به هيچ وجه نمي­توانم در ميهماني شما شركت نمايم.

12- تشكر و قدرداني

لطف كرديد كه مرا به ميهماني خود دعوت نموديد، ولي من دوست ندارم و نمي­آيم.

فرهنگ گفتاری در رفتار جرأت مندانه

شايسته است در ابراز مهارت جرأت ورزي سعي نماييد، فرهنگ گفتاري خود را به اشكالي كه در زير بدان اشاره خواهد شد، تغيير دهيد.

1-    مطمئن شويد كه طرف مقابل از شما چه مي­خواهد. اگر مطمئن نيستيد، بگوييد: « بايد درباره آن فكر كنم». از اين راه، فرصتي را براي پاسخ دادن مشخص كنيد.

2-    اگر مطمئن نيستيد از شما چه چيزي را خواسته­اند، توضيح بيشتري بخواهيد.

3-    تا جايي كه مي توانيد، پاسخ ­هاي كوتاه دهيد و از آوردن دلايل زياد و دادن توضيحات طولاني خودداري كنيد.

4-    از عبارت­هايي با واژه« من» استفاده نماييد و به جاي سرزنش و يا محكوم كردن طرف مقابل، موضوع را طرح نماييد.

5-    به جاي عبارت­هايي نظير« فكر نمي­كنم بتوانم. . . »، از واژه « نه» استفاده نماييد.

6-     حركت­هايغيركلاميخودراباپياميكهمي­دهيد، همخوانسازيد.

7-    در مواردي كه ناچاريد، امتناع خود را چندبار تكرار نماييد؛ نبايد براي هر بار دليل جديدي بياوريد، بلكه كافي است همان گفته پيشين را تكرار نماييد.

8-    اگر با وجود تكرار پاسخ، باز هم طرف مقابل اصرار مي­ورزد، بايد سكوت كرد و يا اينكه موضوع بحث را عوض كرد.

امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 14 =