7 فایده مطالعه روانشناسی

اگرچه در ابتدا به نظر نمی رسید، روانشناسی بتواند در زندگی روزمره شما کاربرد داشته باشد، اما روانشناسی می تواند در هنگام تلاش برای حل مسئله، هنگام برخورد با افراد دشوار و یا موقعیت ها، یا حتی هنگام استرس، استفاده شود. در این مقاله برخی از فواید ارزشمند روانشناسی آورده شده است:

7 فایده مطالعه روانشناسی

7 فایده مطالعه روانشناسی1. مهارت های ارتباطی خود را بهبود می بخشد

این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما یادگیری نحوه تفکر دیگران می تواند به شما در تنظیم بهتر مکالمه با افرادی که با آنها کار می کنید یا افراد مهم یا دوستان یا خانواده کمک می کند. دقیقاً مانند همه زبان ها، هر کس روش ارتباطی خاصی دارد. شما با مطالعه روانشناسی می آموزید که چگونه بدون ایجاد پیش فرض یا سوء تفاهم بالقوه نادرست، نقطه نظرات خود را بگویید.

2. توانایی مقابله با استرس

درک نحوه عملکرد ذهن به بینش در مورد چگونگی کنار آمدن با استرس روزمره منجر می شود. خواه بینش در ذهن شما یا شخص دیگری باشد، شما شروع به دیدن عوامل استرس می کنید و یاد می گیرید که از آنها جلوگیری کنید یا از وقوع آنها کم کنید. اگر این محرک ها اجتناب ناپذیر باشند، در آن مرحله می توانید انتخابی پیشگیرانه مثل (تماشای فیلم، خواندن کتاب خوب، سرگرمی و غیره) انجام دهید.

3. در زمینه های شغلی دیگر استفاده می شود!

یک مورد که شما معمولاً در مدرسه و دانشگاه یاد نمی گیرید این است که چگونه روانشناسی در زمینه های مختلف کاری مورد استفاده قرار می گیرد! به عنوان مثال، با مطالعه روانشناسی می توانید به تدریس، مشاوره، نوشتن، نیروی انسانی، تحقیق و غیره بروید. اگر برنامه ای برای گرفتن مدارک بالا یا دکترا ندارید، می توانید به راحتی لیسانس روانشناسی را برای استفاده در سایر زمینه های کاری بگیرید. داشتن پایه و اساس رفتار انسان درها را باز می کند و مجموعه مهارت های لازم برای فرصت های شغلی مختلف را فراهم می کند.

4- مهارت های رفتاری را افزایش می دهد

روانشناسی ابزاری را برای تبدیل شدن به یک مربی رفتاری فراهم می کند، که می تواند برای حیوانات اهلی، کودکان و حتی سایر افراد مورد استفاده قرار گیرد. یک مورد از ابزارهای شناخته شده، تقویت است، می توان از تقویت صحیح برای تقویت یک رفتار خوب استفاده کرد. برای مثال مطالعات نشان می دهد که چرا مردم از ارتفاعات می ترسند؟! اینها نکات رفتاری هستند که می توان از آنها در جهت بهبود یک رفتار بهره برد.

5- درک شما

روانشناسی نه تنها به شما در درک فرآیندهای فکری دیگران کمک می کند، بلکه به درک خود شما نیز کمک می کند! الگوهای تفکر شما بی نظیر است، و تنها شما کلید رمزگشایی آنها را دارید. با کمی تامل و درون نگری می توان فهمید که چگونه زنجیره افکار به یکدیگر مرتبط می شوند و یا چگونه یک فکر احساسات خاصی را فراخوانی می کند. با روانشناسی راحت تر می آموزید که چگونه ذهن شما افکار را به هم مرتبط می کند، و شما را به تجزیه و تحلیل شرایط، تصمیمات و خواسته های ساده و یا بد سوق می دهد.

6. داشتن حافظه برتر

یک مورد که شما از طریق روانشناسی یاد می گیرید فرایند دستیابی و استفاده از حافظه به صورت مطلوب است. اکثر برنامه های درسی روانشناسی حداقل یک دوره دارند که در آن پایه و اساس پایگاه های عصبی حافظه و نحوه تثبیت و بازیابی حافظه آموزش داده می شود. به عنوان مثال می توان به یادآوری یا یادگیری یک شماره تلفن اشاره کرد. ما می دانیم که سه رقم اول به عنوان کد منطقه و هفت مورد بعدی مختص صاحب خط هستند. به منظور آسان تر شدن، مغز هفت رقم را به 2 قطعه سه و چهار تایی تبدیل می کند. در این حالت هضم اطلاعات آسانتر می شود و این به نوبه خود دسترسی به شماره تلفن را در صورت لزوم آسان تر می کند.

7. فرصتی برای کمک به دیگری

با وجود همه فواید، مطالعه روانشناسی می تواند به شما کمک کند به دیگران کمک کنید. برای ایجاد تغییر در زندگی یک فرد می توانید به او مشاوره  دهید. اغلب اوقات افرادی که با مواردی مانند اضطراب، افسردگی، سوء مصرف مواد، ناسازگاری با کار، مدرسه، زندگی، تغییر مشکلات زناشویی، اندوه و غیره دست و پنجه نرم می کنند، به یک مشاور نیاز دارند که می توانید پس از مطالعه روانشناسی و اخد مجوز و مدارک لازم به آنها کمک کنید.

اینها تنها چند مورد از فوایدی است که می توانید در عرصه روانشناسی قدم بزنید. با گذشت زمان متوجه می شوید که از چه راه های دیگری به شما کمک می کند تا بهترین باشد. خواهید فهمید که چگونه به بهترین وجه از ابزارهای روانشناسی استفاده کنید. مسلماً مقالات و داده های زیادی برای استفاده در مورد وسعت ذهن وجود دارد.

امتیاز 2.4 (5 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.