راهکار هایی برای افزایش اعتماد به نفس

همه ما مواقعی پیش میاید که اعتماد به نفس کافی نداریم و احساس خوبی نسبت به خود نداریم.

اما وقتی عزت نفس پایین به یک مشکل طولانی مدت تبدیل شود، می تواند بر سلامتی روان و زندگی روزمره ما تاثیرات منفی بگذارد.

افزایش اعتماد به نفس

تعریف عزت نفس

عزت نفس یا اعتماد به نفس باوری است که افراد که نسبت به خود دارند.

با افزایش اعتماد به نفس ، افراد تمایل دارند که نسبت به خود و به طور کلی در مورد زندگی احساسات مثبتی داشته باشند. که این احساسات مثبت باعث می شود که بهتر بتوانیم با فراز و نشیب های زندگی کنار بیاییم.

وقتی عزت نفس ما پایین است ، تمایل داریم که خود و زندگی خود را در یک دید منفی و انتقادی ببینیم. همچنین احساس می کنیم کمتر قادر به کنار آمدن با چالش هایی هستیم که زندگی بر سر ما می گذارد.

عوامل کاهش اعتماد به نفس در فرد

اعتماد به نفس پایین اغلب از کودکی شروع می شود. معلمان ، دوستان ، خواهر و برادرها ، والدین و حتی رسانه های ما پیام های مثبت و منفی درباره ما می فرستند.

شاید برای شما دشوار باشد که بتوانید انتظارات دیگران از خود را برآورده کنید یا حتی تمامی انتظارات خود را برآورده کنید.

استرس و حوادث دشوار زندگی ، مانند بیماری جدی یا سوگواری ، می تواند بر عزت نفس تأثیر منفی بگذارد.

شخصیت افراد هم می تواند در اعتماد به نفس فرد تاثیر داشته باشد. این افراد بیشتر مستعد تفکر منفی هستند ، در حالی که دیگران استانداردهای غیرممکن بالایی را برای خود تعیین می کنند.

تاثیر اعتماد به نفس پایین بر زندگی افراد

اگر از اعتماد به نفس پایینی برخوردار باشید ، ممکن است خود را از موقعیت های اجتماعی پنهان کرده و دیگر چیزهای جدید را امتحان نکنید و از انجام مواردی که به نظر شما چالش برانگیز است خودداری کنید.

اعتماد به نفس

تاثیر نبود اعتماد به نفس در کوتاه مدت

اجتناب از شرایط دشوار ممکن است باعث احساس امنیت در شما شود.

تاثیر نبود اعتماد به نفس در طولانی مدت

این می تواند نتیجه معکوس دهد زیرا شک و ترس اساسی شما را تقویت می کند. این قانون ناسازگار به شما می آموزد که تنها راه کنار آمدن اجتناب از کارها و انجام ندادن آن ها است.

زندگی با عزت نفس پایین می تواند به سلامت روان شما آسیب برساند و منجر به مشکلاتی مانند افسردگی  و اضطراب شود .

همچنین ممکن است به عنوان روشی برای کنار آمدن ، عادت های مفیدی مانند  سیگار کشیدن و  نوشیدن بیش از حد مصرف کنید.

راه های افزایش اعتماد به نفس

برای تقویت عزت نفس خود ، باید باورهای منفی راجع به خودتان را شناسایی کنید ، سپس آن ها را به چالش بکشید.

ممکن است به خود بگویید که “خیلی احمق” هستید چرا که برای درخواست شغل جدید به شما پیشنهادی داده نشده است ، مثلاً “هیچ کس به شما اهمیت نمی دهد”.

برای افزایش اعتماد به نفس در خود شروع به یادداشت کردن این افکار منفی کرده و آن ها را بر روی یک کاغذ یا دفتر خاطرات بنویسید. از خود بپرسید چه زمانی شروع به فکر کردن در مورد این افکار کردید.

بعد ، شروع به نوشتن شواهدی کنید که این اعتقادات منفی را به چالش می کشد ، مانند: “من واقعاً در جدول کلمات متقاطع تبحر دارم” .

راه دیگری که برای افزایش اعتماد به نفس برای شما مفید خواهد بود این است که سایر موارد مثبت درباره خود را بنویسید ، مانند “من متفکرم” یا “من یک آشپز عالی هستم” یا “من شخصی هستم که دیگران به او اعتماد دارند”.

همچنین برخی از چیزهای خوب که دیگران در مورد شما می گویند را هم بنویسید.

برای خود تعیین کنید که روزانه حداقل 5 مورد مثبت در لیست خود داشته باشید و مرتباً به آن اضافه کنید. سپس لیست خود را جایی قرار دهید که بتوانید آن را مشاهده کنید. به این ترتیب ، می توانید مدام به خود یادآوری کنید که خوب هستید. این امر می تواند در افزایش اعتماد به نفس در شما کمک کننده باشد.

ممکن است به دلیل آنچه در بزرگسالی اتفاق افتاده اکنون اعتماد به نفس کمی داشته باشید ، اما ما می توانیم رشد کنیم و روش های جدیدی برای دیدن خود در هر سنی ایجاد کنیم و قدم های مهمی در افزایش اعتماد به نفس خود برداریم.

راه های دیگر برای افزایش اعتماد به نفس

در اینجا چند تکنیک ساده دیگر وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

آنچه را که در آن مهارت دارید، پیدا کنید و در آن مسیر قرار بگیرید. شما می توانید با مراجعه به سایت جعبه ابزار ذهنی و انجام تست های آنلاین روانشناسی، به خود شناسی نسبی از خود دست یابید و توانایی ها و مهارت های خود را شناسایی کنید.

همه ما در کاری مهارت داریم ، چه در زمینه آشپزی ، آواز خواندن . ما همچنین تمایل داریم از انجام کارهایی که در آن ها مهارت داریم لذت ببریم ، که می تواند به تقویت روحیه شما کمک کند.

روابط مثبت ایجاد کنید

اگر متوجه شدید افراد خاصی تمایل دارند شما را سرنگون کنند ، سعی کنید زمان کمتری را با آن ها سپری کنید یا به آن ها بگویید که در مورد گفتار یا کردار آن ها چه احساسی دارید.

سعی کنید با افرادی که مثبت هستند و از شما قدردانی می کنند ارتباط برقرار کنید.

با خودت مهربان باش

مهربان بودن با خود در مواقعی است که می خواهید از خود انتقاد داشته باشید.

فکر کنید که در یک موقعیت مشابه به دوست خود چه می گویید. ما غالباً به دیگران توصیه های بسیار بهتری نسبت به خودمان می کنیم.

عزت نفس بالا

ابراز وجود را بیاموزید

ادعا داشتن احترام به عقاید و نیازهای دیگران است و انتظار همان چیزها را از آن ها دارد.

یک ترفند این است که به افراد دیگری که قاطعانه عمل می کنند نگاه کنید و آنچه را که انجام می دهند کپی کنید.

این به این نیست که وانمود کنی کس دیگری هستی. شما با این کار، افرادی را که تحسین می کنید را به عنوان الگوی خود در نظر می گیرید.

نه گفتن را تمرین کنید

افراد با عزت نفس پایین اغلب احساس می کنند که باید به دیگران بله بگویند ، حتی زمانی که آن ها واقعاً تمایل به انجام آن کار نداشته باشند.

به خودتان یک چالش بدهید

همه ما گاهی از انجام کارها عصبی می شویم و یا می ترسیم. اما با افزایش اعتماد به نفس می توانید احساسات منفی را از خود دور کنید و می توانید چیز های جدید را امتحان کنید و چالش های متفاوتی را امتحان کنید.

برای خود یک هدف تعیین کنید ، مانند عضویت در کلاس ورزش. دستیابی به اهداف تان شما را در افزایش اعتماد به نفس یاری خواهد کرد.

در نهایت اگر تلاش های شما در جهت افزایش اعتماد به نفس تان نتیجه ای نداشت، می توانید از یک مرکز روانشناسی خوب و یک درمانگر با تجربه کمک بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.