سخنرانی چیست؟

سخنرانی چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ زمانی که از سخنرانی صحبت می شود، اکثرا به صحبت کردن بر روی صحنه با میکروفون برای نفرات زیادی فکر می کنیم. اما آیا واقعا سخنرانی فقط همین است؟ در ادامه مقاله به بررسی چیستی سخنرانی و اجزای آن خواهیم پرداخت.


مطالب مرتبط: داشتن اعتماد بنفس در سخنرانی


سخنرانی چیست؟

سخنرانی چیست

 

سخنرانی یک گفت و گو رسمی است با یک یا چند نفر است که ایده ها و اطلاعات را به روشی ساختارمند و واضح ارائه می کند. همه سخنرانی ها هدف مشترکی دارند که به منظور اطلاع رسانی، آموزش، ترغیب یا فروش ارائه می شوند.

سخنرانی یک ابزار ارتباطی است که به شرایط مختلفی مانند صحبت کردن با یک گروه، سخنرانی در یک جلسه کاری و … تطبیق داده می شود.

واژه سخنرانی برای موقعیت هایی مانند صحبت در مجلس عروسی و یا در یک کنفرانس تصویری نیز به کار برده می شود.

برای این که سخنرانی شما اثر بخش باشد، باید روش ارائه، هدف ارائه اطلاعات و گام های آماده سازی را بررسی کنید.

در سخنرانی، پیغامی را به شنوندگان و حضار منتقل می کنید و اغلب پیغام های یک سخنرانی، ترغیب کننده هستند. به عنوان مثال، ممکن است، درباره ی کارهای مثبتی که در موسسه انجام خواهید، صحبت کنید. این که چه پیشنهاداتی برای کارفرما دارید و یا چرا باید برای یگ پروژه بودجه بیشتری دریافت کنید.


سخنرانی چیست؟ سخنرانی، یک روشی برای ارائه ایده ها و تفکرات شما به یک شنونده یا بیشتر است. مقالات بیشتر مرتبط با مهارت سخنرانی، در سایت موجود هستند. برای نکات یک سخنرانی عالی کلیک کنید.

اجزا و مولفه های اصلی سخنرانی

شرایط و زمینه

سوالات زیر را از خودتان بپرسید تا از شرایط سخنرانی اطلاعات کاملی داشته باشید.

  • کجا و چه زمانی قرار است ارائه داشته باشید؟

در یک اتاق کوچک با نور طبیعی و یک محیط غیررسمی یا یک اتاق سخنرانی بزرگ که با چراغ های صحنه روشن می شود؟ بین این دو محیط یک دنیا تفاوت وجود دارد. دو محیط متفاوت، به محتوا و تکنیک های متفاوتین نیز نیاز دارند.

  • آیا در جایی آشنا سخنرانی دارید یا یک فضای کاملا جدید؟

اگر در جایی جدید باشد، ارزش آن را دارد که پیش از سخنرانی از آن بازدید کنید، یا حداقل زودهنگام وارد شوید تا با فضا آشنا شوید.

  • آیا ارائه در یک فضای رسمی خواهد بود یا غیر رسمی؟

ملزوماتی که باید برای یک فضای رسمی در نظر بگیرید، تفاوت چشم گیری با ملزومات فضای غیر رسمی دارد.

  • آیا برای یک گروه کوچک سخنرانی خواهید کرد یا یک جمعیت زیاد؟ آیا از قبل با مخاطبان آشنا هستی؟

با داشتن مخاطبان جدید، مجبورید به سرعت و به طور موثر رابطه برقرار کنید تا توجه آنها را در طول سخنرانی همراه خود داشته باشید.

  • چه تجهیزاتی در اختیار دارید و انتظار می رود از چه چیزهایی استفاده کنید؟

به طور خاص، شما باید در مورد میکروفن ها و اینکه آیا باید در یک جا ایستاده و یا حرکت کنید، اطلاع داشته باشید.

  • مخاطبان انتظار دارند چه چیزی از شما و سخنرانی شما بیاموزند؟

این جنبه ها و بررسی دقیق شان ارائه شما را تغییر خواهند داد.

 سخنران/ ارائه دهنده

سخنران کیست

نقش مجری و ارائه دهنده ارتباط با مخاطب و کنترل سخنرانی است. گرچه، به یاد داشته باشید که گاها نیاز است کنترل را به دست حضار بسپارید، خصوصا اگر به دنبال فعل و انفعالات موثر هستید.

مخاطبان

اجزای سخنرانی

مخاطبان و حضار پیغام های شما را به عنوان سخنران می پذیرند.

با این حال، این پذیرش از طریق مواردی مانند تجربه، دانش و احساس شخصی ارزش ها فیلتر و تحت تأثیر قرار می گیرد.

پیغام

پیغام ها توسط سخنران به مخاطب ارائه می شود.

پیغام ها فقط توسط گفتار (ارتباط کلامی) ارائه نمی شود بلکه می تواند با تکنیک هایی مانند فرافکنی صدا، زبان بدن، حرکات، تماس چشمی (ارتباط غیر کلامی) و وسایل کمک بصری تقویت شود.

پیغام ها نیز تحت تأثیر انتظارات مخاطبان قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال، اگر از شما خواسته شده است که در یک موضوع خاص صحبت کنید، و شما تصمیم می گیرید که در مورد موضوغ دیگری صحبت کنید، بعید است مخاطب پیام شما را بپذیرد، حتی اگر ارائه خوبی داشته باشید. به این دلیل که رضایت و خواسته آنها برآورده شده است، سخنرانی شما را ضعیف تلقی خواهند کرد.

بازخورد

بازخورد مخاطب و در نتیجه موفقیت در ارائه، تا حد زیادی به این بستگی دارد که شما به عنوان سخنران پیام خود را به طور موثر منتقل و انتظارات مخاطب را برآورده کنید.

به عنوان یک سخنران، کنترل انتظار مخاطبان در دستان شما نیست. کار شما این است که بدانید برگزار کنندگان درباره ی کنفرانس شما به مخاطبان چه گفته اند و آنها انتظار دارند چه چیزی از شما بشنوند؟ با دانستن این موضوع، قطعا خواسته ی مخاطب برآورده می شود.

سخنرانی خوب

روش

سخنرانی چیست و سخنرانی شما به چه شکلی ارائه خواهد شد؟

معمولا سخنرانی ها مستقیما به مخاطب ارائه می شود.گرچه، در مواردی از طریق اینترنت با استفاده از سیستم های کنفرانس ویدئویی مانند skype، از راه دور ارائه می شود.

همچنین لازم به یادآوری است که اگر صحبت شما ضبط و در اینترنت منتشر شود، ممکن است افراد بتوانند برای چندین سال به آن دسترسی داشته باشند.

موانع

عوامل بسیاری می توانند در تأثیرگذاری نحوه انتقال پیغام شما به مخاطب نقش داشته باشند.

به عنوان مثال سر و صدای پس زمینه، حواس پرتی، اتاق بیش از حد گرم یا خنک، زمان روز و وضعیت هوشیاری مخاطب می تواند بر میزان تمرکز مخاطب شما تأثیر بگذارد.

شما به عنوان مجری باید برای کنار آمدن با چنین مشکلاتی آماده باشید و سعی کنید مخاطبان خود را بر سخنان خود متمرکز کنید.

به طور خلاصه

این که سخنرانی چیست و چه مولفه های دارد، از مفاهیم بنیادی و پیش نیاز ترین مطلب برای مراحل بعدی مهارت سخنرانی است. با توجه به مطالب گفته شده، در این بخش شناخت مخاطب و برآورد کردن انتظارت مخاطب، احتمال موفقیت آمیز بودن یک سخنرانی را افزایش می دهد.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.