سخنرانی در گروه ها و همایش های بزرگ

در اکثر مقالات به مهارتهای ارائه در گروههای بزرگ و کوچک پرداخته می شود، اما تعدادی از موضوعات وجود دارد که هنگام سخنرانی در گروه ها و همایش های بزرگ بسیار اهمیت دارند.

سخنرانی در گروه ها و همایش های بزرگ

دست یابی به فهم درست از  چگونگی سخنرانی در گروه ها و همایش های بزرگ به شما کمک می کند پیام خود را به طور موثرتری انتقال دهید.

در این مقاله به این موضوع و چگونگی غلبه بر هر مشکلی مربوط به سخنرانی در گروه ها و همایش های بزرگ پرداخته شده است.


مقاله مرتبط : سخنرانی چیست؟


ساختار یک گرد همایی بزرگ

در این محتوا، “بزرگ” به معنای رویدادی است که بیش از 100 نفر در آن شرکت کنند. که معمولا یک همایش یا رویدادی مشابه خواهد بود. در این همایش ها تعدادی سخنران دعوت شده، یک برنامه رسمی سخنرانی وجود خواهند داشت و این همایش حداقل یک روز به طول خواهد انجامید.
ممکن است همزمان سخنرانی های کوچک و بزرگ در حال انجام باشند. ارائه های بزرگتر معمولاً “جلسات عمومی” نامیده می شوند و همه شرکت کنندگان را درگیر می کنند. به کوچکترها “کارگاه آموزشی” گفته می شود و فقط برای تعداد محدودی از افراد مورد توجه خواهد گرفت.
معمولاً اولین یا مهمترین جلسات عمومی را سخنرانی اصلی می نامند.
صندلی ها تقریباً همیشه به سبک “تئاتر” گذاشته می شوند، یعنی صندلی ها به صورت ردیفی چیده می شوند.
گاهی اوقات، آنها ممکن است به سبک “کافه” باشند، با میزهای گرد بزرگ که 10 یا 12 نفر را در خود جای داده است. چینش گرد میز ها برای این است که افراد بدون نیاز به چرخش بتوانند صفحه و بلندگو را ببینند. طرح سبک “کافه” بیشتر برای گردهمایی های شغلی و تعاملی استفاده می شود تا کنفرانس های رسمی.

نکاتی برای سخنران

برای سخنرانی در گروه ها و همایش های بزرگ، مانند کنفرانس ها مفاهیم کلیدی مهمی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

که شامل مفاهیم زیر می باشد.

  1. موقعیت یابی
  2. تجهیزات
  3. روشنایی
  4. مدیریت استرس

1. موقعیت یابی

برای سخنرانی در گروه ها و همایش های بزرگ تقریباً همیشه تریبون یا صحنه ای در اختیار سخنران قرار می دهند که انتظار می رود آنجا بایستید و سخنرانی کنید.

اگرچه این اغلب به نوع گردهمایی بستگی دارد زیرا اکنون بسیاری از گردهمایی ها از این نوع سیستم دور شده اند. اما ممکن است تریبونی برای سخنرانی وجود داشته باشد. این بدیهی است اما قرار است در یک اتاق بسیاربه همراه تعداد زیادی از افراد باشید.

بنابراین به طور فیزیکی از نظر فاصله و ارتفاع، از مخاطبان جدا خواهید بود.

2. تجهیزات

تجهیزات سخنرانی

تقریباً همیشه در یک رویداد بزرگ تجهیزات صوتی و دیداری حرفه ای را در اختیار خواهید داشت.
از شما انتظار می رود که متن سخنرانی خود را از قبل ارسال کنید به این دلیل که برای شما بارگذاری خواهد شد. احتمالاً شما در یک مرکز کنفرانس مدرن، یک کنترل بی سیم برای اسلایدهای خود و همچنین یک میکروفون بی سیم خواهید داشت.
یک مکان قدیمی تر ممکن است دارای سیستم های سیمی باشد که شما را به یک نقطه متصل کند.
در مکان های بسیار بزرگ حتی ممکن است دوربینی وجود داشته باشد که شما را به صفحه های بالای صحنه نشان می دهد تا کسانی که در ردیف های پشتی هستند بتوانند شما را با وضوح بیشتری ببینند.
این سیستم ها به شما امکان می دهند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و با آنها مشارکت بیشتری داشته باشید، زیرا همه قادر خواهند بود شما را به وضوح ببینند و بشنوند.

3. روشنایی

سالن اصلی در بیشتر سالن های همایش نور طبیعی ندارد.
ممکن است دارای نورپردازی باشد و چراغ های اتاق در حین ارائه ها با نور افکن بر روی سخنران، کم و زیاد بشوند.
این اتفاق دیدن مخاطبین و برقراری ارتباط چشمی با آن ها را غیر ممکن می سازد.

4. مدیریت استرس

برخی از افراد سخنرانی در گروه ها و همایش های بزرگ را امری پر استرس می دانند.
این موضوع تا حد زیادی به عدم شناخت اعضای مخاطب و خجالت ناشی از اشتباه کردن مربوط می شود و مطمئناً، زمانی که عصبی هستید، آرامش کمتری خواهید داشت.
همه این موارد به این معناست که ایجاد رابطه با مخاطبان بسیار دشوار است.

نکاتی برای ایجاد ارتباط موثر

در سخنرانی در گروه ها و همایش های بزرگ

از آنجا که از نظر فیزیکی از مخاطب جدا هستید، برای ایجاد رابطه در یک رویداد بزرگ باید خیلی سخت تر کار کنید.
در زیر به بررسی چند نکته ی مهم برای ایجاد رابطه ی موثر می پردازیم.
  • از تغییر تن صدا بیش از حد معمول استفاده کنید

سخنرانی برای عموم

درست مثل وقتی که با تلفن صحبت می کنید و نشانه های دیداری افراد کمتر است، می توانید از صدای خود در یک سخنرانی در گروه ها و همایش های بزرگ برای تأکید بر احساسات خود استفاده کنید.
تمرکز خود را به خصوص بر روی ایجاد صمیمیت و سعادت بودن در آنجا، به ویژه در ابتدای کار بگذارید.
  • به یاد داشته باشید با این وجود که شما نمی توانید مخاطبین را ببینید، آنها شما را می بینند

به خصوص اگر تصویر شما بر روی یک صحنه ی بزرگ نمایش داده شود.  همانطور که در هر سخنرانی دیگری به مخاطبان نگاه می کنید و لبخند می زنید، در این جا نیز همین کا را انجام دهید. چرا که از نظر مخاطبان شما آن ها را می بینید و شخصاً با آنها درگیر هستید.ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما در واقع بسیار موثر است.

ارتباط با مخاطبین

  • محتوای خود را جذاب تر کنید

گفتن این موضوع آسان است اما عملی کردنش بسیار دشوار.

استفاده از لطیفه و شوخ طبعی، به ویژه در اوایل همایش، و همچنین شروع با یک یا چند جمله بسیار جسورانه یا غیرمعمول، یا شاید یک قطعه کوتاه از یک ویدیوی بسیار موثر را برای جلب توجه مخاطبان فراموش نکنید.

  • اطمینان حاصل کنید که با متن سخرانی خود بسیار آشنا هستید

این کار باعث می شود تا آرامش بیشتری داشته باشید.برای داشتن یک سخنرانی بهتر برای عموم مردم از این مقاله را از دست ندهید.
امتیاز 2 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.