ارائه آمار در سخنرانی

سوالی که بسیاری از اوقات در ذهن سخنران ها را شکل می گیرد این موضوع است که چگونه می توانند بهترین شکل ارائه آمار در سخنرانی را داشته باشند؟

سخنران ها می بایست از ارقام و اعداد زمانی که به بهترین شکل از بحث و داستان آن ها پشتیبانی می کند، استفاده کنند اما نحوه ی ارائه آمار و ارقام بسیار دشوار است.

ارائه آمار در سخنرانی

درست است که مردم به آمار و ارقام علاقه دارند اما درک نمودارهای ارائه آمار کمی مشکل است. بنابراین چگونه می توان ارائه و بررسی آمار در سخنرانی را برای مخاطبان تهسیل بخشید؟

این نوشته به منظور پاسخگویی به این سوال با تعیین برخی قوانین ساده برای ارائه آمار طراحی شده است.

ارائه آمار از طریق بیان داستان

همه ی سخنرانی ها اساسا فرصتی برای بیان داستان هستند. بنابراین به یاد داشته باشید که شما برای مخاطبان خود داستانی تعریف می کنید.

در طول میلیون ها سال تکامل، انسان ها سخت در تلاش بوده اند تا از داستان ها لذت ببرند و به آن ها پاسخ دهند. اگر داستانی را برای مخاطبان خود تعریف کنید، آن ها احتمالاً با دقت بیشتری گوش می دهند و همچنین به سمت یک نتیجه گیری منطقی یا همان بینشی که شما در حال تقویت آن هستید، حرکت می کنند. بنابراین، به جای مقابله، از داستان گویی بهره ببرید.

پس از درک این موضوع، مسئله استفاده از داده ها سر جایش قرار می گیرد: از آمار ها برای ارائه شواهد چگونگی شکل گیری داستان خود استفاده کنید.

آمار را توام با داستان ارائه دهید.

شما از آمار برای ارائه بهتر داستان خود استفاده می کنید.

بنابراین هر زمانی که قصد ارائه آمار در سخنرانی کردید، این سوالات را از خود بپرسید:

این آمار و ارقام چه داستانی دارند؟

و چگونه می توانم با کمک این آمار، داستان خود را به بهترین شکل ممکن توضیح دهم؟

یک تصویر گویای هزاران کلمه است

90 درصد از اطلاعات ارسال شده به مغز به صورت بصری و بیش از 90 درصد از کل ارتباطات انسانی بصری هستند. ذهن ما برای پردازش متن می بایست بیشتر از پردازش یک تصویر کار کند. در حقیقت، مغز می تواند اطلاعات تصویری را 60 هزار بار سریعتر از اطلاعات نوشتاری پردازش کند.

بهره گیری از آمار و ارقام

در جمله “یک تصویر گویای هزاران کلمه است” حقیقت قابل توجهی وجود دارد. گرچه در معنای واقعی، گویای هزار کلمه نیست اما اغلب استفاده از یک تصویر، بسیار ساده تر از آرائه امار در متن و کلمات است.

آماار و ارقام شاید اهمیت بالایی داشته باشند، اما بدون ارائه تصویری آن ها، تاثیر و اهمیت آن ارقام از بین می روند.

درک داده ها و اعداد برای بسیاری از مردم کار دشواری است. همچنین بسیاری دیگر از مشاهده آمار در جداول به راحتی خسته می شوند. بنابراین بهتر است آمار را در گراف ها و نمودار های دایره ای ارائه دهید. در این صورت، درک اعداد بسیار راحت تر می شود و تناسبات میان آن ها آشکارتر می شود.


 این نوشته ممکن است برای شما مفید باشد: پرسش و پاسخ در سخنرانی و مدیریت آن


اطمیان یابید که از نموداری مناسب و خوب استفاده می کنید.

نمودار شما می بایست جذابیت بصری داشته باشد، تمام برچسب ها و نوشته های آن واضح باشد و از نوع مناسب نمودار ها بهره ببرید.نمودارسازی ضعیف می تواند منجر به سردرگمی شود. اگر نمودار مناسب را انتخاب کنید، پیام شما نیز تأثیر بیشتری خواهد داشت.

ساده سازی آمار در سخنرانی

زمانی که در ارائه داده ها مهارت پیدا می کنید، انجام برخی از تجزیه و تحلیل های جدید، واقعاً وسوسه انگیز می شود. اگر از این گونه تجزیه تحلیل ها استفاده می کنید، می خواهید به همه نشان دهید که چقدر باهوش هستید و چقدر کار کرده اید.

اما آیا این کار تاثیری بر نفوذ و کلام شما می گذارد؟ قطعا خیر!

در موارد (نسبتاً نادر) که به تجزیه و تحلیل واقعاً نیاز دارید، باید از خود بپرسید که آیا همه آن را درک می کنند یا خیر؟

اگر نمی توانید تجزیه و تحلیل خود را در یک یا دو جمله مختصر و واضح خلاصه کنید، پس آن را وارد نکنید.

به یاد داشته باشید اگر نیازی به استفاده از داده ها در سخنرانی برای بیان نظر خود ندارید، بهتر است این کار را نکیند. مطلبی که باعث ایجاد سردرگمی و سوءتفاهم می شود را حذف کنید و ازداده های غیرضروری استفاده نکنید و تنها بر بیان پیغام اصلی خود متمرکز شوید.

ساده سازی و خودداری از پیچیده کردن مباحث، کلید اصلی موفقیت شما است.

برجسته سازی داده های مهم

اگر نمی خواهید مطالب خود را ساده جلوه دهید، می توانید ویژگی های کلیدی را برجسته کنید و تنها داده های غیرضروری را حذف کنید.

با استفاده از پاورپوینت و سایر نرم افزارهای ارائه، می توانید هر نمودارهای دایره ای را ترسیم کنید و از آن ها برای بیان دیدگاه خود استفاده کنید.
استفاده خلاقانه از این فناوری می تواند به شما در برجسته سازی داده های کلیدی کمک کند.

پیام اصلی

به نحو تناقض آمیزی، از ارائه داده ها در سخنرانی برای دور کردن موضوع از آمار و ارقام استفاده کنید و جلسه را به سمت بینش و عملکرد مورد نظر خود هدایت کنید.

در انتها، اگر متن سخنرانی شما، مملو از آمار و ارقام باشد و مشخص نباشد که چگونه این داده ها به عملکرد و بینش منجر می شوند، بهتر است یک بار دیگر آن را مرور کنید و به اضلاح آن بپردازید.

به یاد داشته باشید، تنها موضوع سخنرانی و پیغام اصلی آن اهمیت دارد و تمام اموری که انجام می شود، می بایست برای رسیدن به این هدف باشند.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.