به روانشناس چه بگوییم؟ 7 موضوع مهم برای صحبت در روان درمانی

درست مثل روابط دیگر انسان ها، در روان درمانی و مراجعه به روانشناس هم آدم ها سطوح مختلفی از راحتی را دارند. ممکن است کسی از جلسه اول خیلی راحت شروع به صحبت کند یا برعکس چندین جلسه طول بکشد تا احساس راحتی کند. در هر صورت مطرح کردن خصوصی ترین یا سخت ترین مسائل زندگی مان برای یک غریبه شاید دشوار به نظر برسد؛ اما یادتان نرود او برای این کار تعلیم دیده و روان درمانی باید بدون قضاوت و تعصب پیش رود.  یک مطالعه در 2015 نشان داد که 93 درصد از مردم به دروغ گفتن نزد روانشناس خود اعتراف کردند و یک مطالعه 2018 نشان داد که 84 درصد از مردم چیزهایی که مهم هستند را نادیده گرفته اند و در مورد آن صحبت نکرده اند، مانند جزئیات مربوط به زندگی جنسی خود یا داشتن افکار خودکشی. پس اینکه چه چیزهایی را به روانشناس بگوییم و حتی چه چیزهایی نگوییم مهم است. فایده ای نخواهد داشت اگر به روانشناس مراجعه کنید و در حالی که انرژی، پول و زمان خود را صرف می کنید، در مورد مسائل اصلی و مهم صحبت نکنید.


برای ارزیابی سلامت روان خود از تست سلامت روان SCL-90 استفاده کنید.


روان درمانی

7 موضوع مهم برای صحبت در روان درمانی

1. هیچ درست و غلطی در روان درمانی وجود ندارد

به یاد داشته باشید، هیچ موضوع درست یا مشخصی برای بحث در روان درمانی وجود ندارد. شما می توانید در مورد هر چه می خواهید صحبت کنید. درست است که بعضی از مردم به درمان می روند تا به چیزی خاص، مانند اضطراب یا افسردگی رسیدگی کنند. اما گاهی اوقات انسان ها فقط می خواهند در مورد مشکلات روزمره شان صحبت کنند یا در مورد تصمیم های مهم مشورت بگیرند. مردم درباره همه چیز در روان درمانی صحبت می کنند. آنها در مورد امیدها، رویاها، ترس ها، ناامیدی ها، آسیب ها، شرمساری، مکالمات خود، زندگی زناشویی خود، شکست ها و خیلی موضوعات دیگر گفتگو می کنند.

2. در مورد هرچه در حال حاضر شما را ناراحت می کند، صحبت کنید

اگر موضوع خاصی وجود دارد که سبب ناراحتی شماست، از همان شروع کنید. اگر هم مسئله مهمی در کار نیست از احساسات خود شروع کنید و بگویید که این چن هفته چه حالاتی را تجربه کردید. حقیقت این است که آنچه شما از تغییرات درمانی نیاز دارید، روز به روز تغییر می کند. ممکن است شما با مشکل در رابطه شروع کنید و در آخر به مشکل در محیط کاری برسید.

جلسات درمانی واقعاً باید تا حد امکان متناسب با آنچه در هر لحظه به آن نیاز دارید، تنظیم شوند.

سول راپورت

3. در مورد روابط خود صحبت کنید

این فقط به معنای زندگی عاشقانه شما نیست. به درمانگر خود در مورد تمام روابط خود، چه شریک زندگی، چه خانواده یا دوستانتان بگویید. آیا احساس می کنید در خانواده حمایت می شوید؟ یا افرادی را دارید که احساسات خود را با آنها در میان بگذارید؟ روابط برای سلامت روان شما مهم هستند و نقش مهمی در خلق و خو و احساسات شما دارند. بنابراین، اگر مشکلاتی در ارتباطات دارید، زیادی وابسته می شوید یا از آنها اجتناب می کنید، آن را به روانشناس بگویید. حتی اگر احساس می کنید که روابط خوبی دارید، صحبت کردن در مورد آنها ممکن است به شما کمک کند تا چیزهایی را که در زندگی شما موثر هستند و می توانید در خارج از روان درمانی به آنها تکیه کنید، به شما یادآوری شود.

4. درباره گذشته خود بحث کنید

این مورد ممکن است بدیهی به نظر برسد چرا که اکثر مردم تصاویری کلیشه‌ای از دراز کشیدن بر تخت روان درمانی و صحبت از گذشته در ذهن خود دارند، اما حقیقت این است که اگر در آخرین جلسات خود مدام بر روی زمان حال خود تمرکز کرده‌اید، ممکن است نتوانید به اندازه کافی از گذشته تان بری درمانگرتان بگویید. به عنوان مثال، شاید جلسات گذشته خود را صرف صحبت کردن در مورد مشکلات رابطه فعلی خود کرده اید، اما هرگز در مورد روابط گذشته خود یا ازدواج والدین خود صحبت نکرده اید. لحظه‌ای عقب‌نشینی از زمان حال و صحبت درباره گذشته‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا به برخی از احساساتی که پنهان کرده‌اید یا حل‌نشده رها کرده‌اید، رسیدگی کنید.

روان کاوی

5. از مسائلی که گفتنشان سخت است بگویید

این ممکن است چیزی باشد که شما از آن خجالت می‌کشید، یا چیزی که فکر می‌کنید یک نگرانی احمقانه است. شاید این چیزی است که شما فکر می کنید “بی اهمیت” یا “احمقانه” است، اما در واقع مهم است. همه ما خودمان را سانسور می کنیم و احساسات خود را قضاوت می کنیم. اما روان درمانی دقیقا مکانی است برای کشف تمام افکار و احساسات ما، حتی آنهایی که احساس می کنیم نباید داشته باشیم. ما اغلب از صحبت کردن در مورد چیزهایی که ناراحت کننده، دردناک یا دشوار هستند اجتناب می کنیم، اما وقتی اجازه می دهیم آنها بروز پیدا کنند، آنها را می پذیریم.

6. افکار خودکشی، سابقه بیماری، بستری، مصرف دارو یا روان درمانی

اگر قبلا به روان درمانی رفته اید، سابقه خودکشی یا افکار خودکشی داشتید، دارو های روانپزشکی مصرف می کردید یا سابقه بستری در بخش روان را داشتید؛ حتما روان شناس خود را در جریان بگذارید و از قضاوت او نترسید. او با اطلاعاتی که شما به او می دهید طرح درمان را می ریزد و آنجاست که به شما کمک کند.

7. اگر نسبت به روان درمانی حس خوبی ندارید یا تکالیف درمان را انجام نداده اید

اگر حس می کنید این روش یا این روانشناس برای شما کارساز نیست، به درمانگر خود اطلاع دهید، چرا که او ممکن است طرح درمان را عوض کند یا شما را به متخصص دیگری ارجاع دهد. همچنین اگر تکالیف یا راهکارهایی که روانشناس گفته است را انجام نداده اید، حس گناه یا عذاب وجدان نداشته باشید. این مورد را بیان کنید و بررسی کنید که چرا آن را انجام نداده اید.

چه چیزهایی در روان درمانی نگوییم؟

  • احساس می کنم دارم زیاد حرف می زنم.
  • برای داشتن احساساتم متاسفم.
  • نباید این را به شما می گفتم.
  • هرگونه ابراز علاقه به درمانگر
  • اصرار برای ارائه هر چه سریعتر راهکار
  • دروغ گفتن یا طفره رفتن از واقعیت
  • درخواست دارو
امتیاز 3.4 (12 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.