طراحی فضای اتاق مشاوره

شاید تا کنون به این فکر کرده باشید که به عنوان یک درمانگر چگونه فضای اتاق مشاوره خود را یرای درمان، طراحی کنید یا شاید به عنوان یک مراجع کنجاو هستید که یک اتاق مشاوره به چه شکل طراحی شده است. محیط فیزیکی ما بر نحوه نگرش و ارتباط ما با جهان تأثیر می گذارد و فضاهای درمانی نیز تفاوتی با هم ندارند. محققان تأثیرات محیط های فیزیکی مانند محل کار، مدارس و خانه ها را بر سلامت روان مورد مطالعه قرار داده اند و به ارتباطی بین طرح ها و خلق و خوی خاص پی برده اند. امکانات درمان سلامت روان با در نظر گرفتن این تحقیق طراحی شده اند و عناصری مانند راحتی، ایمنی، حریم خصوصی و سایر عناصر را در نظر می گیرند تا فضایی ایجاد کنند که به پرورش موفق ترین تجربه در درمان کمک کند. مانند امکانات درمانی، طراحی مطب های درمانی نیز باید با در نظر گرفتن راحتی و موفقیت مراجعان برنامه ریزی شود. هنگامی که به دنبال درمان آنلاین هستید، به دلایل مشابه موارد بالا، باید تلاش کنید تا فضایی را در خانه (یا هر جایی که اتصال اینترنتی قابل اعتماد دارید) ایجاد کنید که احساس امنیت، راحت و مساعد برای باز بودن و آسیب پذیر بودن و صحبت کردن در مورد موضوعات بالقوه سخت داشته باشد. . یادگیری نحوه دادن فضا به کسی به شما کمک می کند تا اهمیت فضای خود را بهتر درک کنید. این مهم است که در نظر بگیرید که چگونه محیط خانه و دفتر درمان سلامت از راه دور می تواند برای موثرترین درمان های آنلاین درمانی تنظیم شود.

Consultation room space

3 نکته مهم در طراحی اتاق مشاوره چیست؟

1. قابلیت دسترسی

برای درمانگران:

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایجاد یک فضای درمانی که برای مشتریان شما کار می‌کند، اطمینان از دسترسی به آن برای مشتریان با پیشینه‌های مختلف، چه مجازی و چه حضوری است. این ممکن است شامل استفاده از هدفون با کیفیت بالا باشد تا مشتریان کم شنوا بتوانند مکالمات شما را راحت‌تر درک کنند، افزودن وسایل کمک بصری برای مشتریانی که از مطالب نوشتاری بهتر یاد می‌گیرند یا چیز دیگری. بهترین راه برای اطمینان از اینکه دفتر شما در دسترس مشتریان آنلاین و حضوری است این است که قبل یا در ابتدای جلسه اول خود بپرسید که آیا آن ها به امکانات دسترسی نیاز دارند یا خیر و در صورت نگرانی با یک سرپرست در مورد نحوه اجرای آن ها در ارتباط باشید.

برای مراجعان:

مشاوری که با او کار می کنید باید آماده باشد تا فضایی در دسترس برای شما فراهم کند، هر چه به نظر می رسد. اگر هنگام کار با یک مشاور حضوری یا مجازی جدید، نگرانی‌هایی در مورد دسترسی دارید، این نگرانی‌ها را با درمانگر خود در میان بگذارید و هر گونه تغییری را که برای استفاده حداکثری از درمان خود نیاز دارید درخواست کنید. برای مشاوری که نمی تواند تسهیلات دسترسی را ارائه دهد، بهتر است یک درمانگر جدید پیدا کنید که بتواند نیازهای شما را به طور موثرتری برآورده کند.

2. حریم خصوصی

برای درمانگران:

مشتریان شما باید در فضای شما احساس امنیت کامل داشته باشند، خواه این یک جلسه از راه دور باشد یا یک جلسه حضوری. حفظ حریم خصوصی برای امنیت و توانایی مشتری شما برای باز بودن با شما ضروری است، که بخش مهمی از همکاری موثر با یکدیگر است. با بستن تمام پنجره‌ها و درها، قرار دادن تلفن در مکان‌های بی‌صدا، و اطمینان از اینکه هیچ صدای بیرونی آن را وارد یا خارج از اتاق نمی‌کند، حریم خصوصی را تقویت کنید. همچنین می توانید یک دستگاه نویز سفید اضافه کنید تا از صداهای مزاحم جلوگیری کنید و صداهای دفتر خود را خفه کنید.

برای مراجعان:

در طول جلسه، شما باید احساس راحتی کنید که تمام افکار خود را با درمانگر خود در میان بگذارید، و حریم خصوصی یک عنصر کلیدی برای این راحتی است. اگر دفتر درمانگرتان برای شما فضایی خصوصی به نظر نمی‌رسد، یا با آن‌ها صحبت کنید یا یک درمانگر جدید پیدا کنید که برای حریم خصوصی مشتریانش ارزش قائل است. وقتی جلسات مشاوره تلفنی یا آنلاین دارید، می‌توانید با بستن درها و پنجره‌ها و اضافه کردن صدای سفید از تلفن یا پنکه برای خاموش کردن صدای خود از اتاق، حریم خصوصی خود را حفظ کنید. همچنین می توانید با اعضای خانواده یا هم اتاقی ها صحبت کنید که در طول جلسه نباید وارد فضای شما شوند.

3. آراستگی

برای درمانگران:

یک فضای فیزیکی به هم ریخته اغلب می تواند به یک فضای ذهنی به هم ریخته ترجمه شود. اگر فضای درمانی شما نامرتب، نامرتب یا به‌طور دیگری نامرتب به نظر می‌رسد، ممکن است مراجعان احساس کنند که درمان شما با آن منطقه مطابقت دارد. ارائه یک اتاق مرتب و مدبرانه سازماندهی شده می تواند احساس تمرکز، وضوح، امنیت و مهارت را در رابطه شما با مشتری ایجاد کند. این بدان معنا نیست که شما باید یک مینیمالیست باشید. در عوض، سعی کنید هر گونه زباله یا اقلام غیر ضروری را بردارید و از سایر فضاهای درمانی که با آنها ارتباط دارید الهام بگیرید.

برای مراجعان:

منطقه ای که به صورت مجازی یا حضوری در آن می نشینید، باید احساس سادگی و سازماندهی را منعکس کند. دفتر درمانگر شما باید به شما در توانایی او برای مدیریت بهم ریختگی و ایجاد یک محیط حرفه ای برای شما احساس امنیت کند.

چه مواردی برای ایجاد احساس خوب، در اتاق مشاوره و درمان باید در نظر گرفته شود؟

1. رنگ اتاق مشاوره

ممکن است برخی تغییرات در دکور مطب روانشناسی خارج از حیطه اختیارات و توانایی های درمانگران باشد. مثلا ممکن است بسیاری از روان درمانگران نتوانند نوع رنگ یا کاغذ دیواری ها را مشخص کند ولی اگر می توانند رنگ ها را انتخاب کنند معمولا توصیه می شود از رنگ های روشن و تسکین بخش استفاده کنند مثل سایه هایی از آبی یا سبز.

2. چیدمان مبلمان اتاق مشاوره

مهم است که در مورد محل نشستن درمانگر و مراجع فضایی غیرمقابله ای و راحت برای صحبت، حمایت، توانمند سازی و مشارکت ایجاد شود. همچنین ضروری است که صندلی ها تکیه گاه و پشتی مناسب و جای کافی برای جا به جایی داشته باشند، قابل تنظیم باشند و به اندازه کافی سنگین باشند تا در شرایطی که بیمار سابقه خشونت داشت، تکان نخورند. همچنین مهم است که صندلی مراجع در جایی باشد که بتواند در را ببیند تا احساس آزادی و امنیت داشته باشد.

3. گذاشتن عناصر طبیعی در اتاق درمان

تحقیقات نشان می دهد که حتی حضور کم اجزایی از طبیعت می تواند به سلامت روان بهتر کمک کند. نگاه داشتن چند گیاه در دفتر می تواند احساس تماشای چشم انداز و منظره ای آرام را منتقل کند. دسترسی داشتن به یک حیاط یا باغ نزدیک که از پنجره قابل تماشا باشد نیز به همان اندازه تأثیر مثبت دارد.

4. نور و روشنایی اتاق درمان

هر وقت که ممکن بود پنجره ها را باز کنید تا نور خورشید به داخل بیاید. این به محیط کمک می کند تا روشن، باز و گرم به نظر بیاید.این یک راه برای قدرت دادن به مراجعان این است که حق انتخاب در مورد میزان روشنایی نور مطب روانشناسی را داشته باشند. پس از کلیدهای تنظیم شدت نور استفاده و  روشنایی را در حالتی تنظیم کنید که برای مراجع بهترین حالت باشد. این موضوع به آن ها نشان می دهد که درمانگر به نیازهایشان اهمیت می دهد و توانایی شان برای بیان این نیازها را تقویت می کند.

توجه داشته باشید که لزومی ندارد اتاق مشاوره یا دکور مطب روانشناسی دوباره طراحی یا تمام وسایل نو شود اما به هر حال ارزشش را دارد که اصلاحات کوچکی انجام شود تا به تجربه مثبت مراجع و مشاور کمک کند. محیطی را که طراحی شده است، می توان اصلاح کرد تا بر رهایی از بیماری های ذهنی تأثیر مثبت بگذارد. اگر یک درمانگر متعهد باشد این کار را با روش های حساس و هوشمند طراحانه انجام می دهد.

امتیاز 4 (3 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.