بهترین تست شخصیت شناسی شغلی، انواع و اهمیت آنها

هنگامی که در حال جذب و استخدام کارمندان جدید هستید، یا خودتان به دنبال کار هستید، احتمالا مهارت ها و تجربه مناسب در بالای لیست اولویت های شما قرار دارد. اما در حالی که این عوامل در پیش بینی اینکه از نظر فنی و مهارتی چقدر خوب پیش خواهد رفت، درست عمل می کنند؛ چیز زیادی به شما نمی گویند که چقدر با فرهنگ محل کار تطابق وجود دارد، یا اینکه شغل مورد نظر چه تیپ شخصیتی را می طلبد. عدم تطابق بین فرهنگ شرکت و شخصیت یک کارمند می تواند منجر به عدم ارتباط، بهره وری ضعیف و عدم مشارکت شود. با وجود ریسک های بالا، جای تعجب نیست که بسیاری از کارفرمایان و کارمندان به دنبال راه هایی هستند تا اطمینان حاصل کنند که قبل از ارائه یک پیشنهاد شغلی، فرهنگ موجود در محل کار را تکمیل و تقویت می کند. انجام دادن تست شخصیت شناسی شغلی قبل از استخدام شدن یا استخدام کردن می تواند از مشکلات بعدی جلوگیری کنید و بهره وری سازمان را بالا ببرد.

اهمیت تست شخصیت شناسی شغلی برای کارفرمایان و کارمندان

یکی از روش هایی که در بسیاری از شرکت ها مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از تست های شخصیت شناسی شغلی در فرآیند استخدام است. به عنوان یک کارفرما یا کارمند، می توانید با استفاده از تست های شخصیت، ویژگی ها و نقش های کارکنان را در سازمان بهتر درک کنید و  تست های شخصیت شناسی شغلی می تواند برای همه کارفرمایان در بسیاری از صنایع و سازمان های مختلف بسیار ارزشمند باشد. تست های شخصیت شناسی شغلی از ارزیابی ها برای شناسایی نقاط قوت و ضعف بالقوه در هر یک از کارکنان استفاده می کنند، این تست ها در مورد اینکه یک کارمند چقدر در محل کار جا می افتد، چه وظایفی را به بهترین شکل می تواند انجام دهد و سایر ویژگی های شخصیتی وی در محل کار، اطلاعات خوبی به افراد می دهد. این تست‌ها همچنین نشان می‌دهند که چه کسانی در تیم ممکن است با هم خوب کار کنند و چه کسی به تنهایی کار می‌کند. اجازه دادن به هر یک از کارمندان به روشی که برای آنها مناسب است می تواند کیفیت و کمیت کار آنها را بهبود بخشد. در حالی که انجام تست های شخصیتی هزینه هایی دارد، اما زمانی که تیم شما بتواند بهترین کار خود را انجام دهد، این هزینه ها به راحتی بازپرداخت می شوند. ممکن است متوجه شوید که کار با سرعت بیشتری تکمیل می شود، کارکنان شما رضایت بیشتری دارند و شما راحت تر می توانید به اهداف تجاری خود دست یابید. بیایید به برخی از رایج ترین انواع تست ها و بهترین موارد استفاده از آنها نگاهی بیندازیم.

تست نئو، کامل ترین تست شخصیت شناسی شغلی

تست شخصیت شناسی نئو به عنوان یکی از پرکاربردترین آزمون های استخدام در سال های اخیر مورد توجه شرکت ها و سازمان های بزرگ و کوچک قرار گرفته است. همچنین این تست می تواند پیش بینی عملکرد شغلی به این معنی که آیا او می تواند خروجی مورد انتظار را برای شرکت به دست آورد یا خیر؟ و ویژگی های روان شناسی افراد از افسردگی، توانایی های مدیریتی تا هوش هیجانی را انجام دهد. دیگر عواملی که این آزمون در زمینه شغلی مورد سنجش قرار می دهد رضایت از زندگی، هوش هیجانی ارتباطی، رضایت شغلی، عملکرد شغلی، بهره وری سازمانی و کار تیمی و … است.  این تست آنلاین 5 عامل اصلی و 30 عامل جزئی شخصیت را اندازه گیری می کند و از 240 سوال تشکیل شده است. با تحلیل عوامل 30گانه خروجی تست، می‌توان به شهود کاملی نسبت به وضع عاطفی، اجتماعی، تجربی، نگرشی و انگیزشی فرد دست یافت و این به وضوح به شما بعنوان مدیر، مشاور منابع انسانی و حتی کارمند کمک خواهد کرد.

تست شخصیت شناسی MBTI

تیپ نمای مایرز بریگز که به اختصار MBTI نامیده می شود، یک ابزار سنجش شخصیت است که تمایلات  و گرایش های فرد را مشخص ساخته و نتایج آن تفاوت های ارزشمندی را بین افراد مشخص می نماید. تیپ نمای مایرز بریگز به افراد کمک می کند که خود، انگیزه ها و توانایی های موجود و بالقوه ی خودشان را بشناسند. این ابزار در حوزه های وسیعی از جمله خودشناسی،  تشکیل گروه، توسعه سازمانی و استخدام به کار می رود. تست MBTI پس از سال ها تحقیق و بررسی در حال حاضر، مهم ترین ابزار اندازه گیری برای شناخت و درک تفاوت های شخصیت های افراد سالم معرفی می شود. این ابزار صرفا تیپ های شخصیتی را شناسایی می کند و جنبه ی تشخیصی و بیماری شناسی ندارد. چون همه تیپ ها ارزش مند هستند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد. این پرسشنامه شامل 4 مقیاس دوقطبی است که به هر قطب یک ترجیح شخصیتی گفته می شود. مقایس های “تفکری-احساسی” و “حسی-شهودی” کارکردهای روانی را مورد ارزیابی قرار می دهند و مقایس های “برونگرایی-درونگرایی” و “قضاوت-ادراک” نگرش های روانی را مورد ارزیابی قرار می دهند.

تست شخصیت شناسی دیسک (DISC)

تست شخصیت شناسی دیسک  (DISC) یکی از قوی‌ترین تست های شخصیت شناسی شغلی است. آزمون دیسک 24 سوال دراد که در واقع یک مدل رفتاری است، به شما کمک می‌کند در درجه اول نسبت به ویژگی‌های شخصیتی، اولویت‌ها و انگیزه‌های خود آگاهی یابید. اگر بخواهیم آزمون دیسک را در یک دایره توضیح دهیم، آزمون دیسک از ۲ محور و ۴ ربع تشکیل شده است. هرکدام از این ربع‌ها، نوع رفتاری خاص خود را دارند. افرادی که در یک ربع مشخص قرار می‌گیرند، تمایل دارند تا با نگرش و رفتار معینی مشکلات را حل کرده، تصمیم گرفته و ارتباط برقرار کنند. از مزایای تست دیسک در حیطه کاری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرف وقت و انرژی بیشتر در تولیدات
  • پیداکردن جایگاه مناسب برای هر فرد
  •  درک بهتر مشتری و سایر افراد ذی‌نفع

تست رغبت سنج استرانگ

یکی از عوامل بسیار مهمی که باید در کنار شخصیت و استعداد مورد بررسی قرار بگیرد، علاقه افراد به محیط شغلی خود است. اگر علاقه فرد و رشته تحصیلی و شغل او متناسب نباشند فرسودگی شغلی و عدم رضایت از شغل و عدم موفقیت در شغل تنها برخی نتایج آن است. در بسیاری از کشورهای دنیا برای کمک به انتخاب درست رشته تحصیلی و شغل دانشجویان و دانش آموزان از تست استرانگ که پرکاربردترین و پراستفاده ترین پرسشنامه رغبت سنج است، استفاده می شود. براساس این تست، افراد جامعه از نظر شخصیتی و رغبت در یکی از شش تیپ زیر قرار می گیرند:

  1. واقع‌گرا (عمل کننده ها)
  2. جستجوگر (متفکران)
  3. هنری (آفرینندگان و هنرمندان)
  4. اجتماعی (کمک کنندگان)
  5. متهور یا جسور (سرمایه گذاران و رهبران)
  6. قراردادی (نگهبانان و کارمندان)

تست تعهد سازمانی

به کمک تست تعهد سازمانی می‌توانید تعهد سازمانی خود و یا کارکنان خود را ارزیابی کرده و با تفسیر این تست به تقویت این قوه بپردازید. از همان ابتدا اساس بسیاری از این مطالعات یافتن راه هایی برای بهبود احساس کارگران در مورد شغلشان بود تا این کارگران نسبت به سازمان های خود متعهدتر شوند. تعهد سازمانی متغیرهای کاری مانند گردش مالی، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی را پیش بینی می کند. نشان داده شده است که برخی از عوامل مانند استرس، عدم امنیت شغلی و توزیع رهبری با احساس تعهد سازمانی کارگر مرتبط است. تست تعهد سازمانی 3 نوع تعهد را مشخص می کند.

امتیاز 4.7 (3 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.