روش های مفید برای پیشگیری از خودکشی

تصور کنید یکی از دوستان نزدیک شما اخیرا دچار مشکل شده. وقتی برای پپرسیدن حالش پیام دادید، جواب می دهد: من نمی توانم خودم را تحمل کنم. تمام روز را صرف فکر کردن به اشتباهاتی می کنم که مرتکب شده ام. دنیا بدون من بهتر بود حداقل من دیگر احساس وحشتناکی نمی کنم. درست است که آنها واضح نگفته اند که قصد خودکشی دارند اما با این حال، معنای پشت حرف او شما را نگران می کند. شما به دوستتان اهمیت می دهید و می خواهید به او اطمینان بدهید، اما هرگز به فکر مردن او نبودید و نمی دانید چه بگویید. اما چه کاری برای پیشگیری از خودکشی می توان انجام داد؟

اول از همه، بدانید که آنها نیز ممکن است احساس ترس کنند. حتی افرادی که افکار خودکشی دارند اغلب از این افکار می ترسند. افرادی که به خودکشی فکر می کنند لزوما برنامه مشخص یا جدول زمانی خاصی ندارند. آنها دنبال راهی برای متوقف کردن دردی هستند که غیرقابل تحمل به نظر می رسد و غلبه بر آن غیرممکن است.
طبیعی است که وقتی دوستی به خودکشی اشاره می‌کند، احساس درماندگی می‌کند، هرچند غیرمستقیم، اما کارهای زیادی برای کمک کردن می‌توان انجام داد. در واقع، شفقت و حمایت شما می تواند همه چیز را تغییر دهد.
پیشگیری از خودکشی

روش های پیشگیری از خودکشی

1. صحبت های آنها را قبول کنید

این یک تفکر رایج است که مردم برای جلب توجه در مورد خودکشی صحبت می کنند. این مورد برای اکثر مردم صادق نیست، بنابراین همیشه بهترین و امن‌ترین راه برای پیشگیری از خودکشی این است که فرض کنید دوست شما همان چیزی است که می گوید و برای جلب توجه این کار را نمی کند. نادیده گرفتن اشاره آنها به خودکشی، باعث می شود که دیگر این افکار را با شما به اشتراک نگذارند و یا حتی از کمک گرفتن خودداری کنند. در عوض، ممکن است درد خود را در سکوت به دوش بکشند، با این باور که همه چیز هرگز بهبود نخواهد یافت و احساس تنهایی کنند.

 

2.برای پیشگیری از خودکشی، به کلام و رفتار آنها توجه کنید

مردم اغلب در مورد خودکشی به روش های مبهم یا نامشخص صحبت می کنند. دوست شما می تواند چیزهایی بگوید که نشان دهنده احساس شرم، ناامیدی یا شکست است. آنها ممکن است نگویند: «می‌خواهم بمیرم» یا «می‌خواهم خود را بکشم». در عوض ممکن است بگویند:

  • من فقط می خواهم درد متوقف شود
  • یا اینکه دنیا بدون من جای بهتری است
  • نمی دانم می توانم ادامه دهم یا نه
  • من سربار همه هستم
  • من هرگز احساس بهتری نخواهم کرد

خلق و خو و اعمال آنها نیز می تواند علامت هایی را نشان دهد. ممکن است متوجه تغییرات زیر شوید:

  • از گذراندن وقت با مردم خودداری می کنند
  • تغییرات خلقی مکرر دارند
  • بیشتر یا کمتر از حد معمول می خوابند
  • بیش از حد معمول الکل بنوشند یا از مواد مخدر استفاده کنند
  • ریسک کنند یا بیشتر از حد معمول رفتار تکانشی داشته باشند
  • وسائل ارزشمند یا مهم را به دیگران هدیه دهند

این علائم همیشه به این معنی نیست که دوست شما به خودکشی فکر می کند، اما زمانی که حرکات یا صحبت های او چنین علامت هایی دارد، صحبت کردن با او برای شما ضرری ندارد.

می توانید بگویید: من کمی نگرانت هستم زیرا (چند مورد از چیزهایی را که متوجه شده اید ذکر کنید). چگونه می توانم کمکت کنم؟

3. مستقیما از آنها سوال کنید

شما می توانید با پرسیدن چند سوال مهم، تصور بهتری از خطر فوری برای دوست خود داشته باشید.

ابتدا تأیید کنید که آنها واقعا به خودکشی فکر می کنند و بپرسید: آیا به پایان دادن به زندگی خود فکر می کنی؟
اگر پاسخ مثبت دادند، بپرسید: آیا برنامه ای برای انجام این کار داری؟
اگر پاسخ مثبت دادند، بپرسید: آیا از قبل چیزهایی را که استفاده می کنید داری؟ سپس بپرسید آن موارد چیست و کجا هستند.
بررسی کنید که آیا آنها یک زمان مشخص شده در ذهن دارند یا خیر با پرسیدن: آیا به این فکر کرده ای که چه زمانی به زندگی خود پایان بدهی؟

همه کسانی که به خودکشی فکر می کنند برنامه یا ابزار و قصدی برای اجرای نقشه خود ندارند. با این حال، کسی که به همه این سؤالات بله می‌گوید و چارچوب زمانی مشخصی برای مرگ دارد، به حمایت فوری نیاز دارد.

پیشگیری-از-خودکشی

4. آنها را تشویق کنید تا در مورد افکار صحبت کنند

وقتی کسی که دوستش دارید به خودکشی اشاره می‌کند، ممکن است سعی کنید بحث را عوض کنید و او را تشویق کنید به چیزهای مثبت تر فکر کند، به او کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشد. طبیعی است که احساس ترس یا عدم اطمینان از بهترین پاسخ داشته باشید، اما دوری از سوژه کمکی نمی کند. دوست شما ممکن است اجتناب شما را به عنوان نشانه ای تلقی کند که از دوست ندارید در مورد خودکشی صحبت کنید. آنها همچنین ممکن است این پیام را دریافت کنند که شما از عمق درد آنها خبر ندارید، حتی اگر اینطور نباشد. در هر صورت، ممکن است دیگر به شما اعتماد نکنند.

این ایده که بحث در مورد خودکشی باعث می‌شود کسی بیشتر به افکار خودکشی دست بزند، یک تفکر غلط است. افرادی که این شانس را دارند که افکار خود را باز کنند و درد خود را با یک شنونده همدل در میان بگذارند، اغلب از طاقت‌فرساترین احساسات تسکین می‌یابند.

5. ابراز همدلی کلید موفقیت پیشگیری از خودکشی

وقتی با کسی صحبت می کنید که فکر خودکشی دارد، آنچه می گویید واقعا مهم است. شما نمی خواهید ناراحتی آنها را انکار کنید یا چیزهایی مانند”چگونه ممکن است چنین احساسی داشته باشید؟” یا “چرا می‌خواهی بمیری؟ تو خیلی چیزها برای زندگی کردن داری” را به او بگویید. تلاش برای حل مشکلات برای آنها نیز معمولاً کمکی نمی کند، چیزی که ممکن است برای شما یک راه حل کوچک به نظر برسد می تواند برای کسی که در بحران است غیرقابل حل به نظر برسد. برای اعتبار بخشیدن به احساسات آنها و ایجاد امید، تلاش کنید:

  • این خیلی دردناک به نظر می رسد، و من از اینکه آن را با من به اشتراک می گذاری و به من اعتماد داری ممنونم. چطور می تونم بهت کمک کنم؟
  • من می دانم که اکنون همه چیز تیره و تار به نظر می رسد، اما دیدن راه حل های ممکن زمانی که احساس می کنی اینقدر غرق شده ای دشوار است.
  • من نگران تو هستم چون برایم مهم است و می‌خواهم هر طور که می‌توانم ازت حمایت کنم. تو می توانی  با من صحبت کنی.

6. حمایت حرفه ای را تشویق کنید

همچنین می توانید با تشویق آنها به صحبت با یک درمانگر در مورد افکار طولانی مدت یا تکرار شونده خودکشی از آنها حمایت کنید. فقط به یاد داشته باشید که نمی توانید آنها را مجبور کنید به درمان بروند، مهم نیست که چقدر فکر می کنید که کمک می کند. بدون قضاوت کردن آنها را تشویق به کمک گرفتن کنید. به جای گفتن: “تو باید کمک بگیری.” سعی کنید بگویید: “آیا به صحبت با یک درمانگر فکر کرده ای؟ یا من همیشه اینجا هستم تا گوش کنم، اما آیا فکر کرده ای یک درمانگر می تواند کمی بیشتر کمک کند؟”

این پیشنهادات به دوستتان نشان می‌دهد که به او اهمیت می‌دهید و به آرامی محدودیت‌هایتان را به او یادآوری می‌کنید. احتمالا نمی توانید هیچ راه حل واقعی برای پریشانی آنها ارائه دهید، اما درمانگران برای حمایت و کمک به افرادی که فکر خودکشی دارند آموزش دیده اند. اگر دوست شما تمایلی ندارد، سعی کنید به او کمک کنید تا یک درمانگر پیدا کند یا او را به اولین قرار ملاقات خود ببرید.

پیشگیری از خودکشی در مواقع اضطراری

فردی که در معرض خطر فوری خودکشی است ممکن است به کمک بیشتری نیاز داشته باشد. اگر باور دارید که دوست شما در معرض خطر فوری آسیب به خود یا خودکشی است، ممکن است بخواهید آنها را به اورژانس ببرید یا تشویقشان کنید که بخودشان بروند. تا رسیدن کمک با آنها یا با تلفن بمانید. هر گونه سلاح یا موادی را که می تواند باعث آسیب شود از محیط اطراف خارج کنید. اگر تمایلی به صحبت کردن ندارد، می‌توانید راه رفتن، تماشای یک فیلم یا برنامه تلویزیونی را امتحان کنید، یا حتی به سادگی کنار هم بنشینید. ممکن است زمانی فرا برسد که احساس کنید نمی توانید به حمایت از دوست خود ادامه دهید و حمایتتان کافی نیست. اگر شروع به احساس استرس یا ترس کردید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با سایر افراد زندگی آنها صحبت کنید، مانند والدین یا شریک زندگیشان.

سخن آخر در مورد پیشگیری از خودکشی

افکار خودکشی، حتی اگر مبهم به نظر برسند، همیشه باید جدی گرفته شوند. هیچ رویکرد واحدی برای کمک به دوستی که به فکر خودکشی است وجود ندارد، اما صحبت با او و ابراز همدلی نقش بزرگی در پیشگیری از خودکشی دارد.

منبع: healthline.com

امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.