مشکلات کلاس اولی ها

والدین کلاس اولی ها با مسایل عاطفی و عکس العمل های جدیدی از کودک روبرو می شوند. در این یادداشت نگاهی به مشکلات کلاس اولی ها و این دانش آموزان کوچک داشته ایم.

زمان کودکی زمان مناسبی برای یادگیری است و زمان شکل گیری مهارت های تازه و آماده شدن برای رسیدن به دوران بلوغ می باشد. تحقیقات نشان داده اند که اگر کودکان در سالهای اولیه زندگی تجارب مناسب داشته باشند مهارت های شناختی آنها افزایش می یابد و این مهارت ها در یادگیری بعدی آنها مفید است(سپاسی،1387). پایه اول ابتدایی تجربه ای جدید برای کودکان و خانواده هایشان محسوب می شود.و این تجربه نیاز به مدیریت والدین و همکاری معلمان دارد تا به خاطره ای شیرین تبدیل شود و به مهارت های کودکان افزوده شود. کودک کلاس اولی در درک مفاهیم جدید و فعالیت های روزمره جدید دچار مشکل است بعضی از مشکلاتی که کلاس اولی ها با آنها روبرو می شوند عبارتند از:

برخی از مشکلات کلاس اولی ها

برخی از مشکلات کلاس اولی ها

دلبستگی به خانواده

 کلاس اولی ها معمولا هنگامی که می بیینند که به اجبار باید ساعاتی را از خانواده دور باشند دچار اضطراب می شوند و برخوردهای متفاوتی نشان می دهند که رابطه عاطفی سالم با معلم می تواند در این راستا یاری رسان باشد.

نظم

 کلاس اولی ها مفهوم نظم را به خوبی درک نکرده اند و قوانین مدرسه را به خوبی نمی دانند و این مساله باید برایشان مفهوم سازی شود و فقط صحبت رو در رو برای آنها فایده ای ندارد و گاهی با نمایش و بازی قوانین مدرسه را باید به آنها آموخت. والدین نیز در منزل می توانند محیط خانه را هنگام انجام تکالیف با مدرسه شبیه سازی کنند تا هرچه زودتر مفهوم نظم برایشان جا بیفتد.

مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی

 کلاس اولی ها با کارکنان مدرسه، معلمین و همسالان باید ارتباط موثر داشته باشند تا بتوانند به راحتی آنچه را که در طول روز نیاز دارند با آنها در میان گذارند. در غیر اینصورت ممکن است در نیاز های اولیه خود از جمله رفتن به سرویس بهداشتی یا آب خوردن دچار مشکل شوند. دوری گزینی و گوشه گیری از همکلاس ها هم برای آنها آسیب زا است و این مهارت ها را حتما باید آموزش ببینند.

مشکلات درسی

 یاد گرفتن خواندن و نوشتن و محاسبات اولیه انتظاری است که از یک کلاس اولی داریم که آموزش ببیند. در ابتدای یادگیری اشتباهات زیادی دیده می شود وتکرار و تداوم این  اشتباهات در سالهای بعد ممکن است علایم اختلالا یادگیری باشد، در حالیکه برای یک کلاس اولی عادی و طبیعی است. وارونه نویسی، آیینه نویسی( برعکس نوشتن) منقطع خواندن، ناتوانی در خواندن جمله و ضعف در ریاضیات ممکن است دیده شود که با کمک معلم و خانواده قابل رفع است و اگر با وجود آموزش های مناسب و هوش نرمال کودک این مشکلات ادامه دار بودند باید ناتوانی یادگیری کودک بررسی تخصصی شود.

خواب و بیداری

تنظیم ساعت خواب کودک از دیگر مشکلات است و او نمی تواند درک کند که برای چه باید زود بخوابد و چرا هرروز باید راس ساعتی بیدار شود. که این امر نیاز به صبر و حوصله والدین دارد.

لباس

 لباس رسمی پوشیدن مهارت و آدابی دارد که کلاس اولی ها برای اولین بار تجربه می کنند .  بهتر است معلمان و مسیولین مدرسه تا خو گرفتن کودک به این لباس ها صبوری نشان دهند و گاهی از نامنظم بود یونیفرم چشم پوشی کنند.

کمک به رفع مشکلات کلاس اولی ها، والدین و معلمین نکاتی را می توانند در نظر داشته باشند که عبارتند از

کمک به رفع مشکلات کلاس اولی ها، والدین و معلمین نکاتی را می توانند

  • حتما کودک را به پیش دبستانی بفرستید.تحقیقات نشان داده اند کودکان با شرکت در آموزش های پیش دبستانی در مقایسه با کودکانی که در این برنامه ها شرکت نمی کنند در آینده افراد موفق تر و اجتماعی تری خواهند شد.(شهودی،1392) شرکت در برنامه های آموزشی پیش دبستانی بسیار مفید است.برای نوشتن به مهارت های شنیدن درک اصوات و طرز صحیح گرفتن مداد نیاز است که اگر کودک این آموزش های اولیه را در پیش دبستانی دیده باشد در پایه اول کمتر دچار مشکل می شود. در ضمن مهارت های ارتباطی کودکانی که به پیش دبستانی می روند نیز بالاتر است.
  • در تابستان کودک را رها نکنید. ساعات خواب کودک را قبل از مدرسه منظم کنید تا زمان بازگشایی مدارس دچار مشکل در بیدار کردن او نشوید.
  • از تدریس قبل از معلم بپرهیزید. این کار باعث می شود جذابیت کتب درسی برای کودک از بین برود و خود را بی نیاز از یادگیری آنها بداند. رد ضمن روش تدریس شما ممکن است با معلم متفاوت باشد و کودک در یادگیری دچار دوگانگی شود.
  • اجازه دهید کودک مهارت های اجتماعی را با افراد فامیل و دوستان تمرین کند. مراورده او را با بزرگتر ها و کودکان همسال بیشتر کنید . او را در یک مسیر بی خطر به خرید بفرستید تا بتواند تمرین کند خواسته های خود را با بزرگتر ها در میان بگذارد. تجارب ناموفق او را نادیده بگیرید و او را سرزنش نکنید و بگویید دفعه بعد بهتر خواهی بود. فضایی ایجاد کنید تا کودک بازی با کودکان همسن و دوستیابی را تجربه کند.
  • معلم کلاس اول باید با صبر و حوصله باشد. ممکن است دانش اموزان به راحتی سرجای خود ننشینند و گاهی بعضی کودکان پشت سر معلم راه می روند با صبر و حوصله مفهوم و لزوم نظم را برای کودک توضیح دهید و برای عملی شدن آن حوصله به خرج دهید.
  • برای آموزش کودک روبروی دفتر او قرار نگیرید چرا که در ابتدای یادگیری حافظه دیداری ضعیف است و آنچه را که از روبرو برایش نوشته باشید به همان صورت تقلید می کند و آنچه می نویسد وارونه می شود. بهتر است معلم در کلاس نوشته ها را فقط روی تخته بنویسید و در خانه در کنار دفترکودک قرار بگیرید و بنویسید.
  • دلبستگی کودک اگر ایمن باشد به خوبی از عهده ساعات دوری در مدرسه بر می آید بدون اینکه به والدین خود خشم یا هیجانات نامعقول داشته باشد. اگر کودکتان دچار دلبستگی نا ایمن است و نمی تواند ساعاتی از شما دور باشد علت آنرا ریشه یابی کنید از معلم همکاری بخواهید و در صورت لزوم برای رفع آن از مشاور کمک بگیرید.

کلاس اولی ها کودکانی هستند که با موج تجربیات و سبک زندگی جدید روبرو می شوند و نیاز به یاری والدین و معلم دارند تا از عهده مسیولیت های خود برآیند.

نتیجه: با شناسایی و دقت به مشکلات کودکان پایه اول و در نظر گرفتن ملاحظات مناسب سن آنها می توان با آنها یاری رساند.

امتیاز 4.4 (5 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.