اخبار و جشنواره ها

7 ویژگی سخنران خوب

سخنران خوب می داند که باید به گونه ای صحبت کند که مخاطب بتواند کلماتی را که می گوید، بفهمد و برای مخاطبین جذابیت داشته باشد. صحبت کردن در جمع کار راحتی نیست، مخصوصاً برای کسانی که با ظرافت های سخنرانی در جمع آشنا نیستند.
اغلب، سخنرانان حرفه ای باید با مخاطبان گسترده ای ارتباط برقرار کنند، که مستلزم درک شنوندگان و موضوع موردنظر است.
سخنران خوب
بنابراین، سخنران خوب، باید ویژگی ها و صفات شخصیتی خاصی را در خود رشد داده و در اختیار داشته باشد تا او را از یک سخنران متوسط ​​متمایز کنند. این ویژگی ها چیست؟ و حتی اگر سخنران نیستید، چرا باید آن ها را توسعه دهید؟ چگونه این مفاهیم می تواند به شما در استفاده از پتانسیل خود و موفقیت بیشتر کمک کند؟
در این مقاله برخی از ویژگی های سخنران خوب آورده شده است که به هر کسی کمک می کند تا اندوخته های خود را بهتر مدیریت کند و موفق تر باشد.

1. سخنران خوب، آمادگی خوبی دارد

یکی از ویژگی ها مهم سخنران خوب، توانایی ایجاد آمادگی است. هنگام انجام هر نوع سخنرانی عمومی، اکثرا موضوعی به شما داده می شود که روی آن کار کنید. این کار ممکن است به منظور اشتراک گذاری ایده های شما، توضیح بیشتر در مورد شرکت شما یا فقط برای اطلاع رسانی در مورد یک موضوع خاص باشد. 

اگر از شما خواسته شده است تا سخنرانی کنید، بدون توجه به موضوع سخنرانی، مهم است که خود را به خوبی آماده کنید و بتوانید مخاطبان را مجذوب کنید. با پیش نویسی یا ایجاد طرح کلی موضوع خود، آغاز کنید. در زمان تمرین، سعی کنید تا جایی که می توانید شیوه ی ارائه خود را تغییر دهید زیرا شیوه یکنواخت صحبت کردن ممکن است مخاطب را خسته کند.

چگونه آمادگی خوب با داشتن یک زندگی موفق ارتباط دارد؟ موفقیت زمانی متولد می شود که آمادگی با فرصت مناسب روبرو شود.افراد موفق می دانند که آمادگی برای فرصت ها یا رویدادهای بزرگ چقدر اهمیت دارد.

در حالی که ممکن است بتوانید فقط با جریان پیش بروید، به خاطر داشته باشید که دستاوردها به طور تصادفی یا با حرکت در جربان زندگی اتفاق نمی افتد. فرصت ها اغلب پنهان می شوند و موفقیت در آن، بستگی به آمادگی شما برای استفاده از آن ها دارد.

2. سخنران خوب، پیغام ها و ایده های منحصر به فرد ارائه می دهد

یکی از ویژگی های سخنران خوب، توانایی ارائه پیغام های فوق العاده است. مخاطبان پیام های تکراری را که از پیش شنیده اند، نمی خواهند. آن ها می خواهند دیدگاه جدیدی را بشنوند و نگاه جدیدی به امور دارند. ارائه دیدگاه تازه و پیغام منحصر به فرد می تواند کل صحبت های شما را قدرتمندتر و تأثیرگذارتر نشان دهد.

یکی از ساده ترین راه ها برای ارائه یک پیام منحصر به فرد و قدرتمند هنگام صحبت در جمع این است که فقط به خود و باورهای خود وفادار باشید. همه می توانند دیدگاه جدیدی را در مورد زندگی ارائه دهند و شرح آن می تواند به شما در ایجاد یک ارائه منحصر به فرد کمک کند.

سخنرانان خوب

با این حال، گفتنش از انجام دادنش راحت‌تر است. در حالی که هیچ کس با توانایی منحصر به فرد بودن متولد نمی شود و هیچ کس نمی تواند دائماً ایده های خلاقانه ارائه دهد، برخی از افراد به طور طبیعی خلاق تر از دیگران هستند. برای برخی، دشوار خواهد بود که در بین میلیون ها نفر دیگر برجسته باشند، بنابراین مهم است که بدانید در ابتدا ممکن است با مشکل روبرو شوید. اما این را هم بدانید که با تحقیق و آماده سازی می توانید به بهترین افکار و ایده های خود دست پیدا کنید.

3. سخنران خوب، محتوای قابل اجرا ارائه می دهد

یک سخنران عمومی خوب، برای گذراندن وقت سخنرانی یا صحبت نمی کند. سخنرانی های عمومی اکثرا برای کمک به رشد طرز تفکر مخاطبان و کارهای آن ها طراحی شده است. بهترین مثال در این مورد این است که کسی درباره کسب و کار جدید خود صحبت می کند. تصور کنید او این فرصت را دارد که با تعداد زیادی از مخاطبان درباره شرکت جدید و همه کارهایی که انجام می دهد صحبت کند.

او می توانند به سادگی بر روی اطلاع رسانی به مخاطبان تمرکز کند، اما اگر از رویکردی جهت گرا استفاده کند، مشارکت را تا حد زیادی بهبود می بخشد و توصیه هایی را برای مخاطب ارائه می دهد. ایده های عالی بدون پیاده سازی و مراحل عملی معنی چندانی ندارند. برای رهبران یا کارآفرینان، این بدان معناست که وظایف قابل اجرا را به کارکنان خود بدهید، و اهداف مبهم بزرگ را به اهداف کوچکتر قابل دستیابی تبدیل کنید.

 

سخنران برتر جهان

4. سخنران خوب، مفاهیم پیچیده را ساده می کند

گاهی اوقات، فردی در مقابل مخاطبان زیادی می ایستد و مفهومی را توضیح می دهد که دقیقاً ساده نیست. در حالی که شما به عنوان یک سخنران می توانید مفهوم آنچه را توضیح می دهید درک کنید، ممکن است مخاطبان این طور نباشند.

یکی از ویژگیهای خوب سخنرانان این است که حتی پیچیده ترین نظریه ها را ساده می کند. به خاطر داشته باشید که ممکن است مخاطبان شما اصول و مبانی صحبت شما را ندانند، و شما باید سخنرانی خود را طوری طراحی کنید که آن ها همه چیز را از همان ابتدا درک کنند.

در زندگی، مردم بیش از هر زمان دیگری مجذوب سادگی می شوند. ساده سازی مفاهیم پیچیده کلید دستیابی به نتایج بهتر در مشاغل مختلف امروزه است.

آلبرت انیشتین” نبوغ به معنی از بین بردن پیچیدگی و ساده کردن آن است.”

 5. سخنران خوب، شخصیت کاریزماتیک دارد

کاریزماتیک

یکی از سخت ترین کارها اهنگام صحبت در جمع، مجذوب کردن مخاطبین است. بهترین رویکرد در این مورد هیچ ربطی به موضوعی که در آن صحبت می کنید ندارد، بلکه نحوه ارسال پیام شما مهم است که به آن کاریزما می گویند.

نکته اصلی که باید در اینجا رعایت شود این است که برای جذب مخاطب باید با نحوه صحبت کردن خود مرتبط باشید و در نحوه حرکت خود اطمینان داشته باشید.

حفظ تماس چشمی، نحوه ایستادن صحیح و استفاده از حرکات دست مناسب و حالات چهره بسیار مهم است. سرعت صحبت کردن شما نیز می تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.

در معاملات تجاری، کاریزما بسیار اهمیت دارد. اگر می خواهید مشتریان خود را تحت تأثیر قرار دهید، این یکی از مهمترین مهارتهایی است که باید بر آن مسلط شوید. شما در ارتباطات کلامی و غیر کلامی به مهارت های فوق العاده ای نیاز خواهید داشت.

اگر با اعتماد به نفس و کاریزماتیک بودن در نحوه صحبت با مردم در طبیعت شما نیست، نیازی نیست که خود را مجبور کنید. عصبانی نشوید. فقط اصیل و واقعی باشید و در عین حال یادگیری نحوه استفاده از زبان بدن مثبت را آغاز کنید.

 6. سخنران خوب، از سوالات استقبال می کند

 سخنرانان، اغلب از پاسخ به سوالات خودداری می کنند. با این کار تعامل با شنوندگان کاهش می یابد. یک نکته مهم در سخنرانی عمومی این است که همیشه از سوالات استقبال کنید تا بتوانید بیشتر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.
افراد موفق به بازخورد ها میدان می دهند و به آنچه به آن ها گفته می شود توجه می کنند و با علاقه و ذهن باز به آن گوش می دهند. آن ها همدلانه رفتار می کنند و به سوالات پاسخ می دهند. با بازخوردهای مثبت قدرت می گیرند و با بازخوردهای منفی رشد می کنند. این افراد یاد می گیرند میل به حالت دفاعی را کنترل کنند.
کاریزما

7. سخنران خوب، به جای تلاش برای فروش محصولات خود، آن ها را به اشتراک می گذارد

این که برای کسانی که قصد دارند در مورد شرکت، حرفه یا محصول خود در صحن علنی صحبت کنند صدق می کند. به جای تلاش برای فروش محصول یا ایده خود، سعی کنید نظرات خود را در مورد آن به اشتراک بگذارید. این امر باعث می شود سخنرانی شما واقعی تر به نظر برسد و مخاطب آنچه را که شما ارائه می دهید انتخاب کند و به مخاطب کمک می کند تا با شما یا شرکت شما ارتباط بیشتری برقرار کند.
انجام هر کاری که برای رسیدن به خواسته شما لازم است راه درست موفقیت نیست. راه بهتر موفقیت در تعادل بین ارائه دادن و گرفتن یک چیزی است.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.