اخبار و جشنواره ها

سازماندهی محتوای سخنرانی

فارغ از نوع سخنرانی شما، رسمی و غیررسمی بودن آن، می بایست بر روی سازماندهی محتوای سخنرانی خود تمرکز کنید تا مطالبی واضح، روشن و موثر ارائه دهید. شما به عنوان سخنران می بایست بدانید که چه چیزی ارائه خواهید داد و باید بر چه اساس و فرمتی ارائه شود.

با برنامه ریزی و سازماندهی محتوای سخنرانی، می توانید از هرگونه فشار و استرس در طول سخنرانی، جلوگیری کنید و یا آن را به طور چشم گیری کاهش دهید.

سازماندهی محتوای سخنرانی

شفافیت ایده ها و سازماندهی خوب باید به پیغامی پر جنب و جوش، منطقی و قانع کننده منجر شود که به شیوه ای مطمئن و حرفه ای ارائه می شود.

سازماندهی محتوای سخنرانی موارد زیر را شامل می شود:

  • اندیشه ی آسمان آبی (ایده ها)
  • انتخاب نکات اصلی
  • تصمیم گیری در مورد تصویرسازی
  • مقدمه و نتیجه گیری

اندیشه ی آسمان آبی (ایده ها)

در اندیشه ی آسمان آبی، فرض را بر این می گذارید که همه چیز برای تان امکان پذیر است. کافی است به آسمان بلند آبی نگاه کنید و محدودیتی احساس نکنید. به چند سال آینده فکر می کنید و می بینید زندگی تان به هر لحاظ عالی و بی کم و کاست است. بعد به جایی که امروز در آن قرار دارید می اندیشید و از خود می پرسید: چه اتفاقی باید بیفتد تا جایی در آینده به این هدف هایم دسترسی پیدا کنم؟

با آگاهی از اهداف سخنرانی ( به مقاله آمادگی برای سخنرانی مراجعه کنید)  تمام ایده ها و نکاتی را که می خواهید به آن ها اشاره کنید، بنویسید.

نکات اصلی را انتخاب کنید

سخنرانی خود را به سه قسمت تقسیم کنید.

  • مقدمه (ابتدا)
  • محتوای اصلی (وسط)
  • نتیجه گیری (پایان)

در مقدمه به چیستی موضوع و عناصر کلیدی و مهم آن موضوع بپردازید.

سپس جزئیات هر عنصر و پیامهای کلیدی آن ها را در بخش محتوای اصلی بیان کنید.

در نهایت با جمع بندی نکات کلیدی، خلاصه ای از مطالب گفته شده را ارائه دهید.

بر روی محتوای اصلی تمرکز کنید.

با کمک یادداشت های خود، مهم ترین نکاتی که باید ذکر شوند را انتخاب کنید. اگر نکات زیادی دارید، تعداد آن ها را محدود کنید.

به عنوان راهنما:

  • 3 نکته ی اصلی برای یک سخنرانی 10 الی 15 دقیقه ای
  • 6 نکته ی اصلی برای یک سخنرانی 30 دقیقه ای و
  • 8 نکته ی اصلی برای یک سخنرانی 45 دقیقه ای کافی است

نکات کلیدی را به ترتیب مرتب کنید و با مطالب حمایتی مانند بحث، استدلال، تجزیه و تحلیل و آمار و ارقام آنها را گسترش دهید.

تصویرسازی

اگر ارائه غیررسمی و کوتاهی در پیش دارید، احتمالا نیازی به استفاده از وسایل دیداری و تصویرسازی ندارید و اگر از امکانات تصویری و دیداری سازی به کار ببرید، سخنرانی طولانی تری خواهید داشت.

اگر مطالب پیچیده و مبهمی دارید، از تصویرسازی برای ساده کردن آن ها کمک بگیرید و به یادداشته باشید تصاویر انتخابی باید مرتبط با موضوع و واضح باشند.

پاورپوینت و دیگر نرم افزارهای ارائه، برای حمایت و پشتیبانی از مطالب ارائه شما مفید می باشند اما مراقب باشید که در جهت استفاده از این فناوری ها، از مسیر اصلی ارائه خود دور نشوید. استفاده از افکت های بی مورد و غیرضروری در پاورپوینت، از جذابیت محتوای شما می کاهد.

محتوای سخنرانی

مقدمه و نتیجه

مقدمه پیش نمایشی از آن چه می خواهید بگویید است و باید با مقدمه و بیان هدف مخاطبان را جذب کنید. در همان ابتدا، مشخص کنید که چه زمانی به سوالات پاسخ خواهید داد، در طول جسله و یا در انتهای آن.

نتیجه گیری نکات اصلی را تکرار می کند اما با کلمات و بیانی دیگر. نکات اصلی و بحث برانگیز را به صورت خلاصه بیان کنید. یک پایان قاطعانه داشته باشید به طوری که هیچ مخطابی از پایان جلسه شک نداشته باشید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.