اخبار و جشنواره ها

معرفی خود در سخنرانی

زمانی که سخنرانی می کنید، باید یک مجموعه کاملی را ارائه بدهید و در این مجموعه، معرفی خود در سخنرانی به اندازه ی متن سخنرانی اهمیت دارد.

ساعت های زیادی را صرف تهیه یک متن ارائه فوق العاده نکنید و از تاثیر ظاهر و معرفی خود غافل نشوید.

خواه دوست داشته باشید یا نه، مردم بر اساس ظاهر شما درباره شما قضاوت می کنند.
این قضاوت ها ممکن است آگاهانه یا ناخودآگاه باشند، اما همه آن ها بر مخاطبان و پذیرش پیغام شما به عنوان سخنران تاثیرگذار خواهد بود.

معرفی خود در سخنرانی

انتظارات مخاطب از سخنران

زمانی که برای سخنرانی کردن، بر روی صحنه می ایستید، مخاطب شما از قبل انتظاراتی از شما به عنوان سخنران این جلسه در ذهن خود دارد.

این انتظارات از تجربیات قبلی خود مخاطب و یا کنفرانس ها و سخنرانی های قبلی شما و یا بر اساس هنجارهای اجتماعی مانند این که یک سخنران کت و شلوار به تن دارد، ناشی می شود.
وظیفه شما برآورده کردن انتظارات مخاطبان نیست اما اگر بین انتظارات آن ها و آن چه از خود نشان می دهید عدم تطابقی یافت شود، آن ها زمان زیادی را صرف تفکر به این تفاوت ها می کنند و از تمرکز بر پیغام اصلی سخنرانی شما دور می شوند.
ناهماهنگی بین انتظارات و واقعیت می تواند منجر به موقعیتی به نام ناهماهنگی شناختی شود، جایی که افراد با یک شخص، ایده و یا یک باور در تماس هستند که باعث می شود باورها و ارزشهای درونی خود را زیر سال ببرند.
این شرایط بسیار ناامید کننده است و عکس العمل درست این است که از این اتفاق جلوگیری کنید.
با این وضعیت، مخاطبان یا جلسه را ترک خواهند کرد و یا به حرف های شما گوش نخواهند داد که هیچ کدام آن ها ایده آل نیست.
اگر می خواهید پیغامی مهم و دشوار را انتقال دهید، این هماهنگی میان انتظارات مخاطب و حقیقت معرفی خود در سخنرانی بسیار اهمیت پیدا می کند.

مقاله مرتبط: چگونه سخنرانی جذابی داشته باشیم؟


ابعاد مختلف معرفی خود در سخنرانی

معرفی خود در سخنرانی شامل موارد زیر می باشد:
  • پوشش
  • لوازم جانبی که در این متن به معنای هر چیزی است که حمل می کنید یا می پوشیدید مانند یادداشت های خود، کیف، تلفن، جواهرات، ساعت و …
  • زبان بدن
  • صدا

نقش پوشش و ظاهر در معرفی خود در سخنرانی

پوشش و ظاهر سخنران مهم ترین و آشکار ترین بعد معرفی خود در سخنرانی می باشد.

در تصمیم گیری برای پوشیدن لباس، این دو نکته را در نظر بگیرید:

  • انتظارات مخاطب از پوشش شما
این مورد به سادگی “پوشیدن کت و شلوار رسمی” نیست، زیرا ممکن است همیشه مناسب نباشد.
این بعد به انتظار مخاطبان شما بستگی دارد. در برخی مواقع یا در برخی صنایع، سبک اسمارت کژوال (نیمه رسمی) بسیار مناسب تر است. اگر از سبک پوششی مناسب با رویداد خود اطلاعاتی ندارید، از برگزار کنندگان رویداد و یا افرادی که تجربه حضور در این مراسم ها را داشته اند، سوال کنید.
اگر یک رویداد رایج و معمولی است، زیرکانه عمل کنید از تصاویر جلسات قبلی که منتشر شده است کمک بگیرید.
  • تعادل میان احساس راحتی خود و انتظارات مخاطب
 زمانی که راحت هستید، بهترین سخنرانی خود را تجربه خواهید کرد. بنابراین می بایست بین انتظارات مخاطب و احساس راحتی خود تعادلی ایجاد کنید.
به عنوان مثال ، ممکن است کت و شلوار خاصی داشته باشید که فکر می کنید ظاهر شما را خوب نشان می دهد و راحت هستید. برای بانوان، کفشی که به پا می کنند بسیار مهم است و نباید پای شما را اذیت کند.
اگر به کفش های پاشنه بلند عادت ندارید، هرگز از آن ها استفاده نکنید.
لوازم جانبی و زیورآلات باید با لباس شما هماهنگ باشد.

نقش زبان بدن و صدا در معرفی خود در سخنرانی

زبان بدن عناصر زیادی دارد اما مهم ترین عنصر آن، اعتماد به نفس می باشد.
شما باید نشان دهید به هر چه می گویید اعتماد و باور دارید. در غیر این صورت، چگونه انتظار دارید مخاطب حرف های شما را باور کند؟
بخشی از تصور خودباوری این است که بتوانید صدای خود را کنترل کنید و آهسته و واضح صحبت کنید. همچنین برای حفظ علاقه افراد باید لحن و سرعت خود را تغییر دهید.
در نتیجه
هنگام سخنرانی، مجموعه ای از خود و پیغام خود را ارائه می دهید. هر چه بیشتر از تاثیر هر زیرمجموعه آگاهی داشته باشید، سخنرانی کاربردی تر و موثرتری را خواهید داشت.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.