اخبار و جشنواره ها

اصول نگارش متن سخنرانی

بسیاری از افراد نگران چگونگی انتقال افکار خود بر روی برگه هستند و تعداد کمی از ما هنگام نوشتن متن سخنرانی آسوده خاطر هستیم. 
با این حال، مواردی وجود دارد که می توانید برای کمک به خود انجام دهید. این موارد شامل شناخت خوب و صرف وقت برای فکر کردن به آنچه می خواهید بنویسید.
در این نوشته از مهارت های سخنرانی، درباره چگونگی نوشتن متن سخنرانی بحث می شود و سپس نحوه بررسی و ویرایش متن را نیز توضیح می دهد و در نهایت از موثر واقع شدن سخنرانی خود مطمئن خواهید شد.

نوشتن متن سخنرانی

دو نکته اساسی

هنگامی که شروع به نوشتن متن کردید، این دو نکته را به یاد داشته باشید.

متن شما باید شامل مقدمه، پیغام اصلی و نتیجه گیری باشد.

مقدمه کار آمدگی را انجام می دهد و یک طرح کلی از تمام محتوا ارائه دهد. اگر از نرم افزارهای ارائه مانند PowerPoint استفاده می کنید، مقدمه باید یک اسلاید جدا باشد. نتیجه گیری شما باید خلاصه شده و پیام اصلی شما را به مخاطبان ارائه دهد و باید در یک اسلاید، جدا از بدنه اصلی باشد.

 

از داستان و مثال ها برای انتقال پیغام خود استفاده کنید.

گوش دادن به داستان های مختلف، بعد از هزاران سال تلاش برای تکامل، به یک رفتار غیرقابل تغییر برای ما تبدیل شده است و داستان ها را بهتر از متن های رسمی و خشک به خاطر می سپاریم.

استفاده از داستان ها کار شما را راحت تر می کند، پس نادیده اش نگیرید.
برای این کار:
ابتدا، باید به متن سخنرانی خود به عنوان داستانی برای مخاطبان فکر کنید. باید به چه نکته ای در داستان اشاره کنید و چگونه می توانید آن را به بهترین نحو بیان کنید؟
سپس، از داستان ها در بخشی از محتوای خود استفاده کنید. به عنوان مثال ، اگر داستان را با بیان یک داستان یا حکایت شروع کنید ،  مانند یک قلاب برای جذب مخاطب عمل می کند. می توانید از داستان ها برای نشان دادن هر نکته ای که می خواهید به آن اشاره کنید استفاده کنید. البته، داستان شما باید با پیام اصلی مرتبط باشد، زیرا مخاطب داستان را بسیار بهتر از نتیجه گیری به ذهن می سپارد.

 

مقاله مرتبط: چگونه سخنرانی جذابی داشته باشیم؟

ساختاربندی متن سخنرانی

ساختار و محتوای متن سخنرانی، برای نویسنده آن، به خصوص است.

فقط شما می توانید در مورد بهترین روش ارائه پیام خود تصمیم بگیرید. با این حال، ممکن است مایل باشید برخی از ساختارهای استاندارد ارائه را برای الهام گرفتن در نظر بگیرید.

1. استفاده از قدرت “سه”

در سخنرانی عمومی و بحث های کلامی و همچنین در ارتباطات زیاد، سه عدد جادویی است. مغز انسان، درک سه پیام را در یک زمان نسبتاً آسان می داند.
درک و به خاطر سپردن سه نکته، سه ایده و سه عدد بسیار آسان تر از چهار یا بیشتر از آن است.
بنابراین می توانید متن سخنرانی خود را با استفاده از عدد جادویی سه بسازید.
به عنوان مثال ، ارائه شما باید دارای سه عنصر اصلی مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری باشد. در قسمت اصلی ارائه، پیام کلیدی خود را به سه عنصر تقسیم کرده و سپس هر یک از این عناصر را به سه نکته ی فرعی گسترش دهید. اگر از ابزارهای بصری مانند پاورپوینت استفاده می کنید ، تعداد نقاط گلوله (bullet points) را در هر اسلاید به سه عدد محدود کنید و در ادامه هر کدام از آنها را گسترش دهید.
اگر بیش از سه نکته برای گفتن دارید باید چکار کنید؟
آنها را تا زمانی که به سه نکته نرسیده اند، کاهش دهید!
مخاطبان شما به احتمال زیاد فقط سه مورد از پنج یا شش نکته شما را به ذهن خواهند سپرد – اما کدام سه مورد؟ سه نکته اصلی و مهم را مشخص کنید و بقیه را کنار بگذارید.

2. چه چیزی، چرا و چگونه؟

یک راه حل دیگر برای ساختاربندی سخنرانی، پاسخ به سه سوال “چه چیزی، چرا و چگونه” است که در ذهن مخاطبان شکل می گیرد..

چه چیزی، پیغام اصلی یک ارائه را مشخص می کند. به فایده پیغام خود برای مخاطبان فکر کنید. آنها در نهایت چه چیزی به دست خواهند آورد، چه کاری می توانند با اطلاعات انجام دهند و چه فایده ای خواهد داشت؟
چرا، به سوالات آشکار بعدی که برای مخاطب ایجاد می شود مربوط می شود.
با پاسخ به چه چیزی، مخاطب به طور طبیعی شروع به فکر می کند، “چرا باید این کار را انجام دهم؟” ، “چرا باید اینطور فکر کنم؟” یا “چرا باید چنین باشد؟”.
پرداختن مستقیم به “چرا؟” در مرحله دوم به این معنی است که به سوالات مخاطبان پاسخ می دهید و سخنرانی شما مسیری طبیعی را دنبال می کند.
این امر باعث می شود که بلافاصله مخاطب را مجذوب سخنان خود کنید.

چگونه، آخرین سوالی است که به طور طبیعی در ذهن مخاطب ایجاد می شود.

آنها می خواهند بدانند چگونه به چیزی که شما در پیغام اصلی پیشنهاد کرده اید، خواهند رسید.
در این مرحله سعی کنید لحن آمرانه نداشته باشید. به جای اینکه دقیقاً بگویید که چگونه باید آن کار را انجام دهند، پیشنهاداتی در مورد نحوه عملکرد آنها ارائه دهید و از مثالها استفاده کنید.
شما باید سعی کنید از آنچه که می گویید با استفاده از شواهد، حمایت کنید. از مطالعه موردی، مثال های شخصی یا آمار در اینجا استفاده کنید، اما اطمینان حاصل کنید که از آنها در قالب داستان استفاده می کنید.

ویرایش متن سخنرانی

بعد از آماده کردن اولین پیش نویس متن، نوبت به بازنویسی و ویرایش آن می رسد.
در نتیجه ی ویرایش، سخنرانی موثرتری خواهید داشت.
متن سخنرانی
هنگام ویرایش محتوای سخنرانی، به این موارد توجه کنید:

1. زبان

مطمئن باشید هر آنچه می گویید برای مخاطب واضح و روشن باشد. اصطلاحات خاص را حذف کنید و سعی کنید به جای آن از زبان ساده استفاده کنید. در صورت لزوم، اگر از اصطلاحی استفاده کردید، آن را به صورت مختصر توضیخ دهید.

2. ساختار جمله

از جملات کوتاه با ساختار ساده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که برای مطرح کردن پیغام خود صحبت خواهید کرد  و مخاطبان بیشتر از اینکه بخوانند، گوش فرا می دهند.

3. استفاده از داستان و استعاره در متن سخنرانی

برای کمک به درک و حفظ اطلاعات ذکر شده، از استعاده و داستان استفاده کنید.

4. مجذوب کردن مخاطبان با استفاده از قلاب ها

اطمینان حاصل کنید که از چندین قلاب در قسمت های مختلف متن سخنرانی استفاده کرده اید.

این کار به شما کمک می کند توجه مخاطب را جذب کنید.قلاب ها می توانند؛ داستان، مشارکت مخاطبان و یا برخی از وسایل بصری جایگزین، مانند یک فیلم کوتاه باشد.
سخنرانی جذاب

5. درستی املا کلمات و دستور زبان را چندین بار بررسی کنید.

اسلایدها، عناوین، متن های نوشته شده، جزوه یا موارد مشابه باید عاری از اشتباهات املایی و ساختاری باشد.
نسخه ی نهایی
نوشتن نسخه ی نهایی متن سخنرانی، در واقع آخرین مرحله آماده سازی شما است.
اگر مطالب گفته شده را رعایت کنید، می توانید دلیل سخنرانی، موضوع و نکات اصلی آن را مشخص کنید و در نتیجه با سختی کمتری در این مسیر مواجه خواهید شد.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.