تاثیرات خلوت با خود، آیا تنهایی مفید است؟

انسان ها تمایل دارند موجودات اجتماعی باشند و تحقیقات نشان داده است که ارتباطات اجتماعی برای سلامت عاطفی و جسمی حیاتی است. با این حال، زمان تنهایی نیز نقشی اساسی در سلامت روان دارد. بودن در کنار دیگران در کنار خوبی هایی که دارد،استرس نیز ایجاد می کند، مثلا شما نگران افکار مردم می شوید، رفتار خود را تغییر می دهید تا از طرد شدن جلوگیری کنید و با بقیه گروه هماهنگ شوید. خلوت با خود این فرصت را به شما می دهد که از فشارهای اجتماعی رها شوید و از افکار، احساسات و تجربیات خود استفاده کنید. نامشخص بودن مرزهای زندگی کاری و شخصی گاهی باعث می شود ما خلوت با خود را از یاد ببریم.

چرا خلوت با خود مهم است؟

اختصاص دادن زمانی برای تنها ماندن می تواند چندین مزیت کلیدی داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

خودکاوی و درون نگری بیشتری

راحت بودن در خلوت خود می تواند به شما زمان و آزادی بدهد تا واقعا احساسات خود را بدون مداخله کشف کنید. این می تواند راهی برای امتحان چیزهای جدید، تحقیق در مورد موضوعاتی که شما را جذب خود می کند، کسب دانش و حتی تمرین روش های جدید ابراز وجود باشد. اینکه به خودتان زمان بدهید به این معنی است که می توانید بدون فشارها و قضاوت هایی که ممکن است دیگران تحمیل کنند، این چیزها را کشف کنید. وقت گذاشتن برای خودتان برای رشد و پیشرفت شخصی بسیار مهم است. به جای نگرانی در مورد نیازها، علایق و نظراتی که دیگران ممکن است داشته باشند، تنها زمان به شما اجازه می دهد تا روی خودتان تمرکز کنید. این احساس خلوت با خود باعث می شود خود آگاهی شما بالا برود.

خلوت با خود

افزایش خلاقیت

خلوت با خود فرصتی است تا به ذهن خود اجازه دهید آزاد باشد و خلاقیت خود را تقویت کنید. بدون نیاز به مراقبت یا تعامل با افراد دیگر، می توانید تأثیرات دیگران را نادیده بگیرید و به درون خود تمرکز کنید. تحقیقات در واقع نشان می دهد که تنها بودن می تواند منجر به تغییراتی در مغز شود که به فرآیند خلاقیت کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که افرادی که تمایل به کناره گیری عمدی برای گذراندن زمان به تنهایی دارند، معمولا افرادی خلاق هستند. در یک مطالعه در سال 2020 که در مجله Nature Communications منتشر شد، محققان دریافتند که اختصاص زمانی برای تنهایی و خلوت با خود منجر به افزایش فعالیت در مدارهای عصبی مرتبط با تخیل و خیالپردازی می شود. وقتی مغز با کمبود محرک اجتماعی مواجه می شود، شبکه های خلاقانه خود را افزایش می دهد تا به پرکردن خلاء کمک کند. اگر شما مدام درگیر کار، ارتباطات و استرس زندگی روزمره باشید، ذهن اصلا فرصتی برای خیال پردازی ندارد.

انرژی و زندگی اجتماعی غنی تر

تنها زندگی کردن در بیشتر اوقات منفی به نظر می رسد. با این حال، محققان دریافته‌اند که افرادی که تنها زندگی می‌کنند ممکن است در واقع زندگی اجتماعی غنی‌تر و انرژی اجتماعی بیشتری نسبت به افرادی که با دیگران زندگی می‌کنند، داشته باشند. اریک کلینبرگ، جامعه شناس، در کتاب خود به نام «تنهایی رفتن» اشاره می کند که از هر هفت بزرگسال آمریکایی، یک نفر تنها زندگی می کند. کلاینبرگ فهمید که نه تنها این بزرگسالان تنها نیستند، بلکه بسیاری از آنها زندگی اجتماعی غنی تری دارند. افرادی که تنها زندگی می کنند، یاد میگیرند با تنهایی خود کنار بیایند.

خلوت با خود کار آسانی نیست

تنهایی ممکن است برای برخی افراد به دلایل مختلفی چالش برانگیز باشد. یک مطالعه نشان داد که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای اینکه تنها با افکار خود تنها بنشینند، شوک الکتریکی دردناکی به خود وارد کنند.

برخی از این دلایلی که افراد ممکن است با تنهایی دست و پنجه نرم کنند عبارتند از:

  • عدم تجربه تنها بودن: برخی از افراد ممکن است عادت نداشته باشند تنها باشند، زیرا به بودن در کنار دیگران عادت دارند. فقدان ناگهانی ارتباط اجتماعی می‌تواند باعث شود آنها احساس جدایی یا قطع ارتباط کنند.
  • افکار و احساسات ناراحت کننده: در موارد دیگر، تنها ماندن و تمرکز بر درون می تواند دشوار یا حتی دردناک باشد. افراد ممکن است این درون نگری را ناراحت کننده بدانند یا خود را درگیر نشخوار فکری و نگرانی بیابند.
  • انگ اجتماعی: ننگ در مورد تنها بودن نیز می تواند در شکل دادن به احساس مردم در مورد تنهایی نقش داشته باشد. برای کسانی که در معرض نگرش‌های منفی نسبت به تنهایی قرار گرفته‌اند یا آن را نوعی رفتار ضد اجتماعی یا طرد اجتماعی می‌دانند، تنهایی می‌تواند نوعی تنبیه دردناک به نظر برسد.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که جنبه های شخصیتی شما، و همچنین ترجیحات فردی شما، می تواند در تعیین اینکه چقدر به زمان تنهایی نیاز دارید و چقدر ممکن است مفید باشد، نقش داشته باشد. برونگراها تمایل دارند از تجربیات اجتماعی احساس انرژی کنند، بنابراین تنهایی ممکن است برای آنها چالش برانگیزتر باشد. از طرف دیگر افراد درونگرا از تنها بودن انرژی می گیرند. با این حال، فکر نکنید که فقط به دلیل برون گرا بودن از گذراندن وقت به تنهایی لذت نخواهید برد. در یک مطالعه، دریافت که درونگراها و برونگراها در واقع در میزان لذتی که از تنهایی به دست می آورند تفاوتی ندارند. برخلاف تصور رایج، درونگراها بیشتر از برونگراها از تنهایی لذت نمی برند.

خلوت با خود

خلوت با خود در مقابل تنهایی

شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد تنهایی می تواند عواقب مخربی برای سلامتی داشته باشد. با افزایش فشار خون، کاهش سریع شناختی، اضطراب اجتماعی و افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. تنهایی با طیف وسیعی از پیامدهای منفی سلامتی از جمله خطر بیشتر افسردگی، اضطراب، چاقی، فشار خون بالا و مرگ زودرس مرتبط است.

اما مهم است که به یاد داشته باشید که تنها بودن مساوی با تنهایی نیست. در جایی که تنهایی با احساسات منفی همراه با انزوا مشخص می شود، زمان تنهایی شامل یافتن آزادی، الهام و تجدید قوا در تنهایی است. اخیراً، محققان شروع به بررسی این ایده کرده‌اند که مقدار مشخصی از زمان تنهایی و خلوت با خود با کیفیت می‌تواند به همان اندازه برای سلامت عاطفی و جسمی حیاتی باشد.

نشانه هایی که به خلوت با خود دارید

  • احساس عصبی بودن
  • به راحتی با چیزهای کوچک تحریک می شود
  • از دست دادن علاقه به انجام کارها با افراد دیگر
  • احساس غرق شدن یا مشغله زیاد روزمره
  • مشکل در تمرکز
  • مضطرب شدن از گذراندن وقت با دیگران

خبر خوب این است که حتی اگر با هر یک از این نشانه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید، کمی خلوت با خود می‌تواند اثر ترمیمی قابل توجهی داشته باشد. در یک مطالعه، افرادی که گزارش دادند تقریباً 11٪ از زمان خود را به تنهایی می گذرانند، احساسات منفی کمتری را در تجربیات سخت اجتماعی  بعدی تجربه کردند.

چطور با خودمان خلوت کنیم؟

  • زمانی را مشخص کنید: مشخص کنید که چه زمانی می خواهید زمانی را تنها بگذرانید. آن زمان را در برنامه خود برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که دیگران می دانند که نباید در آن زمان صحبت شما را قطع کنند.
  • فضای مجازی را کنار بگذارید: روی از بین بردن عوامل حواس پرتی، به ویژه مواردی که باعث مقایسه خودتان با بقیه می شوند، کار کنید. تمرکز شما باید روی افکار و علایق خودتان باشد و نه روی کاری که دیگران انجام می دهند.
  • برنامه‌ریزی کنید: همه راحت نیستند که زمان خود را به تنهایی بگذرانند، بنابراین ممکن است برنامه‌ریزی برای کاری که می‌خواهید انجام دهید مفید باشد. این ممکن است شامل استراحت کردن، یک سرگرمی یا بازی مورد علاقه یا خواندن یک کتاب باشد.
  • تنهایی بیرون بروید: تحقیقات نشان داده‌اند که بیرون بودن می‌تواند تأثیر مفیدی بر سلامتی داشته باشد. اگر احساس می‌کنید از تعاملات اجتماعی بیش از حد خفه شده‌اید، گذراندن زمان کمی در خارج از منزل و لذت بردن از تغییر محیط  می‌تواند باعث شود حالتان بهتر شود.

امتیاز 4 (3 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.